oud houten zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

braind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:45

unihorses schreef:
misschien kun je een papiertje eroverheen leggen en dan met de paltte kant van de punt erovern heen krassen? dan zal je de tekst beter kunnen lezen misschien... ( werkt ook met 2 euro munt om alle lijntjes in detail te krijgen ;l)

zal het eens proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:49

Misschien was het Sir Connerie de Saumur? Het lijkt alsof er heel vaag een S voor de 'ir' heeft gezeten.

Wel erg interessant, ik blijf je topic even volgen :)

Renske_W

Re: oud houten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:55

Wat grappig om zoiets op je zolder te vinden!
Ben benieuwd wat je terug krijgt op je mail!

braind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:56

kan geen teken van een S vinden maar die f lijkt ook wel een beetje op een E

maar de laatste E lijkt ook wel iets versleten dus het zou best kunnen dat er nog een S voor hoort

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:57

braind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:59

hij lijkt er wel veel op maar mijne is geheel van hout

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:01

Zoals ik in het andere topic al schreef, lijkt het zadel op een MKI/Officier's type huzarenzadel.

Ik heb het voor je nagevraagd bij de Cavalry Association en bij een zadelmaker, van die laatste nog geen antwoord, bij de eerste wordt gezegd dat het zadel waarschijnlijk van ergens in de periode 1860-1880 is. Het is sowieso een militair zadel, zou idd met Cadre Noir te maken kunnen hebben omdat dit een militaire rijschool is (de officieren van het Franse leger werden hier opgeleid).

Gezien de opbouw gaat het om een zadel voor een lichte cavalerie eenheid

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:03

braind schreef:

Mogelijk is het alleen de boom die je hebt en niet het complete zadel.

Huzarenzadels waren overigens wel alleen van hout, met een deken eronder en een schabrak en schapenvacht eroverheen.

braind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 18:07

rider schreef:
braind schreef:

Mogelijk is het alleen de boom die je hebt en niet het complete zadel.

Huzarenzadels waren overigens wel alleen van hout, met een deken eronder en een schabrak en schapenvacht eroverheen.

oke bedankt weet ik al weer wat meer.

hoop dat ik nog meer te weten kom als ik een email terug krijg.

en dan laat ik het wel weer weten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:02

Inderdaad een typisch cavelarie-zadel, wat stoer om op zolder te vinden! +:)+

Dat hoort er gewoon zo uit te zien.
De zitting is zwevend, gespannen tussen de voor- en achterkant waardoor je heel comfortabel urenlang in het zadel kunt zitten.

Onder het zadel werd een opgevouwen deken gelegd.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:17

Idd wat leuk om zo iets gewoon op je eigen zolder te vinden! Heb je nog enig idee hoe je er aan komt?

braind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:43

Bamii schreef:
Idd wat leuk om zo iets gewoon op je eigen zolder te vinden! Heb je nog enig idee hoe je er aan komt?

Mijn vader had hem een keer gekregen van een kennis uit duitsland

En van de week kwam ik hem weer tegen

Nikolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:28

Hallo allemaal,

Toen ik een foto op internet zag van dit raadsel-zadel heb ik me laten registreren.
Op forum.be heb ik enige van mijn zadels staan, ter lering en vermaak van liefhebbers omdat er zo weinig andere Nederlandse vindplaatsen zijn en daar gebruik de naam Pimpernel (een paard waar ik menig mooie herinnering aan bewaar).
Ik ben heel benieuwd wat uiteindelijk de uitkomst van de vraag zal zijn om welk zadel het hier gaat.
Allereerst wil ik opmerken dat het een bijzonder leuke zoldervondst is, proficiat.
Er werd ook gevraagd naar de waarde. Mijn vermoeden is dat je niet moet rekenen op een hoog bedrag. Een leuke hebbedingetje, door leeftijd niet verantwoord om nog echt te gebruiken, achtergrond nog onbekend en vergaand vernieuwen zou zonde zijn.
Hooguit het hout eens met lijnolie of met Balistol insmeren voor behoud van de huidige staat van het zadel (voorkomt verder uitdrogen, rot indien er vocht bijkomt, en houtworm).

Ik heb de reacties op deze topic doorgelezen en heb het idee dat jullie in de goede richting zoeken.
Hoewel ik me al enige tijd met cavalerie zadels en harnachement bezighoud wil ik mijzelf zeker geen deskundige noemen, omdat afgezien van oude voorschriften en tekeningen, naar mijn weten, er nog geen goede boeken zijn met volledige documentatie. Er duiken steeds weer "vreemde" zadels op en dan wordt het zoeken, zoeken. De uitkomst is niet zelden verrassend.

Wat betreft het zadel van onderwerp geloof ik dat het correct is om te spreken van een Frans cavalerie zadel type "hussar". Met type "hussar" wordt verwezen naar de houten zadelbok welke de basis is van het zadel. De naam hussar is afgeleid van het soort zadels dat in (ik meen) Hongarije werd gebruikt. Het zegt derhalve niets over de gebruikers (Huzaren) van de zadels. Het kunnen lanciers, cuirassier, artilleristen e.d. zijn geweest. Een dergelijk zadel wordt ook wel aangeduid als bokkenzadel. Het zadel van het Nederlandse Korps Rijdende Artillerie (de zogenoemde Gele Rijders) gebruikten een dergelijk bokkenzadel. Binnenkort maak ik (als alles doorgaat) een foto sessie van een dergelijk zadel.

