Kneveltrens geschikt voor ons paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Kneveltrens geschikt voor ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:25

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:30

nombrado schreef:
Knevel....het woord zegt het al
http://www.encyclo.nl/begrip/knevelen

Dus een watertrens daar kan je alleen mee zwemmen? :')

Zo'n inwerking heeft een kneveltrens niet, hij ligt veel stiller dan een onderlegtrens oid.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:33

MarlindeRooz schreef:
nombrado schreef:

Dus een watertrens daar kan je alleen mee zwemmen? :')

Zo'n inwerking heeft een kneveltrens niet, hij ligt veel stiller dan een onderlegtrens oid.

en wat gebeurd er bij de paardenmond als je aan 1 kant druk geeft met de hand?
Leg hem maar eens in je mond, dan kan je dat voelen :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:35

Wat vind jij dan een vriendelijk bitje, watertrens en ongebroken is al geen optie, ook zijn de andere reguliere bitten te dik voor hem, muv kneveltrens en onderlegtrensje. :D
Het gaat om een best wel pittige pony met een 10 jaar oude ruiter? Bitloos rijden doen ze al regelmatig. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:43

dubbel gebroken onderlegtrensje is prima voor een kind van 10
leer haar eerst maar eens rijden met zit, en niet met handen. en vooral te ontspannen.
Met hand red niemand het van een paard/pony

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:45

nombrado schreef:
dubbel gebroken onderlegtrensje is prima voor een kind van 10
leer haar eerst maar eens rijden met zit, en niet met handen. en vooral te ontspannen.
Met hand red niemand het van een paard/pony

Onderlegtrensje lag onrustig in de mond, en ze kan prima op zit rijden. Ze rijd regelmatig zonder hoofdstel. :)
Maar het blijft gewoon een heet paardje, en hij staat ook voor de kar en daar wil ik wel graag een noodrem hebben. (reageert overigens perfect op stemcommando's)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:47

MarlindeRooz schreef:
Onderlegtrensje lag onrustig in de mond, en ze kan prima op zit rijden. Ze rijd regelmatig zonder hoofdstel. :)
Maar het blijft gewoon een heet paardje, en hij staat ook voor de kar en daar wil ik wel graag een noodrem hebben. (reageert overigens perfect op stemcommando's)

beetje tegenstrijdig bericht.........

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:50

Ik rijd mijn paard al 2 jaar op een dubbelgebroken kneveltrens en ze loopt hier echt goed op.
Het is een erg vriendelijk bit wat heel stil ligt.

Dat de term 'knevelen' een bepaalde betekenis heeft, zegt daarom werkelijk niks. Als je even wetenschappelijk filologisch gaat gaan kijken en niet zomaar iets zeggen zou je dat wel weten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:54

nombrado schreef:
MarlindeRooz schreef:

beetje tegenstrijdig bericht.........

Nee hoor, hij kan soms gewoon heel erg graag willen lopen of opeens gek doen, in de bak is er geen probleem hoor. Maar meneer wil nog wel eens wielrenners inhalen of letterlijk staat te stuiteren. (bijv: [RIJ-ITP] The dark side of Xander! ) Maar we zijn nu al weer flink wat verder en ze kan dit soort dingen steeds beter oplossen, en meneer is nu echt een waterrat maar soms is een dubbelgebroken bitje niet voor elk paard de beste oplossing, want daar gaat hij namelijk finaal doorheen als hij in paniek is.

Ja een kneveltrensje staat misschien wat lomp, maar hij loopt er goed op. :) Had het liefst ook een myler bitje oid gekocht, maar het zijn niet mijn eigen pony's en dan is 25 euro toch wel mijn limiet voor een bitje.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:58

MarlindeRooz schreef:
Nee hoor, hij kan soms gewoon heel erg graag willen lopen of opeens gek doen, in de bak is er geen probleem hoor. Maar meneer wil nog wel eens wielrenners inhalen of letterlijk staat te stuiteren. (bijv: [RIJ-ITP] The dark side of Xander! ) Maar we zijn nu al weer flink wat verder en ze kan dit soort dingen steeds beter oplossen, en meneer is nu echt een waterrat maar soms is een dubbelgebroken bitje niet voor elk paard de beste oplossing, want daar gaat hij namelijk finaal doorheen als hij in paniek is.

