Advies gevraagd: Zadel voor rijpaard op leeftijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Re: Advies gevraagd: Zadel voor rijpaard op leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 19:04

Oh ja graag!
Hoe zit dat kunststof? Krijg je er geen zweetkont in? Hoe werkt het met in de regen rijden e.d.?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:02

Voor je gaat nadenken over pads eerst maar even de zadelmaker afwachten inderdaad.
Mijn paard had altijd al een hoge schoft maar nu ze ouder wordt is die nog wat prominenter aanwezig. Ik heb voor haar een Kieffer Lech profi dressuurzadel met een terugesneden kamer. Lgt er goed en meer dan genoeg ruimte bij de schot. Deze zijn ook best voordelig tweedehands te krijgen :j

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 21:11

Morgenavond komt de zadelmaker al!

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:21

Hier goede ervaring met de Kingsley/sedelogic pad. Deze werkt als goede schokdemper maar verandert niet veel aan de ligging van mijn zadel. Omdat ik een maatzadel heb voor mij ideaal. Hiervoor altijd met bontje gereden ( ik reed toen met kn en de zadelmaker hield er rekening mee dat het bontje er tussen kwam) maar deze veranderde de ligging van mijn maatzadel te veel. Ik heb de tweelaags pad.

Sowieso natuurlijk even de zadelmaker het zadel laten kijken, misschien kan een bontje bij jouw paard wel heel goed als de zadelmaker er rekening mee kan houden.

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:28

Een boomloos zadel hoef niet perse een model als een barefoot o.i.d. te zijn. Ik heb zelf een Hidalgo Venice II Special, dat ziet er net zo uit als een dressuurzadel en zit ook net zo stevig, het past zich alleen wat meer aan aan het paard doordat de boom van leer is. Ideaal vind ik zelf. http://www.hidalgo-zadel.nl/hidalgo-dressuurzadels. Maar goed, dat is misschien wel wat duurder dan jij in gedachte hebt. Ik vind je zadel verder voor zover ik kan zien op de foto ook niet gek liggen hoor. Wie weet kun je wat verschillende typen onderleggers van mensen lenen om uit te proberen. :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 22:31

Zo de zadelmaker is geweest. Ik kom zowiezo aan een ander zadel. Oudere tweedehands zadels hebben te weinig ruimte tussen de kussens die kamulet wel nodig heeft. Vanwege mijn budget zit een nieuw zadel niet heel erg bij de favo opties. Een kunstof zadel met verwisselbare boom zoals hier genoemd was volgens hem wel een goede optie.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:31

pluisje88 schreef:
Zo de zadelmaker is geweest. Ik kom zowiezo aan een ander zadel. Oudere tweedehands zadels hebben te weinig ruimte tussen de kussens die kamulet wel nodig heeft. Vanwege mijn budget zit een nieuw zadel niet heel erg bij de favo opties. Een kunstof zadel met verwisselbare boom zoals hier genoemd was volgens hem wel een goede optie.

Wat zei hij van je oude zadel, dat je er nu op hebt liggen?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 22:33

Die past niet meer en kan ook niet passend gemaakt worden. Hij heeft te weinig ruimte bij de schoft en mocht hij dat aanpassen dan helt het zadel te veel achterover.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:39

Kunststof zadels zijn prima zadels hoor!
Ook vanwege je budget en gezien het feit dat een occasion geen optie is.
Ze zijn wel vaak een stuk gladder dan de leren zadels. Dus een zitvlak op je broek is aan te raden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 22:42

Ik wilde gaan voor een tweedehands zadel van 1 van de bekende merken, maar vanwege zijn lastige rug werd mij dit afgeraden. Was zelf niet zon fan van kunststof (leek me niks) maar nu moet het dan toch maar ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:43

pluisje88 schreef:

Tja wat is een ouder tweedehands zadel en hoe breed moet het zijn tussen de kussens?

Je hebt in ieder geval al duidelijkheid over je huidige zadel.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 22:48

Oudere dan de nieuwe types. De zadels die in mijn prijsklasse zouden vallen.
Iig veel breder dan een standaard zadel..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:12

pluisje88 schreef:
Oudere dan de nieuwe types. De zadels die in mijn prijsklasse zouden vallen.
Iig veel breder dan een standaard zadel..

Maar is een standaard kunststofzadel dan niet te smal?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 23:23

Blijkbaar niet.. Maar ik ben natuurlijk geen zadelmaker ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:24

wat is je budget? Ik heb een county zadel te koop staan in een lage prijsklasse in vergelijking met de kwaliteit? Het is een nieuw type zadel.

County vind ik heel geschikt voor hele hoge shoften.
Verder zou ik aan een verwisselbare boom niet snel beginnen.
Eigenlijk verander je alleen het kopijzer en niet de hele boom.
Daarom zou ik het niet aanraden als een paard heel breed of smal is ( of ''speciaal'' gebouwd. )

Verder zou ik mij toch nog eens in boomloos verdiepen, waarom ben je ertegen als ik vragen mag?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 23:26

Ik vind het als eerste lelijk, en als tweede heb ik het idee dat ze niet zo stevig/stabiel zijn. Daarnaast kan ik niet zo heel breed zitten vanwege mijn heupen.

Verwisselbaar moet omdat het paard heel veel varieert in gewicht. In de zomer is hij behoorlijk rond en in de winter vervalt hij snel tot maatje gratenpakhuis. Een gewoon zadel kan ik dan steeds een half jaar niet gebruiken.

Het zadel dat je te koop aanbiedt gaat mijn paard niet passen. Die is veel te vlak en heeft geen terug gesneden kamer. Zie niet zitten dat die geschikt moet zijn voor paarden met een hele hoge schoft Daarnaast heb ik een 18 inch nodig

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:30

Ik zou toch gaan voor een Barefoot boomlooszadel. Heb je verschillende modellen in. Ik heb de Cheyenne voor mijn oudje van bijna 26 en het is ideaal. Een oud paard verandert zo erg, zeker in de seizoenen, dat je toch steeds moet aanpassen. Een Barefoot past vanzelf aan en de pommel kan je makkelijk verwisselen.
De prijs vind ik ook aantrekkelijk.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:32

Oké, dit zijn tenminste goede argumenten, ik was al bang dat je ging zeggen '' het verdeelt de druk niet goed '' en dat soort onzin.

Ik heb een county zadel te koop. Helaas een redelijk onbekend merk in nederland.
Dat is een zadel voor paarden met een hoge schoft, maar hij is helaas niet verwisselbaar.

Omdat hij zo veel verwisseld zou ik boomloos zeggen (moest ik ''helaas'' ook met mijn pony)
Maar het breed zitten heb ik ook last van, mijn bekken zijn niet breed genoeg, en ik kan daardoor niet doorzitten. Dus dan zou ik het je inderdaad niet aanraden om een gewoon barefoot'je te nemen, maar misschien is de lexington iets? Ze zitten aan het begin voor je gevoel inderdaad onstevig, maar dat gaat al snel over, ik zit er echt als een huis op! Het lelijke is helaas iets wat altijd zo zal blijven -O-

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 23:38

Ik probeer eerst een passend boom zadel te krijgen. Mocht dan niet lukken zou boomloos een optie zijn. Paard is ondanks de hele smalle, hoge en ingevallen schoft, voor de rest best breed. Daar heb ik nu soms al wat last van, als ik er dan een boomloze op ga leggen ben ik bang dat ik niet meer kan rijden omdat ik gewoon niet zo breed kan zitten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:41

romyloverrr schreef:
Oké, dit zijn tenminste goede argumenten, ik was al bang dat je ging zeggen '' het verdeelt de druk niet goed '' en dat soort onzin.

Is geen onzin, niet voor niets worden de boomloze zadels steeds steviger en gaan ze meer richting boomzadels.

Voor een paard met een hoge schoft en een wat opliggende ruggegraat is een boomloos zadel zoals die van Barefoot over het algemeen niet zo geschikt. Misschien dat een Trekker boomloos zadel nog wel een mogelijkheid is.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 23:42

Ik ben er ook een beetje huiverig voor aangezien hij geen vet/ vlees meer op zijn rug heeft. Zijn ruggegraat steekt wat uit en je zit dan dus rechtstreeks op de spieren en de ruggewervel...
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 28-02-14 23:48, in het totaal 2 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:46

fransje23 schreef:
romyloverrr schreef:

Is geen onzin, niet voor niets worden de boomloze zadels steeds steviger en gaan ze meer richting boomzadels.

Voor een paard met een hoge schoft en een wat opliggende ruggegraat is een boomloos zadel zoals die van Barefoot over het algemeen niet zo geschikt. Misschien dat een Trekker boomloos zadel nog wel een mogelijkheid is.

Tja, ik vind het wel onzin.
Voor de opliggende ruggengraag kun je gewoon een extra setje inlages gebruiken.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 00:10

Bij het ouder worden krijgt praktisch elk paard een hollere rug. Daarvoor zijn speciale 'sway back' pads en dekjes ontwikkeld. Uiteraard moet je zadel nog steeds passen qua boombreedte, tussenkanaal en schoftruimte. Een sway back-pad is bij de trapeziumspier en in het midden van het zadel extra gevuld om de weggevallen spieren te compenseren.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:37

Is een ainsley niks voor je? Die hebben een dressuurversie met een verstelbare boom. Dat is leer en daar zijn wel tweedehandsjes van want dat is er al een tijd.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:55

Wat lastig! Ik heb hetzelfde probleem met m'n oude meneer gehad en ik ben uiteindelijk beland bij een wow ( ja ik weet erg duur) maar de mijne liep tot en met z'n 23 e nog goed in de sport. Ook ik had t probleem van moeilijk eten. Genoeg is genoeg ... Hij kon een week met een blok compactgras doen die z'n buren in 2 dagen wegwerken... Ik heb goed resultaat met subli seniores gehad daar kreeg ik de oude man mooi vol mee op de plaatsen die zo snel wegtrekken bij een oudje.