Paard flipt met anatomische singel?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:52

Het kan best zijn dat het paard het gewoon vreemd vind en hierdoor over de zeik gaat, wat word gezegd, misschien gebruikt ze haar lichaam anders en vind ze dit eng (of veroorzaakt dit spierpijn). Ik zou persoonlijk even aankijken, eventueel longeren met het zadel + anatomische singel.

DiantaM

Re: Paard flipt met anatomische singel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:42

Je weet nu niet honderd procent zeker waardoor het komt omdat er twee dingen zijn gebeurd: zadel is opgevuld en je hebt een nieuwe singel.

Dus het is echt even een kwestie van je oude singel omdoen en dan weer gaan rijden met je zadel. Dan merk je snel genoeg of dat het verschil maakt en kun je verder gaan filosoferen.

Je paard laat in ieder geval wel goed merken dat ze het niet als prettig ervaart. Dat is fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:48

In hoeverre zou een singel of zadel het achterbeen kunnen belemmeren is denk ik de vraag en ik zou zeggen dat dit eerder vanuit de rug komt dan vanuit de buik. Ik zou dus denken dat het zadel niet goed is aangepast, niet lekker ligt en daardoor voor verzet zorgt en problemen in het lijf. Zo'n verandering door een singel lijkt me sterk, dan zou je denken dat ze dat meteen meoten laten zien. Een zadel moet altijd nog even vormen na het bijvullen, misschien zit er iets niet helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:00

Joolien schreef:
In hoeverre zou een singel of zadel het achterbeen kunnen belemmeren is denk ik de vraag en ik zou zeggen dat dit eerder vanuit de rug komt dan vanuit de buik. Ik zou dus denken dat het zadel niet goed is aangepast, niet lekker ligt en daardoor voor verzet zorgt en problemen in het lijf. Zo'n verandering door een singel lijkt me sterk, dan zou je denken dat ze dat meteen meoten laten zien. Een zadel moet altijd nog even vormen na het bijvullen, misschien zit er iets niet helemaal goed.

Hier sluit ik me bij aan. Ik heb enige tijd geleden een Fairfax performance singel aangeschaft. O.a. naar aanleiding van de SUPERGEWELDIGE resultaten die ik hier in een topic heb gelezen. Ik was erg sceptisch, met name vanwege de redenen die Joolien hierboven noemt. Ennuh ik heb dus een hele mooie en erg dure singel aangeschaft, met (helaas) 0,0 verschil/resultaat.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 17:24

[***] schreef:
Joolien schreef:

Hier sluit ik me bij aan. Ik heb enige tijd geleden een Fairfax performance singel aangeschaft. O.a. naar aanleiding van de SUPERGEWELDIGE resultaten die ik hier in een topic heb gelezen. Ik was erg sceptisch, met name vanwege de redenen die Joolien hierboven noemt. Ennuh ik heb dus een hele mooie en erg dure singel aangeschaft, met (helaas) 0,0 verschil/resultaat.

De Fairfax heb ik dus ook gepast vorige week en met deze merkte ik ook geen enkel verschil. Ik heb gewoon het idee dat deze qua druk teveel is voor de merrie. Zoals al eerder gezegd wordt het paard voor onderhoud regelmatig nagekeken door de fysio en had ik er tot afgelopen zaterdag geen problemen mee. Dan zou ik nog eerder denken dat ze vast heeft gelegen, waardoor er een blokkade zou moeten zitten. Nogmaals, de merrie heeft nog nooit gebokt of iets dergelijks en nu sinds ze met deze singel loopt is het bal.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:58

wat is dat voor een singel dan? ik ken ze niet

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:24

Joolien schreef:

Eerlijk gezegd. Ik dacht dat het onzin was. Maar mijn paard loopt er wel een stuk beter door. Nu is het geen fairfax, maar net anders. Nu loopt ze een stuk beter en dat verschil kon ik echt wel voelen. De druk op het borstbeen kan een paard helemaal verstrammen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 07:14

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 07:46

Even wat anders, je geeft aan dat de rechterkant de bolle kant is van het paard, wat betekent dat ze linksgebogen is. Dit klopt inderdaad ook met wat je zegt over rechtsachter, dit is meestal het zwakke achterbeen. Alleen dat je dan op links wordt gezet klopt niet, want je verschuift altijd mee naar de bolle kant, dus naar rechts.
Zou daar even goed naar kijken (en voelen :Y) ).

