Academische kaptoom

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Academische kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:11

Ik heb de Gold Medall kaptoom van Kramer paardesport.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 13:13

Mizora schreef:
Ik ben in principe ook voor zacht, en over het algemeen kan ik prima sturen op een lage neusriem die een gat hoger zit dan normaal. Maar dat gaat goed zolang hij meewerkt. Mijn paard is niet explosief, daagt niet eens echt uit, maar dramt wel door. In een kudde staat hij meestal op plaats 1 of 2. En als hij op plaats 2 staat, dan moet de leider hem met enige regelmaat op niet te missen wijze zeggen dat hij nu echt moet opbokken. En dat moet ik ook aan de hand. Maar anderzijds kan ik 90% met mijn stem oplossen, mits ik daar nog wat extra bij achter de hand hebt. En meestal kunnen we dansen (op beginnersniveau, want ik ben dressuurmatig niet zo sterk), maar soms is het toch echt meer een kwestie van legercommandant spelen.

Maar je antwoord is helder. En die kaptoom van Marijke de Jong (en de kopie van klassieke rijkunst) zijn met dik zacht leer omwikkeld. Dus helemaal direct op de ketting werk je niet, ook al gaat het leer wel plooien naar deze ketting. En zwaarder is bij dit paard dus een bit. Gewoon een bustrens of kneveltrens, maar beide tegelijkertijd inzetten komt toch duidelijk veel zwaarder in dan enkel de kaptoom (of enkel het bit).

Overigens zie je bij mijn paard heel duidelijk een verschil of ik de mogelijkheid heb om 3/4 keer per week met hem te werken. Of dat hij maar eens per week bij mij in handen is, en de rest door mijn instructrice (een vaardige vrouw) en verzorgers (2 beginners) gedaan wordt. Bij hem moet je gewoon constant op je strepen staan, anders neemt hij de volledige regie over.

Ik denk ook dat het per paard wel heel verschillen is. Ik pak de teugels van het bit er alleen nog bij als het echt nodig is (dus als hij niet reageert op mijn zithulpen of op de kaptoom)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:17

Herkenbaar je verhaal. Als jij daar goed mee bent, ik ga daar zeker geen oordeel over vellen, want inderdaad, bit is zwaarder. Je weet maar nooit wat met die mond ooit gebeurd is...
Toch, mijn trainer heeft een paard zonder ijzer kunnen trainen, eentje die totaal getraumatiseerd was in Spanje, waar de mensen er daar niets meer mee konden doen, maar hij heeft daar een enorm werk in gestoken vanop de grond.
Heb jij al vanaf de grond je paardje helemaal gezet, of doe je het enkel bereden?
Florien de Graaf heeft destijds de tip gegeven voor de Kraemer kaptoom, ik geloof wel dat het de gold medal is. Is een fietsketting met iets zacht er rond en dan leder eromheen. Toch, de kwaliteit is niet 100% en die zachte polsterig gaat verlijten door gebruik, waardoor het harde van de ketting toch op de neus doorkomt.
Ik denk dat het deze is (link werkt niet, even herdoen): http://www.kraemer-pferdesport.de/$WS/kraemer-pferdesport/websale8_shop-kraemer-pferdesport/produkte/medien/bilder/gross/B540101.jpg
De academische kaptoom is een bromfietsketting, heb ik hier ook liggen.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 12-01-14 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 13:21

Cambiar schreef:
Herkenbaar je verhaal. Als jij daar goed mee bent, ik ga daar zeker geen oordeel over vellen, want inderdaad, bit is zwaarder. Je weet maar nooit wat met die mond ooit gebeurd is...
Toch, mijn trainer heeft een paard zonder ijzer kunnen trainen, eentje die totaal getraumatiseerd was in Spanje, waar de mensen er daar niets meer mee konden doen, maar hij heeft daar een enorm werk in gestoken vanop de grond.
Heb jij al vanaf de grond je paardje helemaal gezet, of doe je het enkel bereden?

Ik denk inderdaad echt wel dat het kan, alleen het verschilt wel per paard hoe makkelijk het gaat.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:09

Ik heb hier nog zo'n ketting liggen, wou hem aanvankelijk wegwerpen, maar ga er eens een leuk hoofdstel mee maken. Zou gewoon graag even het verschil van invloed zien en de reactie erop.
http://www.mijnalbum.be/Album=NBYG8PEZ

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 14:16

Cambiar schreef:
Ik heb hier nog zo'n ketting liggen, wou hem aanvankelijk wegwerpen, maar ga er eens een leuk hoofdstel mee maken. Zou gewoon graag even het verschil van invloed zien en de reactie erop.
http://www.mijnalbum.be/Album=NBYG8PEZ

Ik ben wel erg benieuwd hoe je het zult ervaren!

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:07

Met de academische kan je je hulpen wel veel meer verfijnen... Er zijn gewoon kleinere hulpen mogelijk, maar zonder ijzer is deze ook heel erg fijn:
http://www.klassiekeruiter.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage_new&product_id=516&category_id=35&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:10

Die bovenste is een doodgewone leren neusriem, zoals de Marjoman kaptoom en alle afgeleiden ervan zoals er al zovele in omloop zijn.
Dit is zeker geen zo'n fijne om mee te rijden.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 15:27

Cambiar schreef:
Die bovenste is een doodgewone leren neusriem, zoals de Marjoman kaptoom en alle afgeleiden ervan zoals er al zovele in omloop zijn.
Dit is zeker geen zo'n fijne om mee te rijden.

