Kneveltrens, doen of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Kneveltrens, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:10

Hier lopen ze juist helemaal niet goed op ongebroken, dubbelgebroken heb ik nog niet geprobeerd.
Het bitje wat ze nu hebben was al duur zat. (niet mijn eigen pony) en ponylief kan niet zo goed tegen verandering dus de kans dat hij er van in paniek raakt is best groot. :P

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:56

eilleen333 schreef:
Je kan een kneveltrens proberen, maar dan zou ik ook wel een dubbelgebroken of ongebroken trens nemen. ik ben geen fan van enkel gebroken ivm de schaar werking.

Schaar werking? Waar dan?
Ik heb van alles geprobeerd aan bitten.
Voor de grote merrie weer terug bij af, dubbel gebroken knevel trens.
De jonge merrie ook op knevel trensje dubbel gebroken easy control gewoon omdat dat heel rustig en stabiel ligt.de pony nu op enkel gebroken. Maar dat is omdat ik die had liggen.
Gaat wel naar een easy control knevel trens.
Paarden lopen daar veel relaxter mee, geen ruis.

terpentijn

Re: Kneveltrens, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:27

Er zit geen enkele "schaar"-werking aan een kneveltrens, aangezien de teugels gewoonweg aan de bitring worden vastgemaakt.
Zolang je het bovenste pootje van de kneveltrens niet d.m.v. een speciaal lusje aan het bakstuk vastmaakt, is er absoluut geen scherpere inwerking van met een D-trens of bustrens.
De kneveltrens is ontworpen om bij een nog jong in opleiding staand paard het verkantelen van het hoofd tegen te gaan en voor het paard de richting duidelijker te maken.
Springruiters die kort moeten draaien gebruiken dus wel vaak een kneveltrens (het is ook onmogelijk om het bit door de mond te trekken).

Het is niet harder. scherper of wat dan ook dan een ander bit, aangezien je het in ongebroken, gebroken en dubbelgebroken kunt verkrijgen, zelfs met een rolletje er tussen, of meerdere rolletjes, net als een ander bit.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:53

Werd bij ons gebruikt om de jonge paarden in te rijden..
Zal ook wel een rede voor zijn, dat ze er inderdaad rustiger op reageren of iets dergelijks?
Heb geen idee haha, maar zal inderdaad wel rustiger in de mond zijn dan :)