[WN] Is dit zadel kort genoeg?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

Re: Is dit zadel kort genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 19:13

Net contact gehad met Evelien van Eurohorse. Ze raadt me aan om een Engels zadel te kopen waarbij je de boom kan veranderen/ aanpassen omdat Paddy zo schommelt in gewicht in de zomer en de winter.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:27

En een boomloos westernzadel dan? Bij mijn bijrijdpaard was een boomloos zadel ook (oa?) de reden doordat ze zo schommelt in gewicht. Zij heeft een barefoot Arizona. Dit werkt prima en zit ook nog ns heerlijk :) Heb alleen geen idee of dit ook geschikt is voor korte ruggen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:36

Een boomloos zadel is prima geschikt voor korte ruggen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:57

Een Arizona is een roundskirt zadel en vrij kort. Binnen boomloze zadels zijn er korte en lange modellen.

Superpony: ik heb totaal geen reining kennis maar aangezien TS nergens aangeeft alleen maar reining te rijden reageer ik hier evengoed. Dat iemand lang meeloopt in de westernsport betekent voor mij niet dat ik het daarom altijd eens ben met wat diegene zegt. Zover ik weet kijken alle goede westernzadelpassers ook naar de lengte van het zadel.

Sjintoo: als je gaat kijken voor een zadel met een verwisselbare boom, let er dan wel op dat een verwisselbaar voorboogje/kopijzer/pommel niet hetzelfde is als een volledig verwisselbare boom.

Quetzal_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:58

Ik heb een Continental Little River Reiner besteld (http://www.reiningauthority.com/C81-Lit ... qscsfapp03) speciaal voor korte ruggetjes, hij is maar 25" totale lengte. Vraag is wel of een 16" seat past ... Veerle Vandenberghe van de Westernbarn heeft een kale boom van dat zadel liggen, moest je het willen proberen. Ik heb Paddy nog met een Barefoot Arizona gereden toen ik hem op proef had, maar die schoof nogal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:11

Volgens mij bestaan er geen zadels met een kompleet verwisselbare boom.
Bij sommigen kun je de pommel/voorboom verwisselen en bij andere merken kun je de pommel wat wijder draaien.
Dan heb je nog merken die werken met plakstukken onder het zadel om de maat aan te passen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:03

Dan zou ik gaan kijken naar een Trekker zadel.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 15:22

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:27

DubbelDun schreef:
Volgens mij bestaan er geen zadels met een kompleet verwisselbare boom.
Bij sommigen kun je de pommel/voorboom verwisselen en bij andere merken kun je de pommel wat wijder draaien.
Dan heb je nog merken die werken met plakstukken onder het zadel om de maat aan te passen.

Muis maakt(e?) zoiets, maar het hoe en wat precies weet ik niet meer (was 10+ jaar terug). Podiums kun je ook de boom uit halen, maar helaas zijn die zadels behoorlijk smal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:46

Muijs heeft eens een zadel gepromoot met gel er in, maar ik heb nog van niemand gehoord die er ook daadwerkelijk eentje had en hoe dat werkte/uitpakte.
De website waar dit zadel gepromoot werd doet het niet meer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:50

Nee, echt zo in elkaar gezet dat er makkelijk een andere boom in kon, geen gel en niet alleen een pommel. Richting podium principe zeg maar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:57

Je zou ElCid eens kunnen vragen of die dat model kent, die doet tegenwoordig zadels verkopen voor Muijs.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 17:35

Dat ga ik doen. Bedankt voor de tip

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:40

Sjintoo schreef:
een maatje groter ga ik niet kopen. Ik heb nl in november een gastric bypass gehad en ben volop bezig met afvallen. Ben ondertussen al 20 kg kwijt en als alles goed gaat, gaat er nog 30 kg af. Dit is een 16 inch en als ik een maat groter ga heb ik schrik dat het binnenkort te groot voor me gaat zijn.

Edit: dit is nog een fotootje van tijdens het rijden
[ Afbeelding ]

Heb geen verstand van zadels maar wil toch even reageren.

Super van je dat zoveel bent afgevallen! En gefeliciteerd met de eerste 20kg, bijna op de helft *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:36

Ik denk dat je het "lange zadels zijn helemaal niet zo erg" ook meer moet lezen als dat je beter een voor het mooie wat lang zadel op je paardje kan leggen, dan een kort zadel waar je zelf niet goed in past.

Daar ben ik het in ieder geval helemaal mee eens, vaak staren mensen zich blind op de lengte van het zadel en gaan dan juist foute keuzes maken.

Zoals het rijden op een zadel met een te kleine zitting, het te ver naar voren leggen van het zadel, of het bij Engelse zadels momenteel populaire gebruik om een lange maat zitting te voorzien van korte maat kussens :=

Allemaal "oplossingen" die vaak als resultaat hebben dat het gewicht van de ruiter teveel achterop het zadel in de onderrug van het paard geduwd wordt... niet bepaald comfortabel -O- Dan kan je als paard nog beter een wat te lang zadel op je rug hebben, waarbij het ruitergewicht in ieder geval wat egaler over je rug verdeeld wordt :)

En "boomloos" is helemaal zo slecht nog niet, dan draagt de rug je gewicht tenminste op de plek waar je zelf zit. Moet er nog een boom onder dan zal die altijd voor en achter je nog iets extra uit moeten steken om te voorkomen dat hij gaat kantelen en voor- of achterop teveel druk gaat geven, waardoor een boom "langer werkt" dan boomloos.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:06

Er is een enorm verschil tussen zeggen dat de lengte van een zadel totaal onbelangrijk is, en zeggen dat het enige belangrijke aan een zadel de lengte is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:30

Beide opmerkingen kloppen niet, dus wat dat betreft gaan ze wel een beetje gelijk op :P