Ervaringen met een mexicaans hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:43

dan zou ik het niet doen! Dan kan het zijn dat de pony tegen gaat werken.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 15:45

ElsRoosje schreef:

Wat bedoel je met tegen gaat werken?

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:46

Gewoon lekker het engelse hoofdstel oplaten. Een neusriem is niks voor niks. Is voor een functie, niet voor de mooi. Als je pony nu fijn reageert op een engels hoofdstel zou ik het niet veranderen door er een mexicaanse neusriem op te gooien.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:47

Chroosje schreef:
ElsRoosje schreef:

het kan dan zo zijn dat hij het vervelend vind en vervelend gaat lopen omdat hij onder de druk uit wil komen ;)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 16:00

ElsRoosje schreef:
Chroosje schreef:

het kan dan zo zijn dat hij het vervelend vind en vervelend gaat lopen omdat hij onder de druk uit wil komen ;)

Oh oke, dankjewel!

rapunzelx

Re: Ervaringen met een mexicaans hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:02

Kun je niet een mexicaans hoofdstel lenen van een stalgenoot om te kijken hoe je pony er op reageert?

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 16:05

esmeerambo schreef:
Kun je niet een mexicaans hoofdstel lenen van een stalgenoot om te kijken hoe je pony er op reageert?

Ik denk het niet, mijn verzorgpony staat bij de eigenaren thuis (boerderij), ze hebben daar aardig wat stallen, maar daar staan alleen hun eigen paarden en van een vriend van hun.

Een vriendin van mij heeft er wel een voor de pony waar zij mee rijdt, maar ik denk niet dat ik die kan lenen, aangezien we aardig ver uit elkaar wonen..

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:07

en kan je ook niet allen de neusriem zelf via marktplaats heel goedkoop krijgen zodat je dat kan uitproberen en als ze er goed op reageert een mooi nieuw hoofdstel kopen?

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:08

Als ik jou was had ik het niet gedaan. De pony is rustig en niet vel onder het rijden volgens jou. Ik neem aan dat je dit graag wil behouden. De mogelijkheid is er dat de pony dus tegen gaat werken tijdens het rijden zoals ElsRoosje al zei.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:09

prugelpiet schreef:
Zou hem niet voor de sier omdoen, de druk is anders verdeeld, waardoor het scherper inwerkt.
Als je geen problemen hebt met je pony zo, zou ik het lekker zo laten.

Als de ruiter nette handen heeft en het paard normaal ook niet de mond opent, kan ie best voor de sier gebruikt worden. Mits je zoals normaal, rondom de neus met gemak twee vingers tussen neus en riem kunt steken.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 16:10

esmeerambo schreef:
Als ik jou was had ik het niet gedaan. De pony is rustig en niet vel onder het rijden volgens jou. Ik neem aan dat je dit graag wil behouden. De mogelijkheid is er dat de pony dus tegen gaat werken tijdens het rijden zoals ElsRoosje al zei.

Ja klopt.. Ik ben een beetje aan het twijfelen, denk niet dat ik hem koop..

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 16:11

magda_90 schreef:
prugelpiet schreef:
Zou hem niet voor de sier omdoen, de druk is anders verdeeld, waardoor het scherper inwerkt.
Als je geen problemen hebt met je pony zo, zou ik het lekker zo laten.

Als de ruiter nette handen heeft en het paard normaal ook niet de mond opent, kan ie best voor de sier gebruikt worden. Mits je zoals normaal, rondom de neus met gemak twee vingers tussen neus en riem kunt steken.

Ik rij niet als de beste, maar ik loop zeker niet in haar mond te sjorren en te trekken, ik hou mijn handen zo stil mogelijk. Neusriem trek ik ook zeker niet strak aan, aangezien ik dat nergens voor nodig vind.

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:41

Is dat we aardig ver uit elkaar wonen anders had je die van mij wel mogen lenen om te kijken hoe ze er op reageerd :P

Heb die van mij ook voor de sier gekocht, haha. Had er een bontje bij gekregen maar deze heb ik 3x er onder gedaan, was gloed nieuw :p, het bontje paste voor mijn gevoel niet bij het hoofd van mijn pony, ligt nu ergens in het zakje in mijn kastje.

