Zadel voor ruiter met gewrichtsklachten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:12

Een vriendin van mij rijdt met een prestige doge. Dat is een zadel dat, ook ten opzichte van een hulsebos, smal gebouwd is. Daarbij heeft het een vrij open zit en niet al te veel wrong. Volgens mij alleen nog tweedehands verkrijgbaar, maar zag vorige week nog een paar mooie exemplaren op marktplaats staan. Succes met je zoektocht!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:19

BMarjolijn schreef:
Kiefer heeft een dressuur zadel met een vlakke zit en geen kniewrongen. Zonder dit zadel kan ik niet meer rijden. Ik weet alleen niet hoe dit model heet. Oudere Kiezer wien rijden ook een paar ruiter die ik ken met reuma op.

Daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar!

passier grand gilbert heeft voor mijn gevoel echt een enorm gedwongen zit juist :=
De prestige doge heeft me ook te veel kniewrong...

Het is maar goed dat ik verder ook helemaal niet kritisch ben geloof ik O:)

Angie91

Re: Zadel voor ruiter met gewrichtsklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:31

Kritisch is niet erg toch, je moet er toch even mee vooruit en jij bent degene die lekker moet zitten. :)
Maar zadels het blijft heel persoonlijk wat je fijn vindt, ik kan bijvoorbeeld helemaal niet lekker zitten op de kn zadels en stubben is te hard.

Ik denk dat je gewoon is ergens proef moet gaan zitten met de genoemde merken in je achterhoofd, dan kom je het snelst erachter wat je wel en niet fijn vindt ;)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:32

hier een (mede) reumapatient dat voorheen (toen ze nog reed) een KN had...

prestige doge gehad, pure hell voor mijn knieën..

ben gestopt met rijden onder tussen en heb nu enkel een veulen, dus moet over 3 a 4 jaar weer aan het zoeken gaan, dus lees mee! :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:34

Klopt ook Angie91, ik hou namelijk best veel van mijn stubben (alleen op slechte dagen niet meer na het rijden, want dan kan ik nauwelijks meer lopen). Doel van dit topic is ook echt niet het ideale zadel hier te vinden, maar inderdaad een zadelmaker laten komen en eens wat testen met deze achtergrondkennis :)
Valt wel op dat KN echt veel genoemd wordt

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:24

Wat grappig dat KN zoveel voorbij komt! Heb er nooit in gezeten maar ben er wel benieuwd naar.

Stubben Siegfried heb ik ook lang mee gereden. Nooit problemen mee gehad, maar wilde uiteindelijk toch een dressuurzadel. Heb inmiddels iets met halfdiepe zit, wat voor mij juist een verademing was aangezien de reuma alleen in m'n knieën zit.
Daarnaast heb ik voor m'n andere paardje een Goertz dressuurzadel (IJslanderzadel). Hele open zit en een sterk zadel wat makkelijk een leven lang meegaat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 06:53

Murosch schreef:
Maar wintec zijn juist hele brede zadels toch? Ik had het gevoel dat ik in de spagaat moest zitten op die zadels (heb verschillende geprobeerd) en kreeg juist ontzettend pijn in mijn liezen daarvan.

Wintec en KN hebben beide een brede zit.
Daarom gaf ik ook aan dat het beide voorlopers zijn van vrouwenzadels. Het zijn zadels die niet specifiek naar het vrouwelijke bekken gevormd zijn, maar binnen het bestaande bestand zadels komen ze het meest in de richting.
Vrouwen hebben wijder uit elkaar staande zitbeenknobbels. Dat betekent dat vrouwen ter hoogte van de zitbeenknobbels een breder zitvlak nodig hebben. Is dat niet het geval, dan worden de zitbeenknobbels niet ondersteund en balanceert de vrouw zich op de weke delen en het schaambeen. Daarnaast komt er verhoogde druk op de gewrichten, bijvoorbeeld op heupgewricht en kniegewricht.
Door de vorm van het vrouwelijke bekken hebben vrouwen echter ook een smalle twist nodig. Dat hebben KN en Wintec beide helaas niet. Daardoor kun je inderdaad het gevoel hebben dat je in spagaat moet zitten en komen je liezen onder druk te staan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 07:08

