Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:59

Om even op je vraag aan mij in te gaan; ja, ik weet hoe zij werkt. Zij is ook bij mij geweest om mijn zadel (Anatomica Octant) aan te meten. Ze komt met een paar zadels en zoekt de juiste maat uit. Eerst gewoon kijken of ie goed ligt, dan rij je er een stukje mee en ze past het zadel, waar nodig, ter plekke aan. Ik kon het zadel direct houden op die manier. Heel fijn!!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:35

_iDj_ schreef:
Chesss schreef:
ik heb met mijn paard met ver naar achterliggende schouders en hoge schoft heel veel zadels geprobeerd, van euroriding titan tot aan een op maat gemaakt zadel door Ninon. met alle zadels liep die max een maand en dan deed hij het niet meer. Ik ben toen in contact gekomen met Tom van het drunens ruiterhuis en die heeft met mij allerlei zadels gepast uiteindelijk ben ik uit gekomen op een Anatomica Octant betaalbaar 1795 en zit waanzinnig. ik heb hem nu ongeveer 5 maanden en hij ligt nog steeds super en heeft ook nog niet opgevuld te worden.

Wat een ellende! Kon Ninon niks meer aan je zadel doen? Of was het onduidelijk waarom je paard niet goed reageerde op het zadel waardoor Ninon niks meer kon betekenen? Je verwacht toch meer van een op maat gemaakt zadel -O-

mijn paard is heel gevoelig voor schoudervrijheid en voorsingels. het zadel van ninon was voor hem te strak en dat kregen we niet goed. ninon vond het zadel erg mooi liggen maar ik voelde dat mijn paard zich vast hield

LK_2312

Re: Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:03

Ts heb je alleen naar Bliss of London gekeken of ook naar de Loxley by Bliss? Loxley is de goedkopere versie van Bliss of London namelijk.
Heb mijn moeder nog even gevraagd en die gaf aan dat Kent&masters met een bepaalde boom ook waarschijnlijk wel zal passen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:10

Equestor Movimenta. Mijn paard heeft een extreem hoge schoft en ook breed. Kn {alle types}, passier GB en Hulsebos geprobeerd. Hopeloos. De equestor ligt super goed en....je kan de beugels verder naar achteren plaatsen! {zadel is wel iets duurder, geloof 2500,-}.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 13:06

superwoman: Hihi, goed dat dikgedrukte -P Het is wel slim bedacht dat stiksel! Dat is denk ik vooral mogelijk als zadel echt netnetnet niet ruim genoeg is. Valt misschien nog te overwegen met, ik meende, de massimo die net(netnet-) niet op mijn paard paste --) Ga ik navragen!

ChocoBesnier: Bedankt voor je uitgebreide reactie! Zijn de polyflex boom niet aanpasbaar? Het is inderdaad dat breder open trekken en smaller duwen waar mijn paard niks aan heeft, dus de vorm van de bovenkant moet (toevallig) goed zijn, de hoek van de boom kan vaak nog wel aangepast worden. Uiteraard kan het best zijn dat kussens aangepast moeten worden en is het niet alleen de boom waar een paard uit kan groeien :j Waar was het zadel niet passend meer bij jouw "verwisselbare boom-zadel" waardoor het niet meer bij je paard paste? Verhaal van je stalgenoot is ook wat, blijkbaar ergens anders dan boom waar zadel niet goed paste?
Ben jij al iets verder is je "beslisproces" Ninon/Custom? Weet jij van deze en andere merken/zadelmakers welke wel of niet zadel terugnemen indien klant ontevreden is?

rindin: Fijn dat je je ervaring wil delen! Jammer dat ze niet eerst kijkt naar de beweging van een paard in vrijheid/longe, dat vind ik een groot minpunt. Wel fijn dat ze het zadel meteen ter plekke kan aanpassen. Aan jou dezelfde vraag als aan Chesss: hoeveel vingers passen er tussen de kussens van jouw octant op het smalste gedeelte?

