Welk zadel kiezen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Re: Welk zadel kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:44

Ninon Schutte! Ik heb nog nooit zo'n goed passend zadel gehad en deze dame is heel deskundig, ik wou dat ik haar jaren eerder had laten komen :D

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:45

marjan19 schreef:
Dat is de eerste keer dat ik dit hoor. Heb net ook even op internet gezocht en nergens een ervaring gelezen dat een Anatomica scheef was. Heb mijn zadel nog geen jaar, en is niet scheef. Laat hem regelmatig controleren ook. Toen ik voor een nieuw zadel aan het kijken was heb ik ook zelf wat onderzoek gedaan natuurlijk, omdat ik dat geld niet uit wou geven aan een zadel wat achteraf niet goed blijkt. Toen ook niks dan positiefs tegen gekomen, anders had ik hem natuurlijk niet gekocht...

Hoe oud zijn jullie Anatomica's?

Ik heb ook een Anatomica gekocht bij Corrie van Amsterdam.

Zadel bleek NIEUW al scheef te zijn. Ook zat ik té hoog op mijn paard. Ik raad Corrie van Amsterdam juist niet aan.
Mijn paard heeft van dat zadel een bult gekregen zo groot als een tennis bal, nu heb ik nog steeds problemen met
zijn rug en is hij een tijd erg gevoelig geweest.

Met mijn paard ga ik nu naar Kootstra in Groningen.

Wat Paperboy zegt, Ninon Schutte is ook erg goed! Ik had haar gevraagd voor een Second-Upion en zij is ook erg vakkundig!

Bengell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:47

Ik heb een euroriding titan 2 voor mijn merrie, vind het een geweldig zadel. Zou geen ander zadel meer willen. :)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:51

Ik ga ook voor Ninon Schutte! 25ste komt ze voor mijn tinker met korte rug en mijn XL billen :(:)
Kijk er nu al naar uit!

www.zadelatelier.nl

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:53

Ik heb een euroriding zadel. Na 4 jaar, is het zadel nog zo goed als nieuw, en er zijn echt nergens slijtplekken te bekennen. Het paste perfect op mijn d pony: een stevige New Forest. De prijs valt ook heel erg mee, dus ik zou voor een euroriding zadel gedaan.

Ook heb ik erg goede ervaringen met Kieffer zadels. Ons pap, heeft er een, en ook die is na 5 jaar nog zo goed als nieuw. Erg fijne zadels, ook qua zitting. Alleen raadt ik deze zadels af, bij paarden met een hoge schoft.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:57

MissMiekjee schreef:
lucifertje schreef:
Controleer de anatomica heel goed op scheefheid. Ik ben na veel zadelleed er achter gekomen dat mijn Anatomica schots en scheef was.

Ben ik het mee eens. Anatomica is superfijn, maar wordt snel scheef. Ondanks dat het dan aan ruiter of paard ligt, moet het niet kunnen. Ik ben er ook pas na een paar jaar achtergekomen.

Het lag niet aan mij of het paard, de kussens waren er scheef onder gestikt en de boom was ook scheef. Ik had een van de eerste anatomica's. Kan dus best een productiefout zijn, vond het echt een heel fijn zadel en zou er best nog een willen maar dan keer ik hem wel eerst binnenste buiten :)

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:19

Inderdaad niet naar Fugers gaan voor een zadel!

Herman (Countrymill) komt gewoon op locatie en ik heb echt super ervaringen met hem.
Ik heb heel veel gedoe gehad met de rug van mijn paard en hierdoor indirect ook met zadels. Herman heeft al veel werk zitten in mijn paard en ik heb nu mij tweede kosteloze leenzadel van hem om mijn paard eerst weer sterker te maken voordat ik een nieuw zadel aanschaf.
Hij verkoopt vele merken en daarnaast kan hij ook op maat gemaakte Tribals leveren (ook een aanrader!)

