Zoektocht naar de beste optoming voor oude sterke Fjord

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:20

Als je bitloos gaat rijden verdiep je dan eens in de noodstop;) Met bit werkt deze ook prima:) Die moet je oefenen in stap beginnen en zo verder uitbouwen. Als je het vaak genoeg traint is het een routine voor je paard om erop te reageren. Dus als er nood aan de man is..kan je die gebruiken:) STond volgens mij een keer goed uitgelegd in magazine ROS. Of op you tube ook wel te vinden denk ik. Ik kan het wel beschrijven maar je kan het beter zien. Ros beschreef het toen goed. Dat is als je je paard echt niet op de rem krijgt.

Ik heb nu een merrie die ook een beetje doorloopt als ze het zat wordt. NOg in de leer. Geheel ongevoelig is ze niet maar als ze het zat wordt loopt ze er doorheen:) En dan kan je veel bit inhangen maar gaat je niet helpen..een paard kan door elk bit heen lopen!! Ook bitloos heeft voor en tegens..het is waar jij je prettiger bij voelt en is niet altijd de oplossing. Mijn ruin is echt een bitpaard en staprondje gaat prima zonder bit maar meer dan dat..nee bedankt! De noodstop is een techniek en als het er echt op aan komt pak je die mee:) Dan kan ze niet rennen, bokken, steigeren of wat ze ook wil doen:) Ze staat klem. HEt is ook wel dat je goed moet doen. Want als je hem fout doet gaan ze meteen daarna weer lopen:) Dus iets wat je goed moet aanleren. Het is ook een kwestie van ontspannen en aanspannen op juiste moment als beloning er tegenover;) Daar leren ze van:)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:59

De enige (nood)rem is goede training ;)
Ik bedoel daarmee niet perse dressuurtraining. Het klinkt alsof je goed op weg bent, je hebt meer gehoorzaamheid gekregen in de bak en in een lager tempo. Alleen nog niet onder afleidende omstandigheden (wedstrijden, hoger tempo etc.). Maak de stapjes kleiner en blijf gehoorzaamheid oefenen bij steeds moeilijker wordende situaties. Liefde van de fjord gaat heel vaak door de maag trouwens, gehoorzaamheid vaak ook ;)

Gehoorzaamheid is aan te leren met elke optoming. Alleen als je paard inderdaad beschadigingen heeft op de lagen, dan zou ik toch voor bitloos gaan. Pijn helpt niet bij het leerproces.