Wat gebruik jij met longeren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_14

Re: Wat gebruik jij met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:22

Bedankt!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:36

Probleem van 'op voorhand' lopen kan ik begrijpen maar daarom net dta ik veel schakel. Hierdoor zet ik de achterhand er actief onder.

Ik werk enkel met los halster. Dat schuift wel maar veel liever halster dat schuift dan bit dat schuift. Wel is het zo dat de touwen loshangen en dus amper geen extreem dwingende druk geven op zijn hoofd.

Hier kan je evolutie zien. Ik longeer sinds begin december, 3tal x per week 20 à 35min. Wel intensief, na longeersessie is hij moe.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1/1186697_673017346054864_1364355901_n.jpg

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:39

Kaptoom en zweep, sinds ik dit gebruik wil ik niks anders!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:39

Een halster en twee halstertouwen aan elkaar geklipt eraan :Y)
Verder niks, soms een zweep om mee in de lucht te tikken als hij niet gaat, en ook nog deels om de stemcommando's aan te leren. Die zweep raakt hem echter nooit aan, daar is ie niet voor, vind ik.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:42

Ja ik do ehet ook met 2 touwen (gebruik zoals longeerhulp) :) Eenvoudig en geen investering nodig :D Kost zo allemaal al genoeg haha

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:42

Hoofdstel met kneveltrens, slipketting (origineel voor de hond bedoeld), lange (10m) longeerlijn, longeerzweep met extra lange slag, bijzetteugels, longeersingel en pad met inlages (om zijn schoft onder de longeersingel vrij te houden)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:44

Slipketting? Waarom de slipketting?

Ik gebruik mijn "gewone" hoofdstel, longeerlijn, de ene keer longeer ik met longeerhulp van EJ en heb ik dus geen singel nodig, andere keer met touwtjes + longeersingel, of met dubbele longe + longeersingel. Buiten dat nog een dikke pad onder de longeersingel voor de schoft, en een longeerzweep.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:45

kaptoom, longeerlijn en zweep.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:46

Mizora schreef:
Hoofdstel met kneveltrens, slipketting (origineel voor de hond bedoeld), lange (10m) longeerlijn, longeerzweep met extra lange slag, bijzetteugels, longeersingel en pad met inlages (om zijn schoft onder de longeersingel vrij te houden)

Heb je hier een foto van?
Ik vraag me toch een beetje af hoe dit in mekaar zit!
Puur nieuwsgierig hoor :)

Edit. Ik gebruik: peesbeschermers. Longeersingel met touwtjes, en een longeerlijn en zweep.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:51

Afbeelding

De ring van de slipketting gaat aan de lijn, dan door de bitring, opnieuw door de lijn, door de andere bitring en dan de ring aan de andere kant van de slipketting weer aan de lijn.

Het is het verbeterde bitstukje. Een bitstukje legt namelijk bij druk op de lijn de druk op de buitenste bitring en zegt dus juist dat het paard naar buiten moet terwijl het paard naar binnen moet bij druk op de lijn. Zoals ik hem heb, komt de druk altijd evenveel op de binnenbitring als de buitenbitring. En kan je het paard zonder om te gespen laten omkeren (naar binnen toe).

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 22:48

Bedankt allemaal!
En wat een verschil crazygirl1! Mn pony heeft nu een hele sterke achterhand dus vroeg het me daarom ook af omdat ik niet wil dat het achteruit gaat... Dus bedankt!

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:25

Mizora schreef:
[ Afbeelding ]

De ring van de slipketting gaat aan de lijn, dan door de bitring, opnieuw door de lijn, door de andere bitring en dan de ring aan de andere kant van de slipketting weer aan de lijn.

Het is het verbeterde bitstukje. Een bitstukje legt namelijk bij druk op de lijn de druk op de buitenste bitring en zegt dus juist dat het paard naar buiten moet terwijl het paard naar binnen moet bij druk op de lijn. Zoals ik hem heb, komt de druk altijd evenveel op de binnenbitring als de buitenbitring. En kan je het paard zonder om te gespen laten omkeren (naar binnen toe).

