Overstappen op bitloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 13:01

pmarena schreef:
In veel gevallen heb je met bit minder controle dan bitloos, omdat paarden met bit al gewend zijn dat ze daar doorheen kunnen lopen. Remmen op de neus is dan weer nieuw en daar kun je dan direct van begin af aan een paard heel gevoelig op je signalen maken :j

Maar dan is het natuurlijk wel de bedoeling dat je dat ook van begin af aan doet.

Begin anders eerst gewoon ernaast met een lang touwtje aan het halster om het dier goed op je stem / lichaamshouding te laten reageren zodat je op je stem al heel veel controle hebt.

Dat geeft jou zelfvertrouwen, verbetert je band, en als je paardje het op die manier leuk vindt om goed voor je te werken en "braafjes" te verdienen dan zal het vanuit het zadel ook graag jou een plezier willen doen en zit jij er veel rustiger en zelfverzekerder op :)

Oké :) Dit heb ik al best veel gedaan :) Ze kan op stem (en een beetje contact via het halster met halstertouw, als ik ernaast loop), stap, achteruit, en draf :) Dit gaat best goed!! Ook maken we soms een klein sprongetje met halster en halstertouw (wanneer ik er dus gwn naastloop) dit doe ik ook op stem :).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:06

Nou dat is dan toch al helemaal top +:)+

Dat bouw je dan uit door na een keer zo'n rondje lekker buiten lopen, stap-draf-halt-achterwaarts en braafjes verdienen, in de bak ook nog even wat dingetjes braaf doen, en dan stap je er gewoon een keer op zonder zadel (halstertouw vastknopen als teugels) om zo uit te stappen en vraag je vanaf de rug ook nog even halt, achterwaarts, stap enzo en beloont uitbundig.

Op hele kleine hulpen. Dit kun je prima uitbouwen naar langere stukjes en moeilijkere oefeningen onder het zadel waarbij je voltes, slangenvoltes e.d. vanuit je heupen en benen stuurt en met je teugels slechts het hoofd de ruimte geeft om de juiste buiging van de hals aan te nemen.

Vaak kun je op een halster ook heel prima rijden als je het gewoon vanuit rust, vertrouwen en wederzijds begrip doet :j

Werkt het goed via ene halster en ga je wat meer "rijden" zeg maar in plaats van alleen wat rondjes banjeren, dan kan je kijken of je over wilt stappen naar een side-pull (zeg maar de luxe versie van een halster die wat meer geschikt is om mee te rijden) of dat je graag een kaak- of kin gekruist systeem wilt proberen om te kijken of je daarmee wat duidelijker kunt communiceren.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 21:05

pmarena schreef:

Dat bouw je dan uit door na een keer zo'n rondje lekker buiten lopen, stap-draf-halt-achterwaarts en braafjes verdienen, in de bak ook nog even wat dingetjes braaf doen, en dan stap je er gewoon een keer op zonder zadel (halstertouw vastknopen als teugels) om zo uit te stappen en vraag je vanaf de rug ook nog even halt, achterwaarts, stap enzo en beloont uitbundig.

Op hele kleine hulpen. Dit kun je prima uitbouwen naar langere stukjes en moeilijkere oefeningen onder het zadel waarbij je voltes, slangenvoltes e.d. vanuit je heupen en benen stuurt en met je teugels slechts het hoofd de ruimte geeft om de juiste buiging van de hals aan te nemen.

Vaak kun je op een halster ook heel prima rijden als je het gewoon vanuit rust, vertrouwen en wederzijds begrip doet :j

Werkt het goed via ene halster en ga je wat meer "rijden" zeg maar in plaats van alleen wat rondjes banjeren, dan kan je kijken of je over wilt stappen naar een side-pull (zeg maar de luxe versie van een halster die wat meer geschikt is om mee te rijden) of dat je graag een kaak- of kin gekruist systeem wilt proberen om te kijken of je daarmee wat duidelijker kunt communiceren.

Oké :) Dat maar gaan proberen dan!! :) Even het oude halster opzoeken (heb nu een leren, ruim vallend halster nml ;)), en moet ik dit zonder zadel doen? :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 10:33

Mirjam1202 schreef:
pmarena schreef:

Oké :) Dat maar gaan proberen dan!! :) Even het oude halster opzoeken (heb nu een leren, ruim vallend halster nml ;)), en moet ik dit zonder zadel doen? Of kan het ook met zadel? :)

Mirjam1202

Re: Overstappen op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 10:34

Ik ga heel misschien vandaag rijden (licht aan het weer ;)), en dan wil ik het dus proberen met een halstertje :) Maar moet ik dit met of zonder zadel doen? :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:38

Dat moet je helemaal zelf weten. Kan net zo goed met als zonder zadel rijden hoor :)

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:38

Maakt niet uit of je met of zonder zadel rijdt, doe wat voor jou het veiligst voelt :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 10:44

Oké, dan doe ik denk ik met :) Dit deden we voor mijn ongeluk nml het meeste :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 10:45

Geen idee of ik vanmiddag nog ga rijden.. ? Maar als ik heb gereden, zou ik het zeker ff laten weten hoe het gegaan is!!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:48

Leuk dat je het gaat proberen !