Mij is toen verteld dat het bontje de druk beter zou verspreiden of zachter zou maken, die van mij heb ik voor 40,- incl verzendkosten op mp gekocht. daar zou je ook is kunnen kijken, bevalt het niet zet je m terug op mp.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 16:46

CxB schreef:
Is dat we aardig ver uit elkaar wonen anders had je die van mij wel mogen lenen om te kijken hoe ze er op reageerd :P

Heb die van mij ook voor de sier gekocht, haha. Had er een bontje bij gekregen maar deze heb ik 3x er onder gedaan, was gloed nieuw :p, het bontje paste voor mijn gevoel niet bij het hoofd van mijn pony, ligt nu ergens in het zakje in mijn kastje.

Mij is toen verteld dat het bontje de druk beter zou verspreiden of zachter zou maken, die van mij heb ik voor 40,- incl verzendkosten op mp gekocht. daar zou je ook is kunnen kijken, bevalt het niet zet je m terug op mp.

Haha dat is lief van je!

Ik had dit hoofdstel in gedachten: http://www.ej.nl/products/10000011/2000 ... CK+SANTANA

Met al die steentjes enzo, vind ik mooi :) Ik ga denk ik voorlopig nog geen mexicaans hoofdstel kopen, misschien later wel. Maar bedankt voor de tip haha!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:43

Ik rijd met mijn Tinker x Fries geregeld met diverse types hoofdstellen, o.a. ook zo'n blingbling mexicaans model.
Ik zie of merk nauwelijks verschil . Het is zoals al aangegeven door anderen: losjes aangespen, en als je geen fikse handinwerking hebt, heb je alleen te maken met de plaats van de drukverdeling, hoeft helemaal niet scherper te zijn (is een sprookje). De hoofdzakelijke druk ligt meer op de neus/neusbeen dan bij een "traditioneel" hoofdstel, ook ik heb de Mex aangeschaft "voor het mooie", niet voor een bepaald rijmatig effect.
Rij er incidenteel mee, ook gewoon een half uur dressuur in de bak, maar ook buitenritten.
De zogenaamd "scherpe" inwerking van Mexicaanse hoofdstellen worden naar mijn inzien behoorlijk overdreven, het gaat niet om "scherper" maar om "anders" qua drukverdeling.

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:43

Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd, even een stipje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:03

Koop dan een nieuw engels hoofdstel, zijn hele mooie van!
Ook met bling bling

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 19:10

terpentijn schreef:
Ik rijd met mijn Tinker x Fries geregeld met diverse types hoofdstellen, o.a. ook zo'n blingbling mexicaans model.
Ik zie of merk nauwelijks verschil . Het is zoals al aangegeven door anderen: losjes aangespen, en als je geen fikse handinwerking hebt, heb je alleen te maken met de plaats van de drukverdeling, hoeft helemaal niet scherper te zijn (is een sprookje). De hoofdzakelijke druk ligt meer op de neus/neusbeen dan bij een "traditioneel" hoofdstel, ook ik heb de Mex aangeschaft "voor het mooie", niet voor een bepaald rijmatig effect.
Rij er incidenteel mee, ook gewoon een half uur dressuur in de bak, maar ook buitenritten.
De zogenaamd "scherpe" inwerking van Mexicaanse hoofdstellen worden naar mijn inzien behoorlijk overdreven, het gaat niet om "scherper" maar om "anders" qua drukverdeling.

Oke dankjewel! Ik wilde er heel misschien een kopen, gewoon, omdat ik het héél erg mooi vind. Maar ik dacht voor de zekerheid, toch nog even navragen of het geen kwaad kan.

Maar bedankt voor je uitleg! :)

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 19:12

prugelpiet schreef:
Koop dan een nieuw engels hoofdstel, zijn hele mooie van!
Ook met bling bling

Klopt, daar zijn ook hele mooie van! Maar aangezien ik best wel een fan ben van die mexicaanse hoofdstellen, en ik toevallig een hele mooie zag (zie link), dacht ik, eens vragen wat jullie ervaringen e.d hiermee zijn :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:35

