Paard allergisch voor foam/gel vulling zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 20:21

Cassidy schreef:
Maar het zadel is toch met een waterafstotend middel behandeld? Misschien reageert je paard daarop?

Ja, de kussens ademen helemaal niet. Ik ga eens kijken naar die leren onderleggen en misschien een tijdje met een ander zadel rijden (als ik iets vind wat op haar past). Kijken of dat verschil maakt.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:26

2005 schreef:
Drukplekjes is door mijn hoofd geschoten, maar ze loopt beter met dit zadel dan alle andere. Of het is nog steeds niet passend genoeg natuurlijk... Maar dan weet ik voor dit paard haast geen zadelmerken meer. Moet max. 42 cm zijn, geen keil en ruimte geven voor een extreem brede trapezius.

Deken is al drie jaar dezelfde. Dat is denk ik niet de oorzaak.

Hier wil ik even op inhaken. Dat je paard beter loopt met dit zadel wil natuurlijk niet per definitie zeggen dat het goed ligt, enkel dat het beter (of minder slecht) ligt dan de andere zadels welke geprobeerd zijn. Zou hier toch eens naar laten kijken door een onafhankelijk zadelpasser met opleiding. Als ik het zo lees zou ik dit in ieder geval uit willen sluiten.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:17

Citaat:
="2005"

Er liggen nu dus geen onderleggers onder. Mijn kussens zijn maar 24 mm dik, alleen het materiaal reageert wel op warmte. Eigenlijk is het zadel en dan dekje. Toch irritatie.

Geeft die verandering geen wrijving? Ik heb ook een soort memoryfoam in mijn zadel, maar dat blijft stabiel.

Nammie

Re: Paard allergisch voor foam/gel vulling zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:25

Ik heb Callista erg hoog zitten. MI is ze ontzettend goed in haar werk.
Zo goed zelfs dat ze mij een Strada afraadde!

Ik zou toch even contact met Callista opnemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:05

En misschien kom je toch niet om een op maat gemaakt zadel heen?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 00:24

Het zadel ligt goed. Het enige wat kan dat dit een teken is dat het voor dit paard niet goed genoeg is. Ik hoopte alleen op meer ervaringen met betrekking tot foam.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:33

Nogmaals, er kunnen meerdere dingen meespelen. Inclusieve een allergische reactie op de waterafstotende coating van de kussens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 01:08

Hoelang duurt het voor ze verdwijnen?

Heb het namelijk ook weleens gezien. Bulten waren na een uur weer weg. En ineens was het over. Het zadel pasten goed en er was niks veranderd.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 08:10

Zweet ze onder het zadel op die plekken waar de bultjes zitten? Misschien wordt het te warm onder de kussens?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 08:36

2005 schreef:
Het zadel ligt goed. Het enige wat kan dat dit een teken is dat het voor dit paard niet goed genoeg is. Ik hoopte alleen op meer ervaringen met betrekking tot foam.

Heeft je paard hiervoor lange tijd met een niet passend zadel gelopen?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:10

Misschien moet je dit probleem ook even in het Wow topic voorleggen. Ik weet dat dit ook wel eens voorkomt bij Wow zadels (heb het zelf aan de hand gehad met een bijrijpaard) en dat de fabrikant daar ook een verklaring voor heeft. Wat het precieze verhaal is, ben ik even kwijt en heb ik zo snel ook niet kunnen vinden. Het ging in dat geval om talgbultjes die ontstaan door stuwing/andere druk dan bij standaard kussens of iets dergelij.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 14:04

Wow heb ik gehad. Daar kreeg ze geen bultjes van alleen dat zadel was niet passend genoeg te krijgen. Hiervoor had ze een zadel wat eersr redelijk goed leek, maar ook teveel kneep bij de trapezium.
De bultjes die ze krijgt zijn hard, zitten in de huid en trekken niet weg. Toch combi van hitte met druk ben ik bang.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:09

ik heb ook een zadel met traagschuim op maat gemaakt, heel fijn na veel zadel ellende. MAAR nadeel is dat je paard er tot 30% meer onder zweet.

Mijn paard krijgt er ook soms verstopte talgklieren van, afdeppen met azijn wil wel eens helpen en verder moet ik scheren want na 2-3x goed in't zweet trainen verschijnen de bultjes (gebeurt evengoed onder een kunsstof zadel zoals Wintec). Gebruik ook meestal nog katoenen dekjes en slechts af en toe synthetische ('s winters vaker omdat ze dan geschoren is en bijna niet zweet tov 's zomers)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:33

Ik zou het in het voer zoeken, niet in het zadel.
Hoe kan een vulling ( omgeven door leer, neem ik aan?) problemen geven?
Een paard is zelf ook omgeven door leer :D

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 11:37

Ik ga nog even verder zoeken wat het nog meer kan zijn. Vulling is inderdaad omgeven door leer en er ligt een dekje onder. Ze krijgt wel een extra voedingssupplement, even nagaan of dat gelijktijdig gegeven is, misschien dat daar wel iets inzit waar ze niet tegen kan.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:29

Mijn paard is ook bekend met die bultjes. Verstopte talgkliertjes. En vooral in de ruitijd. Ik doe hem na het borstelen met de furminator. En nooit meer last gehad. Op plekken waar warmte en wrijving ontstaan, kunnen huidschilfers en haartjes ophopen en die kleine ontstekinkjes veroorzaken. Bultjes dus. Koop een furminator.