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:26

xCarfield schreef:
marjan19 schreef:
Dat is de eerste keer dat ik dit hoor. Heb net ook even op internet gezocht en nergens een ervaring gelezen dat een Anatomica scheef was. Heb mijn zadel nog geen jaar, en is niet scheef. Laat hem regelmatig controleren ook. Toen ik voor een nieuw zadel aan het kijken was heb ik ook zelf wat onderzoek gedaan natuurlijk, omdat ik dat geld niet uit wou geven aan een zadel wat achteraf niet goed blijkt. Toen ook niks dan positiefs tegen gekomen, anders had ik hem natuurlijk niet gekocht...

Ik heb ook een Anatomica gekocht bij Corrie van Amsterdam.

Zadel bleek NIEUW al scheef te zijn. Ook zat ik té hoog op mijn paard.

Vooral dat té hoog op je paard zitten herken ik! Zo voelde het bij mij ook, ook als je ernaast stond leek het zadel eigenlijk veel te hoog.

lucifertje schreef:
MissMiekjee schreef:
Ben ik het mee eens. Anatomica is superfijn, maar wordt snel scheef. Ondanks dat het dan aan ruiter of paard ligt, moet het niet kunnen. Ik ben er ook pas na een paar jaar achtergekomen.

Het lag niet aan mij of het paard, de kussens waren er scheef onder gestikt en de boom was ook scheef. Ik had een van de eerste anatomica's. Kan dus best een productiefout zijn, vond het echt een heel fijn zadel en zou er best nog een willen maar dan keer ik hem wel eerst binnenste buiten :)

Pfoe dat is helemaal vervelend als het bij aflevering al schots en scheef is.. Bij mij is hij zover ik weet scheef geworden. Al heb ik blind vertrouwd op het oordeel van de zadelmaker toendertijd die zei dat het goed lag, dus kan ik niet zeggen of die van mij vanaf het begin al scheef was.

marjan19 schreef:

Zoals ik hierboven zei, ik heb vertrouwd op het oordeel van de zadelmaker (toevallig van de zadelmaker die de TS ook wil laten komen). Ik kwam toen ook niks dan positiviteit tegen, dus dat vertrouwde ik ook. Zat lekker, paard liep lekker, geen problemen mee.

Een half jaar geleden heb ik mijn paard moeten laten behandelen in het SI-gewricht. Eigenlijk hadden bij mij toen de alarmbellen al moeten gaan rinkelen, maar zadelmaker zei nog steeds dat het zadel goed lag.

Mijn Anatomica is nu 4 jaar oud.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:32

Jeetje! Het is nogal wat! Ik hou dit topic gewoon echt goed in de gaten. Wat kan er een hoop mis zijn aan een zadel...
Een rugprobleem heeft mijn merrie al.. En bij mijn jonge ruin wil ik dit toch heel graag voorkomen

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:04

marjan19 schreef:
Fugers Ruitersport BV.
Torenstraat 8
3764 CM Soest
Tel. 035 6012342
Internet: http://www.fugersruitersport.nl

Ik heb het even opgezocht, en ik denk dat dit de beste optie is voor jou. Deze is het dichtste bij. Op http://www.anatomica.nl kun je dit vinden. Je kan altijd even bellen en vragen of zij op locatie komen!

Ik kan je fugers niet aanraden!
Laatst bijgewerkt door Big_Appie op 19-09-22 06:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:06

Big_Appie schreef:
marjan19 schreef:
Fugers Ruitersport BV.
Torenstraat 8
3764 CM Soest
Tel. 035 6012342
Internet: http://www.fugersruitersport.nl

Ik heb het even opgezocht, en ik denk dat dit de beste optie is voor jou. Deze is het dichtste bij. Op http://www.anatomica.nl kun je dit vinden. Je kan altijd even bellen en vragen of zij op locatie komen!