Ook vraag ik mij af in hoeverre een singel het achterbeen kan verbeteren, heb dit nog niet eerder gehoord. Ik denk dat je het beter kan zoeken in het rechtrichten en op die manier rechtsachter sterker te krijgen, dan d.m.v. een singel.

zelf zou ik sowieso eerst kijken hoe ze weer reageert op je oude singel en vanuit daar verder kijken.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 22:51

Even een kleine update: afgelopen week heb ik veel gelongeerd met een touwtje om eens goed te kijken naar de beweging. Daarna 2 dagen met de oude singel gereden en vervolgens weer met de nieuwe en de merrie reageert er niet meer op. Geen bokpartijen meer gelukkig :D

Wel merk ik dat ze na het opvullen van het zadel schever loopt onder de man, dan voorheen. Dus morgenochtend komt de zadelmaker om toch nog eens te kijken. Bij elkaar dus een combinatie van verschillende factoren. Voorlopig dus veel longeren met dubbele lijnen en veel rechtrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 08:15

Bedankt voor je update. Interessante ontwikkeling. Goed dat de zadelmaker nog even komt, misschien dat er net iets teveel is opgevuld of iets dergelijks.

Ben benieuwd.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 08:24

Wat ik niet snap, and correct me if i am wrong, alles was eigenlijk OK totdat je ging sleutelen aan zadels en met singels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 08:38

Ceriadwen schreef:
Wat ik niet snap, and correct me if i am wrong, alles was eigenlijk OK totdat je ging sleutelen aan zadels en met singels?

Ja volgens mij is dat het verhaal. Dus nu nog even uitzoeken of het aan het opvullen ligt of aan de singel? Het lijkt mij eerder dat het zadel niet goed opgevuld is, dan dat de singel voor dergelijke problemen zorgt.

TS schreef:
Citaat:
Behalve dat ik het zadel na wilde laten kijken omdat ze me toch wat naar links trok en de vulling vorig jaar is vernieuwd en deze wat ingeklonken was.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 12:30

Zadelmaker is inmiddels op stal en heeft als 1e naar de mijne gekeken. Conclusie: oude vulling is synthetisch en geeft te weinig veer. De anatomische singel nodigt het paard uit om de rug beter te gebruiken, maar waneer het zadel tegendrukt, dan kan ze hier heftig op reageren (zijn conclusie :o )

Hij heeft de vulling vervangen door wol en nu ligt het als een huis. Merrie was in het begin wederom erg druk, maar uiteindelijk heel fijn kunnen rijden. Ze loopt werkelijk waar iedere op verandering te meuten en daar moeten we gewoon even doorheen. Ze is op rechtsom nu ook weer fijn te bewerken en ik zit weer recht. Hopelijk kan ik het nu met training weer lekker uitbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:33

Klinkt logisch Talonius! Mijn merrie miept ook om de kleinste verandering. Lekker dat je weer recht zit. Heb je nog wel de anatomische singel erom?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:49

Top dat het opgelost is.
Kan soms lastig zijn, ik heb wel gehad dat ze erg liep te drammen, rem weg, of heel hard of juist niet vooruit te branden, krabbelen etc.
Daarmee ben ik er nu achter dat als de boel maar wat te krap/wijd ligt ze gewoon echt niet meer wil ontspannen.
Nu wissel ik zelf de bomen in het zadel op zijn tijd, en dan loopt ze weer als een tierelier.
Gebeurt echt zeer regelmatig, daar ga ik dus geen zadelmaker voor laten komen.
Zadelmaker die eens geweest is zei al dat dit zadel voor haar super is, beter als haar maatzadel op dat moment.
Maar meerdere om mij heen dachten waarschijnlijk pak haar eens door.
Nu was ze door rust gegroeid, zadel aangepast, bontje om het te wijde van de boom op te vangen, maar haar schouders wel genoeg ruimte te geven en lopen heen.
Als straks het ergste vet bij de schouders weg is kan het bontje weer weg en de boom smaller.
Blij dat ik naar haar luister, maar soms is het wel lastig oordelen.
Maar zolang ze elke keer weer zo loopt als ik het ietsjes aanpas laat ik er niet elke keer iemand voor komen, ik luister naar haar want ze geeft het wel aan.

Tot nu toe red ik het zo goed maar lastig pakket was dit zeg, blij dat het opgelost is.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 15:35

Dat is ook zo Moonfish, je voelt het zelf al beste aan.

Ja [***], ik heb de singel er gisteren met les ook om gehad en net met proefrijden ook. Zadelmaker heeft nogmaals gecheckt en er is geen drukplek te vinden onder het zadel of bij de singel. Zadel ligt ook echt als een huis nu. Gisteren ook veel aandacht besteed aan het rechtrichten en dat moeten we gaan uitbouwen. Ze buigt in ieder geval rechtsom weer in een schouderbinnenwaarts. Dan kreeg ik vorige week niet eens meer voor elkaar, terwijl het altijd een stuk basis in de training is wat ik meeneem. Ik ga het in ieder geval goed in de gaten houden en lekker met haar aan het werk. Merrie is nu eenmaal een hittepetit en we moeten nu maar eens gaan doorpakken, nu alles verder uitgesloten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:37

Oke, ik vroeg het eigenlijk omdat ik zelf nog steeds twijfel over mijn Fairfax singel. Nou ja, ik zal het wel zien.