Welk soort singel. Banaan of anatomisch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:30

Heb ik ook nooit gevonden. Via mijn zadelmaker heb ik er eentje van (kom even niet op de naam) speciaal voor mij laten maken in maat 90. Was wel een dure singel maar was elke cent waard.
Nu heb ik een ander zadel en nu is de singelmaat 70 en had ik die van 90 dus niet meer nodig, heb hem onlangs verkocht. Maar heb er nooit eentje gevonden behalve die wat voor mij is gemaakt.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:57

AaronYve schreef:
Heb ik ook nooit gevonden. Via mijn zadelmaker heb ik er eentje van (kom even niet op de naam) speciaal voor mij laten maken in maat 90. Was wel een dure singel maar was elke cent waard.
Nu heb ik een ander zadel en nu is de singelmaat 70 en had ik die van 90 dus niet meer nodig, heb hem onlangs verkocht. Maar heb er nooit eentje gevonden behalve die wat voor mij is gemaakt.

Hmm dat is balen, ik heb verder ook geen problemen met een veelzijdigheidssingel die dus langer is. Maar daarin kan ik eigenlijk ook geen echt gecurvde singel vinden.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:58

Iemand een idee van een fijne betaalbare leren c of s singel? Ik zag op de divoza site de rossner comfort, is deze singel wat we hier zoeken? Of een Kieffer comfort? Ik hoor graag tips! :)

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:17

Ik lees even mee! Ben ook benieuwd naar de Rossner

Helene83

Re: Welk soort singel. Banaan of anatomisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 06:43

De Rossner comfort en de Kieffer comfort zijn bijna hetzelde. De Kieffer is van wat stugger leder, wat wel zacht onderlegt is trouwens. Ik heb ze beide.. maar mijn Kieffer is toch wat te kort, dus die moet ik maar weer verkopen.. -O-

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:23

Oh, bedankt! Is de 'knik' van beiden ook ongeveer hetzelfde qua afmetingen, of heeft de een de bolle kant in verhouding verder af staan van de gespen? (Hoop dat je snapt wat ik bedoel)

En verder is er dus niet echt verschil begrijp ik? Heeft de rossner ook een mooi zachte en naadloze binnenkant?

Welke maat is je kieffer singel :)?

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:19

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. :D qua model zijn ze voor zover ik kan beoordelen het zelfde.. zijn 2 verschillende maten.. maar als ik zo naar de verhouding kijk moet het wel het zelfde zijn.
De Rossner is ook zacht onderlegd.. wel langs de rand een stikrand, maar daar blijft niets in hangen qua haar..

Maat van de Kieffer is 75cm.. en dan nog te kort.. hahaha.. rij op een trekpaard :D

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:08

Bedankt! Maar 75 cm is voor mij helaas te lang! Ben opzoek naar eentje van ongeveer 60 cm :-)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:13

Ik heb ook de kieffer , wat een fijn ding!
En mijn zadel blijft goed liggen , en singelstoten lopen bijna recht naar beneden.
Hier ook rondgeribt paard met singelplek in de oksels :)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:25

Ik heb sinds september een fairfax (spring)singel aangeschaft. Aardig prijskaartje, maar ik ben enorm blij het dat ding.
Mijn paardje loopt enorm kort, veel mensen denken dat hij niet rad is terwijl hij buigproeven wel vlekkeloos aflegt.

Deze singel heeft hem toch merkbaar geholpen bij het kort stappen. :)

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:30

Heeeeele stomme vraag misschien, maar hoe bepalen jullie de lengte van een dressuursingel? Ik zie daar best veel verschillen in bij mensen. Zit daar een theorie achter?

