Zit dit bitloze hoofdstel zo goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:07

Geen probleem, mail je PB, vier lange dagen van werken en ben overgevoelig, mijn oprechte excuses hiervoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:10

Ik heb dit eerder gezien bij een kaakgekruist bitloos hoofdstel. Dat had ook niets met de teugeldruk oid te maken, bij de minste druk schoof hij eigenlijk al scheef richting het oog.

Momenteel heb ik zelf de Walnut van Barefoot, en die heeft hier geen last van en een prettige release. Ik denk dat het dus niet per se aan het type (kaakgekruisd) ligt, maar aan het hoofdstel zelf, helaas.

Zjoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:14

Ik ben ook benieuwd en geinteresseerd, welke fout zit er in dit hoofdstel?

Zinzi_jewel

Re: Zit dit bitloze hoofdstel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:45

Sowieso zijn de bakstukken te ver naar voren geplaatst. Dat is wat ik zie met mijn leken oog. Door druk op.de.teugel te zetten krijg je een verkeerde druk op d. Neusband en kaak en bollen de bakstukken op

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:15

De bakstukken zitten niet vast aan de neusriem, ze kunnen heen en weer schuiven om de neusriem. Dus hoe bedoel je te ver naar voren geplaatst?

Zjoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:36

Ik vind je uitleg zeer duidelijk Cambiar! Nu snap ik precies wat je bedoelt. Je kunt beter verwoorden dan je zelf denkt ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:44

Uit de uitleg van Cambiar begrijp ik dat de bakstukken bij voorkeur vast zitten aan een (bij voorkeur wat bredere) neusriem en zodanig dat ze niet hoger - (lees: meer naar het midden van de neus) - zitten dan het einde van de mondspleet.

Dat klinkt inderdaad als een logische verklaring waarom zowel mijn sidepull als bosal niet lekker werkten op ponybeest doordat de bakstukken te dicht op de ogen schoven.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:51

Ik ben ook wel erg nieuwsgierig naar de constructiefout in het hoofdstel. Rijd zelf niet bitloos, maar wil het in de toekomst misschien wel gaan proberen. Handig als ik dan in ieder geval een klein beetje weet waar ik op moet letten :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:10

Thx :D
Ik ben ook wat voorzichtig met info delen, daar een dame al m'n ideeën gepikt heeft toen ik nog op paardnatuurlijk postte. Ik plaatste er doodfier een advertentie met foto's van mijn eerste ontwerpen en ideeën en stuk voor stuk heeft ze m'n concepten gepikt en haar lijn van gemaakt.
Ik heb nu een gans nieuwe lijn ontworpen en moet me inhouden om niet meteen weer alles enthousiast op internet te ploffen, ook niet mijn kennis die ik opgedaan heb in al die jaren dat ik hieraan hard gewerkt heb.
Ik weet dat ze dit ook leest, vandaar dat ik voorzichtig ben, maar aan de andere kant wil ik jullie heel graag helpen omdat ik bitloos super vind na al wat ik gezien heb wat er gebeurde met bitten (rij al zo'n 25 jaar en ben pas zeven jaar geleden in aanraking gekomen met bitloos).

Dus, ga even openbaar posten, copiëren en plakken. Uitleggen is niet m'n sterkste kant, maar probeer het toch effie :D :

Dat is nog slechter hier dat het bakstuk heen en weer kan schuiven en niet vast zit op de neusriem! Dat maakt het nog onstabieler.
Het bakstuk zit zo wie zo te ver naar voren geplaatst op de neusriem, dus voorbij de mondspleet van het paard.
Ook komt de punt van de soort driehoek die bakstuk en kaakriem maken veel te hoog en doordat bakstuk teveel naar voren zit op de neusriem, kan alles daaronder flink gaan schuiven (omdat het door deze constructie niet tegengehouden wordt) richting oog zoals Zinzi al zei (want het bakstuk komt al dicht bij het oog doordat die zo hoog z'n vasthechtingspunt heeft aan de kaakriem, (wat ook een vreemde plaats is om te stabiliseren, want het is niet echt een kaakriem maar het gekruiste gedeelte veronderstel ik?).
Bitloos is mooi, maar niet als het hoofdstel niet past en in de ogen gaat steken.

De neusriem is fijn/smal,
(brede neusriemen liggen stabieler, maar veel paarden gaan hangen in brede neusriemen, dus kiezen voor een fijnere neusriem is niet slecht)
maar...een fijnere neusriem gaat sneller schuiven, dus moet je een stabiel geheel vormen door de juiste constructie van de riempjes (door de ligging ervan to van elkaar en ook door de breedte van de riempjes).