Ik heb fibromyalgie en daardoor last van knieen en heupen, door rugproblemen kunnen mijn benen ook niet meer in alle posities als ik ze recht opzij wijd wil maken.
Ik rij het fijnste met een Passier Grand Gilbert, wel het oude, gewone model zonder extra wrong. Passier heeft een hele smalle zit, veel steun aan het dijbeen maar wel vrijheid bij de knie en daar zit ik fijn op.
Op mijn merrie ligt een Prestige Top Dressage, met dat zadel kan ik ook wel weg maar heeft naar mijn zin te veel wrong. De zit is wel smal dus dat zit wel fijn maar ik zou er graag wrong 'afhalen' als ik zelf zou kunnen modelleren.
Op de hengst heb ik een County Competitor liggen, die is te breed en teveel wrong, daar krijg ik bij langdurig rijden echt wel last van, ik voel ook mijn benen 'uitklikken' bij mijn heupen als ik net opstap.
Zadels waar ik vroeger fijn mee gereden heb: Euroriding Diamant, verder nog even nadenken als ik nog iets bedenk zal ik het posten.

No go's voor mijn lijf:
KN Symphonie: te brede zit
Kieffer (weet niet welk model): te brede en nadrukkelijke voorboom
Daaleman: dat specifieke zadel was zo breed en groot dat ik er verloren op raakte, maar het zijn maatwerkzadels dus misschien anders wel fijn
Wow: Ik kon mijn zit er niet op vinden, wat ook weer voor belasting zorgen van mijn gewrichten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 08:19

Je vroeg de prijs van maatwerkzadels, deze liggen rond de €2000 ongeacht model (Schutte, Brandt), Hulsebos, Daaleman en Custom gaan van €2000 tot 2300, hangt van het model af, opties komen daar nog bij. (zoals aparte leersoorten, accentjes etc)

Ik zelf heb geen problemen in die richting en kan je dus niet verder helpen qua model.

Toen ik destijds mijn zadel liet maken (Daaleman) heb ik op stal heel veel zadels uitgetest (gewoon stalgenoten vragen of ik op hun zadel mocht rijden, de meesten vonden dit geen probleem en sommige heb ik op hun paarden mogen testen omdat ze echt niet pasten op mijn paard). Het zadel wat ik het fijnste vond heb ik aan de zadelmaker laten zien zodat hij een richting had wat ik fijn vond om op te zitten.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:10

De oudere passier grand gilbert vind ik inderdaad ook fijn. Die is erg vlak.

Maar mijn KN zit gewoon het aller fijnste. Jammer dat je niet dichterbij woont, dan had je het kunnen uitproberen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 19:25

Afanaisa91 wat heb jij nu voor dressuurzadel?

Ijslanderzadel had ik ook al aan zitten denken

KN brede zit, Passier smalle zit *slaat op in geheugen* kwestie van testen wat ik zelf fijner vindt dus

Maatwerk is niet eens zo heel veel duurder als 'gewone' zadels. Had ook van iemand een berichtje gekregen over WOW, maar die zijn dan wel weer heel duur :=

Stalgenoten vragen zal niet echt werken bij mij. Ik sta particulier, dus het aantal zadels is beperkt. Nu heeft zij wel een zadel waar ik destijds echt lekker op zat, maar toen had ik nog geen klachten. Helaas is dat een CTD en zijn die niet meer te krijgen. Haar andere zadel is een Stubben, dressuurversie van mijn eigen zadel.

Ik wil liever geen ouder model zadel, want ik wil een zadel dat zo min mogelijk al 'gevormd' is en zich dus naar mijn eigen lichaam kan zetten. Helaas voldoen de oudere modellen vaak wel beter aan mijn wensen dan de nieuwere :+

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:45

Maartje_M schreef:
Afanaisa91 wat heb jij nu voor dressuurzadel?

Ijslanderzadel had ik ook al aan zitten denken

Ik heb op mijn pony nu een Knightrider Knight. Helaas geen A-merk zadel, maar wel eentje waar poon en ik voorlopig goed in en onder passen. Ik weet niet of het iets is voor jou, TS, want het is dus wel een middeldiep zadel met een beetje kniewrong. Gelukkig geeft het mij wel de stabiele knie en toch genoeg vrijheid elders waardoor ik weer met plezier langer in het zadel kan zitten.

Ben benieuwd! Mocht je serieus een IJslanderzadel overwegen (en het past op je type paard) dan mag je best een keer komen passen!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 20:53

Ik hoef niet perse een a merk hoor, als we er maar beide blij van worden.

