Myler bit ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:59

Ik rijdt ook met een Myler level 1 watertrens. Mijn paard wil ook graag altijd wat gewicht in mijn handen leggen. (dus eigenlijk het zichzelf wat makkelijker maken door niet op eigen benen te gaan lopen, rijtechnisch waren we hier al heel lang mee bezig maar hij bleef naar mijn mening te veel gewicht in mijn handen leggen.) nu met het Myler bitje is dit helemaal over. Ik kan hem op mijn pinken rijden. Ook mijn paard is heel rustig geworden in de aanleuning. Ik heb mijn bitje gekocht via Paul Versluis. Die heeft een bittenbank. En je kan bij hem de bitjes tegen een kleine vergoeding proberen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:00

De merrie van een goede vriendin heeft ook een Mylerbitje, vergelijkbaar aan de bovenste op de foto's hierboven. Ik reed de merrie ook regelmatig en vond het een fijn bitje: de merrie maakte zich niet meer zo sterk op het bit en er kon een ontspannen verbinding gemaakt worden. Ik vind het dus fijne bitten.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:01

Snollygoster schreef:
Ik heb een zachte hand dus dat komt wel goed :). Ik heb twee verschillende hoofdstellen, op het ene (waar ik het vaakst mee rij) zit een dubbelgebroken bustrens met een plat middenstuk, en de andere een dubbelgebroken watertrens met een rond middenstuk. Ik merk tijdens het rijden vrijwel geen verschil tussen de twee bitten, hij blijf sterk en zwaait vaak met zijn hoofd.
Ik ben alvast hele benieuwd om het uit te proberen!

Mijn paard had ook een dubbel gebroken bit zoals jij beschrijft en hij was hier steeds onrustig mee en knarste/kauwde ook vaak op dit bit. Hij schuimde zo erg dat hij vaak van die dikke vlokken liet vallen Aangezien ik dit hoofdstel met bit bij de koop erbij kreeg dacht ik dat het wel goed zou zijn maar ik kreeg hem hier niet lekker mee aan de teugel. Ik heb echt vanalles geprobeerd maar de myler en de pelham met hetzelfde systeem werken bij Kazan echt het fijnste zonder teveel druk. Ook ik rij liefst met zachte hand en dat lukt nu met deze bitten dus wel :D

yarrah

Ik heb de bovenste op de foto. Ik vind het een superbit. Ik heb hem gekocht, omdat mijn paard heel sterk kon zijn. Ik heb hem ook al gebruikt voor het bijrijpaard die de kantjes er graag vanaf loopt en dan onwijs gaat hangen tot je er totaal geen zeggenschap meer over hebt (en daar hou ik niet van :D ).

little_king

Snollygoster schreef:
Neen, het leek me ook geen prettige werking hoe mijn leraar het uitlegde, daarom dat ik me eerst kwam bevragen. Ik heb ook even met hem gebeld ondertussen en hij bedoelde wel degelijk een Myler, hij had gewoon even de twee bitten door elkaar gehaald :')

Oke duidelijk :)

Myler kun je gerust proberen, dat zijn fijne bitjes :)
Heb er zelf ook een paard op gereden die weinig plek in de mond had.
En die liep daar prettig op.

Ligt nu wel weer te verstoffen in de kast, wel weer jammer want ze zijn niet goedkoop.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:04

Ik heb er op het moment eentje te leen. Mijn haf was altijd ontzettend zwaar, constant teugels trekken, ongeacht hoe ik haar achterhand activeerde. Ik heb nu dit bit te leen en het scheelt echt de helft. Ik kan nu gewoon gaan rijden. Ik heb een enkel gebrokenbitje met van die koperstreepjes. Toklat staat erop, maar dat is volgens de eigenaar de fabrieksnaam i oid

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:04

de myler die jij zegt (bovenste van die 2 fotos) heb ik ook! rijd super fijn echt een aanrader.
en de gene die zeggen dat het scherp is.. ONZIN! je maakt elk bit zo scherp als je zelf wil :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:18

EJuniorJoost schreef:
de myler die jij zegt (bovenste van die 2 fotos) heb ik ook! rijd super fijn echt een aanrader.
en de gene die zeggen dat het scherp is.. ONZIN! je maakt elk bit zo scherp als je zelf wil :)

Als ik soms zie hoe mensen trekken en zagen met een dubbelgebroken bit (ik ken zelfs mensen die trots zijn op hun blaren en eelt tussen de vingers). Doe mij dan een bitje waar de ruiter en paard gelukkig mee zijn en dan is hij in de ogen van de onwetende maar scherp.
Ik rij ook vaak met een pelham vooral buiten 90% van de rit heb ik niet eens mondcontact of heel weinig.
Het probleem met mijn eigen paard (tuigbloed) is dat hij in draf het hoofd te hoog houdt en zijn rug wegdrukt (dat heeft al vervelende blessure gegeven). Nu geeft hij makkelijk na en heeft het hoofd in een goede positie zonder dat ik zit te trekken en te scheuren.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 18:23

Wat een positieve reacties over de Myler allemaal! Ik brand echt om het uit te proberen :D
Ik ben het volkomen met je een EJuniorJoost!

