In het bezit van 2 zadels en beide niet goed!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: In het bezit van 2 zadels en beide niet goed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:25

Je moet ze in dat geval stretchen en omdat ze dat nooit gedaan hebben doet dat flink pijn kan ik je vertellen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:32

ja, dat kan pijnlijk zijn idd.
een oefening bekken kantelen van voor naar achter kan ook een goede oefening zijn.
daarbij moet je wel licht door je knieen zakken.
deze oefening kan je overal doen, de hele dag ;-)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:00

Ze kan oefenen wat ze wil, maar als je een zadel hebt wat je in de verkeerde positie duwt, dan kan je daar nooit tegenop. Ik denk dat Karin Boer je wel kan helpen. Wellicht kan die Albion wat anders opgevuld worden, waardoor je wel beter kan zitten. Ik ben benieuwd!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:12

goed liggend zadel is zeker ook beter voor je houding. Tegenwoordig zie je idd veel te kleine zadels die ruimte bieden voor de billen van de ruiter. je moet ten alle tijden kunnen kantelen met je bekken in een zadel, als je lepel vanachter al tegen je billen duwt, zal dit een holle rug veroorzaken.
Ook als het zadel te breed is wordt je naar voren geduwd en veroorzaakt een hollere rug.
Je moet altijd recht boven het middelpunt van je zadel kunnen zitten . Ontspannen en recht.
maar je houding zal altijd onafhankelijk moeten kunnen zijn.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:37

Nanno_123 schreef:
Ik snap je punt helemaal van mn houding verbeteren alleen ik heb al best veel geprobeerd.
wat mijn rug betreft.. ik heb ook al heel vaak geprobeerd mn rug te trainen, maar mijn rugspieren zijn "onderontwikkeld" wat raar is omdat ik al werk vanaf mn 14e bij mn vader op de boomkwekerij, ik rij al paard vanaf mijn 9e en heb onwijs veel stages gelopen in de paarden en toch zijn mijn spieren onder ontwikkelt.. schijnt te komen doordat ik hypermobiel ben. tsja geen smoes om geen les erin te nemen maar ik merk gewoon nul verbetering bij het trainen van mijn rug dus het geloof erin is weg. en als ik op een veelzijdigheid/spring zadel zit en ik kort kan zitten kan ik prima rijden.. en nee dan word ik misschien geen anky, maargoed mijn doelen liggen ook wat lager dan anky worden.
tenzij ik te horen krijg dat ik ook daadwerkelijk mijn paard belemmer door hoe het nu gaat.. dan vind ik dat een ander verhaal, maar voor nu ben ik allang blij dat ik een soort van kan rijden.. en ik heb het geluk dat ik niet heel zwaar ben dus dat ik minder snel mn paard in de weg zit.

ik wacht even de zadelmaker af, ik hou jullie op de hoogte!
ik heb wel een pb gehad van iemand die wist wat ik met "liessteuntjes" bedoelde en zij heeft er zeer veel baat bij gehad bij het kantelen van haar bekken, dus wie weet is dit toch nog wat!

Ook ik denk dat ik wel weet wat hij met die liessteuntjes bedoelt! Ik heb zelf namelijk ook een Albion SLK en bij mij heft de zadelmaker een soort kleine kussentjes onder dat flapje onder je zitting. Waar ook je stijgbeugels vastzitten.
Ben zelf ook hypermobiel en heb ook moeite met het kantelen van mijn bekken als ik op het paard zit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:31

Nogmaals: je kunt ook een vlakke zitting op je Albion laten zetten.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 19:14

Bedankt voor de vele reacties en het meedenken!
ik ben niet heel actief omdat ik aankomende week tentamens heb haha!

Dena_Mii, ja klopt, iemand anders zij precies hetzelfde. heb jij er baat bij gehad?

De oefeningen van bekken kantelen doe ik ook zo veel mogelijk, heb ook een tijdje op zo'n fitness bal gezeten om dat te trainen maar ik merk nog steeds geen verschil.
Heb inderdaad het idee dat bekkenkantelen in dat albion zadel niet lukt.

Klopt dat het mijn zadel in het onderschrift is, die staat al langere tijd te koop dus ook voordat ik wist dat mn thorrowgood zadel niet goed lag.

Ik laat denk ik gewoon allebei mijn zadels checken door de zadelmaker. Mocht dat thorrowgood zadel niets goeds meer kunnen doen voor mijn paard wil ik die liessteuntjes gaan proberen bij mn albion zadel en anders met haar opzoek naar wat anders en deze zadels inruilen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:36

Is jou zadel voor jou billen niet gewoon te klein?
16.5 is wel errug klein (misschien ben je echt een petit hoor)
maar je zou denken, dat je een maatje 34 of maatje 164 kindermaat moet hebben voor een 16.5.
Dat zou wel de oorzaak kunnen zijn, dat je in dat zadel je bekken niet kan kantelen.
Zonde zeg...vooral omdat je zegt dat het zadel zo fijn ligt.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 19:41

ik ben ook petit hihi
nee ik ben wel aangekomen maar schommel tussen maatje 34 en 36 in.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:50

Nanno_123 schreef:
ik ben ook petit hihi
nee ik ben wel aangekomen maar schommel tussen maatje 34 en 36 in.

oke, zou echt daardoor kunnen komen hoor...
dus óf afvallen (maar dan wordt je misschien weer te mager :o )
of een grotere nemen (17 inch minimaal) Hangt een beetje van je lengte (beenlengte) af.
Ik was afgelopen zomer wat aangekomen en zat niet meer lekker in mijn zadel, (diepe zit)
nu weer afgevallen en ik zit weer heerlijk :D (maat 36/38 en ik heb echt een 17.5 inch nodig voor mijn lange stelten)

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:59

Ja ik heb er zeker baat bij :).

@nombrado: ik heb zelf ook een 16,5 inch en heb ook maat 36. Toch is het zadel echt niet te klein voor mij, volgens meerdere zadelmakers en de omgeving. Albion staat er om bekend wat 'groter' te vallen, volgens mij omdat ze een breder zitvlak hebben. Hoe dat precies zit weet ik niet. Daarnaast vind ik het zadel persoonlijk niet zo'n diepe zit hebben, helemaal niet als ik het vergelijk met zadels van stalgenootjes.
Daarnaast past op mijn merrie simpelweg geen groter zadel omdat ze vrij kort en rondgeribt is.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 20:08

ik denk ook dat het albion zadel niet te klein is voor me(ja nu misschien wel heb er al enige tijd niet meer opgezeten).
En nee afvallen is voor mijn geen optie, ik heb altijd ondergewicht gehad dus ik ben happy met mn "dikke" kont haha!

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:15

Bij mij noemde hij ze comfort pads geloof ik....
Kleine pad die boven bij je beugelhanger onder die flap worden geschoven..neem aan dat je die dingen bedoelde?

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 20:17

die bedoel ik ja! werkte het bij jou ?
Laatst bijgewerkt door Nanno_123 op 23-01-14 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:18

Geen idee of het bij mij helpt :=
Je mag ze van mij proberen hoor als je dat fijn vindt?

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 20:21

hahaha heb je ze nooit gebruikt?

hey zie nu dat jij het bent!
ja wil ik zeker doen als ik niet meer kan rijden met mn thorrowgood zadel, dat hoor ik als de zadelmaker is langs geweest maar tot nu toe nog niet eens een afspraak pff.. DUURT LANG!

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:25

Ja ze zitten bij mij er nog steeds onder maar of het nou echt werkt? Werkelijk geen idee hahaha kreeg nieuw zadel en deze er meteen onder geschoven _O-

Als ze ze wilt lenen moet je maar gewoon een gil geven hoor! Je komt denk als je naar stal gaat langs onze stal toch?

Leuk he zadels... Bah! Ellende _O-

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:29

Zou niet blijven tobben maar een echt goed zadel aanschaffen die zowel voor jou fijn is als voor je paard!
Iemand die écht verstand van zaken heeft is Ninon Schutte! www.zadelatelier.nl
Succes!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:32

dena_mii schreef:
Ja ik heb er zeker baat bij :).

@nombrado: ik heb zelf ook een 16,5 inch en heb ook maat 36. Toch is het zadel echt niet te klein voor mij, volgens meerdere zadelmakers en de omgeving. Albion staat er om bekend wat 'groter' te vallen, volgens mij omdat ze een breder zitvlak hebben. Hoe dat precies zit weet ik niet. Daarnaast vind ik het zadel persoonlijk niet zo'n diepe zit hebben, helemaal niet als ik het vergelijk met zadels van stalgenootjes.
Daarnaast past op mijn merrie simpelweg geen groter zadel omdat ze vrij kort en rondgeribt is.

oke, dus de albion valt gewoon wat groter in maten. Dat zou kunnen, dat weet ik niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:33

Nanno_123 schreef:
ik denk ook dat het albion zadel niet te klein is voor me(ja nu misschien wel heb er al enige tijd niet meer opgezeten).
En nee afvallen is voor mijn geen optie, ik heb altijd ondergewicht gehad dus ik ben happy met mn "dikke" kont haha!

nee, zeker niet afvallen dan! "dikke" vrouwenkont is nog mooi ook :D

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:44

Ik heb ook een soort van die "liessteuntjes"
Maar mijn zadelmaker heeft het gedaan met een beetje wol, onder het rokje van mn zadel (flapje waar je beugelriem onder vast zit)
Dit heeft voor mij best veel verschil gemaakt!
Ik heb van mijzelf een erg holle rug en het is voor mij dus ook lastiger om mn bekken te kantelen.
Met die wolletjes onder de rokjes gaat dat een stuk makkelijker!
het is het proberen zeker waard :j

Werkt het niet, zou ik idd beiden zadels omruilen voor een zadel wat voor jou en je paard fijn is :j

Ik ken de problemen met goed passende zadels maar al te goed!
3 zadels verder, eindelijk helemaal tevreden!!

Succes!!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:07

Ik heb ook vulling onder het zadelrokje gehad. Bij mij hielp het niets. Ik merk dat ik zo vlak en ongedwongen mogelijk moet zitten, dan heb ik zo min mogelijk last van rug, heupen en bekken.
Paard is alleen uit het zadel gegroeid, dus mag dinsdag weer op zoek naar een voor ander zadel met de zadelmaker. Heb er nu al zin in....not!

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 14:43

Oke plan is veranderd!
vandaag is de zadelmaker geweest(mocht snel tussendoor).
Ze heeft mn thorrowgood zadel aangepast, andere boommaat erin, zat een rode in en nu een oranje, hij zat dus wat te strak waardoor hij klemde.
het zadel lag daardoor te ver achterover waardoor ik achterin het zadel kwam te zitten en ze last van dr rug heeft gekregen!
ze heeft het zadel helemaal netjes opgevuld en in balans gemaakt.
ben er daarna gelijk opgegaan omdat ze me wilde zien rijden en voelde al een enorm verschil dus dat is super fijn!

mijn albion zadel is dus nog steeds te koop hihi!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:41

Nou helemaal top! Fijn dat het opgelost is, maar wel zonde van je albion.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:47

Super fijn zon boom aan kunnen passen!