Bedankt voor je aanbod, helaas ga ik met die van mij niet zomaar op pad :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 20:10

Nou, na veel zoeken, denken en overleggen met mijn instructrice ga ik toch maar voor een op maat gemaakt zadel. Nu zit ik alleen nog met de vraag welk merk... Inmiddels bij verschillende merken meer info opgevraagd (Brandt, Schutte, Hulsebos, Custom), maar aangezien het voor mij zo kritisch is, weet ik niet goed hoe ik nu moet kiezen
Is het heel raar om meerdere mensen te laten komen? :+

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:51

nee hoor, dat is niet raar, zolang je er maar duidelijk over bent richting de zadelmakers wat de bedoeling is van hun komst.

Overmorgen komt er een zadelmaker bij ons op stal, ik ga zeker een zadel kopen, maar een twijfelt nog en heeft dat ook aangegeven, dat was geen probleem. Er zullen waarschijnlijk wel kosten zijn, omdat ze een paar uur voor je uittrekken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 21:10

Dat van die kosten vraag ik me (bij sommige) dan weer af. In de mail van Schutte staat bijvoorbeeld
"De aanmeting is gratis en vrijblijvend. Dus bij een aanmeting betaalt u ook geen reiskosten."
Neem dan aan dat ook wanneer ik geen zadel koop, er geen kosten zijn :+

Ik ga sowieso eerlijk zijn naar ieder die ik laat komen, weet nu al wel dat ik niet de makkelijkste klant zal zijn ook :+

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:23

Ik zou daar niet zo makkelijk vanuit gaan, meestal is het zo dat als je een zadel koopt er geen aanmeet kosten zijn, koop je er geen een wel.
Maar ik vul het nu in hoor, voor het zelfde geldt komen ze gratis langs ook al koop je niets. Maar ik zou dat dus van te voren navragen voor je voor verrassingen komt te staan en je krijgt de rekening gepresenteerd.

Ninon Schutte komt as woensdag bij mij langs, maar ik heb het niet over de aanmeet kosten gehad omdat ik er vanuit ga dat ze een zadel voor me kan maken, maar ik ben geen klant met uitdagingen, dus dat scheelt. Voor jou is dat natuurlijk anders.
Wel weet ik dat als ze een zadel maakt en het bevalt niet dat ik het niet af hoef te nemen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 21:29

Ik ga het sowieso nog even navragen inderdaad. Ik verwacht nog 1 reactie, hoop die morgen te krijgen en anders stuur ik degene die al gereageerd hebben morgen sowieso een reactie.
Weet wel dat je bij Hulsebos een aanbetaling van 200 euro doet, dus ga er van uit dat je die ook kwijt bent als je niks koopt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:34

Ik kan je bij Ninon aanraden even te bellen, heb ik ook gedaan en je krijgt dan een medewerkster aan de lijn die alles heel uitgebreid uitlegt. Dat was voor mij al een verademing dat ze de tijd nemen aan de telefoon om alles uit te leggen, meestal is het maken van een afspraak en klaar, met als gevolg dat je als ze langs komen je nog niet weet wat je moet verwachten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 21:36

Via de mail is de klantvriendelijkheid niets anders, ik kreeg een hele lap tekst met uitgebreide uitleg terug :)

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:38

Je zou ook eens bij flexquality zadels kunnen kijken. Ik ken iemand die hier echt baat bij heeft gehad. Heeft pijnvrij gereden ondanks erg slechte heupen, ze hebben ook een mannen en vrouwen variant.

BMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 01:20

Het zadel waar ik het over had is een kieffer udo lange

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:30

Heb je ook al eens naar je beugels gekeken? Ik heb nu Sprenger beugels met het oog er gedraaid op en heb minder last van mijn bovenbeen. Mijn been hoeft niet met kracht de beugel in de juiste hoek te krijgen en houden. Het scheelt echt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 11:53

Ik heb beugels waarvan het steungedeelte (waar je dus met je voet op staat) kantelt. Dit geeft meer steun aan mijn voet waardoor mijn knie minder belast wordt. Gedraaid oog zou ook wel eens kunnen helpen inderdaad. Maar dat neemt mijn klachten verder niet voldoende weg denk ik, het ligt toch meer aan de vorm van het zadel.