Tinkels

Re: Myler bit ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:30

Ook ik rij met een myler bit.

Had eigenlijk geen problemen met rijden, maar verfijning is altijd goed :)
Op een fair kwam ik de paardenschuur.nl tegen en ik was al bekend met het myler bit... dus de keuze was niet zo moeilijk!

Resultaat: paard loopt nog fijner! :D

Bij de paardenschuur kun je ze ook testen.. 14 dagen op proef geloof ik.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:32

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:34

Wat maakt het nou dat de paarden die zwaar in de aanleuning zijn, hier nu goed o te rijden zijn? Doet het ze zeer?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:38

Voor de merrie uit mijn bericht denk ik de rust in de mond. Duidelijker signaal voor haar = minder huloen nodig = allebei blij.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:39

Iris82 schreef:
Wat maakt het nou dat de paarden die zwaar in de aanleuning zijn, hier nu goed o te rijden zijn? Doet het ze zeer?

Dit is wel een vraag die je je als ruiter moet afvragen.

Een paard kan een bepaald bit niet fijn vinden en er daarom tegen in gaan.
En de Myler wel fijn vinden door zijn minder bewegingen en dunner formaat en daarom wel fijn lopen daarop.

Een paard kan ook tegen de toch onrustige hand in gaan bij een gewoon bit ( ook al denkt de ruiter die niet te hebben)
En de dunne myler te streng vinden en daar niet meer tegenin durven gaan voor nog meer onprettig gevoel.

En dat is dus wat je je met elk bit moet afvragen.

Het paard wat ik gereden heb met de myler durfde op een gewoon bitje er niet aan te komen.
Dit door toen een laag gehemelte en weinig plek.
Door de dunne myler nam hij juist meer druk.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:45

Ik krijg als het goed is komende week een myler binnen voor mijn fjord die voor het eerst echt dressuur gaat lopen.
Dus ik ben reuze benieuwd :j

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:48

Ik had eerst een dubbelgebroken bitje, maar na een paar weken wilde mijn paard dit niet meer aannemen. Ik heb toen ook een Myler geprobeerd en daar doet 'ie nog steeds zijn mond voor open.
Volgens de paardentandarts vond mijn paard en dunner bit fijner, vandaar :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:53

Henkje, ik loop tegen hetzelfde probleem aan als jij. Ik wil daarom idd graag een Myler proberen, vond dat tot nu toe altijd zo'n dure bitten, maar zo te lezen ga ik het toch echt eens moeten testen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 19:55

Merk je eigenlijk veel verschil tussen een level 1 en een level 2?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:56

jokari schreef:
Henkje, ik loop tegen hetzelfde probleem aan als jij. Ik wil daarom idd graag een Myler proberen, vond dat tot nu toe altijd zo'n dure bitten, maar zo te lezen ga ik het toch echt eens moeten testen.

Ik heb 'm via boktmarkt gekocht :)

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:53

Iris82 schreef:

Bij de mijne komt het denk ik omdat het bitje dunner is (ik heb er een bittenman bij gehad die verschillende bitjes bij hem ging passen, dit bitje past het beste bij de ruimte die hij in zijn mond heeft) en doordat beide zijdes onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen denk ik ook dat het de paarden veel meer rust geeft in de mond. Tevens kunnen de bitjes niet helemaal dubbel klappen waardoor er ook geen notenkraker effect is.

Al met al is mijn ervaring dat mijn paard niet bang voor het bitje is en ik heb ook niet het idee dat het hem pijn doet. Hij accepteerd het bit heel goed en loopt er heel fijn en ontspannen op.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:05

Ik ben ontzettend geïnteresseerd geraakt hierin. Mag ik vragen met welk level bit julie rijden? Kunnen julie misschien een linkje sturen met dat bit?

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:33

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:36

Voor mij is er een bustrens level 1 onderweg.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:54

Silence schreef:
Voor mij is er een bustrens level 1 onderweg.

welke van de velen als ik vragen mag ? :P
Ik ben mij ook al een tijd aan het oriënteren voor een myler. Voorlopig zal ik hem toch niet nodig hebben omdat paardlief niet bereden wordt atm. Ben er uit dat het een bustrens level 1 wordt.. maar nog niet welke precies.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 15:10

Ik ben net terug thuis met een Myler watertrens level 1 *\o/*
Ik heb een ruitersportzaak gevonden waar je ze voor €10 een week lang mag uitproberen, de winkel was toevallig open vandaag dus ik ben er gelijk heengegaan.
Morgen of overmorgen ga ik er mee proberen te rijden, ik ben heel benieuwd!