Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
_iDj_ schreef:Chesss schreef:ik heb met mijn paard met ver naar achterliggende schouders en hoge schoft heel veel zadels geprobeerd, van euroriding titan tot aan een op maat gemaakt zadel door Ninon. met alle zadels liep die max een maand en dan deed hij het niet meer. Ik ben toen in contact gekomen met Tom van het drunens ruiterhuis en die heeft met mij allerlei zadels gepast uiteindelijk ben ik uit gekomen op een Anatomica Octant betaalbaar 1795 en zit waanzinnig. ik heb hem nu ongeveer 5 maanden en hij ligt nog steeds super en heeft ook nog niet opgevuld te worden.
Wat een ellende! Kon Ninon niks meer aan je zadel doen? Of was het onduidelijk waarom je paard niet goed reageerde op het zadel waardoor Ninon niks meer kon betekenen? Je verwacht toch meer van een op maat gemaakt zadel
Waar was het zadel niet passend meer bij jouw "verwisselbare boom-zadel" waardoor het niet meer bij je paard paste? Verhaal van je stalgenoot is ook wat, blijkbaar ergens anders dan boom waar zadel niet goed paste?Chesss schreef:ik heb met mijn paard met ver naar achterliggende schouders en hoge schoft heel veel zadels geprobeerd, van euroriding titan tot aan een op maat gemaakt zadel door Ninon. met alle zadels liep die max een maand en dan deed hij het niet meer. Ik ben toen in contact gekomen met Tom van het drunens ruiterhuis en die heeft met mij allerlei zadels gepast uiteindelijk ben ik uit gekomen op een Anatomica Octant betaalbaar 1795 en zit waanzinnig. ik heb hem nu ongeveer 5 maanden en hij ligt nog steeds super en heeft ook nog niet opgevuld te worden._iDj_ schreef:Wat een ellende! Kon Ninon niks meer aan je zadel doen? Of was het onduidelijk waarom je paard niet goed reageerde op het zadel waardoor Ninon niks meer kon betekenen? Je verwacht toch meer van een op maat gemaakt zadel
mijn paard is heel gevoelig voor schoudervrijheid en voorsingels. het zadel van ninon was voor hem te strak en dat kregen we niet goed. ninon vond het zadel erg mooi liggen maar ik voelde dat mijn paard zich vast hield
Je hebt gelijk, de Loxley is goedkoper. Ik ken het merk verder niet, maar het tussenkanaal ziet er in ieder geval mooi breed uit. Ik zie dat ze ook "op template" maken, dus dan zou het in theorie altijd passend gemaakt moeten kunnen worden. Zijn deze bomen (makkelijk) aan te passen?
ik heb advies van mijn zadelmaker altijd een bontje van de mattes tussen mijn zadel en dekje liggen. Het bontje van de mattes heeft aan beide zijden bond en tussen ruggekolom een vrije uitsparing. ik ben nog steeds zeer tevreden, zadel ligt en zit als een huis, maar beter nog mijn paard is er helemaal happy mee!
), liefst nog wat ruimer.
Dus voor mijn gevoel is het vooral inderdaad service waar je het beste naar kan kijken. Bij Divoza kan je een week lang passen en daarna dus eventueel retourneren, binnen 14 dagen kan je zadel inruilen voor een tegoedbon/ander zadel.
) dat niet prettig vindt. Voor mijn billen kunnen er natuurlijk allerlei bontjes/laagjes onder, maar zijn ruggengraat blijft dan belast worden denk ik? Hij heeft zijn ruggengraat ietsje omhoog uitsteken ten opzichte van de rest van zijn rug, dat heeft mijn fjord bijvoorbeeld niet, waardoor je daar prima zonder zadel op kan rijden.
En dat wil ik niet, want dan kan ik het hoge opgooien van mijn paard niet goed opvangen en kan ik daardoor ook geen goede beenhulpen geven. Als de beugelriemen niet recht naar beneden hangen, op het moment dat ruiter rechtop zit, zullen je voeten altijd teruggedreven worden naar de plek waar de beugelriemen wél recht naar beneden hangen (zwaartekracht), waardoor je volgens mij dus nooit stabiel kan zitten?