Ik kan je fugers niet aanraden!
Laatst bijgewerkt door Big_Appie op 19-09-22 06:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:14

Ik heb ook een anatomica :j heel fijn zadel!
Ik heb Edwin Ligtvoet laten komen en die legde mij uit dat anatomica een U vormige boom heeft terwijl euroriding een V vormige boom heeft en dat dus niet zal passen op mijn pony met een redelijke schoft.
Ik had geen zadel van hem gekocht aangezien hij niet iets had in mijn prijsklasse maar zij wel wat zou passen en makkelijk aan te passen was.
Die verkoopt ook custom!
Custom is gemakkelijk aan te passen, ook een aanrader dus.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:18

Ik verkoop heel veel euroriding zadels en die liggen vaak goed op paarden met hoge schoft. Tenminste, de diamant. De jade iets minder. Daar zou ik toch eens naar kijken als ik jou was! Die vallen ook in jou prijsklasse :)

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 08:21

Drunens ruiterhuis komt de 18e met in iedergeval Anatomica en Euroriding, en hij zou nogmeer meenemen. Maar heb die merken als voorkeur aangegeven.

Ben benieuwd wat het gaat worden, bedankt voor jullie meningen tot zo ver !

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:22

Ik heb zelf op dit moment een Euroriding Titan II.
Fijn zadel, maar eigenlijk niet anders dan ellende mee gehad!
Mijn eerste paard kreeg er bulten van op haar rug en ook nu bij m'n andere merrie ook problemen.

Ik kies nu voor Ninon en hoop dat zij me deze keer wel een goed zadel kan bezorgen.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:59

Citaat:
Als je Nijkerk niet te ver rijden vindt...

Daar zit Country Mill, een zeer kundige zadelmaker die meerdere van de door jou genoemde merken kan leveren (Custom en Anatomica, en het zadel dat ik je aanraadt, Tribal, ook).
Zo kan je de merken met elkaar vergelijken en kijken wat bij jou en je paard past.

http://www.countrymill.nl/algemeen/dressuurzadels.html

Hier sluit ik mij volledig bij aan.
Veel soorten zadels, zodat je inderdaad goed kan vergelijken. En ze nemen ook nog eens echt goed de tijd voor je, wat is bij mijn vorige zadelmaker echt miste. Ik ben nu ruim een half jaar in bezit van een Tribal, en ben er nog steeds super blij mee. Ik laat hem wel geregeld controleren omdat mijn paard nog volop aan het groeien is.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:38

lucifertje schreef:
MissMiekjee schreef:

Pfoe dat is helemaal vervelend als het bij aflevering al schots en scheef is.. Bij mij is hij zover ik weet scheef geworden. Al heb ik blind vertrouwd op het oordeel van de zadelmaker toendertijd die zei dat het goed lag, dus kan ik niet zeggen of die van mij vanaf het begin al scheef was.

marjan19 schreef:

Zoals ik hierboven zei, ik heb vertrouwd op het oordeel van de zadelmaker (toevallig van de zadelmaker die de TS ook wil laten komen). Ik kwam toen ook niks dan positiviteit tegen, dus dat vertrouwde ik ook. Zat lekker, paard liep lekker, geen problemen mee.

Een half jaar geleden heb ik mijn paard moeten laten behandelen in het SI-gewricht. Eigenlijk hadden bij mij toen de alarmbellen al moeten gaan rinkelen, maar zadelmaker zei nog steeds dat het zadel goed lag.

Mijn Anatomica is nu 4 jaar oud.[/quote]

Rustig maar hoor, ik geef hier mijn eigen ervaring alleen maar. Ik zeg ook dat ik op internet geen negatieve verhalen tegen ben gekomen op Anatomica. Over jou zadelmaker zeg ik niks, kan ik niet over oordelen.
Jou Anatomica is 4 jaar oud, die van mij nieuw. Ik geloof dat in ieder geval de Octant ook vernieuwd is afgelopen jaar, of dat jaar daarvoor. Dat jou zadel scheef is, zegt niets over mijn zadel natuurlijk. Daar komt bij dat je over een groot productieaantal ook wel eens een minder goed exemplaar er tussen kan hebben zitten. Als mijn zadel zo ineens scheef was geworden, en dan niet door mijzelf of paard, dan was ik er allang mee terug geweest en er werk van gemaakt.
Wat lucifertje zegt, zij had 1 van de eerste Anatomica's. Daar kunnen kinderziektes in zitten. Ik vertrouw erop dat mijn Anatomica goed is, hebben meerdere mensen naar gekeken en de mijne is gewoon goed. Ik zit er ook niet hoog bovenop.

Over Fugers kan ik niet oordelen, ik heb voor TS gewoon het dichtsbijzijnde verkoopadres van Anatomica opgezocht, meer niet :)

pooh19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:57

Ik heb een Custom en ben er zeer tevreden over. echt een aanrader, als je geen zadel heb kan je een leenzadel krijgen totdat je eigen zadel er is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:05

pooh19 schreef:
Ik heb een Custom en ben er zeer tevreden over. echt een aanrader, als je geen zadel heb kan je een leenzadel krijgen totdat je eigen zadel er is.

Dat is niet in alle gevallen zo, ik heb er naar geinformeerd maar het was toen niet mogelijk om in de tussenliggende periode een leenzadel te krijgen. Ik ga nu bij Ninon Schutte een zadel aan laten meten omdat ik niet nog tig weken op een zadel wilde wachten terwijl het oude niet goed meer is.

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 06:48

Mijn anatomica is besteld hoor, ik wilde hem graag met een iets zachtere zit ivm mijn rug probleem. En nu komt er ook een bruin biesje op.

Veel zada gezeten maar onder de anatomica octant ging het het best, paard kon eindelijk weer echt strekken toen ik dat vroeg, en ik kon eindelijk goed zitten en me galop fatsoenlijk uitzitten.

Voor de 6 weken levertijd die nu aan mijn nieuwe zadel vasthangen heb ik een leenzadel gekregen, ook van anatomica alleen dan de orion!

Ik ben blij, iedereen bedankt voor zijn of haar mening!

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:27

welke anatomica heb je besteld? ik had ook de 18de een afspraak in de ochtend :j

bij mij os het de anatomica cygnuss geworden in het donkerbruin :D

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 12:36

Bij mij de anatomica octant met een bruin biesje, de cygnuss heb k ook geprobeerd maar vond k niet fijn omdat k korte benen heb pfzo denk

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:30

K heb ook korte benen, maar juist daarom zat ik er super lekker in , wat ik wel heb is dat ik mijn benen omhoog til en dat kan bij dit zadel niet en daarom was deze beter voor mij en hij lag beter op mijn paard!

Ik heb wel met de short roll de long roll zat niet fijn? Daar kon ik mijn benen ook niet kwijt!

Anatomica octant zat ook echt heerlijk maar bewoog daar nog net iets meer in met mij benen dan deze!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:30

DBiancaL schreef:
Ik rij nu ook met Hulsebos en vind t erg lekker zitten maar belangrijker vind ik idd dat ie goed zit bij m'n paard... Hij is 5 en verandert nog steeds in een jaar tijd ook gegroeid... Dus ben mij rustig ook aan het oriënteren heb in 12 maanden 2 x Hulsebos erbij gehad en rij nu met bontje omdat ik mijne juist nu te breed vind worden (m'n paard groeit nog steeds)
Boom is ook aangepast maar al dat gesleutel moet ook s ophouden! (Wat een geld gaat daar overigens in zitten) ik spiek even mee op deze topic!
Is er trouwens een budget wat je er voor over hebt?

Apart hoor dat je zadel te breed wordt. Is meestal een teken dat er iets niet goed gaat.

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 14:44

lieskehh schreef:
K heb ook korte benen, maar juist daarom zat ik er super lekker in , wat ik wel heb is dat ik mijn benen omhoog til en dat kan bij dit zadel niet en daarom was deze beter voor mij en hij lag beter op mijn paard!

Ik heb wel met de short roll de long roll zat niet fijn? Daar kon ik mijn benen ook niet kwijt!

Anatomica octant zat ook echt heerlijk maar bewoog daar nog net iets meer in met mij benen dan deze!

O haha dan weer k niet precies waar t aan lag, maar bij mij zaten die wrongen een beetje in de weg, en drukte in mn been, de octant liep mijn paard het lekkerst onder en zat ik ook het beste in :)