Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MarlindeRooz schreef:nombrado schreef:
Dus een watertrens daar kan je alleen mee zwemmen?
Zo'n inwerking heeft een kneveltrens niet, hij ligt veel stiller dan een onderlegtrens oid.
nombrado schreef:dubbel gebroken onderlegtrensje is prima voor een kind van 10
leer haar eerst maar eens rijden met zit, en niet met handen. en vooral te ontspannen.
Met hand red niemand het van een paard/pony
MarlindeRooz schreef:Onderlegtrensje lag onrustig in de mond, en ze kan prima op zit rijden. Ze rijd regelmatig zonder hoofdstel.![]()
Maar het blijft gewoon een heet paardje, en hij staat ook voor de kar en daar wil ik wel graag een noodrem hebben. (reageert overigens perfect op stemcommando's)
nombrado schreef:MarlindeRooz schreef:Onderlegtrensje lag onrustig in de mond, en ze kan prima op zit rijden. Ze rijd regelmatig zonder hoofdstel.![]()
Maar het blijft gewoon een heet paardje, en hij staat ook voor de kar en daar wil ik wel graag een noodrem hebben. (reageert overigens perfect op stemcommando's)
beetje tegenstrijdig bericht.........
MarlindeRooz schreef:Nee hoor, hij kan soms gewoon heel erg graag willen lopen of opeens gek doen, in de bak is er geen probleem hoor. Maar meneer wil nog wel eens wielrenners inhalen of letterlijk staat te stuiteren. (bijv: [RIJ-ITP] The dark side of Xander! ) Maar we zijn nu al weer flink wat verder en ze kan dit soort dingen steeds beter oplossen, en meneer is nu echt een waterrat maar soms is een dubbelgebroken bitje niet voor elk paard de beste oplossing, want daar gaat hij namelijk finaal doorheen als hij in paniek is.
Ja een kneveltrensje staat misschien wat lomp, maar hij loopt er goed op.Had het liefst ook een myler bitje oid gekocht, maar het zijn niet mijn eigen pony's en dan is 25 euro toch wel mijn limiet voor een bitje.
nombrado schreef:MarlindeRooz schreef:Nee hoor, hij kan soms gewoon heel erg graag willen lopen of opeens gek doen, in de bak is er geen probleem hoor. Maar meneer wil nog wel eens wielrenners inhalen of letterlijk staat te stuiteren. (bijv: [RIJ-ITP] The dark side of Xander! ) Maar we zijn nu al weer flink wat verder en ze kan dit soort dingen steeds beter oplossen, en meneer is nu echt een waterrat maar soms is een dubbelgebroken bitje niet voor elk paard de beste oplossing, want daar gaat hij namelijk finaal doorheen als hij in paniek is.
Ja een kneveltrensje staat misschien wat lomp, maar hij loopt er goed op.Had het liefst ook een myler bitje oid gekocht, maar het zijn niet mijn eigen pony's en dan is 25 euro toch wel mijn limiet voor een bitje.
ahhh...arme dreumel
kvind er niks wilds aan, alleen een enorm getrek in de waffel....als ik paard was, had ik de ruiter er zeker afgegooid.
Hierbij is ander bit géén oplossing
wel een andere rijstijl
FCSA schreef:Ik heb de jointed locked kneveltrens van Trust. Erg fijn bit!
https://www.google.nl/search?q=jointed+ ... etail(2368).aspx%3B260%3B173
Is enkelgebroken, maar 'locked', wat betekent dat hij in een vast mondstuk verandert wanneer er druk op komt te staan (= geen notenkraker-effect).
Maaiike94 schreef:Op aanraden van mijn instructrice ben ik overgegaan op een kneveltrens.
Ik heb nu deze van Harry's Horse:
[ Afbeelding ]
Dit bit ligt inderdaad veel stiller in de mond. En het schudden met het hoofd tijdens het rijden is ook zo goed als over. Het trekken aan de teugels is ook minder geworden als met mijn oude watertrens.
