[WN] afgeschuurde haren op lendenen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

amj

Re: afgeschuurde haren op lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:20

Mijn merrie heeft het ook, ongeacht het materiaal van de pad.
Ze is trouwens ook geschoren.

Het ziet er niet zo mooi uit, maar het trekt vanzelf weer weg. Ik smeer er niks op.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:24

Mijn oude paard kreeg het ook. Kwam door de rand/stiknaad vab pad/dekjes.
Ik heb toen uit een oude dikke wollen deken een dek gesneden, dat ging prima.

Hij was overigens niet geschoren

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:26

Mijn heeft het ook,nu zelfs wat erger om dat het geschoren is. Bij hem heeft het heel duidelijk te maken met het verharen. Zowel aan het eind van het winterseizoen, als aan het eind van het zomerseizoen ( bij de vachtwissel dus) heeft hij er last van. daarna is het weer over.
En ja: zadelpasser is geweest/ heeft eea bekeken. Heeft in mijn geval dus echt te maken met het verharen. ( Hij heeft dan ook op andere "contactplekken" makkelijker kale plekjes)

WalS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:26

Ik heb dit ook bij mijn geschoren paard, zadelmaker erbij gehad omdat ik niet goed wist wat het was. Het kan geen kwaad zei hij, komt veel voor in deze tijd van het jaar. Een iets gladdere pad of dekje wil nog wel eens helpen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:27

De mijne heeft t ook daar plus bij de boeg plus achterop dr billen.

niet megaaaaa erg. Tis korter maar niet helemaal kaal. Maar er zit wel een staldeken model in.

:)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:28

Wintervacht is veel stugger en daardoor breekt het veel makkelijker..
Daarom heb je er alleen in de winter last van, en in de zomer niet ;)

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:28

Hier heb ik het ook. Paard wat niet geschoren heeft word kaal achter op de rug.
Lamsvel kan helpen. Ik weet niet of ze dat ook voor westernzadels hebben.
Zou er geen zalf op smeren. Als daar zand/vuil bij komt gaat t veel meer schuren.
Glansspray zou kunnen, daar wordt de vacht gladder van.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:36

Heeft mijn paard ook, ieder jaar weer. (ongeschoren paard)

Engels model zadel, aangepast op maat. Met het zadel daarvoor ook dezelfde plekken. Welk dekje ik ook gebruik, altijd die schuurplekjes. Áchter het zadel, zeker niet eronder. Iets achter het dekje zelfs.
Hij is er absoluut niet gevoelig op. In de zomer heeft hij, met hetzelfde materiaal, nergens last van.
Het enige dat mss zou helpen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd, is zónder dekje rijden.

Ik vind het ook wat frustrerend, met name omdat mensen erg snel een negatieve mening lijken te hebben als ze het zien. Maar vragen hoe of wat, en wat er al geprobeerd is, doen ze niet. Direct mening, zonder van de feiten op de hoogte te zijn.

Ik baal wel, liever zou ik het niet zo zien. Ergens blijft er toch iets kriebelen, dat het allemaal net niet lekker zit. Maar dat lijkt haast uitgesloten.

Ik weet wel dat mijn paard sowieso wat broos haar heeft. (manen ook, andere plekjes op zijn lijf soms ook) zijn hoeven groeien ook niet geweldig, daar krijgt hij ook spul voor.

Zoals ik het bij mijn paard inschat, heeft hij er echt geen last van.
Misschien heb ik er wel meer last van dan hij....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:28

sevke schreef:
Heb je vaak bij neopreen. Sneaky heeft het ook. We rijden haar nu met een diamond wool pad en dan is het veel minder.

Grappig, de mijne heeft het juist niet bij mijn neopreen pad, maar bij mijn diamond wool pad wel.

Bij mijn dressuurpad voorheen, kwam het door stiksel dat daar net zat. Met dekjes zonder stiksel geen last.
Maar bij de pads zit dat er niet, dus dat kan de oorzaak nu niet zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:59

Ik heb het ook gehad, bij een paard dat niet of minimaal western werd gereden. Bleek uiteindelijk aan de voering van de winterdeken te liggen. Andere deken gekocht met gladde ipv katoenen voering en probleem was opgelost.

0_Maris_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:48

Haf van m'n vriendin heeft het ook sinds ze met een viltpad rijdt :( wisselt nu af tussen vilt en wol maar wordt nog niet minder :(

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:14

Hoi, mijn merrie heeft en sinds 2 weken ook lasr van, vorig jaar ook. Het is de plek net achter het ein van het pad. Na het rijden voel de plek wel wat warmer dus komt door het schuren. Schuren samen met begin van verharen want ze had het eerder niet en ben niet eranderd van pad. 100%wolvilt.

Het is jammer en ziet er maar raar uit maar kunnen er weinig aan doen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 13:42

Femke_Tweety schreef:
Ik baal wel, liever zou ik het niet zo zien. Ergens blijft er toch iets kriebelen, dat het allemaal net niet lekker zit. Maar dat lijkt haast uitgesloten.

Ik heb dat kriebeltje ook, maar ja allerlei checks; pasvorm zadel, gevoeligheid rug, etc, wijzen niks uit.

Ga wel van pad met vilt op de onderkant, wijzzigen naar pad met schapenvacht aan de onderkant. Neopreen heb ik geen ervaring mee, maar heb een beter gevoel over natuurlijke materialen.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:06

Mijn paard heeft ook kale plekken en echt kaal. Doe even een paar dagen alleen maar longeren en heb nu z`n lamswol dekje gekocht en hopelijk werkt dat. En dunner in de dekens zodat die weer in de haren komt.