singelbontje? Of toch een andere singel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 18:21

Lisaapee schreef:
Mijn paardje heeft precies hetzelfde Jessica! Het hoeft echt niet het zadel te zijn want ik heb een maand geleden een nieuw zadel laten aanpassen dus die ligt goed. Ik blijf even volgen of een bontje o.i.d. werkt. Heb nu ook een neopreen singel. Momenteel negeer ik het gedrag gewoon.

Ja ik ben ook benieuwd! Een lamswollen bontje kost best veel dus ik wil graag weten of het werkt voor ik er een aanschaf! :j

zilverkenny

Re: singelbontje? Of toch een andere singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:52

Ik denk ook niet dat het gevoeligheid van de buik is. Ik heb dat wel gehad met een paard, die kon het gewoon echt niet hebben als de singel strak zat. Maar dan werd ze zelfs 'boos' als ik met afzadelen de singel los wilde maken (dan moet je hem toch even strakker trekken om het pinnetje eruit te halen). Oplossing daar was eigenlijk gewoon de singel niet zo strak doen. Maarja ik denk dus niet dat dat bij jou ook zo is.

Mijn eerste gedachte was toch wel dat er iets mis is met het zadel, zoals anderen al hebben gezegd.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:59

Bontje haalt niets uit, althans niet bij die van mij. Mijn paard doet net hetzelfde als de jouwe, het zadel is onlangs nog nagekeken en de osteo is ook op controle geweest, alles zit goed, maar toch is hij altijd chagrijnig wanneer ik hem de eerste keer aansingel, terwijl ik het maar in het eerste gaatje doe. Als ik erna verder aansingel doet hij het niet meer.
Maar dus, hij had laatst een klein wondje van het scheren ter hoogte van de singel. Meteen een bontje eromheen gedaan, maar zelfs met bontje doet hij het nog steeds. Er zijn nu eenmaal paarden die het nooit fijn zullen vinden als ze aangesingeld worden ;)
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 11-03-14 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:03

mijn merrie doet hetzelfde. Ik heb een elastische singel en eerder deed ik daar ook een bontje omheen, maar dat maakte niks uit. Idd met aansingelen in de bak, als ze een paar pasje gelopen heeft, kan ik wel gewoon aansingelen, niks aan de hand, net als bij jou.
Ik negeer het gewoon en zie het als iets dat bij haar hoort, gewoon rustig, gaatje voor gaatje aansingelen. Misschien heeft iemand ooit te hardhandig aan gesingeld of heeft er ooit een velletje dubbel gezeten.....

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 19:42

Hmm veel mensen met hetzelfde probleem! Ik kijk wel wat er uit komt bij de zadelmaker en anders misschien kijken of ik een bontje van iemand mag lenen om te proberen!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:54

Kan het niet zijn dat je paard voor jij hem had een slecht passend zadel had en dat hij dit gedrag nu gewoon blijft conditioneren? Dat hij een slechte ervaring heeft gehad met een zadel?
Paard bij mij op stal heeft dat ook, maar die reageert heel heftig. Zadel is nu wel helemaal oke, maar heeft er een nare ervaring mee.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:11

Hier een ook paard met die met aansingelen moeilijk doet. Heb een passend zadel, in de gang bij stal blijft ze dit doen. In de bak is er niks aan de hand. En dit doet ze tevens ook met de longeersingel.
Ik negeer het gedrag, zadel is nagekeken, osteopaat is ze geweest.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:21

Jep, hier nog een. Die van mij doet het alleen niet altijd met het aansingelen. De ene dag meer dan de andere dag. Vaak als ze wat aan de dikke kant is (zoals nu). Ik heb vorig jaar een andere soort singel gekocht dan dat ik normaal had. Hierdoor is het geloof ik ook wel iets minder geworden. Ze doet het nu lang niet zo vaak meer.
Het zadel ligt ook goed op haar rug, dus bij mij kan dat het ook niet zijn.
Bij de vorige eigenaren deed ze dit veel heftiger. Dan stond ze met het opzadelen helemaal te stuiteren.
Maar dat kon ook aan de manier van opzadelen van hun liggen :+

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 20:21

welmoed__ schreef:
Kan het niet zijn dat je paard voor jij hem had een slecht passend zadel had en dat hij dit gedrag nu gewoon blijft conditioneren? Dat hij een slechte ervaring heeft gehad met een zadel?
Paard bij mij op stal heeft dat ook, maar die reageert heel heftig. Zadel is nu wel helemaal oke, maar heeft er een nare ervaring mee.