Zijn die niet fijn om mee te rijden? Welke zou jij dan aanraden?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:22

Je moet het echt op je paardje proberen. Hier reageren ze ook soms verschillend. Ik heb nu enorm veel ontworpen en kan het hier mooi uittesten bij al m'n paarden. (Bij mij was de volledige lederen dus afgeschreven omdat ze er ging in hangen en duwen met de neus, vooral als er iets zacht onder zat, maar kan misschien bij jou paard toch lukken).

Weet je wat ook wel fijn is? *edit*, mail me maar privé hiervoor :D , is iets waar Hempfling ook mee werkt.

Je moet het echt proberen en ermee rijden :j ! Beste raadgever is je paardje.
Ik zou het echt leuk vinden om eens een workshop te organiseren en dat alles uitgebreid gepast kan worden en alles aanwezig is. Dan pas kan je weten wat werkt en wat niet.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 12-01-14 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:30

Cambiar schreef:
Florien de Graaf heeft destijds de tip gegeven voor de Kraemer kaptoom, ik geloof wel dat het de gold medal is. Is een fietsketting met iets zacht er rond en dan leder eromheen. Toch, de kwaliteit is niet 100% en die zachte polsterig gaat verlijten door gebruik, waardoor het harde van de ketting toch op de neus doorkomt.
Ik denk dat het deze is (link werkt niet, even herdoen): http://www.kraemer-pferdesport.de/$WS/kraemer-pferdesport/websale8_shop-kraemer-pferdesport/produkte/medien/bilder/gross/B540101.jpg

Is idd deze die ik heb (tip indertijd idd gekregen van Florien), je hebt gelijk qua kwaliteit en dat ie harder wordt (al voelt ie als ie nieuw is wel zachter aan dan de echte academische, maar nu gebruik ik een neusbontje (al werk ik momenteel meestal nu met lederen halster met ring op de neus, ik heb toch een super braaf paard). Nog een nadeel van die van Kraemer is dat ze enkel in full bestaan, dus voor mijn arabjes kan ik die niet gebruiken (dus gebruik ik voor hen ook een omgebouwd halster).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:33

hwn schreef:
Cambiar schreef:

Is idd deze die ik heb (tip indertijd idd gekregen van Florien), je hebt gelijk qua kwaliteit en dat ie harder wordt (al voelt ie als ie nieuw is wel zachter aan dan de echte academische, maar nu gebruik ik een neusbontje (al werk ik momenteel meestal nu met lederen halster met ring op de neus, ik heb toch een super braaf paard). Nog een nadeel van die van Kraemer is dat ze enkel in full bestaan, dus voor mijn arabjes kan ik die niet gebruiken (dus gebruik ik voor hen ook een omgebouwd halster).

Bwah...dat is makkelijk te verstellen hoor ;-). Wil dat best wel doen dat ie past. Alleen jammer dat de polstering verslijt, maar daar heb ik ook weer een oplossing voor, ja idd bontje is ook wel goed en vlug om gedaan.
zie dat altijd wel zitten om aan te passen, is minder werk dan er eentje maken, want serieus, een kaptoom maken is een ongelofelijk werk.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:49

@Cambiar, ik had ook al gaatjes bij gemaakt, maar ik kon er niet genoeg bij maken, was dan nog te groot. Nu, ik werk toch meest met mijn warmbloed merrie, en onder het zadel rij ik met gewoon hoofdstel, voor mij voldoet ie dus. Maar mocht ik er toch eentje willen aanschaffen, dan hou ik je naam in mijn achterhoofd.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:38

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 17:48

Ik heb inmiddels het kaptoom van Marijke de jong tweedehands gekocht! Dit omdat Duncan hier erg goed op reageert!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:23

iana schreef:
Ik ben ook op zoek naar een goede kaptoom, ben deze tegen gekomen.
Lijkt me prijs/kwaliteit goed te zitten.
http://sonjabraafhart.nl/te-koop-leren- ... s-70-euro/

Volgens mij is dit die van Kraemer Pferdesport, is tot in de details gelijk (kost daar 40 euro, dus is deze niet zo prijsgunstig, maar ja, ze moet/wil er ook wat aan verdienen hé) die ze verkoopt, en zo zacht is die niet meer na een tijdje hoor.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:17

hwn schreef:
iana schreef:
Ik ben ook op zoek naar een goede kaptoom, ben deze tegen gekomen.
Lijkt me prijs/kwaliteit goed te zitten.
http://sonjabraafhart.nl/te-koop-leren- ... s-70-euro/

Volgens mij is dit die van Kraemer Pferdesport, is tot in de details gelijk (kost daar 40 euro, dus is deze niet zo prijsgunstig, maar ja, ze moet/wil er ook wat aan verdienen hé) die ze verkoopt, en zo zacht is die niet meer na een tijdje hoor.

ok bedankt, het email verkeer loopt ook niet vlotjes. Dan ga ik daar eens neuzen!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:24

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:27

Denk dat die andere zonder ijzer erin zijn (behalve dan die serreta, zal wel ijzer bevatten), maar zijn dan geen academische, die kan je gewoon bij de standaard ruitersportzaak kopen.

Kraemer heeft trouwens een Nederlandse versie ook (kraemer.nl of kramer.nl, ben niet zeker), als je van Nederland bent (voor ons Belgen geen optie, aangezien ze enkel in Nederland versturen)