Sperriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:42

Ik rijd bewust zonder
met kan het paard niet zijn mond lus doen voor de druk van het bit die je soms onbewust toch uitoevend

ook als ik een aantal maanden niet gereden heb ga ik gewoon zonder de weg op(zelf een x bitloos gedaan na dat ik ruim 2 maanden niet gereden had :+ )

maar keuze ieder voor zich
maar als ze het niet gewent is waarom dan wel doen

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:44

Zoals gezegd is een sperriem niet verplicht op wedstrijden, alleen als er een lusje aan je hoge neusriem zit en dat is omdat je harnachement compleet moet zijn.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 11:45

veranadautje schreef:
Ik rijd bewust zonder
met kan het paard niet zijn mond lus doen voor de druk van het bit die je soms onbewust toch uitoevend

ook als ik een aantal maanden niet gereden heb ga ik gewoon zonder de weg op(zelf een x bitloos gedaan na dat ik ruim 2 maanden niet gereden had :+ )

maar keuze ieder voor zich
maar als ze het niet gewent is waarom dan wel doen

Idd dat idee had ik ook, alleen iemand zei tegen mij: Je moet met sperriem gaan rijden, omdat het bit zo zeer gaat doen, en niet goed in de mond ligt..?. Toen ging ik dit opzoeken op internet en daar stond het ook.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:45

Mirjam1202 schreef:
Ik wil geen sperriem, maar mijn vraag was: Wat is het beste denken jullie? Ivm wat ik heb gelezen op het internet.

Ik rijd ook zonder sperriem. Naar mijn idee helpt dit niet om een bit stiller te laten liggen.
Een sperriem is bedacht om te voorkomen dat een paar zijn mond open kan doen of zijn tong over het bit kan doen. Het paard doet er niet anders van en zolang ik niet dat bit door zijn mond trek of paard aan de teugel trek heeft een sperriem voor mij weinig nut.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 11:47

Het is een Engels hoofdstel, waar de sperriem dus normaal wel aan kan (er zit zo'n lusje).

Mirjam1202

Re: Sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 11:52

Miss een stomme vraag maar soms zie ik wel eens mensen met hun paard, met bij het bit een soort rondje (lijkt wel leer, stof ofzo), dit zit dan tussen het bit en het hoofd zegma ;)
Hihi nou is mijn vraag: Wat is dit en waar dient het voor?
Ik vroeg het me al een tijdje af dus ;)

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:52

LesleyxLinn schreef:
Mirjam1202 schreef:
Ik wil geen sperriem, maar mijn vraag was: Wat is het beste denken jullie? Ivm wat ik heb gelezen op het internet.

Ik rijd ook zonder sperriem. Naar mijn idee helpt dit niet om een bit stiller te laten liggen.
Een sperriem is bedacht om te voorkomen dat een paar zijn mond open kan doen of zijn tong over het bit kan doen. Het paard doet er niet anders van en zolang ik niet dat bit door zijn mond trek of paard aan de teugel trek heeft een sperriem voor mij weinig nut.

mee eens

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:56

Mirjam1202 schreef:
Miss een stomme vraag maar soms zie ik wel eens mensen met hun paard, met bij het bit een soort rondje (lijkt wel leer, stof ofzo), dit zit dan tussen het bit en het hoofd zegma ;)

Wanneer je losse bitringen hebt kan dat pijn doen als het vel tussen de ringen en het bit waar ze doorheen zitten komt. Die ringen beschermen daartegen. :) (zitten dus als laag tussen de ringen en het vel )

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:58

Zit dat aan bij de kanten? Dan denk ik dat je bitringen bedoeld, die voorkomen dat je het bit door de mond trekt.
Dus niet de bitringen die aan je bit zitten maar rubber ringen die je aan je bit maakt.
Wat hierboven gezegd word is ook een rede van gebruik.
Laatst bijgewerkt door barbar op 04-01-14 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 12:00

Ayasha schreef:
Mirjam1202 schreef:

Wanneer je losse bitringen hebt kan dat pijn doen als het vel tussen de ringen en het bit waar ze doorheen zitten komt. Die ringen beschermen daartegen. :) (zitten dus als laag tussen de ringen en het vel )

Oww dankjewel!! ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:02

Hoop dat ik het goed heb uit gelegd. :') (dat het begrijpbaar is)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:03

Dat een sperriem het bit stiller in de mond laat liggen is niet persee waar.. Bij western is er geen sperriem en geen neusriem, die bitten rammelen toch ook niet alle kanten op?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:05

Dat ze niet alle kanten op rammelen betekent niet dat ze niet stiller zouden liggen met sperriem.
Sperriem sluit het bit op tussen de mondhoek en het riempje waardoor ie iets stabieler ligt. :) Niet alsof ie in beton gegoten is maar het bit heeft wel wat meer "steun".

Bovendien zijn de westernbitten vaak ook niet echt geschikt om een sperriem bij te doen.

