Bit voor op het strand

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:30

SuzanH schreef:
Moet dus even wat meer over een pessoa opzoeken, 2 totaal verschillende meningen hoor ik hier xd.
Wat raad jij dan aan Koper?

Vaker naar het strand gaan. En niet meer doen dan jij en je paard als combinatie kunnen. Als jij je paard niet kunt houden in galop ga je niet galopperen. Tot het strand gewoner voor 'm wordt, en vooral voor jou want als ik eens zo in jouw profiel spiek dan denk ik niet dat de spanning bij je paard vandaan komt.
Wanneer alles goed gaat, de tweede of de vijfde of de tachtigste keer, kun je eens een handgalopje doen op een leeg stuk strand. En als dat goed gaat kun je vaker galopperen.

Ik snap dat je een eind bij het strand vandaan woont, en dat je wil dat alles in één keer goed gaat. Maar dat lijkt me niet realistisch. Dus dan moet je óf vaker gaan, óf je doelen bijstellen.

Overigens: als die van mij érgens hard van gaat rennen is het van een scherper bit. Maar goed, dat is natuurlijk per paard verschillend.

Dabo

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:22

Van mijn merrie dacht ik ook dat die helemaal uit d'r plaat zou gaan op het strand.
Niets wat minder waar! Ze was heel erg onder de indruk van de zee, en de ruimte, wat een ruimte!
We hadden nog slecht weer ook, en heel veel wind, schuimkopjes op het strand, en oh wat was ze braaf!!
Terwijl het echt een heethoofd KAN zijn, maar dat dan toch meer op bekend terrein.
Dan rij ik haar ook met een (Myler) pelham. Ideaal bitje. Gewoon op de trens te rijden, en als het echt nodig is, even de stangteugel erbij pakken.

Dus wie weet maak je je helemaal druk om.. niets :)
Veel plezier in elk geval, wanneer ga je?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:30

Met een pelham kun je niet rijden alsof het een trens is. Geldt ook voor kimblewicks, pessoa enz.

Zodra het bakstuk aan een ander oog zit dan de teugel heb je een hefboomwerking. En is het bit dus geen trens.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:24

Ik meen me een discussie te herinneren waarin een bokker met videomateriaal liet zien dat de trensteugel van een pelham wel degelijk slechts inwerkt als een trens, omdat de teugel vrij is kan er simpelweg geen hefboomwerking optreden ook als het bakstuk aan een andere ring bevestigd is.

Een Kimble met teugel om de ring ipv de sleufjes, en een pessoa op de eerste ring het zelfde verhaal, geen hefboomwerking die optrad. Zodra de teugel gefixeerd is word het een ander verhaal, dan treed er wel hefboomwerking op.

Grappig, want ik dacht toentertijd precies hetzelfde als jou. De desbetreffende bokker heeft letterlijk met filmpjes van haar paard met verschillende bitten bewezen dat ik ongelijk had. Dus jazeker kun je er mee rijden als een trens.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 09:24

Wij willen naar Zandvoort gaan in februari! Dus we hebben nog even de tijd. Vaker naar het strand gaan.... Ja tis voor ons anderhalf uur rijden. Dus het is best een uitzondering dat we gaan!
Ik ben een leek wat betreft stangen, maar alles wat ik hier lees zal ik meenemen naar mijn instructrice. Desnoods rijden se even naar een ruiterspeciaal zaak, maar tos goed dst ik van jullie verschillende meningen hoor, dab weet ik vast hoe en wat!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:33

xTammyy schreef:
Wat dacht je van bij het begin beginnen in plaats van meteen naar hulpmiddelen te grijpen?

Gaat je paard meteen rennen of zodra jij hem in draf zet? In dat eerste geval zou ik er mee beginnen om gewoon er naast te gaan lopen. Als het zo is dat hij in draf/galop zijn rem kwijt raakt zou ik gewoon de hele rit blijven stappen.
Kan lang duren, maar anders heb je kans dat dat extra hulpmiddel tussen je oren gaat werken en je niet meer zonder kan.

Precies, dit.

Ik rijd mijn paard bitloos buiten, het is een paard wat ontzettend heet kan worden en dan moet ik bij mezelf alle zijlen bij zetten. Dus mijn eigen ademhaling laag en kalm houden, mijn zwaartepunt terug brengen, op letten dat ik niet achterover ga zitten en eventueel een korte en kleine ophouding.
Dan heb ik een paard wat mega heet is, maar wel bij mij blijft maar dan in een piaffe/passage doorgaat. Door zelf dan kalm te blijven, vloeit ook dat weer af en kunnen we gewoon weer stappen en wellicht een stukje draven.