Dit is het zadel wat hij ook al had bij zijn vorige eigenaren ;) Het zou natuurlijk kunnen dat het in het verleden wèl pijnlijk of vervelend is geweest voor hem, en dat hij zo blijft reageren!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:34

Jessica_R schreef:
welmoed__ schreef:

Dit is het zadel wat hij ook al had bij zijn vorige eigenaren ;) Het zou natuurlijk kunnen dat het in het verleden wèl pijnlijk of vervelend is geweest voor hem, en dat hij zo blijft reageren!

Dat zegt niks, hij is ook veranderd in bouw, dus het zadel zit heel anders dan toen ie nog bij zijn andere eigenaren was. Als ie dit zadel al zo lang heeft zal ik wel eens de zadelmaker langs laten komen.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 20:40

Hij is al 11 en veranderd dus niet zo veel qua bouw. Hij verricht hetzelfde niveau arbeid. Vorige eigenaren hebben netjes elk jaar t zadel laten checken. Paard heb ik pas sinds januari. Binnenkort komt de zadelmaker langs!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 07:21

Jessica_R schreef:
Hij is al 11 en veranderd dus niet zo veel qua bouw. Hij verricht hetzelfde niveau arbeid. Vorige eigenaren hebben netjes elk jaar t zadel laten checken. Paard heb ik pas sinds januari. Binnenkort komt de zadelmaker langs!

Misschien een singelbontje erover nemen

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:33

Inderdaad wat Welmoed zegt lijkt mij ook wel logisch, stalgenootje heeft hetzelfde.
Haar paard is vroeger door de vorige eigenaresse best wel hard handig en snel aan gesingeld (ze wilde er altijd snel opzitten) daardoor een nare ervaring en blijft ze nu lelijk doen tijdens het aan singelen (oren in de nek)

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:37

De mijne heeft het ook een tijdje gehad. Ostheo erbij, was niks. Daarna een Fysio erbij gehaald en bleek dat de spier aan de zijkant van de buik (waar bij mij mn singel samen komt met de stoten) vast zat.
Nadat deze aan beide kanten losgemaakt was en ik een oefening meekreeg heb ik nooit meer last gehad.

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:57

Dat heeft mijn pony ook :j

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:34

Mijn paard heeft er ook last van, en niet alleen bij het zadel maar ook bij de longeersingel en dekensingel.. Ik heb nog niets ontdekt waardoor het minder wordt, dus ik volg even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:35

Hoi,

heb gisteren eventjes gereden met het bontje en had kwa lopen wel een heel ander paard onder me, hij wou gewoon lekker ontspannen en mijn hand accepteren. Nu kan dit ook toeval zijn natuurlijk, tijdens het singelen was het alleen niet minder, misschien nog wennen maar helaas.

x

Ellemijn248

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:42

de pony van een vriendin van mijn moeder had dat ook en toen probeerde ze zo'n bontje die onder het zadel ligt en toen ging het ook al veel beter

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:49

_Cher schreef:
Mijn paard heeft er ook last van, en niet alleen bij het zadel maar ook bij de longeersingel en dekensingel.. Ik heb nog niets ontdekt waardoor het minder wordt, dus ik volg even.

Die van mij ook. En idd ik heb een goed passend zadel, zadelmaker is nog geen 2 maanden geleden geweest. Ik waarschuw d'r wel als ze zo nijdig doet.