wanneer wel of geen been bescherming

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:42

ik gebruik ook nooit beschermers. ik heb gesprongen (t/m Z niveau), we mennen, maken buitenritten......
en nooit blessures. ik vind ook dat het te warm wordt onder bandages of peesbeschermers. er kan zand tussen gaan zitten dat schuurt.
en als een paard echt zo loopt dat hij zich aantikt , kan een goede smid daar vaak ook iets aan bijdragen. (niet altijd natuurlijk).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:54

Ik gebruik met beleren bescherming tot op het moment dat ze braaf genoeg zijn en ik geen hele gekke dingen meer verwacht (als ik er 2/3 keer op heb gezeten) dan ga ik zonder bescherming verder.
Vanaf dat moment gebruik ik alleen bescherming als ik fanatiek ga springen of fanatieke buitenritten maak (op de doorsnee buitenrit/hindernisje ook niet).
Bij buitenritten stap ik bij voorkeur op verharding en na enige oefening doe ik dat ook in draf.

Waarom? Omdat de pezen sterk moeten worden en dat worden ze niet als je er beschermers om doet, die kracht krijgen ze door oefening, dus rustig opbouwen. Stappen en draven op harde ondergrond is heel goed voor pezen.
Als je bescherming gebruikt, dan met harde schaal, zonder heeft geen enkel nut.

Paard wat op ijzers staat heeft standaard springschoenen om bij mij, heb daar hele nare dingen van gezien, strijklappen gebruik ik afhankelijk van het paard.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 09-02-14 12:32, in het totaal 2 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:57

Citaat:
op de kogelbeschermers achter zie ik wel degelijk krassen.

vraag me altijd af: zouden die krassen er ook zitten op het blote been zeg maar, ik bedoel de bescherming steekt uit en daardoor is het been dikker. Vraag me altijd af of dit niet bij sommige paarden juist de reden is van aantikken, als jullie snappen wat ik bedoel :P

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:05

Ik gebruik voor altijd kappen en springschoenen, ook met buitenrijden oid. Met springen doe ik achter vaak ook wat om als ik hoger ga dan wat huppeltjes.
In de paddock of de wei heeft die nooit wat om.
Geen idee of die hey nodig heeft maar ik zie wel krassen en af en toe tikt die zich wel aan. Springschoenen die ik om om te voorkomen dat die z'n ijzers eraf tikt, terwijl hij nog nooit een los ijzer heeft gehad :))

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:08

Je vertelt dat je paardje 3,5 is.
Jong dus.

Ik zou een jong paard om 2
Redenen wel met poes beschermers rijden.

- zodat ze er voldig aan wennen.
(dit is natuurlijk dubbel.. Omdat je niet wilt dat ze 'leren'dat ze aan kunnen tikken.. )
- jonger paarden nog aal eens onhandig met hun benen zijn.
Dus uit voor zorg.

Mijn paardje heb ik in het begin altijd met gewone peesjes gereden.
Op een gegeven moment duurdere zachtere en beter ventilerende.

Nu gebruik ik alleen buiten of met springen nog bescherming.

Roweentje89

Re: wanneer wel of geen been bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:12

Ik gebruik voor het longeren en het losgooien peesjes van voren. Bij het rijden gebruik ik soms dezelfde peesjes en dan nog kogelbeschermers voor achter. Hij is jong en tikt zich in zijn onbalans nog wel eens aan.
Nu heb ik van BR de PRO max beschermers. Ik ben hier heel erg tevreden over. Benen zijn minder warm als eronder. Ik gebruik ze wel alleen met rijden. En liefst niet als t vies weer is buiten, want ik heb de witte. :=
Gebruik ze vaak bij het rijden in de binnenbak.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:13

Alleen met springen beschermers om, verder nooit. Wordt veel te warm onder die rotzooi! :) commerciele onzin om dat spul te gebruiken als je niks bijzonders doet. Gewoon blote pootjes! :D daar leren ze wel voorzichtig van te zijn als ze zich eens aantikken!

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:16

Goof schreef:
MarlindeRooz schreef:
Paarden die op wei staan en gek doen, die scheuren de pezen toch ook niet af?

Eens.
Een paard weet echt wel hoe zijn benen werken, bescherming is meer voor de geruststelling van de mens. Ik heb zelf nooit bescherming gebruikt, ook niet met inrijden van mijn jonge dier.

Zwaar oneens..

Paarden in de wei kunnen volledig zelf hun beweging bepalen.
Wanneer wij er opzitten belemmeren we sowieso!
Daardoor zal het paard zijn benen anders neer zetten 'onlogischer' een is de kans op blessures groter.

neemt niet dat ik ook het liefst zonder bescherming rij, beetje dubbel dus xD

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:24

Ik gebruik nooit beenbescherming thuis, bij een paard wat correct op de benen staat en gaat is dat niet nodig.

In de wei staat hij de hele dag zonder en met rijden dus ook niets om, tevens train ik gewoon in de blubber...wordt ie sterk van!
In de trailer ook geen beenbescherming....