Ik ben met mijn pony ook opeens over gestapt. Ze moest er even aan wennen en
was veel met haar hoofd aan het schudden maar na 3/4x rijden was ze er aan gewend
en ze reageert er super goed op. Ik rij nu soms met bit als ik dressuurmatig wat dingen
niet kan aanleren (ligt aan mij, ja dat weet ik) en probeer daar dan bitloos
aan verder te werken. Buitenritten sowieso bitloos, maar mijn pony is wel erg braaf
en rustig, dat zijn alle paarden ook niet natuurlijk :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 10:51

xApple schreef:
Leuk dat je het gaat proberen !

Ik ben met mijn pony ook opeens over gestapt. Ze moest er even aan wennen en
was veel met haar hoofd aan het schudden maar na 3/4x rijden was ze er aan gewend
en ze reageert er super goed op. Ik rij nu soms met bit als ik dressuurmatig wat dingen
niet kan aanleren (ligt aan mij, ja dat weet ik) en probeer daar dan bitloos
aan verder te werken. Buitenritten sowieso bitloos, maar mijn pony is wel erg braaf
en rustig, dat zijn alle paarden ook niet natuurlijk :)

Oké, leuk!! Fijn dat het zo goed gaat!! Mijn pony is ook erg braaf, en eigenlijk altijd best rustig :).
Maar als ik met halster ga rijden, kan ik dan gwn de teugels van het hoofdstel eraan maken? En moet ik de teugels (of halstertouw), dan altijd 'strak' houden of juist losser?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:53

Je kan gewoon dezelfde teugels er aan vastmaken. Of beide aan de zijringen, of beide aan de ring onder z'n kin. Je kan ze in principe zo straks of los houden als je zelf wilt, gewoon zoals je ook met bit rijd. Je halster moet wel iets hoger dan normaal. Omdat anders het halster op het zwevende neusbot ligt. In mijn profiel (onderaan) staat een filmpje waar je kunt zien wat de juiste ligging van de neusriem (in dit geval halster) is.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:55

Met halster rijden zorgt wel voor iets minder goed contact maar om te proberen zal
het niet zoveel kwaad kunnen. Wel goed opletten dat het halster niet in de
ogen 'trekt' zeg maar.

Ik rij buitenritten altijd losse teugel. En als ik 'dressuur' rijd (dat stelt
bij ons nog niets voor hoor) dan heb ik goed contact, dus echt verbinding met de mond,
geen 'waslijnen'. ;)

Maar dat alles is hoe ik het doe :) Iedereen doet wat hij/zij prettig vindt.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 10:57

Oké :) Of kan ik dan beter wachten op het bitloze hoofdstel van die vriendin van mij? (die kan ik lenen)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:01

Misschien moet je eens proberen om goed les te nemen en veel meer op je zit en been hulpen te gaan rijden. Door bitloos te gaan rijden verleg je alleen het probleem. Straks is hij gewend aan de druk van dat hoofdstel en loopt hij daar ook op te vervelen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:04

Voor het proberen kan je prima een gewoon halster gebruiken hoor :j Natuurlijk is een bitloos hoofdstel wel beter, maar halster werkt ook prima. Je hebt nergens een touwhalster liggen toevallig?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 11:28

Maartje1990 schreef:
Voor het proberen kan je prima een gewoon halster gebruiken hoor :j Natuurlijk is een bitloos hoofdstel wel beter, maar halster werkt ook prima. Je hebt nergens een touwhalster liggen toevallig?

Oké :) Nee geen touwhalster..

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 11:36

lizy29 schreef:
Misschien moet je eens proberen om goed les te nemen en veel meer op je zit en been hulpen te gaan rijden. Door bitloos te gaan rijden verleg je alleen het probleem. Straks is hij gewend aan de druk van dat hoofdstel en loopt hij daar ook op te vervelen.

