Welk bit voor dit (stug in de mond) paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:48

Ik zou zelf gaan voor een dun dubbel gebroken bit met koper, plat, middenstuk.

Weet enkel niet hoe deze heten. -O-

Thirza

Re: Welk bit voor dit (stug in de mond) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:33

Er werd hier een appelbitje aangeraden, maar dat is bij een paard wat niet schuimt niet handig dan kan het gaan schuren.

Zelf zou ik voor een dubbel gebroken bus of D trens gaan niet zo dik 13 of 18mm

Lein_

Re: Welk bit voor dit (stug in de mond) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:48

Kijk wat je passend lijkt maar kijk ook wat past bij het paard en met name in zijn mond...
Zelf goede ervaringen met een myler bit maar wel samen uitgezocht met mijn paardentandartsz

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:54

In de Fjord die ik rijd hadden we eerst een enkel gebroken watertrens hangen, maar daar liep ie op een gegeven moment niet meer lekker op.

Ik had toevallig nog een dubbel gebroken bustrens thuis liggen, die gepast en er toen mee gereden, daar liep ie weer super fijn op! Die hebben we er nu alweer een paar maanden in, hij blijft er goed op!

Hij is toen lichamelijk en in z'n mond helemaal nagekeken, was niks aan de hand.

apachelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:26

Ik had hier met mijn paard ook erg veel last van, ik heb een slachtpaard van bijna 6 jaar, die op 2,5 jarige leeftijd is ingereden met een zadel wat totaal niet paste en een bit wat te smal was, hierdoor was zij altijd erg gespannen met rijden. Ook de osteopaat, tandarts, alles erop en eraan erbij gehad. Toen zijn we eens gaan kijken voor een ander bitje, ik kwam uiteindelijk uit bij dit bitje:

http://www.ej.nl/products/10000138/2500034/WATERTRENS+OXFORD+CURVED

Dit is een heel smal bitje, maar wat door de vorm toch heel zacht is voor de mond, ook aan de prijs kan je je geen breuk vallen, aangezien hij maar €16,00 is, dus voordat je met allerlei dure Mylers aan de gang gaat is dit misschien een poging waard.
Meerdere mensen van onze pensionstal hebben ermee gereden en vonden ook dat hun paard er heeel fijn op reageert. Aangezien toch veel mensen een te dik bit inhangen wat juist heel onprettig is voor het paard.
Mijn paardje neemt het bit zoveel makkelijker aan en schuimt tegenwoordig zelfs met het rijden :)
Het is zeker het proberen waard!