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:39

Mij is altijd geleerd dat hij zo lang mogelijk mag zijn. Zodat er geen punten oid in je paard bij zijn elleboog kan prikken wanneer hij in beweging is.
Maar ook hier over zullen de meningen verschillen denk ik.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:42

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:29

miezelke schreef:
Onderaan deze pagina van Per mi Cavallo staat afgebeeld hoe een banaansingel hoort te liggen: http://permicavallo.nl/singels.php

De bovenste singel heb ik! Heel zacht en soepel leder en een goede C-vorm, super tevreden mee!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:57

Ja de producten van Per Mi Cavallo vind ik ook top. En goed van prijs!

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:20

Misschien een domme vraag maar zit de "bult" van een anatomische singel naar voren of naar achteren ?? Ik bedoel het gedeelte wat onder de buik zit waar die ring zit zeg maar.

x_zoetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:24

Herman97 schreef:
Misschien een domme vraag maar zit de "bult" van een anatomische singel naar voren of naar achteren ?? Ik bedoel het gedeelte wat onder de buik zit waar die ring zit zeg maar.

Naar voren, dus de bult zit als het ware " tussen" de voorbenen.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:32

ik heb ook een rond geribte egyptische arabier, en had dit probleem ook.

alle singels m.u.v. fairfax en mattes geprobeerd want die prijs vond ik wel erg enthousiast ( fairfax narrow als aller aller aller laatste optie )

ik heb alle soorten in de juiste maat uitgeprobeerd. van ouderwets nylon tot de kentaur parma, alle rossners en zelfs verschillende vormen en stoffen uit duitsland laten komen,

uit al die singels kwam er maar 1 die ik acceptabel vond en dat is deze :+
http://www.agradi.nl/kerbl-anatomische- ... l-45cm.htm

ook de rossner comfort en S singels zaten niet goed, omdat deze zowel het zadel naar voren trekken als te veel tussen de voorbenen zitten bij mij.

deze: http://www.agradi.nl/kerbl-anatomische- ... l-45cm.htm
raad ik dus met stipt op nr. 1 aan (heb zelf een van Loesdau.de en Kramer ( 2 maten ( voor haar zomer en winter buikje hihi )) maar deze is hetzelfde

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:03

En dat is eigenlijk juist een prut-singel die voor de meesten niet goed (genoeg) werkt omdat je hem bij het aansingelen alsnog recht trekt zodat de kromming er uit gaat...of de gespen trek je scheef van het onderliggende materiaal af.... maar dat geeft weer mooi aan hoe verschillend het bij het ene of andere paard / zadel uitpakt :)

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:03

Oke thanx voor de antwoorden. Ik had hem ook zo omgedaan dus mijn gedachten waren niet zo raar maar wilde het ff zeker weten.
Ik heb een anatomische besteld inmiddels en ben benieuwd of hij op mijn kruising goed ligt. Zadel schuift wel iets maar niet veel. Eigenlijk alleen maar de eerst paar minuten. Hij "glijdt" dan op zijn plek zeg maar en blijft daar liggen.
Ging mij ook meer om de lengte dan het anatomische ..... zijn maar weinig singels 85 cm lang. Heb wel een forse knol onder mijn kont ....

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:10

Bij mijn pony wordt deze juist mooi gevormd haha, en verder is deze mooi dun, zacht en elastisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:32

ik word ook simpel van singelproblemen...

pony dikke buik, rondgeribt en loopt zich makkelijk open( oa op de kieffer comfort tot bloedens toe...)
Rossner gewone leren dressuursingel vind ik mooi zacht, maar is niet echt gevormd?
De rossner comfort vind ik net plastic, zo ruw...

meer tip?

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:37

Rossners ALLEMAAL geprobeert, maar is voor mij 10x niks, trekt, schuift te veel naar voren, en van die comfort kreeg ze open wonden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:16

Ik heb de kerbl singel ook nog ergens liggen, vond het een prut ding trok helemaal scheef helaas.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:53

ik heb deze singel van hulsebos
Afbeelding

de bolling moet naar de voorbenen wijzen, die ligt op de normale singelplek en de gespen komen dus verder naar achteren te liggen waardoor de singel het zadel niet naar voren trekt.
Werkt bij Uris heel goed!