Van bit rijden, naar bitloos, nu een ander bit erbij :)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gravity

Re: Van bit rijden, naar bitloos, nu een ander bit erbij :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:09

Een rubber bit schuurt inderdaad, maar een kunststof bit niet.
Ik gebruik voor mijn paarden een sprenger HS duo bit.
dit is een kunststof bit van maar 16mm dik en ongebroken, lichter dan een bit van metaal en flexibeler en dunner dan een happy mouth. Een vriendelijker bit kun je naar mijn mening niet krijgen.

http://www.horze.nl/Sprenger-HS-Duo-Wat ... NL,pd.html

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:06

Sokje_6 schreef:
__Astrid schreef:
Ik zou ook proberen met een dubbelgebroken of een ongebroken.
Dubbelgebroken heb ik ervaren dat een bol tussenstukje voor de meeste paarden beter werkt. Als je voor een ongebroken gaat, zou ik een happy mouth nemen, die zijn uit plastiek ipv metaal en daardoor ietwat flexibel: https://www.google.be/search?q=happy+mo ... B600%3B600

Die van plastic kunnen wel flink gaan schuren, vind ik persoonlijk geen fijne bitjes om te voelen.
Schuren heb ik overigens zelf nog nooit meegemaakt, wel gezien bij stalgenoot.

Ik heb ze nog niet zelf gehad, stalgenoot van me reed ermee, maar die had echt de vorm van een normaal ongebroken bit, heeeeel klein beetje dikker aan de buitenkant en niet met van die rare ribbels zoals ik ze op Google vond, en ook niet zo dik aan de buitenkanten. Van schuren nooit geen problemen, zie ook niet in waarom die meer zou schuren dan een andere happy mouth of een rubberen bit? Zolang er geen scherpe randen aan komen? (Wat overigens bij plastiek en rubber dus wel sneller door gebruik gebeurt, misschien had je stalgenoot dit?) maar haar paard was op een ander niet te rijden en liep hier heeeel fijn op!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:10

diane_melody schreef:
dit is een kunststof bit van maar 16mm dik en ongebroken, lichter dan een bit van metaal en flexibeler en dunner dan een happy mouth. Een vriendelijker bit kun je naar mijn mening niet krijgen.

Ja, die had mijn stalgenoot!
Lijkt mij idd ook een heel fijn bit, alleen ben ik meer fan van bustrensen. :D

Overigens sluit ik mij wel aan bij de andere meningen die hier gegeven zijn: eer je je paard fatsoenlijk bitloos hebt lopen, daar gaat wel wat tijd over... (En ja, ik spreek uit ervaring... ;))
Maar ik snap wel dat als je gewoon een keer op buitenritten wil gaan en je je paard nog niet genoeg vertrouwt of onder controle hebt omdat die wat fris/sterk wordt, je denkt aan terug overschakelen...
Ik reed af en toe bitloos en zonder zadel, ter afwisseling, maar reed verder ook gewoon met bit, dus in principe kan het wel gewoon de 2 naast elkaar. Mits je uiteraard een optoming vindt zodat je op beide manier identiek kan rijden qua hulpen. (Ik reed zelf met touwhalster en nadien ook met neckrope)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:11

Ik zie hier veel Myler staan, maar ik wil je toch wel aanraden om het eerst te proberen vooraleer je het koopt, want mijn paard ging helemaal aan de kletter op een Myler ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:37

Citaat:
Overigens sluit ik mij wel aan bij de andere meningen die hier gegeven zijn: eer je je paard fatsoenlijk bitloos hebt lopen, daar gaat wel wat tijd over... (En ja, ik spreek uit ervaring... ;))

Mijn hulpen zijn inderdaad identiek aan wanneer ik met bit zou rijden, en ik zou werkelijk niet weten waarom dat anders zou moeten zijn bitloos, behalve wanneer je voor een optoming kiest die totaal niet bij je rijstijl past...
Kan dus ook helemaal níet eens zijn met dat het lang duurt voordat je paard fatsoenlijk bitloos loopt...

