pmarena schreef:In veel gevallen heb je met bit minder controle dan bitloos, omdat paarden met bit al gewend zijn dat ze daar doorheen kunnen lopen. Remmen op de neus is dan weer nieuw en daar kun je dan direct van begin af aan een paard heel gevoelig op je signalen maken
Maar dan is het natuurlijk wel de bedoeling dat je dat ook van begin af aan doet.
Begin anders eerst gewoon ernaast met een lang touwtje aan het halster om het dier goed op je stem / lichaamshouding te laten reageren zodat je op je stem al heel veel controle hebt.
Dat geeft jou zelfvertrouwen, verbetert je band, en als je paardje het op die manier leuk vindt om goed voor je te werken en "braafjes" te verdienen dan zal het vanuit het zadel ook graag jou een plezier willen doen en zit jij er veel rustiger en zelfverzekerder op
Oké
Dit heb ik al best veel gedaan
Ze kan op stem (en een beetje contact via het halster met halstertouw, als ik ernaast loop), stap, achteruit, en draf
Dit gaat best goed!! Ook maken we soms een klein sprongetje met halster en halstertouw (wanneer ik er dus gwn naastloop) dit doe ik ook op stem
. 
), en moet ik dit zonder zadel doen?
Heeft ook veel pijn gedaan.. Dus ik kan eigenlijk beter met een touwhalster, dan met een gwn stalhalster proberen?