In de wintermaanden stap ik wel eens hele buitenritten, omdat ik dan voel dat ze bij de eerste drafpas gaat. Ik blijf dan liever stappen en bewaar de rust, dan dat ik dat ga opzoeken..

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:35

Gewoon met het zelfde bitje als dat ik in de bak ij dubbelgebroken d trens.

Als ik het niet vergeet doe ik de martigaal altijd nog even om dan is ze iets makkelijker met het in het water gaan.

Maar daarbij als ik op het strand kom kan ik gelijk stil staan teugels lang en even een gesprek met me paaan gaan om even te bespreken hoe lang ik weg blijf. En dan staat ze gewoon rustig net als dat ik gewoon op kleedje ga zitten wachtrn met paard in me hand.
Ze doet niet raar op het strand.
Heerlijk is dat

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:42

SuzanH schreef:
Bij het begin beginnen, okee.
Als ik alles in stap en draf zou doen met een keveltrens, zal niks gebeuren, hij zou voorwaarts zijn, maar wel bij mij blijven.
Galopje erbij, nog redelijk te houden, stappen daarna zou wel wat dribbelig worden maar nog te doen. Maar als je echt even lekker wilt rennen word die heet. In paniek is die niet, totaal niet. Tis echt een koel kop maar adrenaline neemt het dan van hem over. Ik wil gewoon geen ongelukken. Paard is nog nooit op het strand geweest, het zekere voor het onzekere. Als ik een streng bit in heb, hoef ik niet de hele weg op de rem te zitten, natuurlijk niet, maar ik moet wel een B plan hebben als die op niks meer reageert...
Ik ben totaal niet van de hulpteugels, absoluut niet, maar ik wil graag naar het strand, zonder ongelukken of angsten voor de volgende keer om dat het mis ging bijv.

Even hier nog op reageren vele paarden die nog nooit op het strand zij geweest zijn overdonderd. Daarnaast zou ik alleen stappen en draven zo dat hij strand niet aseseert met rennen.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:50

Citaat:
Als je de eerste keer naar het strand gaat dan kun je nog zo veel lessen en grondwerken etc. je paard is dan toch helemaal gek.

Dabo schreef:
Van mijn merrie dacht ik ook dat die helemaal uit d'r plaat zou gaan op het strand.
Niets wat minder waar! Ze was heel erg onder de indruk van de zee, en de ruimte, wat een ruimte!

Mijn ervaring met drie verschillende paarden Is dezelfde als die van Dabo. Paarden bleven heel erg bij me en hadden totaal niet de behoefte om te gaan rennen. Ook niet in galop. Waren zo onder de indruk van het strand en de ruimte.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:51

Je kunt altijd je paard nog richting het mullere zand sturen. Dat remt ook al behoorlijk af. Ik heb met mijn dressuur paarden nog nooit problemen gehad met normale optoming.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:56

idd gewoon dezelfde optoming als normaal. Geen ander bit ofzo. ik zou maar gewoon werken aan het punt controle en heel veel overgangen rijden, en niet gaan galopperen als je je paard niet kan houden

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 10:00

Meiden, ik ga echt niet als ik op dat strand kom gelijk in volle ren galop :)
Paard is echt wat gewend, heeft crossen gereden. Gezwommen bij een klein meer doet hij al vaker, water is hij dus gewend & het zand. Nu alleen de wind er bij.

Knap voor degene die zonder bitloos alles bereiken kan, mijn paard zal met een normale buienritje bij mij blijven als ik bitloos rijd, maar persoonlijk heb ik het niet zo op bitloos. Afstappen is iets wat ik absoluut niet snel zou doen, je hebt dan zoveel minder te zeggen!

Ik ga ook niet alleen, begeleiding gaan mee, en we kijken wel hoe het loopt. Begeleiding heeft het paard hier voor 9 jaar gehad en echt, ze kan rijden daar buig ik voor, maar ook zij heeft moeite met een 'leuk' galopje.

Het enige wat ik aan jullie wil vragen is wat voor bit jullie aanraden. Als ik mijn paard heb wat snel heet is, al zit ik nog zo op mijn reet en adem ik goed door, gaan is gaan en dan is voor hem geen ho is ho meer.

