dressuur zadel voor extreem lange benen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: dressuur zadel voor extreem lange benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:44

ik heb hetzelfde probleem. Lange bovenbenen. Waar ik met veel zadels tegen aan liep is dat er vaak teveel wrong was, zodat ik mijn bovenbeen slecht kwijt kon.
Maar ook de zitting is van belang, veelal moet je al aan een 18 inch als je lang bent. (terwijl ik broekmaat 36/38 heb en dus mijn kont makkelijk in een 17.5 past)
Tegenwoordig kies ik zadels uit, waar idd de beugelophanging verder naar achter ligt (geeft ook een klassiekere zit)(veelgemaakte fout bij veel dressuurzadels) en er kwa wrong alleen bovenop het zadel iets zit, waar mijn bovenbeen achterligt.
Ze zijn er wel hoor ;-)

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:57

Ik ben ook extreem lang met, vind ik, lange boven benen, ik heb ook een Hulsebos met extra lange zweetbladen en iets naar voren geplaatst, bevalt mij super!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:02

Misschien bij Custom? Die bouwen een zadel compleet naar jouw wensen op. Goedkoop zijn ze echter niet

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:15

Ik heb destijds een zadel op maat laten maken door Arno v/d Brandt van Brandt zadels. Dit was dan wel meer voor mijn paard, maar er is veel mogelijk ook voor de ruiter.

zidane07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:44

wij hadden op ons oude paard een Kentaur Electra dressuurzadel liggen. Die zat heerlijk voor mij en mn vriend. wij zijn beide ook lang hij 2.04 m en ik 1.80 m met lange benen.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 14:23

bedankt voor het meedenken allemaal! Alleen een zadel helemaal laten aanpassen wordt me toch wat te duur.. We willen nog wel wat bijleggen, maar tegen inruil van onze huidige 2 zadels hopen we toch wel iets degelijks te kunnen krijgen!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:27

Weet niet welk zadel Edward Gal mee rijd die heeft ook een dressuur zadel speciaal voor zijn lange benen waar zweetblad dus meer naar voren ook zit.

Anders Hulsebos of Arno brand is misschien Ninon Schutte :)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 14:29

Dat is dacht ik een albion @Nicole ;) Maar die kosten kaal al dik 2000 euro! :O

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:35

Ik ben 1,86m met benen van ongeveer 1 meter dus ook erg lang en extreem lange benen. Ik heb een Prestige Top Dressage met verlengd zweetblad. Ik vind het heerlijk, mijn bijrijders met veel kortere pootjes vinden het waardeloos ;) De wrong van dat zadel wordt namelijk ook lager geplaatst bij die verlengde zweetbladen, zodat hij echt ondersteuning geeft op de juiste plek (ipv meestal veel te hoog bij normale zweetbladen). Bij hen worden ze dus in een gekke houding gedrukt, maar ik zweer erbij. Zit ook heerlijk zacht... Ik vind KN ook waardeloos, zo hard :o

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 14:56

klink fijn inderdaad! Wat was jij hieraan kwijt totaal?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:03

Is het niet zo dat een verlengd zweetblad meer is voor mannen, die itt vrouwen vaker langere onderbenen hebben ?

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 15:25

Nee hoor Maris! Ook veel vrouwen hebben lange onderbenen ;)

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:32

Ik ben zo'n 1,85 en rijdt met een Euroriding Diamant en op 'n andere paard met een Anatomica Orion. Hele fijne zadels en ik pas er nog in ook!

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:33

Albert schreef:
http://Www.daaleman.nl
Hij maakt de zadels zelf vanaf de boom en kan de beugelhaak naar achteren leggen, ook heeft hij langere zweetbladen.

dat wilde ik inderdaad ook voorstellen.
Buiten het feit dat het hele fijne zadels zijn, hebben zij inderdaad vele opties die je kunt laten toevoegen aan je zadel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:38

Jessica_R schreef:
Nee hoor Maris! Ook veel vrouwen hebben lange onderbenen ;)

Ja maar ik bedoel meer. dat als mensen lange benen hebben, mannen vaak langere onderbenen hebben en vrouwen juist langere bovenbenen.
daarom zijn mannen meer gebaat bij een verlengd zweetblad en vrouwen met een naar voren geplaatst zweetblad ( met kleinere wrongen ).
Toch ?