Terug naar het raadsel-zadel.
Een Frans cavalerie zadel midden 1800 is mijn eerste idee. In Saumur bevond en bevindt zich nog steeds de Cadre Noir, maar ze hebben hun oude stekkie in het kasteeltje in het dorpje Saumur al enige tijd verlaten. Thans is het ondergebracht in L' Ecole Equestrian National (net buiten Saumur), een groot complex waar zeer veel op paardengebied plaatsvindt (zeker een bezoekje waard als je in de buurt bent). In Saumur waren ook veel zadelmakers die de benodigde spulletjes maakten, dus ook cavalerie zadels. Mijn eerste idee bij de aanduidingen op het zadel zijn dat "2 Licne rond" verwijst naar de vorm van de houten dragers en daarmee aangeeft voor welk type paardenrug het zadel bedoelt was. De aanduiding "irconnerie du Saumur" zou ik in eerste instantie lezen als de naam van de zadelmaker. Wat ik opvallend vindt aan het raadsel-zadel is de combinatie van een houten bok en de vele metalen onderdelen die er opzitten. Deze metalen onderdelen tref je meestal aan bij zadels uit de tweede helft van 1800. Dit zou een aanwijzing kunnen zijn dat het zadel een overgangszadel is geweest en zou kunnen stammen uit ca. 1840 a 1850. De plaats waar de (4) gaatjes voor de singelstoten zich bevinden wijst er op dat het zwaartepunt van dit zadel waar de ruiter zit zich niet in het midden van het zadel bevindt meer iets meer naar voren, hetgeen erop wijst dat het vermoedelijk geen artillerie zadel geweest om deze het zwaartepunt in het midden van het zadel hadden, de singelstoten zitten dan oom in het midden van de houten drager en de singel zit, voor onze huidige begrippen te ver naar achteren op de buik van het paard. De vele metalen beugeltjes aan de voorzijde van het zadel wijzen op dat veel spullen werden meegedragen en dat zou een aanwijzing kunnen zijn dat de betreffende cavalerie eenheid op zichzelf was aangewezen en veel van de benodigdheden zelf moet meedragen. Wat de betreft de andere onderdelen ga ik voor nu nog vanuit dat er een lederen zitkussen op het zadel gelegd werd waaraan ook iets van zweetbladen hebben gezeten, mede als bescherming tegen de singelgespen. Mogelijk dat er om de houten dragers nog een mof heeft gezeten met aan de onderkant wol-vilt. Dit om het glijden van het zadelhout op de wollen zadeldeken te voorkomen. De zadeldeken werd ook echt als paardendeken gebruikt en was ook bedoeld om de rug van het paard droog te houden door het zweet op te nemen. Het was niet bedoelt om een zadel beter passend te maken zoals veel mensen denken.

Literatuur:
Als het daadwerkelijk een Frans cavalerie zadel is kun je geluk hebben bij het zoeken want de Fransen hebben hun spullen redelijk uitgebreid beschreven en deze beschrijvingen voorzien van afbeeldingen. In Parijs in het museum "Hotel des Invalides" heeft men een uitgebreide Cavalerie collectie. Deze collectie gaat veel verder dan Cadre Noir en Saumur. Wellicht dat een brief voorzien van goede duidelijke fotoserie dan al heel veel nieuwe informatie kan opleveren. In het grote museum van Brussel heeft men ook een hele uitgebreide collectie cavalerie spullen oud de periode 1850 en wellicht dat ook zij je kunnen verder helpen. Wat we vandaag de dag Belgie noemen was voorheen Frans en ze hebben dan ook veel Frans materiaal gebruikt.

Ik hoop dat het je weer wat verder heeft geholpen. Zoals hierboven reeds opgemerkt zie ik mijzelf niet als deskundig, enkel als een liefhebber die er al wat langer mee bezig is en wat ik weet graag deel met andere liefhebbers, vandaar ook mijn topic op forum.be.
Ik zal de ontwikkelingen rondom het raadsel-zadel met aandacht en plezier volgen.
Zodra ik heb ontdekt hoe je op deze site foto's kunt plaatsen zal ik wat foto's van Franse zadels uit 1800 plaatsen, indien daar behoefte aan bestaat.

Groetjes.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:54

Krijg meteen pijn aan mijn kont :')

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:04

Nikolaas leuk stukje geschiedenis moet ik zeggen en liefhebbers weten vaak ook heel veel!
En braind leuk om zoiets te vinden en uit zoeken waar het vandaan komt en hoe of wat precies.
Hou ons op de hoogte

braind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 16:47

bedankt nikolaas,

zeer interessant om te lezen
ben ik al weer wat wijzer

kan nu weer verder met mijn zoektocht

hartstikke bedankt.

lolalover13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:49

SuzanLarissa schreef:
Is het niet de boom van het zadel? Die zijn van hout
Dus dat er nog leer/vacht over heen hoort / heeft gezeten vroeger?

ja zoiets dacht ik ook al!

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:25

sophianemo schreef:
Krijg meteen pijn aan mijn kont :')

haha ik ook :') ik moet er niet aan denken hierop te moeten paardrijden _O-

Nikolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:02

En Briand, is er al enig nieuws over het zadel ? :)