Wat zijn goede onderleggers voor onder het zadel ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Irene2

Re: Wat zijn goede onderleggers voor onder het zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:39

Ik ben erg tevreden over mijn prolite pad.

Heb een jong paard dat aan het groeien is en wilde niet daarvoor een nieuw zadel gaan kopen. Als hij wat gegroeid is verwacht ik dat het zadel goed past. Hij ligt nu overigens al heel netjes, hij is alleen wat ruim in de kamer (medium tot brede boom). en dat kun je perfect oplossen met een goede pad.

Ik ben het helemaal eens met de opmerkingen dat je zadel zonder pad goed moet passen overigens.
Omdat mijn boom breed genoeg is kan ik het zo goed oplossen. maar alles krapper maken werkt niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 11:12

De zadelmaker komt van de week. Het jammere is dat mijn paard nu precies op de rand van de prolite pad een drukplek heeft na het rijden.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:55

Dat is gek. Ligt de pad er wel goed onder dan? Schuift het niet? Weet je zeker dat het van de prolite pad komt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 11:57

Dieselpaard schreef:
Dat is gek. Ligt de pad er wel goed onder dan? Schuift het niet? Weet je zeker dat het van de prolite pad komt?

Nou niet 100% zeker, daarom komt de zadelmaker ook. Maar gisteren gereden met een andere onderlegger en toen geen drukplek na het rijden. Dus ik denk wel dat de prolite pad de oorzaak is.
En nee, het schuift niet. Drukplek zit precies op de plek waar de prolite pad rand zit ( bij de ribbenboog).

Irene2, het zadel past dus wel goed, maar de boommaat is net iets te wijd ( en een boommaat kleiner te nauw).

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:03

Oke...ik denk dat het heel verstandig is om de zadelmaker erbij te halen. Hij/Zij zal jou waarschijnlijk het beste advies kunnen geven :)

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:21

Ik ga deze ook even volgen, de pony die wij recent hebben gekocht heeft bij de vorige eigenaar een zadel op gehad wat niet goed lag, de hele bespiering net achter de schouderbladen/schoft zijn weg, heel langzaam komt er weer wat folume in maar ik denk dat ik mogelijk wat meer opvulling kan gebruiken.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:32

Hier drie 'verstelbare' pads in gebruik: Prolite, Kavalkade en Korrector. Korrector vind ik de fijnste, maar is wat lastiger aan te passen en onder het zadel te maken. De Kavalkade vind ik het makkelijkst aan te passen, dus als ik een zadel achter elkaar voor meerdere paarden met verschillende 'pasvorm' gebruik, gaat die er meestal onder.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 11:04

Koeke, en wat is het verschil tussen de prolite en de kavalkade ?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:10

@Maris De prolite zit al een laagje hightech spul in (tenminste die ik heb). Daar kun je dan zelf wat bij in doen om te corrigeren.

De kavalkade heeft dat niet, dat is meer een grote envelop ;-) zeg maar. Dus de basis is soepeler. Daar stop je dan wat bij in op de plek waar je extra vulling nodig hebt. Mijn kavalkade vul je vanaf de onderkant (zit met klittenband dicht), Prolite van boven. Kavalkade was volgens mij ook stuk goedkoper, maar weet niet of ze nog leverbaar zijn. Volgens mij heb ik zoiets als deze.

Voor één paard zou ik denk ik voor een Korrector gaan.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:52