Je kan wel degelijk een bakstuk iets verder naar voren plaatsen op een neusriem (dus voor bij de mondspleet van het paard), maar dan gelden er andere voorwaarden en moet het andere deel een stabiel geheel vormen (zoals bij een touwhalster heel mooi te zien is) zoals ik al eerder zei en het bovenste punt moet weeral best zoveel mogelijk in verlengde van de mondspleet liggen waar de hoofdriem dan aan vast komt. Dat is hier dus...zeker niet het geval!

Voor de release heb je ook een aantal punten waar je echt rekening mee moet houden, release heb ik heel lang op moeten zoeken eer ik het perfect kreeg. Bleek een hoofdstel met perfecte release voor het ene paard, bijna geen release had voor het andere paard te wijten aan de pasvorm. Dus niet alleen gebruikte materiaal die door de ringen glijdt is van groot belang, ook de pasvorm van de neusriem (bedoel daarmee waar de ringen komen to van de mondspleet)!
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 06-01-14 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:22

Dank je wel Cambiar. Ben blij dat ik het goed zag. Al zag ik niet alles.
Daarvoor heb ik nog niet genoeg bitloos ervaring ;-)'
Ik ga je straks even een pb sturen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:24

Zinzi_jewel schreef:
Dank je wel Cambiar. Ben blij dat ik het goed zag. Al zag ik niet alles.
Daarvoor heb ik nog niet genoeg bitloos ervaring ;-)'
Ik ga je straks even een pb sturen.

Haha, je zag gewoon de hoofdzaak, concreet, waar het om ging ;)

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:27

Even zonder eerdere reacties te lezen..
Ik heb ook zo'n hoofdstel, omdat er ook week druk op de neus komt heb ik een bondje om de neusriem(mijn paard kreeg een kale plek, of het daarvan was weer ik niet zeker) misschien dat je dat knap proberen zo kan je bakstuk ook niet schuiven alleen is dresuuren dan wel stukje moeilijker;)
Ik ben geen experd maar dit is misschien wel een manier om je probleem op te lossen:)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:52

Voor mij was het beste hoofdstel de micklem. Na een gesprek echter met enkele tandartsen en veeartsen (aanvankelijk wou ik de micklem maken met wat opsmuk voor m'n andalusiër), die me allemaal zelfde vertelden, dat het feit dat een hoofdstel op de tanden/kiezen/kaakvlees (tenzij bij een paard met ernstige tanproblemen maar dan is de vraag of je daar wel mee zou rijden :+ ) of zenuwen zou drukken een verkoopspraatje is ten voordele van de micklem, ben ik tot de conclusie gekomen dat het gewoon de pasvorm is wat de micklem tot een succes maakt.
Het schuift niet zoals andere hoofdstellen dat soms wel doen, dat is een opluchting voor vele paarden. ook het bit zit stabiel in de mond (als je daarmee rijdt), door de constructie.
Maar een gewoon hoofdstel kun je ook passend maken op allerlei vlak zodat het stabiel zit....je moet gewoon bepaalde zaken in acht nemen daarvoor;

Zjoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:18

Ik rijd zelf niet bitloos, maar ben me er de laatste tijd meer in aan het verdiepen. Door dit topic en jouw info Cambiar, ben ik een heel stuk wijzer geworden hierover! Dankjewel daarvoor! Ik snap dat je bang bent dat iemand anders je ideeen jat omdat dit al een keer gebeurd is, maar ik denk dat heel veel mensen juist baat kunnen hebben van jouw kennis omtrent bitloze optomingen op een positieve manier ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:28

Je kunt dit wel een beetje ondervangen door de neusriem wat strakker te doen.

Bekijk het zo, hang je bit te laag, en trek aan de teugels, dan komen je bakstukken ook bol te staan.

Een beetje bolling houd je zowiezo wel, zeker als je paard (nog) niet aan de teugel loopt kruipt de neusriem bij druk imo al gauw naar boven.

Maar als het hinderlijk word, doordat de bakstukken te dicht bij de ogen komen, zou ik idd voor een ander hoofdstel kijken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:39

Ah, door dit topic heb ik ook weer wat bijgeleerd, het is leuker mensen en paarden te helpen dan alles op te potten en voor jezelf te houden ;-). We doen het allemaal voor de paarden toch ;-)? Anyway, als iemand pikt van iemand uit commercieel belang, gaat dat op een dag toch tegen deze persoon opspelen, daar ben ik van overtuigd.