Met les of clinic heb ik bandages en springschoenen om (+/- 12 x per jaar), maar dat is puur voor de show :+

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:40

Nou ben ik wel van de beschermers hoor.
Maar ik lees hier veel dat je maar beschermers om moet doen omdat ze anders misschien wel een peesblessure op lopen.
Mijn merrie had een peesblessure maar had ten tijden van ontstaan gewoon beschermers om.
Die beschermers beschermen alleen voor dingen van buiten af.
Als ze zich verstappen kunnen ze nog steeds geblesseerd raken

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:44

Ben het er wel mee eens dat het ook grotendeels geruststelling van de ruiter is, maar ik wordt graag gerustgesteld :+ .

Die strijklappen steken ook geen meter uit hé, dus die dikte zal het niet maken.

Aantikken kan idd wel verholpen worden door beslag aan te passen.
Ware het niet dat de smid de voorijzers bij m'n merrie zo ruim mogelijk zet (en garniering zo breed mogelijk) omdat ze anders te ver doorzakt in de hielen, krijgen we weer andere zorgen.
En ja, voor krijgt ze dan zowel in hoef als ijzer een grotere opzet dan achter zodat ze sneller wegkan.
Maar als mevrouw vrolijk wordt en de vaart erin zet hoor je haar van ver komen 'tak tak tak'.
Zonder ijzers is geen optie.

Bandages gebruik ik nooit, vind het ondingen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:50

ponyparadijs schreef:
Nou ben ik wel van de beschermers hoor.
Maar ik lees hier veel dat je maar beschermers om moet doen omdat ze anders misschien wel een peesblessure op lopen.
Mijn merrie had een peesblessure maar had ten tijden van ontstaan gewoon beschermers om.
Die beschermers beschermen alleen voor dingen van buiten af.
Als ze zich verstappen kunnen ze nog steeds geblesseerd raken

Precies, daarom heeft het ook geen zin beschermers zonder harde schaal te gebruiken.
Hoewel ze natuurlijk wel iets meer steun geven dan zonder.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 12:54

Kijk, daar komen alle meningen voorbij. Fijn om dat allemaal te lezen. Ik ga sowieso een goede set aanschaffen en dan rustig bekijken of hij ze regelmatig nodig heeft of niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:57

steun geven beschermers hoe dan ook niet tenzij je volledig over het gewricht gaat en dat doet geen enkele beschermer. :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:02

Mijn paard heeft ze alleen voor, maar t liefste niet.
Met gewoon losgooien heb ik ze eigenlijk ook niet vaak om..
In de wei lekker zonder, als ze gek doen, naja jammer dan, laat ze nog maar lekker paard zijn.

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:10

Ik gebruik alleen beschermers met springen. veder denk ik niet dat het goed is voor de pezen/

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:21

Als hij zijn voorbenen aantikt is het wel handig en met springen ook. Eigenlijk moet je peesbeschermers hebben die precies goed zitten en niet te strak, want daar kan een paard oververhit van raken

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:12

Hebben jullie laatst dat artikel gezien over het neopreen in de beschermers?
Dat heeft mij toch wel heel erg aan het denken gezet hoor.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:15

Altijd peesjes van voor, eerst nooit. Echter ga ik vaak genoeg rotsig terrein in en heb geen zin dat hij zich daar zijn benen open haalt. Voor het springen rondom bescherming en springschoenen. Mijn peesjes zijn bijna op, en de volgende die er komen zijn van die geventileerde.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 09-02-14 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:21

eerst gebruikte ik nooit beschermers,
na ervaringen van paarden die zich op 1 of andere manier hebben aangetikt, dit of dat hebben gedaan in de trailer en er een peesblessure van hebben opgelopen, heeft mijn paard in alle trainingen beschermers om. Mijn paard maakt nog al vaak rare sprongen en heeft zich een paar keer aangetikt en kreupel van geworden.
In de wei staat ze zonder en nog nooit met problemen.

Maar... zodra de bak zo nat is, dan laat ik ze af, om wondjes en schuurplekken te voorkomen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:22

Ik adviseer je wel om crossbeschermers te nemen. Bij 9 vd 10 geen neopreen (dat wordt gebruikt bij duikpakken om warm te houden, dat wil je bij een peesbeschermer echt niet). Vaak verwerkt met leer en waterdicht.
Ik heb de PE Aircooled, er komt geen zand onder of water bij in en het zweet totaal niet. Ook niet in hartje zomer

Crossbeschermers worden ervoor gemaakt om lange afstanden de benen koel en goed beschermd te houden. Ik rijd dressuur, cavaletti's en buiten... Ik gebruik ze bij alle 3 :)

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:48

Wij gebruiken altijd peesbeschermers. En de paarden die achter strijken krijgen nog strijklappen om.
Gewoon doen waar jij jezelf goed bij voelt en gezond verstand gebruiken. Als het paard verder niet strijkt, zich aantikt, niet op ijzers staat, hele gekke sprongen maakt en je gaat niet springen en crossen.... dan zou ik waarschijnlijk ook geen beenbescherming gebruiken.