Weet je ook iets over haar visie hoe een ruiter in een zadel hoort te zitten?Chesss schreef:wat een kletspraat zeg van die zadelmaker. schoft moet gewoon goed vrij liggen net zoals de ruggegraat maar dat vind ik persoonlijk. ik zou Tom van het drunens ruiterhuis bellen als het niks is kost het je volgens mij niks. ik heb de eerste alleen al drie kwartier aan de telefoon met hem gehangen echt een topvent en een topservice!
.jpg)
.jpg)
: het MSFC zadel is niet door een zadelpasser met een MSFC opleiding gepast. Het ging alleen om een MSFC zadel. thirzanaomi schreef:Slechte ruggengraatvrijheid bij boomloos is echt een fabeltje.
Bij alle boomloze zadels moet er sowieso een pad met inlages onder. Dat houdt de ruggengraat vrij. Heeft je paard een hoge schoft, dan kun je ook nog er nog dikkere in doen.
Barefoot heeft ook het VPS-systeem. Dit verdeelt de druk beter en heeft ook nog een kanaaltje voor ruggengraad- en schoftvrijheid.
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Het-V ... -Barefoot/
Als onder je gewone zadel het dekje niet omhoog trekt, heb je ook geen ruggegraatvrijheid.
hier nog een linkje voor veelgestelde vragen over barefoot:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Veelgestelde-vragen/
Ik zou als ik jou was gewoon eens een testzadel aanvragen. Altijd leuk!
Ik zou gaan voor de Londen, Cherokee of Lexiton.
Enne, mijn barefoot zit zo veel zachter dan een boomzadel, mijn billen vinden het heerlijk in ieder geval.
). Daarom heb ik in ieder geval besloten niet meer zonder zadel of met pad op te rijden, dan zit ik de boel alsnog in de weg. Ik kan me voorstellen dat je met je billen en bovenbenen de inlages naar elkaar toe knijpt, waardoor de tussenruimte kleiner wordt? Als dat bovenmateriaal stevig genoeg is, lijkt het dan eigenlijk niet erg veel op een boomzadel? Waardoor ik eventueel dezelfde problemen heb als bij een boomzadel, oa bij de schoft?_iDj_ schreef:thirzanaomi schreef:Slechte ruggengraatvrijheid bij boomloos is echt een fabeltje.
Bij alle boomloze zadels moet er sowieso een pad met inlages onder. Dat houdt de ruggengraat vrij. Heeft je paard een hoge schoft, dan kun je ook nog er nog dikkere in doen.
Barefoot heeft ook het VPS-systeem. Dit verdeelt de druk beter en heeft ook nog een kanaaltje voor ruggengraad- en schoftvrijheid.
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Het-V ... -Barefoot/
Als onder je gewone zadel het dekje niet omhoog trekt, heb je ook geen ruggegraatvrijheid.
hier nog een linkje voor veelgestelde vragen over barefoot:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Veelgestelde-vragen/
Ik zou als ik jou was gewoon eens een testzadel aanvragen. Altijd leuk!
Ik zou gaan voor de Londen, Cherokee of Lexiton.
Enne, mijn barefoot zit zo veel zachter dan een boomzadel, mijn billen vinden het heerlijk in ieder geval.
Bedankt voor je reactie!
Ik wist niet dat er aan de onderkant zo'n structuur in zat. Zorgt het bovenmateriaal van een boomloos zadel er dan voor dat die inlages niet naar elkaar toe schuiven? Ik heb afgelopen week een keer met een barebackpad gereden, maar toen kon ik goed voelen dat mijn billen niet ver genoeg uit elkaar zitten voor mijn paard zijn ruggengraat (). Daarom heb ik in ieder geval besloten niet meer zonder zadel of met pad op te rijden, dan zit ik de boel alsnog in de weg. Ik kan me voorstellen dat je met je billen en bovenbenen de inlages naar elkaar toe knijpt, waardoor de tussenruimte kleiner wordt? Als dat bovenmateriaal stevig genoeg is, lijkt het dan eigenlijk niet erg veel op een boomzadel? Waardoor ik eventueel dezelfde problemen heb als bij een boomzadel, oa bij de schoft?
Dit zijn vragen die zo bij mij op komen, maar ik ga zeker nog even verder kijken op de site! Bedankt!!