Aaah zo!
Oke dankjewel ik kon me er niet helemaal een voorstelling bij maken :')
Toch interessant

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:27

kattenstaart!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:34

Martine_R schreef:
Dubbele lijnen in combinatie met een longeerhulp of een pessoa.

Kun je dit uitleggen? Waar bevestig je dan de lijnen aan? :)

Ik longeer altijd met longeerhulp, longeerlijn en zweep. Zweep enkel om af en toe de achterhand wat extra te stimuleren. Veel schakelen en soms wat meer doorbuigen en er daarbij op letten dat het hele lichaam buigt en ze dus niet met de achterhand naar buiten gaan lopen. Heb het probleem met de longeerhulp van op de voorhand lopen nog niet ervaren. Je vraagt ze aan de voorkant wat lager en ronder, maar als je goed de achterhand blijft activeren dan komt de voorhand vanzelf omhoog, ondanks dat ze wat ronder zijn ingesteld.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:41

lisannee93 schreef:
Martine_R schreef:
Dubbele lijnen in combinatie met een longeerhulp of een pessoa.

Kun je dit uitleggen? Waar bevestig je dan de lijnen aan? :)

Ik longeer altijd met longeerhulp, longeerlijn en zweep. Zweep enkel om af en toe de achterhand wat extra te stimuleren. Veel schakelen en soms wat meer doorbuigen en er daarbij op letten dat het hele lichaam buigt en ze dus niet met de achterhand naar buiten gaan lopen. Heb het probleem met de longeerhulp van op de voorhand lopen nog niet ervaren. Je vraagt ze aan de voorkant wat lager en ronder, maar als je goed de achterhand blijft activeren dan komt de voorhand vanzelf omhoog, ondanks dat ze wat ronder zijn ingesteld.

De lijnen gaan door de onderste gaatjes van de longeersingel en aan het bit.
Zo dus:
Afbeelding
En de longeerhulp leg ik dan vlak achter de longeersingel en die gaat direct tussen de voorbenen door naar het bit.
Zo dus:
Afbeelding

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:51

Oh oke, nee dan had ik het dus wel goed gedacht. Had niet goed begrepen dat je er een longeersingel bij gebruikte, omdat dat normaal bij een longeerhulp niet nodig is. Bedankt voor de uitleg. :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:53

Gewoon met halster, longeerlijn en zweep. Maar de belangrijkste factor is denk ik wel mijn stem. Als ik die niet continu gebruikt denkt ze ''Baasje let niet op dus dan kan ik wel gaan luieren''.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:02

Longeerhulp of longeersingel met touwtjes. Maar denk toch vaker die longeerhulp, vind ik zelf makkelijker. En heb t idee dat die misschien iets lekkerder daarvan gaat lopen, omdat het iets minder dwingender is in mijn ogen.. Verder gewoon hoofdstelletje met lijn en zweep.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:14

Voordeel van de longeerhulp vind ik dat ze er niet aan kunnen trekken of hangen. Als ze al trekken dan trekken ze aan zichzelf en dat geven ze al gauw op. Bij een elastiek of touwtjes kunnen ze sneller gaan hangen.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:16

halster en longeerlijn :)

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:22

Driehoeksteugel, Gogue, longeerhulp en dubbele lijnen, Gebruik wat ik vind dat er die dag gewerkt aan moet worden.

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 19:23

Bedankt allemaal!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:33

Crazy_boon schreef:
Driehoeksteugel, Gogue

Deze methoden zijn mij niet bekend? Wat zijn het en welk doel hebben ze?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:43

Totje5mei schreef:
kattenstaart!

Ben ook wel benieuwd wat dit is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:44

Gewoon, hoofdstel en longeerlijn. Eventueel een longeerzweep maar liever niet. Met een longeerlijn kun je net zoveel doen als met een bijzet/hulpteugel.