Ik denk als ik het zo hoor dat ik dan martingaal om doe met het normale rijbit in, maar misschien kom ik nog op ideeën van dit topic.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:07

Jij kent je paard het beste TS, maar dat je je nu al druk maakt over iets wat pas over twee maanden plaats gaat vinden.. Dan zit de spanning voor mijn idee meer bij jou dan bij het paard.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 10:10

xTammyy schreef:
Jij kent je paard het beste TS, maar dat je je nu al druk maakt over iets wat pas over twee maanden plaats gaat vinden.. Dan zit de spanning voor mijn idee meer bij jou dan bij het paard.

Ik maak mij absoluut niet druk ;)
Ik vertrouw in de gene die mee is en op het paard dus ik heb nu geen spanning. Eenmaal daar zal er best wat van spanning bij mij zitten, maar degene die mee is stapt er eerst op.

Ik wil mezelf gewoon alvast oriënteren op verschillende bitten/hulpteugels dan dat ik een week van de voren een bit uit de kast trek waar we niks aan hebben ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:12

SuzanH schreef:
Paard is echt wat gewend, heeft crossen gereden. Gezwommen bij een klein meer doet hij al vaker, water is hij dus gewend & het zand. Nu alleen de wind er bij.

Knap voor degene die zonder bitloos alles bereiken kan, mijn paard zal met een normale buienritje bij mij blijven als ik bitloos rijd, maar persoonlijk heb ik het niet zo op bitloos. Afstappen is iets wat ik absoluut niet snel zou doen, je hebt dan zoveel minder te zeggen!

Ik ga ook niet alleen, begeleiding gaan mee, en we kijken wel hoe het loopt. Begeleiding heeft het paard hier voor 9 jaar gehad en echt, ze kan rijden daar buig ik voor, maar ook zij heeft moeite met een 'leuk' galopje.

Het enige wat ik aan jullie wil vragen is wat voor bit jullie aanraden. Als ik mijn paard heb wat snel heet is, al zit ik nog zo op mijn reet en adem ik goed door, gaan is gaan en dan is voor hem geen ho is ho meer.

Ik denk als ik het zo hoor dat ik dan martingaal om doe met het normale rijbit in, maar misschien kom ik nog op ideeën van dit topic.

Het ligt ook niet aan het paard, dat is wel duidelijk in dit topic. Het ligt echter aan degene die hem gaat berijden. (On)bewust geef je spanning en dat spiegelt het paard. Het lijkt me handiger als je eerst een paar keer naar het strand gaat met een ander paard, dat wat minder heftig spiegelt. Je kunt hiervoor een paard bij één van de duinmaneges huren. Hulpmiddelen gebruiken bij a) ruiter die nog nooit op het strand heeft gereden en b) geen ervaring met hulpmiddelen heeft, dat vind ik niet eerlijk ten opzichte van het dier.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:14

Er staat overigens in je profiel letterlijk dat je al moet overgeven naast de trailer als je alleen al op wedstrijd moet... ;)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:15

Ik zou, als je dan toch bijv. een martingaaltje kiest, een keer op zo'n bospad waar je paard ook zo heet wordt, kijken of het wel werkt. Je kan veel geld steken in iets wat je zou moeten helpen, maar als je paard het vervolgens niet kan 'handelen', dan ben je verder van huis.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:17

My gosh, iemand die geen ervaring heeft een pessoa, slof en stang adviseren. Wat zal dat een leuke ervaring worden voor beide.

Ts: als jij niet denkt je paard terug te kunnen krijgen, ga dan niet. Ga eerst ergens anders oefenen (galopbaan bijv), voordat je aan zoiets begint. Zoals ik lees heeft hij gecrossed, dus als hij graag wil rennen zal hij wel gaan. Dat zeg je zelf ook. Leer eerst om je paard terug te krijgen, ga daarna pas het strand op. Het is maar de vraag of een strenger bit jou gaat helpen, voor hetzelfde geldt werkt het averechts. Daarnaast moet je het niet willen om je paard met een enormr pijnprikkel terug te vragen, omdat je zelf niet weet hoe het moet.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 10:22

Typsich Bokt weer. Lezen wat ze willen lezen.
Even dik gedrukt stuk maar doen.

