zadelpasser en niet voorrijden??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Horsesandme

Re: zadelpasser en niet voorrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:41

Mijn zadelpasser kijkt ook altijd met rijden. Toen ik de eerste keer zadels ging passen leken sommige zadels goed te liggen. Maar toen ik ging rijden zakte het het zadel tegen de schoft aan. En een ander zadel klapperde juist weer aan de achterkant.

Ook als ze komt opvullen moet ik even een stukje rijden. Ze vult m ter plekken op en dan nog een keer rijden zodat ze ziet hoe die ligt.

Ben heel tevreden met mijn zadelpasser. Vind t fijn dat ze t zo doet :)

Angela

Re: zadelpasser en niet voorrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:46

Bij mijn paard bleven de zadels op het oog goed liggen, maar toch had mijn vent een duidelijke voorkeur. Bij 1 zadel kreeg ik zelfs de waarschuwing van hem maar niet aan te draven :)

Gelukkig leek 1 van de zadels voor ons gemaakt, en daar waren we beide heel blij mee. Het zadel is laatst weer opgevuld, hij is flink in bespiering veranderd (ten goede)!

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:50

Vreemd, mijn zadelmaker kijkt ook altijd even met rijden. Altijd even een paar rondje stappen en draven.

Maar goed ook. Afgelopen week was hij hier voor mijn nieuwe zadel. Eerst gekeken of het zadel goed lag zonder dat ik erop zat. Lag inderdaad goed toen.
Stapte ik op, lag het zadel meteen te dicht op de schoft. Dus moet hij hem weer opnieuw aanpassen.
Daarnaast vraagt hij ook hoe het zit, lijkt me ook wel belangrijk. Soms voel je zelf meteen al dat het zadel niet goed ligt als je erop zit (voor- of achterover bv.).

Dus sowieso al twee redenen om wél voor te rijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:52

Angela schreef:
Toen het huidige zadel van mijn paard werd aangemeten kwam juist tijdens het rijden duidelijk naar voren welk zadel zijn (mijn paard dus) voorkeur had. Hij gaf heel duidelijk aan wat voor hem goed was, en waar hij helemaal niet blij van werd. Ik denk dan ook dat het rijden een must is om te zien wat er gebeurd met het zadel, en wat het paard onder het zadel van reacties geeft.

Herkenbaar inderdaad.
Ik heb zowel met Engelse zadels als nu met westernzadels verschillende zadels gepast. En zadels die hét in theorie zouden moeten zijn en op stand perfect lagen, werden het niet omdat hij er niet fijn onder liep. En zadels die het net niet leken te zijn op stand, liep hij erg lekker onder. Dus voor mij is rijden met zowel een nieuw zadel als aanpassen erg belangrijk.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:29

Omdat dit topic is geopend door een schaduwaccount wordt het gesloten.