Oké :) Maar wat bedoel je precies met de druk van het hoodstel? Ik wil vooral gaan proberen om op been te rijden, en minder op teugels. Want vgm kan je met bitloos ook niet zoveel met het rijden op teugels bereiken toch? (geen idee of dit klopt hoor :) Maar dit zij een kennis van mij :) )

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 11:55

En ik hoor de laatste tijd vaak dingen over een touwhalster :) Ook van Maartje1990 :)
Maar wat is hier nu het voordeel van, of juist zo goed? :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:59

Wat voor mij een voordeel van het touwhalster is dat erg licht is, wanneer je er niets mee doet doet het ook niets.
Zelf rij ik met touwhalster, wel met de teugels 'los' dan doet het halster ook niets. Maar een touwhalster is niet zo geschikt voor rijden met contact.

Wat voor ongeluk heb je precies gehad? Loopt je pony braaf onder je? Of gaat het steeds harder of de andere kant op?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:03

Mirjam1202 schreef:
Oké :) Maar wat bedoel je precies met de druk van het hoodstel? Ik wil vooral gaan proberen om op been te rijden, en minder op teugels. Want vgm kan je met bitloos ook niet zoveel met het rijden op teugels bereiken toch? (geen idee of dit klopt hoor :) Maar dit zij een kennis van mij :) )

Klopt niet. Ik rij al jaren bitloos met die van mij, en rij niet anders dan met bit. Gewoon met aanleuning en dressuurmatig en de hele rataplan. Ja, je moet meer rijden met je zit omdat het anders een groot duw- en trekspel wordt, maar bitloos betekent niet dat je met waslijnen rijdt: je kan bij veel hoofdstellen nog steeds gewoon met aanleuning rijden. Bij een touwhalster gaat dat echter niet, dan drukken die knopen continu op de zenuwbanen. Mijn paard (en alle andere waar ik het bij heb geprobeerd) gaat dan echt over de zeik (en terecht). Een touwhalster of stalhalster is i.m.o. niet geschikt voor dressuur. Kaak- en kingekruist daarentegen weer wel, en met een sidepull zal het wellicht ook lukken.

Zie profiel voor voorbeeldfoto's en filmpjes. Ben zo'n drie jaar geleden van het bit overgestapt op kaakgekruist, heb even kort een sidepull gebruikt (niets voor mij en mijn paard en raad het ook niet aan) en rij inmiddels al heel lang heel tevreden met kingekruist.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 12:06

MaritB schreef:
Wat voor mij een voordeel van het touwhalster is dat erg licht is, wanneer je er niets mee doet doet het ook niets.
Zelf rij ik met touwhalster, wel met de teugels 'los' dan doet het halster ook niets. Maar een touwhalster is niet zo geschikt voor rijden met contact.

Wat voor ongeluk heb je precies gehad? Loopt je pony braaf onder je? Of gaat het steeds harder of de andere kant op?

Het ongeluk is niet gekomen door paardrijden, of andere omgang met mn pony hoor!! Door een stomme actie... Ik ben gestruikeld..: Toen met het topje van mn grote teenn op de tegels gekomen, waardoor de nagel terug is geschoten, en het nagelbed daardoor dus gescheurd is... Het heeft 5/6 uur lang gebloed, en het wou niet stoppen... Mn teen is uit de kom geweest... En heb daardoor 3/4 weken op krukken gelopen... Daarna nog 3/4 weken kon ik nog niet super goed lopen...
Maar mn pony loopt braaf onder me :) Heel soms wil ze gaan draven, maar dan kan ik haar gwn terug nemen (alleen om te zeggen 'ho'). Maar dit komt bijna nooit voor hoor :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:10

O bah, wat een naar ongeluk.

Ik ben het deels wel met Snadrem eens betreft met druk rijden op een touwhalster. Zelf rij ik met touwhalster maar dan zonder contact. Mijn paard loopt fijn met een kingekruist systeem. Maar dit verschilt natuurlijk wel heel erg per paard.

Wel denk ik dat een sidepull en een stalhalster niet veel verschillen. Al zullen sommige sidepulls wat scherper zijn (door bijvoorbeeld een gevlochten neusriem)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 12:38

MaritB schreef:

Ik ben het deels wel met Snadrem eens betreft met druk rijden op een touwhalster. Zelf rij ik met touwhalster maar dan zonder contact. Mijn paard loopt fijn met een kingekruist systeem. Maar dit verschilt natuurlijk wel heel erg per paard.

Wel denk ik dat een sidepull en een stalhalster niet veel verschillen. Al zullen sommige sidepulls wat scherper zijn (door bijvoorbeeld een gevlochten neusriem)

Oké :) Dus ik kan eigenlijk beter met een touwhalster, dan met een gwn stalhalster proberen? :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 12:40

Mirjam1202 schreef:
MaritB schreef:

Ja id ;( Heeft ook veel pijn gedaan.. Dus ik kan eigenlijk beter met een touwhalster, dan met een gwn stalhalster proberen? :)