Zadel voor paard met hoge schoft, brede twist en vlakke rug

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:28

_Lorette_ schreef:
Een paard van mij heeft ook zo’n rug. De boom loopt vaak teveel in een omgekeerde V-vorm i.p.v. U-vorm en de kussens staan altijd van de rug af, omdat de boom teveel gebogen is voor zijn kaarsrechte rug. Hebben ze dat niet, dan geven ze te weinig ruimte aan zijn hoge schoft. Twee zadels gaan goed: Ideal Roella en Barnsby Majestic. Misschien kun je daar wat mee?

Zo hweft mijn zadelmaker dat ook omschreven met een V en U vorm :)
Zadels zoals kentaur, anatomica en er zullen er nog wel meer zijn hebben een U vormige boom en zijn dus meer geschikt voor paarden met een hoge schoft.
Ainsley en euroriding werden mij afgeraden omdat die een V vormige boom hebben.
Ik vind anatomica echt een top zadel! Past op heel veel paarden en zit zalig :)

RTotaal2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:49

Mogelijk kun je kiezen voor een BATES zadel?

Deze is zoals WINTEC met het CAIR systeem, het is net of je dit fijn vind.
Maar vanuit mijn winkel heb ik veel mensen die blij zijn met dit systeem.

Daarnaast heeft ook BATES de verwisselbare zadelboom waardoor hij erg makkelijk aan te passen is.

Misschien een optie om eens naar te kijken.

Ruitersport Totaal

ecools

Re: Zadel voor paard met hoge schoft, brede twist en vlakke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:04

Wij hebben voor onze Fries en Tinker beiden een Rossner zadel, een Montréal en America. Deze zadels hebben vlakke kussens en een lekkere diepe zit.

MartyMcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:05

idd is even kijken bij Massimo ;)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 21:35

De bates is in de twist echt nog te smal. Ikvind het verder wel een mooi zadel.

Heb inmiddels een massimo trail en een kent en master cob gepast. Deze lagen redelijk goed. Deze zadels zijn echter net aan op zijn schoft.

Er bestaan blijkbaar bijna geen zadels voor een vlakke rug en hoge schoft.

Ik heb de kent en master inmiddels in mijn bezit maar de zadelmaker moet nog even kijken of ze hem passend kan maken aan zijn hoge schoft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:21

Waarom heb je dan dan de kent en master cob geprobeert ipv de normale?
Cob is voor ronde paarden met weinig schoft.
De S-serie normal of high wither past wel goed op het type paard wat jij beschrijft.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:27

Het lijkt wel de rug van mijn paard. Ik heb voor mijn paard een Kieffer Lech deluxe, diepe zit met veel wrong. Zadel heeft een terug gesneden boom waardoor die goed geschikt is voor een hoge schoft. Je moet wel houden van Kieffer zadels, maar bij mijn paard lag die meteen goed. Zadelmaker hoefde er niks meer aan te doen. Zijn goed tweedehands te verkrijgen, soms ook voor een goede prijs.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:33

Lijkt erg op de rug van mijn Quarter X Paint. Heb in 7 jaar tijd 21 zadels gehad. Degene die breed genoeg waren, lagen op een gegeven moment op zijn schoft.
Zaldi hebben inderdaad een vrij smalle twist, daardoor klemde die bij mijn paard. Heb nu zadels die niet meer pasten ingeruild voor een tweedehands Hulsebos dressuur, deze is wat aangepast, schoft en schouders hebben genoeg ruimte en de kussens zijn wat opgevuld.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 08:01

Sizzle schreef:
Waarom heb je dan dan de kent en master cob geprobeert ipv de normale?
Cob is voor ronde paarden met weinig schoft.
De S-serie normal of high wither past wel goed op het type paard wat jij beschrijft.

Met passen bij de zadelmaker had hij wel genoeg ruimte dus ik vermoed dat mijn exemplaar Nog wat vulling nodig heeft.

En volgens mij is de boom van de andere kent en master niet geschikt. Die lopen niet vlak genoeg en daar reageert hij heel sterk op. Onder decob liep hij gelijk fijn.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 08:03

N0a schreef:
Het lijkt wel de rug van mijn paard. Ik heb voor mijn paard een Kieffer Lech deluxe, diepe zit met veel wrong. Zadel heeft een terug gesneden boom waardoor die goed geschikt is voor een hoge schoft. Je moet wel houden van Kieffer zadels, maar bij mijn paard lag die meteen goed. Zadelmaker hoefde er niks meer aan te doen. Zijn goed tweedehands te verkrijgen, soms ook voor een goede prijs.

Kieffer is veel te smal in de twist voor mijn paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:16

Tulandro schreef:
Ik ben al een aantal reacties tegengekomen dat een Zaldi niet zo'n brede twist heeft. Maar dat weet ik niet zeker.

Black country heb ik volgens mij opgehad en dat was dus een zadel die in theorie heel goed zou moeten liggen, maar daar blokkeerde hij onder.

dit ga ik even be"twisten" ;)
Er worden enorme brede PRE barokke paarden gereden met zaldi.
Met niet een houten boom, maar thermoplastisch. Er zijn 3 variaties in bomen in de dressuurmodellen.
Waarvan er niet een smalle twist heeft.
ik ben nu het nieuwste model aan het testen, die op je paard (en ruiter) aangemeten wordt. En ligt op een extreem ronde PRE, met boommaat 35 en een breder kussen kanaal vanwege zijn extreem brede schoft. Het is wel een diepe zit. Voor de gevorderde ruiter.