Brandybos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:08

Sorry dat ik het hier op moet vragen maar hoe doe je een vraag stellen ? Aan iedereen op bokt? :( :D

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:09

Ayasha schreef:
Dat ze niet alle kanten op rammelen betekent niet dat ze niet stiller zouden liggen met sperriem.
Sperriem sluit het bit op tussen de mondhoek en het riempje waardoor ie iets stabieler ligt. :) Niet alsof ie in beton gegoten is maar het bit heeft wel wat meer "steun".

Bovendien zijn de westernbitten vaak ook niet echt geschikt om een sperriem bij te doen.

Wij rijden ook gewoon met een enkelgebroken trens hoor? Als je bit past en je hebt een rustige ruiterhand blijft het bit op zijn plek

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:10

je hand mag nog zo rustig zijn, al rijd je met losse teugel, dan nog zal een extra riempje dat "tegen" het bit aan ligt, het bit stabiliseren.
Er staat ook "vaak" en niet geschikt om...
Dus niet altijd ongeschikt. :) Maar je gaat hoop ik niet ontkennen dat er in western meer met "zwaardere" bitten gereden wordt hoop ik... (en nee dat bedoel ik niet slecht t.o.v de westernsport, ze rijden simpelweg op een andere manier wat dus ook ander materiaal vereist. Is niet te vergelijken)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:18

Ayasha schreef:
je hand mag nog zo rustig zijn, al rijd je met losse teugel, dan nog zal een extra riempje dat "tegen" het bit aan ligt, het bit stabiliseren.
Er staat ook "vaak" en niet geschikt om...
Dus niet altijd ongeschikt. :) Maar je gaat hoop ik niet ontkennen dat er in western meer met "zwaardere" bitten gereden wordt hoop ik... (en nee dat bedoel ik niet slecht t.o.v de westernsport, ze rijden simpelweg op een andere manier wat dus ook ander materiaal vereist. Is niet te vergelijken)

Er wordt met zwaardere bitten gereden dat klopt, maar de beginnende ruiter of jonge/onervaren paarden lopen eigenlijk altijd op een trens.

Het riempje stabiliseert, dat klopt, maar ik ben van mening dat het ook een hoop verbloemd. Maar goed we gaan off-topic haha :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:20

Doet het ook, als ik iemand hier zie reageren dat haar paard anders het bit vast pakt gaan mijn haren overeind staan. :x Daarvoor is die riem helemaal niet... Maar goed... :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:20

MelissaV schreef:
Ayasha schreef:

Wij rijden ook gewoon met een enkelgebroken trens hoor? Als je bit past en je hebt een rustige ruiterhand blijft het bit op zijn plek

:j

Daarbij, kijk eens goed naar een hoofdstel met sperriem. Hoe kan zo'n riempje nou zorgen dat het bit stil(ler) ligt. Het bit kan alleen niet omlaag als je een sperriem gebruikt. (erg lastig als je het hoofdstel uit doet en niet gewend bent dat er nog een sperriem aan zit :') )

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:23

Ayasha schreef:
Doet het ook, als ik iemand hier zie reageren dat haar paard anders het bit vast pakt gaan mijn haren overeind staan. :x Daarvoor is die riem helemaal niet... Maar goed... :)

Helemaal mee eens :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:24

Doordat het bit vooraan ook ondersteund wordt. :)
Zoals je al zei "het bit kan niet omlaag".. Ofwel: het wordt extra ondersteund/gestabiliseerd. ;)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:27

Ayasha schreef:
Doordat het bit vooraan ook ondersteund wordt. :)
Zoals je al zei "het bit kan niet omlaag".. Ofwel: het wordt extra ondersteund/gestabiliseerd. ;)

Dat riempje zit aan de einde van de rit op een andere plaats dan waar de bedoeling is. Of je moet hem zo strak doen dat die wel blijft zitten.. Als het bit al zou bewegen, dan drukt hij toch dat riempje zo weg. Het bit kan alleen niet omlaag omdat dat riempje niet verder kan door de onderlip.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:31

Hoeveel paarden zijn bij jou al hun onderlip verloren tijdens de rit?
Zit ook nog aan de neusriem vast dus heeft twee steunpunten.. :)
Maar goed. Je hoeft me niet te geloven. :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:43

Ayasha schreef:
Hoeveel paarden zijn bij jou al hun onderlip verloren tijdens de rit?
Zit ook nog aan de neusriem vast dus heeft twee steunpunten.. :)
Maar goed. Je hoeft me niet te geloven. :)

Onderlip verloren :')
De sperriem blijft zitten waar de mond breder wordt. Sperriem heeft aardig wat ruimte om te verschuiven. Je kan zeggen dat ik ze dan altijd te los heb, maar als het niet verschuift vind ik het te strak zitten.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:45

Ik denk persoonlijk ook niet dat een sperriem bij een goed passend bit/hoofdstel en een goede ruiterhand veel uitmaakt. De sperriem kan enkel tegenhouden dat het bit iets meer naar onder zit, maar dan zou je bit dus eigenlijk al niet op de ideale hoogte zitten.
Daarbij, als je iets aan de onderkant gaat belemmeren, dan gaat het algehele stuk (volledige bit) 'stijver' worden.

Het grote probleem met de sperriem is ook dat hij in onkundige handen totaal verkeerd gebruikt kan worden en het paard hieronder gaat lijden.