Chesss schreef:
ik heb met mijn paard met ver naar achterliggende schouders en hoge schoft heel veel zadels geprobeerd, van euroriding titan tot aan een op maat gemaakt zadel door Ninon. met alle zadels liep die max een maand en dan deed hij het niet meer. Ik ben toen in contact gekomen met Tom van het drunens ruiterhuis en die heeft met mij allerlei zadels gepast uiteindelijk ben ik uit gekomen op een Anatomica Octant betaalbaar 1795 en zit waanzinnig. ik heb hem nu ongeveer 5 maanden en hij ligt nog steeds super en heeft ook nog niet opgevuld te worden.
_iDj_ schreef:
Wat een ellende! Kon Ninon niks meer aan je zadel doen? Of was het onduidelijk waarom je paard niet goed reageerde op het zadel waardoor Ninon niks meer kon betekenen? Je verwacht toch meer van een op maat gemaakt zadel -O-

mijn paard is heel gevoelig voor schoudervrijheid en voorsingels. het zadel van ninon was voor hem te strak en dat kregen we niet goed. ninon vond het zadel erg mooi liggen maar ik voelde dat mijn paard zich vast hield

En heeft Ninon je zadel toen weer teruggenomen?
Hoeveel vingers passen er bij jou tussen de kussens van je octant? Als ik bij de afbeeldingen`op de anatomica website kijk, lijken de kussens vooral in het middel van het zadel (waar je zit), toch redelijk smal.

klumpertje: Bedankt voor je reactie! En ook je moeder bedankt voor het meedenken :) Je hebt gelijk, de Loxley is goedkoper. Ik ken het merk verder niet, maar het tussenkanaal ziet er in ieder geval mooi breed uit. Ik zie dat ze ook "op template" maken, dus dan zou het in theorie altijd passend gemaakt moeten kunnen worden. Zijn deze bomen (makkelijk) aan te passen?
Ik kom er net achter dat Kent&Masters ook in het assortiment van de zadelmaker van vorige week zit, dus ik denk dat die geen optie was. Ik zal dat nog een keer navragen.

sliert: Equestor Movimenta lijkt inderdaad vrij breed, jammer dat er niet zoveel plaatjes van de onderkant te vinden zijn. Wel erg interessant omdat de beugels verder naar achteren te plaatsen zijn. Een reden om zadel mee te nemen in mijn overweging. Dankje!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:15

Ik heb niet alles doorgelezen, maar reageer alleen even op je OP.

Mijn paard heeft behalve de hoge schoft dezelfde problemen. Alles was te krap rondom zijn schoft en vooral zijn ruggenwervel. Ik heb nu een Colbert Brothers via Kees (ik heb altijd Kees, de andere vind ik prutsers) van Van R.ijs en die is extreem breed aan de voorkant en een kussenkanaal waar je u tegen zegt.
Het is niet zo'n bekend merk, maar volgensmij leveren ze het wel nog steeds. Mijn zadel was €1395,- dus ze vallen ook binnen je budget. Er zit een gratis opvulbeurt bij en ik ben zelf erg tevreden met de service. Je kan er altijd een belletje aan wagen!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:17

Zover ik weet zijn strada's juist niet voor een brede hoge schoft.
Zijn wel heerlijke zadels!

Kijk eens bij Kent en Masters , de s line , high wither , dressuur of veelzijdig.
Speciaal voor hoge schoften , en breed tussenkanaal.
Ook leuk geprijsd , fijne zachte zadels.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:22

ik zal vanavond nog even een keer kijken maar ik geloof wel vier vingers misschien drie.
Van Custom weet ik dat je pas betaald als je tevreden bent, bij ninon betaal je na twee weken, bij allebei heb je sowieso dat je zadel binnen een half jaar terug kan. Ik moet je zeggen heb de custom ook gehad ik vond het een vreselijk mens en totaal niet kundig. Ninon is wel heel kundig neemt de tijd alleen mijn paard werd echt totaal geen vrienden met het zadel, wat uiteindelijk als resultaat had dat ik er voor geen meter in kon zitten.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:38

