Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
AmberBeauty schreef:Klopt, een probleem voor mij is alleen dat alles (veel) geld kost. Stel: Ik laat een zadelmaker komen en er kan niks aangepast worden, dan is mijn geld weg. Ik heb dan liever een zadel dat goed past, lang mee gaat en makkelijk aangepast kan worden. Maar is dit reëel? Ookal heeft het zadel een verwisselbare boom?
en dat werkte voor mijn paard dus niet. hesterve schreef:Wat voor zadel heb je er toen met je instructrice op gelegd? Was dat een K en M? Wat je zou kunnen doen is als je via marktplaats een zadel wilt kopen met de verkoper afspreken dat je het zadel koopt op voorwaarde dat de zadelmaker het passend kan maken. Je haalt en betaald dat zadel ,spreekt af dat je het mocht het niet passen binnen x dagen terug kan brengen en je geld terug krijgt, maakt een afspraak bij de zadelmaker en laat die z'n werk doen. Ik zou dat dus alleen doen met een zadel waar ik bijna zeker van weet dat het zal gaan passen anders ben je een hoop geld kwijt aan het steeds laten komen van de zadelmaker. Misschien is er ook wel een zadelmaker die jou jc wil inruilen maar dan moet ie toevallig wat tweedehands hebben liggen wat je paard past.
AmberBeauty schreef:Klopt, een probleem voor mij is alleen dat alles (veel) geld kost. Stel: Ik laat een zadelmaker komen en er kan niks aangepast worden, dan is mijn geld weg. Ik heb dan liever een zadel dat goed past, lang mee gaat en makkelijk aangepast kan worden. Maar is dit reëel? Ookal heeft het zadel een verwisselbare boom?
hesterve schreef:AmberBeauty schreef:Klopt, een probleem voor mij is alleen dat alles (veel) geld kost. Stel: Ik laat een zadelmaker komen en er kan niks aangepast worden, dan is mijn geld weg. Ik heb dan liever een zadel dat goed past, lang mee gaat en makkelijk aangepast kan worden. Maar is dit reëel? Ookal heeft het zadel een verwisselbare boom?
Ik snap dat je dan liever een zadel hebt wat past maar bedenk je goed dat als je een tweedehands zadel koopt dat zadel al een x aangepast is op de rug van een paard . Het zou een treffer zijn als die gelijk is aan de rug van jou paard.
Zelf heb ik 3 kn tango's , wel uit verschillende bouwjaren, die zijn geen van alle exact gelijk.... Het is dus hoe dan ook noodzaak om een "nieuw" zadel voor een paard na te laten kijken/ aan te laten passen door de zadelmaker als je niet met gelpads en bontjes wil werken om te verdoezelen dat het niet aangepast is.
AmberBeauty schreef:hesterve schreef:Wat voor zadel heb je er toen met je instructrice op gelegd? Was dat een K en M? Wat je zou kunnen doen is als je via marktplaats een zadel wilt kopen met de verkoper afspreken dat je het zadel koopt op voorwaarde dat de zadelmaker het passend kan maken. Je haalt en betaald dat zadel ,spreekt af dat je het mocht het niet passen binnen x dagen terug kan brengen en je geld terug krijgt, maakt een afspraak bij de zadelmaker en laat die z'n werk doen. Ik zou dat dus alleen doen met een zadel waar ik bijna zeker van weet dat het zal gaan passen anders ben je een hoop geld kwijt aan het steeds laten komen van de zadelmaker. Misschien is er ook wel een zadelmaker die jou jc wil inruilen maar dan moet ie toevallig wat tweedehands hebben liggen wat je paard past.
Ik heb er met mijn instructrice een Thorowgood opgelegd, dat is de K&M, maar dan van kunststof.
Dat van dat passen is een erg goed idee, dat ga ik denk ik proberen. Mijn huidige zadel laat ik dan gewoon op marktplaats staan in de hoop op een bod.
Yvank_ schreef:AmberBeauty schreef:Klopt, een probleem voor mij is alleen dat alles (veel) geld kost. Stel: Ik laat een zadelmaker komen en er kan niks aangepast worden, dan is mijn geld weg. Ik heb dan liever een zadel dat goed past, lang mee gaat en makkelijk aangepast kan worden. Maar is dit reëel? Ookal heeft het zadel een verwisselbare boom?
Nee dat is niet reeel. Teminste bij mijn paard werkte dit niet want het is alleen het kopijzer wat verwisselt kan worden en dus NIET de hele boomen dat werkte voor mijn paard dus niet.
AmberBeauty schreef:Yvank_ schreef:
Nee dat is niet reeel. Teminste bij mijn paard werkte dit niet want het is alleen het kopijzer wat verwisselt kan worden en dus NIET de hele boomen dat werkte voor mijn paard dus niet.
Meestal werkt zoiets wel, toch? De aanpasbaarheid zal in ieder geval beter zijn, denk ik. Maar jouw advies is: De zadelmaker laten komen en dan pas verder kijken? Wat nou als hij er niks mee kan, dan is mijn geld weg.
Ekeif96 schreef:Heb niet de reacties van anderen gelezen hoor.
Maar kan je niet aan je ouders voorstellen dat je naar een zadelmaker gaat, kijken of je je zadel kan inruilen voor aan ander zadel en nieuw bijgekomen kosten zelf betaald?
Dan hebben je ouders er geen kosten aan, betaal jij bij en heeft je paard weer een nieuw (goed passend) zadel.
AmberBeauty schreef:Klopt, een probleem voor mij is alleen dat alles (veel) geld kost. Stel: Ik laat een zadelmaker komen en er kan niks aangepast worden, dan is mijn geld weg.