Jullie mening over apart advies zadelmaker?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Re: Jullie mening over apart advies zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:04

Vind het wel erg kort door de bocht om de zadelmaker te bestempelen als 'slecht'.
Mijn paard heeft een lastige rug en het zadel ligt niet fijn zonder gelpad.
Hoe graag ik ook zonder gelpad wil rijden, het is niet mogelijk.
Met gelpad ligt het zadel goed, zonder niet, en het valt niet op te lossen met vullen.
Het gaat hier overigens om een zeer dunne gelpad, een bontje is weer te dik.
Ik ben nu aan het sparen voor een maatwerk zadel omdat ik een perfect zadel wil.
Maar wie weet, is het zelfs dan nodig om met een onderlegger te rijden...

Een onderlegger kan ook uitkomst bieden voor mensen die meerder paarden met één zadel rijden.
Of voor paarden die in de winter aanzienlijk slanker zijn dan in de zomer.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:08

Vanky schreef:
Angela schreef:
Het grote verschil is dat bij de gelpad de gel weggeduwt wordt waar het juist zou moeten dragen, en komt op plekken waar het niets te zoeken heeft. Bij een bontje is de verspreiding overal gelijk, en blijft dat ook.

Heb je misschien een idee wat er dan een ander alternatief voor zou kunnen zijn?
Die niet zo aanwezig is als een bontje?

Of een kingsley/sedelogic?
Daar ben ik nu ook naar aan het kijken.

DiantaM

Re: Jullie mening over apart advies zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 07:46

Kijk maar eens rond op de Internationale wedstrijden, bontjes worden veel gebruikt.
Ik ben ook van mening dat het niet slecht hoeft te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:28

Ik denk niet dat je meteen van een slecht advies kunt spreken als je niet eerst om verduidelijking hebt gevraagd.

Dit is precies de reden dat ik zeg: hoefsmid, veearts, zadelmaker, tuigmaker: daar ben ik altijd bij. Dat laat ik niet aan een ander over, zelfs aan mijn man niet :D . Ik wil weten hoe ze kijken, wat ze opvalt aan mijn dieren en dat ze me uitleggen hoe ze tot bepaalde adviezen of een bepaalde aanpak komen. En ik wil ze goed kunnen informeren over wat mij opvalt.

Het enige dat ik erover op zou kunnen merken ten aanzien van de zadelmaker: mijn zadelmaker geeft altijd van tevoren aan dat hij erop rekent dat degene die de pony rijdt aanwezig is als hij komt. Zonder ruiter kan hij zijn werk niet goed doen, dus dan komt hij niet, zegt hij. Hij kan namelijk alleen door naar combinatie pony, zadel en ruiter te kijken zien wat er moet gebeuren. Ik weet niet of jouw zadelmaker dat ook duidelijk gezegd heeft?
Nu rij ik niet zelf onder zadel. In ons geval betekent dat dus: ik ben aanwezig omdat ik wil begrijpen hoe hij naar de pony kijkt en wat hij doet én is de bijrijder aanwezig voor passen en haar inbreng.