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:59

Nou, ik vond het toch een aanpassing :D
Ik vond ook dat ik in het begin wel iets minder controle had, had t idee dat paard in het begin niet helemaal snapte wat ik nou bedoelde met die druk op d'r neus, maar na een paar weken ging dat wel beter.
Moest ook iets meer dan anders met bit op mijn gewicht rijden, paard was sowieso wel op benen en zit gereden maar zonder bit moest ik in t begin toch echt veel meer druk/hulp geven eer ze bv. een kortere draai nam dan met bit. Dus in dat opzicht vond ik het wel een aanpassing, was voor ons beide even gewoon worden... Maar een paard loopt ook niet van de ene dag op de andere beter op een ander bit he, gaat ook meestal wat tijd over...

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:04

Je kunt er misschien ook aan denken om met een bijv. een sidepull, marylottbloem, hackamore ect. te gaan rijden.
dus wel bitloos te blijven? :)
Gewoon een bitloos hoofdstel wat wel wat meer duidelijk maakt.

Maar, een bit aan een hoofdstel hangen is natuurlijk wel goedkoper dan een volledig nieuw hoofdstel aanschaffen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:39

drenterxx schreef:
Maar, een bit aan een hoofdstel hangen is natuurlijk wel goedkoper dan een volledig nieuw hoofdstel aanschaffen..

Nee hoor, hoeft helemaal niet zo te zijn. De zoektocht naar een bit wat voor je paard lekker zit kan duurder worden dan de aanschaf van een bitloos hoofdstel. In mijn ogen is overstappen op bitloos de snelste en makkelijkste manier als je een paard hebt wat het bit niet lekker accepteerd.

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:44

Cassidy schreef:
drenterxx schreef:

Nee hoor, hoeft helemaal niet zo te zijn. De zoektocht naar een bit wat voor je paard lekker zit kan duurder worden dan de aanschaf van een bitloos hoofdstel. In mijn ogen is overstappen op bitloos de snelste en makkelijkste manier als je een paard hebt wat het bit niet lekker accepteerd.

Dat is waar.
Maar je kan het natuurlijk altijd zo duur maken als je zelf wilt :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:55

Idd. Dus is de makkelijkste en goedkoopste stap overstappen op bitloos. Omdat het een hype is. En men geen zin heeft om het allemaal uit te zoeken.

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:31

__Astrid schreef:
diane_melody schreef:

Ja, die had mijn stalgenoot!
Lijkt mij idd ook een heel fijn bit, alleen ben ik meer fan van bustrensen. :D

Je kunt hem ook krijgen in D-trens model maar volgens mij niet in bustrens.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:58

__Astrid schreef:
Sokje_6 schreef:

Die van plastic kunnen wel flink gaan schuren, vind ik persoonlijk geen fijne bitjes om te voelen.
Schuren heb ik overigens zelf nog nooit meegemaakt, wel gezien bij stalgenoot.

Ik heb ze nog niet zelf gehad, stalgenoot van me reed ermee, maar die had echt de vorm van een normaal ongebroken bit, heeeeel klein beetje dikker aan de buitenkant en niet met van die rare ribbels zoals ik ze op Google vond, en ook niet zo dik aan de buitenkanten. Van schuren nooit geen problemen, zie ook niet in waarom die meer zou schuren dan een andere happy mouth of een rubberen bit? Zolang er geen scherpe randen aan komen? (Wat overigens bij plastiek en rubber dus wel sneller door gebruik gebeurt, misschien had je stalgenoot dit?) maar haar paard was op een ander niet te rijden en liep hier heeeel fijn op!

Oh, ik ben een koe, ik bedoelde inderdaad rubberen. Maar misschien dat er inderdaad scherpe randjes aan zaten, zou kunnen. :j