Voor mijn Tink x Fries kruising heb ik Engels met bling, Engels lak, Mexicaan met bling, witleder traditioneel en gevlochten leder Engels, even kort opgenoemd.
Zo allemaal een beetje door de jaren heen aangeschaft, en ik wissel geregeld af, ik rijd overigens ook al jaren met verschillende bitten, zowel dubbelgebroken kneveltrens als dubbelgebroken D-trens als een rolletjes-kneveltrens, maar ook met een KY Rotary trens, ik denk dat die bitten ook allemaal wel in alle genoemde hoofdstellen hebben gehangen, maar maakt het veel verschil?
Nee, eigenlijk niet, ik noem wel het Rotary KY Bit afzonderlijk: alleen bij die merkte ik dressuurmatig een verschil: het is wat fijner te bedienen door de enorme beweeglijkheid van de onderdelen, en ik merkte dat mijn paard daar wat vrijer op liep, deze heeft trouwens ook wel in de Bling Mexicaan gehangen, maar is nu weer veroordeeld tot de Engelse lakker.
Ik rijd zowel dressuur in buitenbak (en niet gewoon wat aankachelen dus) als buitenritten alleen, maar kan niet zeggen dat de Mex buiten meer "deed" dan de andere hoofdstellen (zoals men doorgaans zegt: de Mex werkt scherper in, heb ik niet kunnen onderschrijven, maar komt misschien dat ik buiten ook heel losteugelig rijd en dat ook doe met de andere hoofdstellen).
Die scherpere inwerking van het ene of het andere moet je wel genuanceerd zien, natuurlijk: als je gaat rukken en trekken of je eigen balans zonder teugels niet kan houden, is het aardigste hoofdstel en het vriendelijkste bit nog hard.

Als er nu een vraag opkomt in de zin van: maar waarom rij jij in hemelsnaam met zoveel verschillende optomingen/bitten etc. is mijn antwoord: omdat het dus NIET aan de optoming ligt of je paard al dan niet fijn loopt, maar aan je ruiter-skills. In geval van bitten is natuurlijk de eerste noodzaak: zorg dat het paard mond en gebitsmatig 1 of 2 keer per jaar wordt onderhouden, zonder keurige pijnloze mond en tanden en rustige ruiter handen heeft ieder paard "last" van welk bit dan ook. Dat heb ik dan ook uitvoerig uitgeprobeerd, en "als het goed is" kun je je paard met vrijwel iedere optoming hetzelfde rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:38

Ik lees dat het je verzorgpony is. Ik zou het dus als ik jou was, eerst even aan de eigenaar vragen of je er zomaar een ander hoofdstel (met een andere inwerking) omheen mag doen. Ik als eigenaar ben namelijk absoluut not amused als m'n bijrijdster op eigen houtje een hoofdstel erin zou hangen, maar zou haar dan ook uitleggen waarom ik dat niet zou willen. Mijn advies is dus, begin bij de eigenaar van je verzorgpony.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 16:24

terpentijn schreef:
Voor mijn Tink x Fries kruising heb ik Engels met bling, Engels lak, Mexicaan met bling, witleder traditioneel en gevlochten leder Engels, even kort opgenoemd.
Zo allemaal een beetje door de jaren heen aangeschaft, en ik wissel geregeld af, ik rijd overigens ook al jaren met verschillende bitten, zowel dubbelgebroken kneveltrens als dubbelgebroken D-trens als een rolletjes-kneveltrens, maar ook met een KY Rotary trens, ik denk dat die bitten ook allemaal wel in alle genoemde hoofdstellen hebben gehangen, maar maakt het veel verschil?
Nee, eigenlijk niet, ik noem wel het Rotary KY Bit afzonderlijk: alleen bij die merkte ik dressuurmatig een verschil: het is wat fijner te bedienen door de enorme beweeglijkheid van de onderdelen, en ik merkte dat mijn paard daar wat vrijer op liep, deze heeft trouwens ook wel in de Bling Mexicaan gehangen, maar is nu weer veroordeeld tot de Engelse lakker.
Ik rijd zowel dressuur in buitenbak (en niet gewoon wat aankachelen dus) als buitenritten alleen, maar kan niet zeggen dat de Mex buiten meer "deed" dan de andere hoofdstellen (zoals men doorgaans zegt: de Mex werkt scherper in, heb ik niet kunnen onderschrijven, maar komt misschien dat ik buiten ook heel losteugelig rijd en dat ook doe met de andere hoofdstellen).
Die scherpere inwerking van het ene of het andere moet je wel genuanceerd zien, natuurlijk: als je gaat rukken en trekken of je eigen balans zonder teugels niet kan houden, is het aardigste hoofdstel en het vriendelijkste bit nog hard.

Als er nu een vraag opkomt in de zin van: maar waarom rij jij in hemelsnaam met zoveel verschillende optomingen/bitten etc. is mijn antwoord: omdat het dus NIET aan de optoming ligt of je paard al dan niet fijn loopt, maar aan je ruiter-skills. In geval van bitten is natuurlijk de eerste noodzaak: zorg dat het paard mond en gebitsmatig 1 of 2 keer per jaar wordt onderhouden, zonder keurige pijnloze mond en tanden en rustige ruiter handen heeft ieder paard "last" van welk bit dan ook. Dat heb ik dan ook uitvoerig uitgeprobeerd, en "als het goed is" kun je je paard met vrijwel iedere optoming hetzelfde rijden.

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg! Hier heb ik veel aan, bedankt! :j

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 16:26

chelle_dora schreef:
Ik lees dat het je verzorgpony is. Ik zou het dus als ik jou was, eerst even aan de eigenaar vragen of je er zomaar een ander hoofdstel (met een andere inwerking) omheen mag doen. Ik als eigenaar ben namelijk absoluut not amused als m'n bijrijdster op eigen houtje een hoofdstel erin zou hangen, maar zou haar dan ook uitleggen waarom ik dat niet zou willen. Mijn advies is dus, begin bij de eigenaar van je verzorgpony.

Ik had het dan sowieso wel gevraagd, maar ik denk ook niet dat ik voor deze pony er een ga kopen. Ze is al wat ouder en heeft alleen maar engelse hoofdstellen omgehad, dus om haar nou een mexicaans hoofdstel om te doen leek me geen goed plan.

Maar ach, misschien voor later kan dit ook nog wel van pas komen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:47

ik volg ook even! wou al een tijdje zo'n topic openen :) vind mexicaanse hoofdstellen echt prachtig! wil er ok graag eentje, voor de mooi, maar ook om mee te springen (heb een 4 jarig springpaard die heel braaf springt, maar wel veeelste hard gaat)
Raden jullie aan om dan met een mexicaanse te gaan rijden? (rij haar zonder sporen, wel met borsttuig, en een zweep enkel om de corrigeren) En kan iemand mij vertellen zo zo'n hoofstel precies werkt? Weet dat de druk meer op een punt komt te liggen (op dat rondje), maar hoe dan? Want die zitten niet verbonden met de teugels dus als je een ophouding maakt snap ik niet hoe dit dan meer druk kan geven...

(natuurlijk eerst even eentje lenen om de kijken of paardlief het accepteert)
Hoop dat mijn 2e vraag een beetje duidelijk is hihi :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:51

Anoniem schreef:
ik volg ook even! wou al een tijdje zo'n topic openen :) vind mexicaanse hoofdstellen echt prachtig! wil er ok graag eentje, voor de mooi, maar ook om mee te springen (heb een 4 jarig springpaard die heel braaf springt, maar wel veeelste hard gaat)
Raden jullie aan om dan met een mexicaanse te gaan rijden? (rij haar zonder sporen, wel met borsttuig, en een zweep enkel om de corrigeren) En kan iemand mij vertellen zo zo'n hoofstel precies werkt? Weet dat de druk meer op een punt komt te liggen (op dat rondje), maar hoe dan? Want die zitten niet verbonden met de teugels dus als je een ophouding maakt snap ik niet hoe dit dan meer druk kan geven...

(natuurlijk eerst even eentje lenen om de kijken of paardlief het accepteert)
Hoop dat mijn 2e vraag een beetje duidelijk is hihi :o

Volgens mij (ik ben geen expert hoor dus pin me er niet op vast!) wordt de druk anders verdeeld omdat je bit wel weer aan je kopstuk vast zit, en die weer op je neusriem, alles staat natuurlijk in verbinding met elkaar :) Dus op die manier kan dat met onjuist gebruik best een lelijke druk geven, net als dat een engelse neusriem die te hoog of te laag zit ook ontzettend vervelend kan drukken ondanks dat ie niet strak zit of ondanks dat er geen teugels aan vast zitten.

Of het "ren probleem" op te lossen is met een mexicaanse neusriem, kan je denk ik beter aan je instructrice vragen. Misschien is dit rijtechnisch gewoon op te lossen zonder poespas :)