Zadelideeën gezocht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 14:16

Het is duidelijk dat Stübben toch geen optie is. Jammer want dat zijn best mooie zadels -O- .
Trekker gaat het ook niet worden denk is, ik vind die toch wel erg lelijk :o :') .
Tot nu toe gaat mijn gevoel steeds meer naar een Hidalgo zadel eigenlijk.

Even over het scheve van Odje, toen we in december het trainen weer oppakten wilde hij linksom moeilijk ontspannen en was slecht te sturen. Wat best wel eens voor lastige situaties kan zorgen als je op een terrein van 3 ha traint zonder omheining :') . Inmiddels is hij linksom heel fijn te rijden en zitten we rechtsom nog met het probleem dat hij eigenlijk zijn rechterachterbeen niet onder de massa wil zetten. Dat uit zich nog in voltes die wel eens groter uitvallen dan de bedoeling is en liever de linkergalop aanspringen rechtsom of bokken bij het aanspringen. Daar zit inmiddels al wel een hele duidelijke verbetering in en we hopen dat het met een fijner liggend zadel nog beter gaat.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 14:17

Misschien is thorowgood een idee?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 14:20

Daar hebben we ook al aan lopen denken, maar ook dat zadel trekt me in het geheel niet. Niet dat ik het lelijk vind, maar ook op leer lijkend kunststof trekt me niet aan :o . Verder ben ik helemaal niet veeleisend of moeilijk ofzo hoor, welnee O:)

meisje2000

Re: Zadelideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 14:27

Kijk eens naar een zaldi zadel.
Mijn merrie van 154 en heel rond geribt met platte rug heeft daar jaren plezier mee gehad, was ook een van de weinige zadels die haar pasten.
De kussens zijn van foam en aan de onderkant plat waardoor ze beter aansloten op haar rug.
De zadels heb je nieuw al van een 1000 euro dus ook binnen je budget

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 06:42

En een massimo? Deze heb je in meerdere varianten, maar de massiomo trail zit erg lekker en zou bij het profiel van je paard passen.

Herman van countrymail heeft een waanzinnig assortiment aan zadels en kan een drukmeting doen, zodat je voor 100% zeker weet of een zadel past of niet.
Je gaat dan naar hem toe, hij heeft een binnenbak en daar kan hij alles passen, uitleggen en meten.

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:05

annebe schreef:
En een massimo? Deze heb je in meerdere varianten, maar de massiomo trail zit erg lekker en zou bij het profiel van je paard passen.

Herman van countrymail heeft een waanzinnig assortiment aan zadels en kan een drukmeting doen, zodat je voor 100% zeker weet of een zadel past of niet.
Je gaat dan naar hem toe, hij heeft een binnenbak en daar kan hij alles passen, uitleggen en meten.

countrymail moet denk ik Country Mill zijn

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:09

Ik heb een Ken Taur Elektra. Zadel bevalt me erg goed. Mijn paard heeft wel wat meer spier zitten bij de schoft, maar dit valt aan te passen lijkt mij.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:57

Paard heeft een steile schouder, hoge schoft, zo te zien een vrij brede wervelkolom, en een vrij rechte rug ,dan vallen zowiezo alle zadels met een diepe zit af..
Zeker Stubben en Passier en Zaldi gaat niet goed passen!!

Een hildalgo lijkt me niet eens zo gek idee aangezien je een budget hebt van 1000 euro..
Jammer dat je kunststof zadel niets vind
Heb al een paar keer een tekna fijn zien liggen op een breed paard,
zijn mooie zadeltjes met zachte en gelijke vulling
Kent and masters zou ook nog een optie kunnen zijn
Succes

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 07:37

breakthelaw schreef:
annebe schreef:

countrymail moet denk ik Country Mill zijn

:D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:09

stubben, passier, KN, Zaldi zullen allemaal goede opties zijn. (en nog wel meer)
houd er inderdaad rekening mee dat ze bij haar schouders niet gelijkmatig ontwikkeld is. Verder wat spieren kan gebruiken rond haar schoft, dus neem een zadel die je paard daar ruimte voor geeft.
Liefst geen zadel met een voorsingelstoot nemen, die voorkomt juist dat je paard daar spieren kan ontwikkelen.
Mooie doorlopende schoft. Een zadel waar het diepste punt (einde doorlopende schoft) overeen moet komen met het diepste punt van het zadel.
Ik zou als ik jou was een zadelmaker laten komen met diverse zadels.
ow, en waar je zelf natuurlijk ook fijn in kan zitten ;)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:22

Foundtheone schreef:
Ik heb een Ken Taur Elektra. Zadel bevalt me erg goed. Mijn paard heeft wel wat meer spier zitten bij de schoft, maar dit valt aan te passen lijkt mij.

Inderdaad. Ik heb overigens ook een Kentaur te koop :)

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:24

Stubben is voor jezelf vrij hard, vind het niet echt fijne zadels.

KN? Ik rij met mijn KN zadel zn 6 paarden met verschillende bouwen licht super.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 00:12

KN kan ik zelf niet echt fijn op zitten dus dat is niet echt een optie.
Vandaag heb ik contact gehad over een Hidalgo zadel en ik ga in elk geval een afspraak maken om dat te proberen :)

amberMelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 06:59

Heb je al naar Rossner gekeken?ik rijd al 10 jr en heb eigenlijk.alleen maar rossner gehad. Makkelijk aan te passen aan je paard en zit als n huis.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 07:07

Vooral met een goede zadelpasser blijven overleggen.
We kunnen hier wel van alles roepen, maar een zadelpasser met verstand van zaken kan je echt verder helpen.

Ik denk trouwens ook aan een Kent en Masters.
Helen van Happy Horse Advies kan ik je ook aanraden.
Zij verkoopt oa de Kent en Masters, erg fijne zadels voor een mooie prijs.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 07:15

Inoterry schreef:
KN kan ik zelf niet echt fijn op zitten dus dat is niet echt een optie.
Vandaag heb ik contact gehad over een Hidalgo zadel en ik ga in elk geval een afspraak maken om dat te proberen :)

Ben erg benieuwd naar het Hidalgo zadel. Ik ken het verder niet. Ik heb hele goede ervaringen met Daaleman. Hij past zadelbomen op je paard en aan de hand daarvan maakt hij een zadel.

Stubben lag niet lekker op mijn "ronde paard". Die heeft niet zo'n hoge schoft als de jouwe, maar zoals anderen hier al aangegeven hebben denk ik ook niet dat een Stubben geschikt is.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 07:58

Volgens mij is een Hidalgo helemaal flexibel en zou je wel weleens problemen kunnen krijgen met het niet vrij komen te liggen van de schoft. Het is wel de moeite van het proberen waard. Als alternatief zou ik je toch een Barefoot boomloos willen aanraden. Ik heb met mijn fijne Fries nog niet zo fijn kunnen rijden, dressuur, als met een boomzadel (varierend van Wintec, K&M, Deuber en Massimo). Ook Barefoot heeft dresuurmodellen en hoewel misschien niet helemaal naar je smaak, als je paard er fijn onder loopt en jij goed kunt zitten dan ga je het zadel enorm waarderen. Met de dressuurmodellen mag je overigens gewoon starten. Succes met je zoektocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:07

nombrado schreef:
Liefst geen zadel met een voorsingelstoot nemen, die voorkomt juist dat je paard daar spieren kan ontwikkelen.

Bedoel je dit bij een paard dat op die plek nog spieren moet ontwikkelen of dat het überhaupt slecht is voor de spieren?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:19

[***] schreef:
nombrado schreef:

Bedoel je dit bij een paard dat op die plek nog spieren moet ontwikkelen of dat het überhaupt slecht is voor de spieren?

Zelf ben ik er sowieso geen voorstander van.
afhankelijk wat je met je paard doet , maar voor dressuurmatige doeleinden, heb je als je meer met de verzameling te maken krijgt, wel met een belangrijke spier te maken, die aangespannen moet kunnen worden onder de singelstoot. Die singelstoot belemmerd dan de aanspanning van deze spieren/schoft/schouder.
Je hebt ook zadelmerken die vanaf de boom wel een singelstoot hebben liggen, maar waar elastiek in verwerkt is, dus wat mee zal rekken bij het gebruik van deze spieren.

Bij sommige zadels komt de voorste stoot helemaal vanaf de voorzijde boom, die de schoft , maar ook de schouder beperkt in de beweging.

lysquint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:31

Ik heb een sommer dressuur zadel (te koop). Het is een geheel leren zadel met 17.5 inch zit en een zadelmaker kan de boom verstellen mbv een speciale machine, is daarom makkelijk om te laten mee groeien met een paard.
Misschien is z'n zadel een optie voor je!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:39

stübben kan ik je afraden voor dit paad. Ze hebben vrij smalle kamers en dit paard heeft zo op de foto's te oordelen ene vrij brede ruggengraat.

Zou eerder kijken naar KN , al vind ik die van voren vaak erg breed en zwaar bepakt. Kentauer is wellicht een optie.

Mijn moeder heeft jaren terug ene zadel van BR gekocht voor haar draver met redelijk veel massa op de schouders waardoor heel veel knelde en dat ligt nu na 6 jaar ongewijzigd goed. Er is nooit iets aan het zadel gedaan. Weet alleen niet zeker of ze nog te koop zijn.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 13:33

Inmiddels ben ik voorzien van een overbruggingszadel tot er een Hidalgo zadel is aangemeten en ik definitief zou besluiten dat dat wat word. Het zou dan namelijk nog best een tijd duren voordat ik dat zadel heb en met het Hulsebos rijden is echt geen optie meer. Waar 2 weken geleden het dieptepunt nog netjes in het midden lag, ligt het nu ruim 2 cm naar achteren. Ik heb nu een Stübben excalibur, boommaat 32 wat met, met een bontje met ruggengraatvrijheid, keurig in balans ligt, niet schuift, niet klappert en paardlief loopt er ook duidelijk meer ontspannen mee. Bovendien zit ik er zelf, moeiteloos, kaarsrecht op. Het is dus een tijdelijke oplossing, maar voorlopig kunnen we weer even door :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:38

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 00:10

Dat is ver boven mijn budget dus :)