Ik heb niet veel verstand van hulp teugels enz. Er gaat iemand mee (vorige eigenaarese/mijn instructrice)Ik ga natuurlijk niet zonder hulp zomaar van alles eraan hangen. En als nog ben ik dat niet van plan. Liever zo weinig eraan maar wel de controle.

Ik heb een tijdje met een slof gereden. Niet bij hem maar bij een fjord die ik een tijdje bij heb gereden.
Slof ben ik niet zo voor, maar goed.

Heb ook tijdje een kwpn gereden met martingaal. Maar dat merk je niet erg tijdens het rijden ;)

Dus een minimale evaring van bij teugels heb ik wel, liever zonder bij teugel dan wel.

Ik ben al vaker op het strand geweest :j

Waar haal je uit dat het degene is die erop gaat rijden en niet aan het paard zelf ligt, die de spanning brengt. Tuurlijk, ruiter doet veel. Maar om alles op de ruiter af te schuiven..... paard vind het leuk en wil harder...harder...harder, Logisch! Maar niet altijd even verstandig.

Galop in de berm, galop in de wei ik heb hem zo terug. Maar volle rengalop niet zo snel. Bit/hulp teugel is alleen voor dat kleine stukje om hem even wakker te maken van joehoe, ho maar.

Tis geen hengst wat ik mee neem hoor :')

Ik ga niet heel mn leven op bokt gooien natuurlijk, maar die wedstrijd spanning is iets anders dan (gezonde) spanning voor een bosrit ect.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:37

Jij zet hier topic neer over welk bit op het strand. Dus vind dat je zelf al iets vraagt waar je dit als antwoord kan verwachten.

Ik kan je alleen zeggen hou je eigen bit en ga lekker een rondje stappen. En als je gevoel hebt dat je hem bij je kan houde lekkur drafje.

Als het paard zelf nooit op het strand geweest is zij ze toch 9 van de 10x zo van onder de indruk dat ze nirt heel gek doen.

Ik zeg nu lekkur genieten en de dagen aftellen dat je naar het strand mag en dit hier verder links laten liggen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 10:41

Dankjewel pinkie87 :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:59

SuzanH schreef:

Bij een beetje verstandhouding tussen jou en je paard, moet je op de grond genoeg te vertellen hebben en heb je gewoon 51% van de stemmen. Zo niet, dan zou ik daar sowieso eens aan gaan werken.

En als je de rem al zo kwijt bent, ben je dus al veel te laat. Als het gevolg is dat je nu alleen nog kunt stappen en draven op het strand dan moet je daar tevreden mee zijn. Er komt vanzelf een moment dat de galop ook goed gaat.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:05

hier ook een paard at vreselijk moeilijk terug te nemen is
In het bos moet ie wel stioppen als het pad stopt maar op het strand is dit een ander verhaal .
Bij mij wil omtrekken nog wel is helpen
dus geen 2 teugels maar 1 helpt goed en ik heb m'n martingaal nog maar als ze rennen kun je ze alleen op een volte trekken,hoe zwaar zo'n bit ook is het gaat niet veel helpen vrees ik

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:07

Als je een dubbel gebroken pelham in doet heb je het zelfde mondstuk als nu.
Hang er 2 teugels aan en gebruik de onderste alleen als noodrem.
Dan veranderd er voor je paard heel weinig als je gewoon rijd alleen als je de controle verliest heb je wat extra's.

Ik ga er tenminste van uit dat je niet bij het strand woont en dat niet kunt oefenen?
En er gewoon zomaar een keer heen gaat?

Kun je het wel oefenen zou ik het gewoon opbouwen in kleine stukjes.
klein stukje galop en weer stappen, groter stukje galop en weer stappen. Altijd terug naar zachter voordat je de controle kwijt bent.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:10

Ik heb een Spaans bitje in stang voor de mijne op het strand, ik zet 'm wel altijd in het onderste gaatje. Meneer is ook altijd heel braaf op uitstap, maar op het strand durf ik toch geen risico's te nemen omdat ie dan wel eens durft te ontploffen.
Edit: bij ons op de manège gebruikten ze ook steeds een Spaans bit voor de paarden die nog nooit naar het strand waren geweest, omdat je zo'n reactie niet op voorhand kan inschatten. Als ze zagen dat het goed ging deden ze de dag erna weer een gewoon trensje in, was het paard toch nog wat te heet voor de ruiter bleven ze met het Spaans bit verder gaan.
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 27-12-13 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt