passend zadel+ pad= oplossing probleem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

no--a

Re: passend zadel+ pad= oplossing probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:13

Dan zou ik eerst sowieso afwachten wat de zadelmaker zegt, voor hetzelfde geld blijkt het zadel helemaal niet zo goed te passen als de verkoper het inschat... Een pad kan overigens een aardige tijdelijke oplossing zijn maar ook dat verschilt natuurlijk per dier en per zadel.

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 19:20

Jaa zeker weten! Ik ga ook zeker niet zelf klooien, dat werkt helemaal niet :)

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:27

Borriee schreef:
Maar kun je bij divoza ook laten passen met je eigen zadel? want ik heb nu dus een eigen zadel, en als divoza dan kan passen :D zou ideaal zijn.

En nee, hier is nog geen zadelpasser bij geweest, daarom is het ook eigenlijk geen "eigen" zadel, maar een bijna eigen zadel, ik heb het nog niet gekocht. De persoon die ernaar heeft gekeken heeft wel aardig wat ervaring qua ruggen en zadels, alsnog geen zadelpasser en daar ben ik me bewust van :)

Ja hoor! "Het is ook mogelijk je huidige zadel te laten controleren op ligging of pasvorm. De kosten voor een controle bedragen €85,-. In dat geval komt de zadelexpert langs en kan het zadel eventueel worden meegenomen voor het maken van aanpassingen."

Bij mij is Martina er toen bij geweest (wel voor een nieuw zadel), echt super! Paardje had bijna geen spieren, dus een prolite eronder gedaan en het werkt super! inmiddels toeren we lekker verder zonder pad! :)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:42

Doorrijden met een niet passend zadel is echt slecht voor je paard. Voor je het weet zit hij aan alle kanten vast. Ik zou dus wat spoed achter die zadelmaker zetten en altijd een zadelmaker laten kijken of een zadel dat je gekocht hebt goed ligt. Met de zadelmaker kun je dan naar de mogelijkheden kijken. Is het een kwestie van spieren kweken dan is zo een pad een uitkomst omdat je die ook kunt aanpassen. De zadelmaker heeft ook vast zo een prolite pad bij zich. Die van mij was ook ingevallen in de bespiering waardoor het zadel op de schoft drukte en op spieren ging klemmen. Met de pad eronder liep hij weer prima. Ik zou echter het kopen van een zadel dat niet goed aan te passen is afraden.
Mijn zadelmaakster vroeg zich overigens 25 euro voor alleen controleren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:49

Ga je paard eerst een drie maanden echt goed over de rug longeren zodat hij daar spieren en kracht ontwikkeld. Eventueel kun je een spiersupplement bijgeven. Als je paard echt zo'n gaten kaas is dan heeft de aanschaf van een zadel weinig nut, kun je elke vier weken de passer laten komen. Als je het goed wil doen tenminste, met een goede training aan de hand eerst spieren opbouwen lijkt me een beter idee. En bespaart je uiteindelijk veel geld en frustratie.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:22

Liamssfork schreef:
Wendybrian schreef:
Is het een idee om met zo een lad met beugels eraan te rijden?
Of eerst een paar weken te longeren tot je bespiering opgebouwd heb?
Verder is mijn ervaring met pads dat ze niet werken,schuifen, broeien en niet veel beter werken dan ze zouden moeten.

Een barebackpad met beugels? Heeeel slecht voor de drukverdeling en het is dus ook absoluut niet de bedoeling dat er beugels aan zitten.
Ts, ik heb geen verstand van boomzadels dus kan je niet heel ver op weg helpen.. Maar ik denk dat het zeker wel een slim plan is om het idee van de pad voor te leggen bij de zadelmaker. Het klinkt vrij logisch ook, dus neem aan dat het wel iets zou moeten helpen. Maar nogmaals, heb er verder écht geen verstand van. Veel succes verder!

Ik denk dan dat ik die bedoel, ik heb geen verstand van dat soort zadels omdat mijn paarden altijd voorbeeldige ruggen hadden.
Ik hoop dat je eruit komt ts

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:21

Zeker geen gek idee. Mijn zadelmaker heeft me zelfs een pad verkocht een tijd geleden toen mijn paard nog wat mager bespierd was. Zo'n prolite wither pad. Kussens waren wel verder op te vullen, maar wilde ze liever niet doen omdat het geheel dan te hard zou worden. (En dus ook geen ruimte bieden voor groei).

Denk dat een pad wel zeker een oplossing zou zijn, maar dan inderdaad wel in combinatie met een deskundig oog :).