Het verhaal over het paard van topic starter trof me enorm, weeral een bewijs dat we moeten luisteren naar paarden als ze ons iets aangeven, er is altijd wel een weg en bitloos is het begin ;)

@gypsy, mijn paard heeft juist een hekel aan strakker aangesnoerde neusriemen. Daarom ben ik ook gaan zoeken. Vooral voor het probleem dat TS haar paardje heeft, zou ik dat ZEKER niet doen.
Ik weet dat men adviseert om bij bitloos de neusriem strakker te doen op sites die info geven over bitloze hoofdstellen, maar weet uit ervaring dat paarden dit gewoon vreselijk vinden. Ik neem als maat dat ze nog moeten kunnen kauwen, doe eens een neusriem strak en je zal zien dat dat bijna niet meer lukt.
De constructie aan de neusriem, plus de positie van de kaakriem moeten zorgen voor de stabiliteit, niet een strak aangesnoerde neusriem.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:53

Aansnoeren is ook geen sprake van hoor, bij mij kan er ook nog gewoon de mond bewogen worden.
Maar al te los vind ik ook niet prettig werken, geeft ruis.
Daarom de middenweg, en zoals jij al aangeeft een goed hoofdstel. :j

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:16

Cambiar schreef:
@gypsy, mijn paard heeft juist een hekel aan strakker aangesnoerde neusriemen. Daarom ben ik ook gaan zoeken. Vooral voor het probleem dat TS haar paardje heeft, zou ik dat ZEKER niet doen.
Ik weet dat men adviseert om bij bitloos de neusriem strakker te doen op sites die info geven over bitloze hoofdstellen, maar weet uit ervaring dat paarden dit gewoon vreselijk vinden. Ik neem als maat dat ze nog moeten kunnen kauwen, doe eens een neusriem strak en je zal zien dat dat bijna niet meer lukt.
De constructie aan de neusriem, plus de positie van de kaakriem moeten zorgen voor de stabiliteit, niet een strak aangesnoerde neusriem.

Daarom ben ik ook zo'n fan van mijn kingekruiste hoofdstel: daar zit de neusriem gewoon zo los als je met je hand toestaat, en hij blijft prachtig stabiel liggen. Ik merk dat mijn paard dat ook als het fijnste ervaart: als ik eens wissel met een hoofdstel met dichte neusriem, ontspant ze niet meer.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:56

Haha :D , yes indeed!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:14

Cambiar, mijn complimenten over je fijne en vooral duidelijke uitleg. Het valt me op dat je erg veel verstand hebt van hoofdstellen, hoe ze in elkaar zitten en hoe je ze het beste en het fijnste voor je paard kunt gebruiken.
Mijn complimenten :o

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:11

Lumea, dat waardeer ik echt ;) , zo'n post doet me enorm deugd.
Als je vragen hebt, mail me maar ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 12:00

helaas ontdekte ik deze week voor de tweede keer wondjes aan haar hoofd door het hoofdstel en ik ben er nu wel klaar mee. De leren riempjes die gekruist zitten worden wat ruw door het heen en weer schuiven door de ringetjes. ik heb nu een sidepull-variant gekocht die ik hopelijk morgen binnen krijg. Jammer dat je niet meer gereageerd hebt (ook niet op pb) Cambiar...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:40

Hey Murosch, ik begrijp het niet goed, heb jij een mailtje naar mij gestuurd? Ik heb niets ontvangen, is nu al 2e keer dat ik die opmerking krijg. Mag ik vragen naar waar je email gezonden hebt (misschien best PB)? Dit vind ik heel jammer...maar hoop echt dat je nu de oplossing gevonden hebt! Anders mail je me maar, zal m'n emailadres PB doorgeven.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:19

Fijn topic, ik heb momenteel 3 leenhoofdstellen van de NVBP voor mijn leasepaardje en loop ook een beetje tegen hetzelfde probleem. Hoewel paardlief de eerste keer super reageerde op het bitloze en veel relaxter was, ben ik nog wat aan het proberen. Ook ik ben wat aan het zoeken geweest naar de plaatsing van de neusriem. Had hem iets hoger gedaan dan aanbevolen, maar dan gingen de bakstukken bollen..Neusriem strakker ging ie schudden en wilde hij jeuken met zn hoofd. Neusriem 1 gaatje lager en niet te strak aangesnoerd gaat redelijk. Alleen de release is af en toe niet optimaal. Gebruik momenteel de Barefoot Walnut. Ga vandaag de Voest Bitless proberen, eens zien hoe die is qua release en heb ook nog een Barefoot sidepull amber liggen om te testen. Heb 2 kaakgekruiste gekozen omdat hierbij met een redelijk normale aanleuning gereden kan worden voor bijv op wedstrijden. Bij een sidepull/touwhalster is dit al lastiger. Maar tips zijn welkom!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:23

Een kaakgekruisd released lastiger.
Een met rond leder of koord released beter. Omdat dat makkelijker glijd door de ringen.