Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Sokje_6 schreef:__Astrid schreef:Ik zou ook proberen met een dubbelgebroken of een ongebroken.
Dubbelgebroken heb ik ervaren dat een bol tussenstukje voor de meeste paarden beter werkt. Als je voor een ongebroken gaat, zou ik een happy mouth nemen, die zijn uit plastiek ipv metaal en daardoor ietwat flexibel: https://www.google.be/search?q=happy+mo ... B600%3B600
Die van plastic kunnen wel flink gaan schuren, vind ik persoonlijk geen fijne bitjes om te voelen.
Schuren heb ik overigens zelf nog nooit meegemaakt, wel gezien bij stalgenoot.
diane_melody schreef:Een rubber bit schuurt inderdaad, maar een kunststof bit niet.
Ik gebruik voor mijn paarden een sprenger HS duo bit.
dit is een kunststof bit van maar 16mm dik en ongebroken, lichter dan een bit van metaal en flexibeler en dunner dan een happy mouth. Een vriendelijker bit kun je naar mijn mening niet krijgen.
http://www.horze.nl/Sprenger-HS-Duo-Wat ... NL,pd.html

)Citaat:Overigens sluit ik mij wel aan bij de andere meningen die hier gegeven zijn: eer je je paard fatsoenlijk bitloos hebt lopen, daar gaat wel wat tijd over... (En ja, ik spreek uit ervaring...)

drenterxx schreef:Maar, een bit aan een hoofdstel hangen is natuurlijk wel goedkoper dan een volledig nieuw hoofdstel aanschaffen..
Cassidy schreef:drenterxx schreef:Maar, een bit aan een hoofdstel hangen is natuurlijk wel goedkoper dan een volledig nieuw hoofdstel aanschaffen..
Nee hoor, hoeft helemaal niet zo te zijn. De zoektocht naar een bit wat voor je paard lekker zit kan duurder worden dan de aanschaf van een bitloos hoofdstel. In mijn ogen is overstappen op bitloos de snelste en makkelijkste manier als je een paard hebt wat het bit niet lekker accepteerd.

__Astrid schreef:diane_melody schreef:Een rubber bit schuurt inderdaad, maar een kunststof bit niet.
Ik gebruik voor mijn paarden een sprenger HS duo bit.
dit is een kunststof bit van maar 16mm dik en ongebroken, lichter dan een bit van metaal en flexibeler en dunner dan een happy mouth. Een vriendelijker bit kun je naar mijn mening niet krijgen.
http://www.horze.nl/Sprenger-HS-Duo-Wat ... NL,pd.html
Ja, die had mijn stalgenoot!
Lijkt mij idd ook een heel fijn bit, alleen ben ik meer fan van bustrensen.
__Astrid schreef:Sokje_6 schreef:
Die van plastic kunnen wel flink gaan schuren, vind ik persoonlijk geen fijne bitjes om te voelen.
Schuren heb ik overigens zelf nog nooit meegemaakt, wel gezien bij stalgenoot.
Ik heb ze nog niet zelf gehad, stalgenoot van me reed ermee, maar die had echt de vorm van een normaal ongebroken bit, heeeeel klein beetje dikker aan de buitenkant en niet met van die rare ribbels zoals ik ze op Google vond, en ook niet zo dik aan de buitenkanten. Van schuren nooit geen problemen, zie ook niet in waarom die meer zou schuren dan een andere happy mouth of een rubberen bit? Zolang er geen scherpe randen aan komen? (Wat overigens bij plastiek en rubber dus wel sneller door gebruik gebeurt, misschien had je stalgenoot dit?) maar haar paard was op een ander niet te rijden en liep hier heeeel fijn op!