Ik weet niet indien de polyflex aanpasbaar is. Had gemaild naar custom en daar zeggen ze dat de stalen boom open en dicht kan getrokken worden. Dus heel precies naargelang de breedte van je paard. Plus de vrijheid dat je de kussens redelijk kan bijsteken. Meer dan dat kan bijna niet aanpassen aan een zadel. Behalve de lengte dan nog.
Wat ze bij custom vertelden is dat ze keken welke vorm boom je het best kan hebben voor je paard.
Het zadel was van mij niet meer passend omdat het tussenkanaal niet breed genoeg meer was, ze heeft veel spiermassa ontwikkeld langs de schoft. Dus kon de boom zo breed en zo smal maken zoals ik wou, passen ging het niet meer. Want eigenlijk is ze niet zo breed wat de hoek van boom betreft.
Van mijn verhaal van stalgenoot, weet ik eigenlijk niet precies wat er niet past, volgens de zadelmaker past hij wel. Maar zadel schuift naar voor. Terwijl ze dit met een vorig zadel niet had. Maar deze was dan weer te smal geworden.
Ik vrees er eigenlijk beetje voor dat je nooit gans het paardenleven lang met hetzelfde zadel doorkan. Jammergenoeg! Daarom dat ik kies voor service. En dan lijkt Custom voorlopig het beste.
Maar ik ga Ninon wel eens bellen of mailen. Om advies te vragen.
Zadel staat op de planning voor ergens begin maart. Dus heb nog even de tijd. Wil eerst rustig aan opbouwen na winterstop door vriesweer(als die komt).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:09

Equestor heeft ook een goed breed tussenkanaal. Ik ben niet voor dit zadel gegaan gezien de passervice hard achteruit was gegaan, want zelf vind ik ze ook heerlijk zitten!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:32

Ik ga vanmiddag even voor je kijken hoeveel vingers ertussen passen.

Mag ik vragen wat je de meerwaarde vindt van dat ze eerst naar de beweging in vrijheid kijkt?

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:18

Ts: op tamplate maken is dus echt dat het zadel in de fabriek gemaakt wordt naar de rug van je paard. Dit moet dus gewoon goed passen, mits het paard niet verandert. Zo'n maatzadel is wel aan te passen door middel van het aanpassen van de wol in de kussens en in heel extreem geval zou het zadel terug moeten naar de fabriek mocht het nodig zijn om de boom te moeten aanpassen.
Waarom zou je graag het zadel aan willen passen? Ik zie dat je paard 12 jaar oud is. Deze is dus volgroeid en zal in het skelet niet meer veranderen. Het enige wat nog kan veranderen is de bespiering. In het aanmeten van een zadel zal er als het goed is rekening gehouden worden met de manier van rijden, niveau, doelen van de ruiter, leeftijd van het paard, de spierconditie op dat moment, etc. Zo komt het hier wel eens voor dat een zadel in het begin iets aan de ruime kant wordt aangemeten en gereden wordt met een pad omdat er verwacht wordt dat een paard nog zal groeien in bespiering en dus uiteindelijk het zadel goed past. Wanneer je op dat moment een goed passend zadel hebt en het paard groeit, wordt het zadel te krap.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:47

Ik weet niet of je het wat vind.
Maar is boomloos niet iets?
Na ook een aantal zadels bij mijn nog groeiende paardje gehad te hebben, heb ik boomloos geprobeerd.
Ik vind het helemaal geweldig.
Het past perfect en als hij wat groeit, 'groeit' het zadel mee.
Het zit ook nog heerlijk.
Het is misschien iets anders dan je in gedachten had, maar misschien is het een idee om een keer een testzadel aan te vragen.
Ik heb zelf barefoot en ben erg tevreden.
Ik heb de Cheyenne, een simpel veelzijdigheidszadel zonder wrongen o.i.d., ik weet niet of dat wat voor je is, maar de Londen, Cherokee of Lexiton zijn misschien wel het proberen waard?!

hier wat linkjes met info:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadels/
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Veelgestelde-vragen/

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:50

ik heb het even gecheckt. in het tussenkanaal van mijn zadel op de smalste plek is het vier tegen elkaar aan gelegen handen. Verder kan mijn hele bovenkant van mijn hand tussen de kussens. dus ruimte genoeg ;-) ik heb advies van mijn zadelmaker altijd een bontje van de mattes tussen mijn zadel en dekje liggen. Het bontje van de mattes heeft aan beide zijden bond en tussen ruggekolom een vrije uitsparing. ik ben nog steeds zeer tevreden, zadel ligt en zit als een huis, maar beter nog mijn paard is er helemaal happy mee! :-)

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:20

Ts: heb je Polane erbij gehad?