Ja een kneveltrensje staat misschien wat lomp, maar hij loopt er goed op. :) Had het liefst ook een myler bitje oid gekocht, maar het zijn niet mijn eigen pony's en dan is 25 euro toch wel mijn limiet voor een bitje.

ahhh...arme dreumel
kvind er niks wilds aan, alleen een enorm getrek in de waffel....als ik paard was, had ik de ruiter er zeker afgegooid.
Hierbij is ander bit géén oplossing
wel een andere rijstijl

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:13

nombrado schreef:
MarlindeRooz schreef:

ahhh...arme dreumel
kvind er niks wilds aan, alleen een enorm getrek in de waffel....als ik paard was, had ik de ruiter er zeker afgegooid.
Hierbij is ander bit géén oplossing
wel een andere rijstijl

Hoe lostte jij dit op toen je 8 was? :D

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 15:18

De meningen zijn duidelijk verdeelt over dit bit maar dat mag, ieder heeft zo zijn eigen mening.

@nombrado : Ik vind dat de scherpte van een bit aan de hand van de ruiter ligt, rijd je extreem voorzichtig met een stang dan is dit beter dan dat je "lomp" met een dubbel gebroken bitje rijdt. Ik ga het bit gewoon proberen voor mijn paard en als het niks is stap ik weer over op ons oude bit! :)

@MarlindeRooz : Fijn dat jij goede ervaringen hebt met dit bit! Heb er een besteld en ga hem binnenkort uitproberen! :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:19

MarlindeRooz schreef:

wat? mijn pony een plas insturen ?
Vond ik als kind niet nodig als het niet hoefde.
Een paard ziet in de plas geen diepte..dus zo gek is dat niet, dat ie het niet wil
alles heeft te maken met basis van vertrouwen.

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 15:19

FCSA schreef:
Ik heb de jointed locked kneveltrens van Trust. Erg fijn bit!

https://www.google.nl/search?q=jointed+ ... etail(2368).aspx%3B260%3B173

Is enkelgebroken, maar 'locked', wat betekent dat hij in een vast mondstuk verandert wanneer er druk op komt te staan (= geen notenkraker-effect).

Dat klinkt goed, maar mag ik wat vragen? (misschien heel dom hoor, maar beter dat ik het dan weet voor de volgende keer ;) )

Wat is precies het notenkraker effect bij een paardenbit?

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 15:21

Maaiike94 schreef:
Op aanraden van mijn instructrice ben ik overgegaan op een kneveltrens.

Ik heb nu deze van Harry's Horse:
[ Afbeelding ]

Dit bit ligt inderdaad veel stiller in de mond. En het schudden met het hoofd tijdens het rijden is ook zo goed als over. Het trekken aan de teugels is ook minder geworden als met mijn oude watertrens.

Ah dat klinkt wel ideaal, nu nog kijken hoe mijn paardje er op reageert! Heb een enkelgebroken besteld, komt binnenkort binnen! :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:22

SachavanDijk schreef:
@nombrado : Ik vind dat de scherpte van een bit aan de hand van de ruiter ligt, rijd je extreem voorzichtig met een stang dan is dit beter dan dat je "lomp" met een dubbel gebroken bitje rijdt. Ik ga het bit gewoon proberen voor mijn paard en als het niks is stap ik weer over op ons oude bit! :)

is ook zo. Wees je alleen sterk bewust van je handgebruik, met wat voor bit dan ook!
Je zit er niet op te wachten, dat je paard de kaakspieren totaal vastzet en je helemaal niets meer kan.
Een kneveltrens zal aan de zijkant ook druk geven bij 1 kant handgebruik
Probleem is dat paarden alleen maar nog sterker worden daardoor (of extreem in de angst schieten)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:35

nombrado schreef:

