Kreukels in Anky dekje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oreo

Re: Kreukels in Anky dekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 04:25

Ik begin me af te vragen hoe dat dan met eigen ondergoed en andere kleding gaat bij sommigen? Beetje luchten en borstelen ofzo? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 04:35

Vergelijk je nou een paardendekje met ondergoed?

Woman, you serious? :')

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 04:36

Ik gebruik mijn dekjes niet als ondergoed, weet niet of jij dat wel doet?

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 04:48

hahaha, sorry, deze reactie is niet hulpzaam, maar vond de laatste reacties grappig :P maar eh.. idd. een zadel dekje met een ondergoed vergelijken.. dat lijkt mij niet zo'n goed plan :+

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 08:21

romyloverrr schreef:
ik na 1 a 2 keer gebruiken :=

Ik ook hoor...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 08:26

Ik was mijn dekjes na elk gebruik, de paarden zweten hier nogal en het is gewoon fijner.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 08:57

Ik ken zelfs twee mensen die hebben een speciale wasmachine voor de dekjes. Een 'oude' wasmachine waar alleen maar paardenprul ingaat. :j

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 09:19

Ik was alle dekjes (mits ze niet gebruikt zijn) altijd op zondag, zodat ie weer schoon de week door kan :=

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:02

ZeSteigert schreef:
Ik gebruik mijn dekjes niet als ondergoed, weet niet of jij dat wel doet?

Er staat ook "én andere kleding" maar feit is dat ondergoed dichter op de huid word gedragen dan bv. een trui of spijkerbroek. Net als een dekje dus.....Mijn ondergoed zou aan het eind van de dag op het oog ook nog prima een dagje mee kunnen, maar toch gooi ik het minimaal dagelijks in de was. Waarom? Vooral om het onzichtbare vuil.

Daarbij snap ik überhaupt niet waarom je een dekje zou willen kopen waarvan je al bij voorbaat weet dat je het niet wilt wassen omdat er anders kreukels ( lees; normale gebruikssporen) inkomen. Dan koop je toch gewoon een dekje wat wél wasbaar is?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 14:19

Het is sowieso niet mijnn eigen paard, ik rijd haar 2x in de week. Dus het dekje wordt ook 2x in de week gebruikt, soms 3x. De rest hangt hij te luchten. Mijn bijrijdpaard zweet niet echt. Sowieso zullen mijn ouders echt niet blij zijn als ik een dekje in de wasmachine ga stoppen. Ik mag ze niet eens wassen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:29

Als het een bijrijdpaard is, is het idd niet simpel. Vroeger mocht ik ook geen paardenspullen wassen in de machine maar het alternatief was veel stinkende spullen in huis... ;-)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:02

Gooien jullie je winterdeken en regendeken ook na 1 dag in de was oid? Die wordt tenslotte langer gedragen dan dekjes. En ze worden vies van mest. Hoeveel winterdekens hebben jullie dan, 7 op z'n minst?
Mijn dekjes mocht ik ook nooit wassen. Als ze eens in de paar maanden in de was gingen mocht ik blij zijn. Paard heeft nooit plekjes/schimmel/watdanook gehad. En dekjes met ondergoed vergelijken.. PROEST _O- Oke ieder z'n ding, maar ik vind dat er tegenwoordig zoooo overdreven wordt met dit soort dingen.

TS vraagt ook niet of ze wel of geen anky dekje moet kopen, alleen hoe de kreukels erin komen. Door het wassen en gebruiken dus. Ik denk ook niet dat het te voorkomen is. Buiten dat, is het mij nog nooit opgevallen bij deze pads, ze hebben het bijna allemaal :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:41

Ik heb idd meerdere dekens per paard maar je vergelijking gaat niet op: ander materiaal; minder bewegingsintensiteit; ed... Dekens worden in verhouding idd minder snel en vuil dan dekje.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:34

maximuss schreef:
Ik heb idd meerdere dekens per paard maar je vergelijking gaat niet op: ander materiaal; minder bewegingsintensiteit; ed... Dekens worden in verhouding idd minder snel en vuil dan dekje.

Plus dat er nergens gezegd word dat het dekje dagelijks gewassen zou moeten worden...
TS geeft aan het niet te willen gaan wassen i.v.m. mogelijke kreukels omdat het op het oog nooit vies is.... Commentaar hierop was dat je normaal gesproken spullen die op het oog niet vies zijn toch regelmatig, zo niet dagelijks, in de was doet....

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:47

Ik weet niet of het mogelijk is, maar anders strijken? :+

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 22:48

Oreo schreef:
maximuss schreef:

Plus dat er nergens gezegd word dat het dekje dagelijks gewassen zou moeten worden...
TS geeft aan het niet te willen gaan wassen i.v.m. mogelijke kreukels omdat het op het oog nooit vies is.... Commentaar hierop was dat je normaal gesproken spullen die op het oog niet vies zijn toch regelmatig, zo niet dagelijks, in de was doet....

Ik heb gevraagd hoe de kreukels erin komen, dat is alles. Er wordt wel gezegd dat er dagelijks gewassen wordt. Na 1 of 2 keer, ja dat is dagelijks over het algemeen. Dekens worden hier echt niet minder snel vies, juist veel sneller. En die wordt never nooit gewassen. Gaat eind vd winter gewoon met stront en al in een bak om daar als het koud wordt weer uit te komen. Dekjes laat ik altijd daar, omdat ik ze thuis niet nodig heb en in de zadelkamer is daar plek voor.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:12

ZeSteigert schreef:
Er zitten nog geen kreukels in mijn andere en die is toch al best vaak gebruikt.. Maar beter niet in de was stoppen dus

Dat je regelmatig je dekjes wast heb ik nergens terug kunnen vinden.

Mijn advies: Zoek gewoon een comfortabel dekje dat gemakkelijk is schoon te houden.....

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 23:32

Mijn dekjes zullen niet in de was gaan, ongeacht het merk. En mijn vraag is niet hoevaak je dekjes in de was moet doen, maar hoe de kreukels erin komen.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:42

De kreukrls komen inderdaad van het wassen. Maar nooit een winter deken wassen vind ik eerlijk gezegd ook te ranzig! Gewoon volgend jaar weer een vieze deken op :r

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 23:44

Het is niet mijn keus, zoals ik al zei is het niet mijn eigen paard.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:03

Kreukels komen erin door wassen maar volgens mij ook door gewoon gebruik, je legt het naar het paard zn rug en paarden hebben geen platte rug zodat dat dekje zonder te buigen goed ligt.
Hier worden dekjes regelmatig gewassen. Voor de bacterien en zweet. Maximaal 2 keer flink zweten erin maar meestal is dat zo'n 5 keer op het paard liggen (ook rustige trainingen en buitenritjes). Het gaat eigenlijk een beetje op gevoel maar ze blijven nooit lang liggen.
Winter dekens worden eens in het jaar gewassen, meteen nadat ze afkunnen omdat het weer warmer wordt. Dekjes gewoon in de wasmachine (gaat ie echt niet kapot van) en dekens brengen we weg (als je dat met veel mensen tegelijk doet krijg je vaak nog korting).

Wassen je dan ook geen singels? Wij hebben neopreen singels (die zijn best goedkoop) en die kun je in de wasmachine doen (dekje aan de buitenkant van de trommel vouwen en dan de singels in het midden zodat de gespen niks aan de wasmachine beschadigen).
Ik ken mensen die steeds maar wonden kregen bij de singel en steeds weer zalfjes moesten smeren, zij hadden er nog nooit van gehoord dat er bacterien in singels komen te zitten en dat op gedroogd zweet zo hard kan worden dat het gaat schuren.
Van de singels geld hetzelfde voor die plastic beenkapjes met neopreen binnenin.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 00:19

Nogmaals, het is niet mijn eigen paard dus op dekjes na beslis ik niet wat er gewassen word. Bovendien willen mijn ouders geen dekjes in de wasmachine, hoe graag jullie het ook willen.

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:36

Ik vind het een beetje raar om ondergoed met dekjes te vergelijken :?
Om de 1/2 dagen wassen vind ik beetje te veel van het goeie...

TS geeft aan dat haar ouders geen dekjes in de wasmachine willen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:10

Toch worden de dekjes volgens het ene bericht na 1 of 2x gewassen en een paar berichten verder worden ze weer niet gewassen, ongeacht het merk(?)

Mijn enige punt was en is, dat het m.i. wel belangrijk dekjes af en toe te wassen. Dagelijks hoeft niet, zeg ik trouwens ook nergens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:15

Vind ik best knap, dekje zonder kreukels xD