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:43

Hier ook. Een paard met brede hoge schoft.
Ik had toen op een veilig op een Wintec geboden. Volgens mij 35€, met als doel waarschijnlijk doorverkopen. Maar toevallig genoeg paste het op haar.
Zo had ik ook een western zadel gekocht, voor 75 euro, wat ook paste. Al die tijd geen enkel zadel vinden en toen had ik ze in een keer. Was echt heel verbaast, vooral over het western zadel!
Maar iig succes met de zoektocht!!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 10:46

Capriootje: Dat merk heb ik nog nooit van gehoord inderdaad! Aan de site te zien gaat het om zadels die op maat gemaakt worden? Ik kan helaas niks op de site vinden over de vorm van de boom en takken (dat is bij veel merken het geval), maar ik ga het merk even onthouden!

Nammie: Kent&Masters zit ook in het assortiment van de zadelmaker waar ik geweest ben en zij heeft geen K&M zadel aangeraden. Volgens mij was deze ook te smal bij de schoft.

Chesss: Bedankt!! Het klinkt alsof het wel een mogelijkheid is. Mijn paard heeft minimaal 4 vingers nodig (handen zou wel heel erg zijn :P ), liefst nog wat ruimer.

ChocoBesnier: Bedankt voor je uitleg! Wat dat betreft zou PolyFlex vast bedoeld zijn als aanpasbaar vanwege het woord "flex" er in. Gelukkig is de trent wel w\dat de meeste zadelmerken nu ook wel bredere tussenkanalen maken *\o/* Dus voor mijn gevoel is het vooral inderdaad service waar je het beste naar kan kijken. Bij Divoza kan je een week lang passen en daarna dus eventueel retourneren, binnen 14 dagen kan je zadel inruilen voor een tegoedbon/ander zadel.

Princesj: Dat vind ik nou juist extra moeilijk: je moet eigenlijk wel kunnen vertrouwen op de passervice. Hoe weet ik anders of mijn zadel goed ligt?! Heus ik heb kritische ogen, maar hoe ik me er ook in verdiep, ik zie ook niet alles. Kan wel een goede reden zijn om een merk aan de kant te schuiven in ieder geval. Ik onthoud het merk nog wel, maar ga uiteraard wel op zoek naar meer ervaringen ;)

Rindin: Ik vind het belangrijk dat er ook naar de beweging in vrijheid gekeken wordt, omdat je dan ook kan vergelijken hoe het paard loopt met een zadel er op. En dat zegt natuurlijk wel wat over in hoeverre je paard last heeft van het zadel of dat het goed past.

Klumpertje: Fijn dat je zo goed meeleest en -denkt! Op template maken is wellicht wel de beste optie. Ik weet eigenlijk nu ook al wel dat ik niet zo maar een standaard boom moet willen, want dat past hij niet. Als dat wel past, is het natuurlijk mooi meegenomen. En waarom ik wil dat het zadel aanpasbaar is: ik weet niet hoe lang ik mijn paard nog rij en dan zou het mooi zijn dat ik het zadel bij een volgend paard kan gebruiken (ik heb twee jonkies wachten). Zadel mee verkopen is volgens mij nooit echt gunstig voor je portemonnee en ik weet ook niet of hij inderdaad verkocht wordt of gewoon blijft.

Thirzanaomi: zou een boomloos zadel niet te veel op de ruggengraat drukken? Als ik zonder zadel op mijn paard zit, merk ik ook al dat hij (en mijn bil :P) dat niet prettig vindt. Voor mijn billen kunnen er natuurlijk allerlei bontjes/laagjes onder, maar zijn ruggengraat blijft dan belast worden denk ik? Hij heeft zijn ruggengraat ietsje omhoog uitsteken ten opzichte van de rest van zijn rug, dat heeft mijn fjord bijvoorbeeld niet, waardoor je daar prima zonder zadel op kan rijden.

Spotterick: Wat voor wintec is het dan? Ik heb zelf ook nog een wintec liggen, maar die brugt op mijn paard en ligt te laag op zijn schoft.

Update:
Inmiddels heb ik gereden met een MSFC Professional (bij een andere zadelpasser), maar hier kon ik niet fijn in zitten en daarnaast lag het zadel direct langs de zijkant van zijn schoft en vond ik het achterover liggen. Verder zijn er nog meer zadels bij deze zadelpasser geprobeerd op de rug van mijn paard, maar veelal dezelfde klachten en volgens deze zadelpasser kon wat ik wilde niet.

Wat vinden jullie hier van: (of moet ik daar een ander topic voor openen?)
Problemen die ik tegen kom, is dat de zadelpasser van MSFC het niet mee eens was dat een ruiter rechtop moet zitten. Ik vind dat de beugelriemen recht naar beneden moeten hangen, als je daar vervolgens je voet in doet, moeten je enkels recht onder je heup en schouder zitten. Ik heb het idee dat als je met je voet vóór je heup zit, je toch altijd in een stoelzit gaat zitten :o? En dat wil ik niet, want dan kan ik het hoge opgooien van mijn paard niet goed opvangen en kan ik daardoor ook geen goede beenhulpen geven. Als de beugelriemen niet recht naar beneden hangen, op het moment dat ruiter rechtop zit, zullen je voeten altijd teruggedreven worden naar de plek waar de beugelriemen wél recht naar beneden hangen (zwaartekracht), waardoor je volgens mij dus nooit stabiel kan zitten?
Mede daarom vind ik ook dat je als ruiter in het midden van een zadel moet zitten en dat een zadel dus ook zijn zwaartepunt in het midden moet hebben (dit was waarom de MSFC Professional het sowieso niet is voor mij). Maar daar was deze zadelpasser het dus niet mee eens (uiteraard werd er wel naar mijn mening geluisterd, maar die zou dus niet verenigbaar zijn met een zadel).Wat zou volgens jullie de juiste manier zijn waarop een zadel hoort te liggen?!

Daarnaast nog een mening gevraagd:
Volgens deze zadelpasser hoeft de schoft alleen maar aan de bovenkant (het horizontale stukje zeg maar) vrij te liggen en niet aan de zijkanten van de schoft. Volgens de zadelpasser zijn er geen zadels die zo op mijn/een paard (met een hoge schoft) kunnen liggen. Alle zadels lagen achterover (ik denk mede hierdoor), waardoor ik het sowieso niet eens kon zijn met hoe ik er in zou moeten zitten. De hoge schoft stuwt natuurlijk elk zadel aan de voorkant omhoog, dus volgens mij zouden dan dus de kussens aan de achterkant dat hoogte verschil op moeten vangen, óf het zadel moet zo breed zijn aan de voorkant dat het écht om de schoft heen valt, waardoor de voorkant niet zó erg omhoog ligt.
Hoeft de schoft niet aan de zijkant een stukje vrij te liggen (bij trapeziumspier), wordt het wel wat makkelijker om een zadel te vinden. Maar voor mijn gevoel hoort de zijkant wél vrij te liggen. Waar ligt dan precies het draagvlak aan de voorkant? Waar mag het zadel dan wél liggen? Want volgens deze laatste zadelpasser krijg je dan een te smal kussenoppervlak wat draagt. Als dat inderdaad zo is, krijg je natuurlijk piekbelasting en snap ik wel dat dat ook niet goed is.. Maar is er dan niet een kussenoppervlak te maken wat wel genoeg draagt en niet te smal is? Dat ligt dus ook de plek waar het zadel wél mag liggen aan de voorkant, maar waar is dat dus precies? Hellup :o?

O, en iedereen die mee leest, mee denkt en hier of via pb reageert: heel erg bedankt!!!

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:55

Hoi iDj,
Ik ben super te vreden met de service van strada ook nadat je het zadel hebt gekocht.
Callista die het zadel komt opmeten/aanmeten weet heel goed wat ze doet en werkt heel nauw samen met de strada zadelmakerij.
De service van strada zelf vind ik ook super. Een zadel wat je bij hun koopt kan je altijd laten aanpassen. Het duurt misschien iets langer voordat je het zadel weer terug hebt maar dat komt doordat het zadel dan naar engeland Engeland naar de zadelmakerij gaat.
Je kan kan Callista altijd bellen of mailen als je nog vragen hebt over het zadel.

Persoonlijk ben ik echt dik tevreden. Ik wil echt geen ander zadel meer op mijn paarden.

@ nammie mijn fries waarvoor ik het zadel had laten maken had een hoge schoft en ronde rechte rug en daar lag de strada perfect op.

Maar voor ieder paard zit een zadel anders. Het merk wat bij mijn paard goed ligt kan bij een ander paard absoluut niet passen en andersom.

Ik hoop dat iDj een goed passend zadel kan vinden.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:14

wat een kletspraat zeg van die zadelmaker. schoft moet gewoon goed vrij liggen net zoals de ruggegraat maar dat vind ik persoonlijk. ik zou Tom van het drunens ruiterhuis bellen als het niks is kost het je volgens mij niks. ik heb de eerste alleen al drie kwartier aan de telefoon met hem gehangen echt een topvent en een topservice!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:18

Ik had voor mijn vorige paard ( smalle borst, zeer hoge schoft, brede schouders, gezonken rug) een Kentaur Artemis 2. Wel het oude model. Fijn zadel. Nu heb ik een brede beer met lage, brede schoft en heb er naast mijn boomloze zadel, ook sinds kort een Kent& Masters cob op liggen. Geweldig, lekker breed, alle ruimte voor schoft en ruggegraat en het zit lekker zacht. Heb heel wat op hem gepast, maar het was het steeds niet. Net te smal, te lang, te strak bij de schouder. Succes, het valt niet mee.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 11:29

Eelco, bedankt voor je reactie! Ik ga strada een plusje geven op mijn lijst :) Weet je ook iets over haar visie hoe een ruiter in een zadel hoort te zitten?

Chesss schreef:
wat een kletspraat zeg van die zadelmaker. schoft moet gewoon goed vrij liggen net zoals de ruggegraat maar dat vind ik persoonlijk. ik zou Tom van het drunens ruiterhuis bellen als het niks is kost het je volgens mij niks. ik heb de eerste alleen al drie kwartier aan de telefoon met hem gehangen echt een topvent en een topservice!

Misschien moet ik mij iets nuanceren :=
Het ging om een stukje wat wat verder naar achteren zit dan wat men meestal aanwijst als de schoft.

Als ik het op dit plaatje probeer aan te wijzen, ongeveer de 8e tot 10e paarse wervel. Dus ongeveer 3e tot 7e wervels rechts naast het stokje van de "B".
Afbeelding

Ter aanvulling:
Mijn paard heeft een flinke trapeziusspier naast de brede ruggengraat en het gaat om de plek waar ongeveer bij de 5 staat/ tussen de 4 en 5 in. Het is dus het verloop van de schoft, maar nog wel echt de schoft (het laagste punt van de rug is nog niet bereikt).
Afbeelding
http://www.greendistance.nl/data/Image/ ... kl.7(550px).jpg

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 12:39

En nog een aanvulling/rectificatie :D : het MSFC zadel is niet door een zadelpasser met een MSFC opleiding gepast. Het ging alleen om een MSFC zadel.

De betreffende zadelpasser kwam bij mij verder kundig over en wilde ook wel een zadel laten maken met de kussens lager aangezet bij de schoft, maar kon er zo in eerste instantie geen garantie op geven (dus bestellen = afnemen), alhoewel hij wel wilde kijken in hoeverre garantie wél mogelijk was. Maar dat risico durf ik niet te nemen. Ik denk dat het dus vooral schortte aan het "beperkte assortiment" (tussen aanhalingstekens, want het gaat vooral om het beperkte assortiment aan niet-standaard zadels) en mogelijkheden zien in een zadel "anders dan anders" te maken zonder concessies te doen op pasvorm.

Verder waardeer ik alle reacties hier en in pb!! Geweldig zoveel lieve bokkers die met mij mee willen denken!

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:45

Slechte ruggengraatvrijheid bij boomloos is echt een fabeltje.
Bij alle boomloze zadels moet er sowieso een pad met inlages onder. Dat houdt de ruggengraat vrij. Heeft je paard een hoge schoft, dan kun je ook nog er nog dikkere in doen.
Barefoot heeft ook het VPS-systeem. Dit verdeelt de druk beter en heeft ook nog een kanaaltje voor ruggengraad- en schoftvrijheid.
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Het-V ... -Barefoot/
Als onder je gewone zadel het dekje niet omhoog trekt, heb je ook geen ruggegraatvrijheid.
hier nog een linkje voor veelgestelde vragen over barefoot:
Ik zou als ik jou was gewoon eens een testzadel aanvragen. Altijd leuk!
Ik zou gaan voor de Londen, Cherokee of Lexiton.
Enne, mijn barefoot zit zo veel zachter dan een boomzadel, mijn billen vinden het heerlijk in ieder geval.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 12:55

thirzanaomi schreef:
Bij alle boomloze zadels moet er sowieso een pad met inlages onder. Dat houdt de ruggengraat vrij. Heeft je paard een hoge schoft, dan kun je ook nog er nog dikkere in doen.
Barefoot heeft ook het VPS-systeem. Dit verdeelt de druk beter en heeft ook nog een kanaaltje voor ruggengraad- en schoftvrijheid.
Als onder je gewone zadel het dekje niet omhoog trekt, heb je ook geen ruggegraatvrijheid.
Enne, mijn barefoot zit zo veel zachter dan een boomzadel, mijn billen vinden het heerlijk in ieder geval.

Bedankt voor je reactie!
Ik wist niet dat er aan de onderkant zo'n structuur in zat. Zorgt het bovenmateriaal van een boomloos zadel er dan voor dat die inlages niet naar elkaar toe schuiven? Ik heb afgelopen week een keer met een barebackpad gereden, maar toen kon ik goed voelen dat mijn billen niet ver genoeg uit elkaar zitten voor mijn paard zijn ruggengraat ( :7 ). Daarom heb ik in ieder geval besloten niet meer zonder zadel of met pad op te rijden, dan zit ik de boel alsnog in de weg. Ik kan me voorstellen dat je met je billen en bovenbenen de inlages naar elkaar toe knijpt, waardoor de tussenruimte kleiner wordt? Als dat bovenmateriaal stevig genoeg is, lijkt het dan eigenlijk niet erg veel op een boomzadel? Waardoor ik eventueel dezelfde problemen heb als bij een boomzadel, oa bij de schoft?
Dit zijn vragen die zo bij mij op komen, maar ik ga zeker nog even verder kijken op de site! Bedankt!!

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:04

_iDj_ schreef:
thirzanaomi schreef:

Bedankt voor je reactie!
Ik wist niet dat er aan de onderkant zo'n structuur in zat. Zorgt het bovenmateriaal van een boomloos zadel er dan voor dat die inlages niet naar elkaar toe schuiven? Ik heb afgelopen week een keer met een barebackpad gereden, maar toen kon ik goed voelen dat mijn billen niet ver genoeg uit elkaar zitten voor mijn paard zijn ruggengraat ( :7 ). Daarom heb ik in ieder geval besloten niet meer zonder zadel of met pad op te rijden, dan zit ik de boel alsnog in de weg. Ik kan me voorstellen dat je met je billen en bovenbenen de inlages naar elkaar toe knijpt, waardoor de tussenruimte kleiner wordt? Als dat bovenmateriaal stevig genoeg is, lijkt het dan eigenlijk niet erg veel op een boomzadel? Waardoor ik eventueel dezelfde problemen heb als bij een boomzadel, oa bij de schoft?
Dit zijn vragen die zo bij mij op komen, maar ik ga zeker nog even verder kijken op de site! Bedankt!!

de inlages zitten in de pad. Het zadel is wel zo stevig dat je niet met je billen de inlages naar elkaar toeschuift.
Het lijkt best op een boomzadel, maar het past veel makkelijker en bij mijn paardje had ik meer ruggegraadvrijheid en schoftruimte dan bij mijn boomzadel. Ik heb het zadel aangeschaft omdat mijn paardje nog in de groei is, maar ik ben er meer dan tevreden over.
Je kan pmarena @bokt ook een keer een pb sturen. Zij is de echte kenner van barefoot (zij beheert ook de site barefoot-saddle.nl geloof ik).