Daaleman heeft een nauwe ruimte tussen de kussens. Niet fijn voor breder gebouwde paarden.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 15:42

ooh zoo hahah ja kan best kloppen! in mijn geval zijn zowel mn boven als onderbenen bizar lang :P

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 15:42

Weten jullie toevallig of je standaard zadels ook nog kan laten aanpassen? of moet het dan echt helemaal zo opgebouwd zijn?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:43

Maar dan ben je wel flink geld kwijt.

Ik heb ook een Euroriding Diamant. Met mijn lange benen een heel fijn zadel. Mijn dochter heeft veel kortere benen en die zit er niet lekker op.

Zij heeft dan weer een Prestige en een Hulsebos, zag het type hier voorbij komen WB nog wat en daar zit zij weer heerlijk in met haar kortere benen. Eerst had ze een Kieffer Lech profi, voor haar beenlengte heel fijn maar haar bijrijdster zat daar weer niet goed in met haar lange benen.

Gelukkig past mijn Euroriding Diamant op dat paard dus rijdt haar bijrijdster het paard met mijn zadel. Mijn ervaring is dat dit zadel op veel paarden past.

Er is wel het een en ander aan te passen denk ik door een goede zadelmaker maar ik ben bang dat je dan nog heel veel geld kwijt bent.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 15:46

pff vind het maar lastig hoor! Als ik een geldboompje had, had ik het wel geweten! Maar aangezien we net een jaar geleden ook al 1550 euro kwijt waren aan een zadel (wat achteraf helemaal niet goed bleek voor ons) Hebben we geen zin om nu weer heel veel bij te betalen..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:51

Euroriding diamant is wel tweedehands aan te komen maar dan zou je het wel moeten laten passen.

Zadel zoeken, kopen met contract op voorwaarde dat het binnen korte tijd terug mag en dan zadelmaker/passer laten komen?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:22

Helaas past de euroriding diamant niet op mijn paard, maar ook ik zat er heerlijk op. Ook hier enorme stelten, met name lengte in mijn bovenbenen (ik ben zelf 1.85)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:32

Ik laat nu een Jes ride (schleese) op maat maken voor mijzelf en paard. Duur? Ja!
Maar heb jaren met mijn lange benen gemodderd in zadels die mij niet pasten. Stoelzit, doorrijden aan de voorkant. Zitles zus, training zo, maar ik kwam niet verder. Wat blijkt...mijn bovenbenen zijn 9!cm langer dan mijn onderbenen (gemiddeld scheelt het 3-5 cm). Op gewone zadels zit de beugelriemhaak te ver naar voren. Ik kon gewoon niet beter zitten. Toen kwam er nog een aandoening bij, waardoor correct zitten nog belangrijker wordt. Ik kan niet wachten tot ik hem straks heb!

Ik heb mijn Ainsley Lincoln en mijn Prestige nog te koop, kon ik beide vrij knap in zitten met mijn stengels, maar door de beugelophanging voor mij niet perfect.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 18:58

Nee klopt, die beugelophanging is echt een heikelpunt! Echt waardeloos dat er geen zadels hebben die standaard voor lange benen geschikt zijn! :(

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 06:22

Mooie lengte heb je :D
Dat is inderdaad een uitdaging voor zadelmakers. Zeker als je bovenbeen ook nog eens aanzienlijk langer is dan je onderbeen. Dat is bij veel vrouwen het geval, ook als ze niet lang zijn, maar lange vrouwen hebben vaak een beduidend langer bovenbeen.
Een grotere inchmaat is dan absoluut niet de oplossing. Je komt alleen maar nog meer achterin het zadel te zitten, nog verder van het zwaartepunt vandaan, nog verder achter de beweging. Stoelzit in onvermijdelijk.

Als je echt een zadel wil waar je loodrecht in kunt zitten, kom je bij maatwerk te recht.
Ik zou je aanraden om een zadel te kiezen met extra naar achter geplaatste verlengde beugelriemhaken, de correcte inchmaat, met zweetbladen die naar voren gedraaid zijn (denk als voorbeeld aan de zadels van Edward Gal). Je kunt dan je knie kwijt en de wrong kan gevormd worden naar jouw benen. Dat wil zeggen, niet recht naar beneden, maar met een hoek.
Op die manier komt je met je bekken meer richting het zwaartepunt, komt je been gewoon loodrecht onder je bekken en zo kom je in balans te zitten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:27

KN vind ik juist helemaal niet hard. Het is het fijnste zadel dat ik ooit gehad heb. Met fijne lange zweetbladen. En ligt ook op veel paarden heel fijn.