SachavanDijk schreef:@nombrado : Ik vind dat de scherpte van een bit aan de hand van de ruiter ligt, rijd je extreem voorzichtig met een stang dan is dit beter dan dat je "lomp" met een dubbel gebroken bitje rijdt. Ik ga het bit gewoon proberen voor mijn paard en als het niks is stap ik weer over op ons oude bit!
nombrado schreef:SachavanDijk schreef:@nombrado : Ik vind dat de scherpte van een bit aan de hand van de ruiter ligt, rijd je extreem voorzichtig met een stang dan is dit beter dan dat je "lomp" met een dubbel gebroken bitje rijdt. Ik ga het bit gewoon proberen voor mijn paard en als het niks is stap ik weer over op ons oude bit!
is ook zo. Wees je alleen sterk bewust van je handgebruik, met wat voor bit dan ook!
Je zit er niet op te wachten, dat je paard de kaakspieren totaal vastzet en je helemaal niets meer kan.
Een kneveltrens zal aan de zijkant ook druk geven bij 1 kant handgebruik
Probleem is dat paarden alleen maar nog sterker worden daardoor (of extreem in de angst schieten)
nombrado schreef:MarlindeRooz schreef:Hoe lostte jij dit op toen je 8 was?
wat? mijn pony een plas insturen ?
Vond ik als kind niet nodig als het niet hoefde.
Een paard ziet in de plas geen diepte..dus zo gek is dat niet, dat ie het niet wil
alles heeft te maken met basis van vertrouwen.
terpentijn schreef:Nombrado blinkt uit in gebrek aan kennis m.b.t. de kneveltrens.
Baarlijke nonsens om hier een woordenboek-defenitie bij aan te halen als "verklaring" omtrent de werking van zo'n bit.
Een kneveltrens bestaat uit "knevels" (dit zijn de lange haantjes boven en onder aan de bitringen). Dit heeft niets met afsnoeren te maken, maar met een uitdrukking die ook voor een snor bij mannen wordt gebruikt ('een knevel").
Er zijn vele soorten kneveltrensen: ongebroken, gebroken, dubbelgebroken, deels met een rolletje, geheel uit rolletjes, etc, het zelfde als bij allerlei andere types bitten.
Een kneveltrens "doet" verder niets op zich, en is ook op 2 manieren te gebruiken, namelijk met het bovenste pootje d.m.v. een lusje vastgemaakt, of gewoon zonder lusje.
De inwerking met lusje is natuurlijk strenger, vanwege de vaste bevestiging aan het bakstuk.
De teugels zitten gewoon aan de bitring zelf, dus rijd je er zonder lusjesbevestiging mee drukt, "knevelt" of trekt er niets, of je moet er van links naar rechts steeds met 1 hand mee door de mond gaan zitten raggen, dan komen uiteraard de haantjes (pootjes) gevoelig tegen de wang aan.
Maar wie doet zo iets idioots ook?
De kneveltrens wordt vaak gebruikt (ZONDER vasthangen van het bovenste pootje) bij nog jonge, net ingereden paarden die nog moeite met stelling en sturing hebben. met name omdat het bit heel rustig in de mond ligt, en een extra aanwijzing aan het paard geeft qua richting.
Het lijkt me overbodig hier nog eens in te gaan op het feit dat je sturing vanuit het ruiterlichaam, de richting die je zelf met je hoofd op kijkt, je gewicht, en je buitenteugel komt. Althans, dat zou zo horen.
Het is overigens JUIST een zeer vriendelijk en ondersteunend bit met name in handen van een nog niet zo fijngevoelige ruiter, de onrust in de handen wordt goed opgevangen, en het jonge of nog stugge paard krijgt de signalen duidelijk door.
Dobel schreef:mij lijkt een kneveltrens ook wel iets maar hoef je daar niet persee van die riempjes aan, die zie je veel als ik google op kneveltrensjes.