Een kneveltrens heet een kneveltrens omdat die staafjes knevels heten, niet omdat je je paard knevelt :+

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 15:38

nombrado schreef:
SachavanDijk schreef:

is ook zo. Wees je alleen sterk bewust van je handgebruik, met wat voor bit dan ook!
Je zit er niet op te wachten, dat je paard de kaakspieren totaal vastzet en je helemaal niets meer kan.
Een kneveltrens zal aan de zijkant ook druk geven bij 1 kant handgebruik
Probleem is dat paarden alleen maar nog sterker worden daardoor (of extreem in de angst schieten)

Dat klopt inderdaad. Hoe meer druk jij geeft als ruiter, hoe meer je paard "op slot" gaat.

Het is ook niet mijn bedoeling om hem te dwingen om iets te doen, ik ben alleen aan het proberen welk bit het beste bij hem past. Dit bit leek geschikt omdat het stil in de mond ligt (bij goed gebruik van je handen) en door de druk aan de zijkant duidelijker kan zijn me richting aangeven. Natuurlijk ga ik hem niet de bocht om trekken, maar juist met dit bit hoop ik dat het wat duidelijker voor hem wordt welke richting ik op ga, dus naast been en lichaam gebruik ook door handgebruik goed de bocht door te gaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:56

nombrado schreef:
MarlindeRooz schreef:

wat? mijn pony een plas insturen ?
Vond ik als kind niet nodig als het niet hoefde.
Een paard ziet in de plas geen diepte..dus zo gek is dat niet, dat ie het niet wil
alles heeft te maken met basis van vertrouwen.

Aanstelleritus was het, pony gaat normaal probleemloos het water in dus dit was puur klieren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:57

Nombrado blinkt uit in gebrek aan kennis m.b.t. de kneveltrens.

Baarlijke nonsens om hier een woordenboek-defenitie bij aan te halen als "verklaring" omtrent de werking van zo'n bit.

Een kneveltrens bestaat uit "knevels" (dit zijn de lange haantjes boven en onder aan de bitringen). Dit heeft niets met afsnoeren te maken, maar met een uitdrukking die ook voor een snor bij mannen wordt gebruikt ('een knevel").

Er zijn vele soorten kneveltrensen: ongebroken, gebroken, dubbelgebroken, deels met een rolletje, geheel uit rolletjes, etc, het zelfde als bij allerlei andere types bitten.

Een kneveltrens "doet" verder niets op zich, en is ook op 2 manieren te gebruiken, namelijk met het bovenste pootje d.m.v. een lusje vastgemaakt, of gewoon zonder lusje.
De inwerking met lusje is natuurlijk strenger, vanwege de vaste bevestiging aan het bakstuk.

De teugels zitten gewoon aan de bitring zelf, dus rijd je er zonder lusjesbevestiging mee drukt, "knevelt" of trekt er niets, of je moet er van links naar rechts steeds met 1 hand mee door de mond gaan zitten raggen, dan komen uiteraard de haantjes (pootjes) gevoelig tegen de wang aan.
Maar wie doet zo iets idioots ook?

De kneveltrens wordt vaak gebruikt (ZONDER vasthangen van het bovenste pootje) bij nog jonge, net ingereden paarden die nog moeite met stelling en sturing hebben. met name omdat het bit heel rustig in de mond ligt, en een extra aanwijzing aan het paard geeft qua richting.
Het lijkt me overbodig hier nog eens in te gaan op het feit dat je sturing vanuit het ruiterlichaam, de richting die je zelf met je hoofd op kijkt, je gewicht, en je buitenteugel komt. Althans, dat zou zo horen.

Het is overigens JUIST een zeer vriendelijk en ondersteunend bit met name in handen van een nog niet zo fijngevoelige ruiter, de onrust in de handen wordt goed opgevangen, en het jonge of nog stugge paard krijgt de signalen duidelijk door.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:24

Zolang ik hier langs de weg nog steeds ruiters (of naast of op paard) totaal overstuur aantref, een kneveltrens op advies ( van sommige ruitergoeroes)zijn gaan gebruiken...Paard in blinde paniek langs de weg de ruiter afgooit..
ik constateerde dat het gevoelige dier absoluut in de stress raakte van druk naast de mond, gaat het hele kneveltrens verhaal er bij mij niet in!
Heb het de laatste jaren 2x meegemaakt. Weer de ruiters op een andere manier op het juiste spoor gekregen met een gewoon dubbel gebroken trensje, en meer ruitergevoel. Een gevende hand...niet nemend. Ze rijden nu relaxed buiten
Niet voor niets is er in de dressuur een trens gevraagd tot aan de Z

bovendien leer je een jong paard geen stelling en sturing met je handen. (een paard stuurt namelijk niet met zijn hoofd)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:34

mij lijkt een kneveltrens ook wel iets maar hoef je daar niet persee van die riempjes aan, die zie je veel als ik google op kneveltrensjes.

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 19:12

terpentijn schreef:
Nombrado blinkt uit in gebrek aan kennis m.b.t. de kneveltrens.

Baarlijke nonsens om hier een woordenboek-defenitie bij aan te halen als "verklaring" omtrent de werking van zo'n bit.

Een kneveltrens bestaat uit "knevels" (dit zijn de lange haantjes boven en onder aan de bitringen). Dit heeft niets met afsnoeren te maken, maar met een uitdrukking die ook voor een snor bij mannen wordt gebruikt ('een knevel").

Er zijn vele soorten kneveltrensen: ongebroken, gebroken, dubbelgebroken, deels met een rolletje, geheel uit rolletjes, etc, het zelfde als bij allerlei andere types bitten.

Een kneveltrens "doet" verder niets op zich, en is ook op 2 manieren te gebruiken, namelijk met het bovenste pootje d.m.v. een lusje vastgemaakt, of gewoon zonder lusje.
De inwerking met lusje is natuurlijk strenger, vanwege de vaste bevestiging aan het bakstuk.

De teugels zitten gewoon aan de bitring zelf, dus rijd je er zonder lusjesbevestiging mee drukt, "knevelt" of trekt er niets, of je moet er van links naar rechts steeds met 1 hand mee door de mond gaan zitten raggen, dan komen uiteraard de haantjes (pootjes) gevoelig tegen de wang aan.
Maar wie doet zo iets idioots ook?

De kneveltrens wordt vaak gebruikt (ZONDER vasthangen van het bovenste pootje) bij nog jonge, net ingereden paarden die nog moeite met stelling en sturing hebben. met name omdat het bit heel rustig in de mond ligt, en een extra aanwijzing aan het paard geeft qua richting.
Het lijkt me overbodig hier nog eens in te gaan op het feit dat je sturing vanuit het ruiterlichaam, de richting die je zelf met je hoofd op kijkt, je gewicht, en je buitenteugel komt. Althans, dat zou zo horen.

Het is overigens JUIST een zeer vriendelijk en ondersteunend bit met name in handen van een nog niet zo fijngevoelige ruiter, de onrust in de handen wordt goed opgevangen, en het jonge of nog stugge paard krijgt de signalen duidelijk door.

Hele fijne, duidelijke uitleg!
De reden dat ik dit bit wil proberen is ook omdat mijn paard heel erg veel moeite heeft met stelling.
Dit omdat hij opgeleid is voor de sulky, en niet als rijpaard. Omdat hij vroeger niet gereden is, beleer ik hem eigenlijk opnieuw, maar dan onder het zadel.
Ik wil het bit ook gewoon gebruiken, dus niet lusjes bevestigen aan de knevels. Zo is het voor hem makkelijker om stelling te krijgen zonder dat het heel scherp inwerkt.

Bedankt voor de duidelijke uitleg! :)

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 19:13

Dobel schreef:
mij lijkt een kneveltrens ook wel iets maar hoef je daar niet persee van die riempjes aan, die zie je veel als ik google op kneveltrensjes.

Nee hoor! Je maakt de teugels gewoon vast aan de bijtringen, zo heeft het een normale inwerking (minder streng dat als je ze bevestigd aan de knevels) ;)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:15

bedankt!