Ik heb een nieuw zadel nodig, maar ik mag er geen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:48

Ja dat kan maar ik snap niet waarom niet je huidige aan laten passen en dan veder sparen voor wat anders in de toekomst? Mijn jonge paard is 2 boommaten gegroeid in die tijd. en dat een zadel zoals km verwisselbaar kopstuk heeft zegt niks dan kan het zadel nog wel voor geen meter passen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:50

Zadel idd verkopen en sparen voor een nieuwe. Ook wat je anders de komende tijd kwijt zou zijn aan lesgeld opzij zetten voor een zadel. Houdt er wel rekening mee dat dit nog een paar keer kan gaan gebeuren! Paard groeit tot een jaar of 6, dus grote kans dat je tussentijds nog een 1 a 2 keer een ander zadel zal moeten. Ook naarmate ze meer spieren krijgt, zal ze breder worden worden en weer een ruimere nodig hebben.
Probeer haar de komende maanden wel goed aan de longeer in training te houden. En dan bedoel ik niet een beetje rondjes laten rennen aan de lijn zoals veel mensen doen, maar echt trainen aan de dubbele lijnen. Anders daar een paar lessen innemen zodat je daarmee lekker zelf aan de slag kan en ondertussen kan sparen voor een zadel.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 12:55

Ik weet dat het nog steeds niet kan passen, maar ik heb op een Thorowgood gereden en die lag goed. Hiervan is ook een leren versie met iets meer kwaliteit: de Kent & Masters. Ik ben dan ook van plan om dit zadel in de toekomst te houden als het echt goed ligt. Bij dit zadel kan je de boommaat ook veranderen.
Het zadel dat ik nu heb is +/- 7 maanden gebruikt, het is een veelzijdigheidszadel van JC Celebration. Ik wil er het liefst rond de 350 euro voor krijgen.
Edit: Vergeten, de kleur van het zadel is zwart.

Pieneliene

Re: Ik heb een nieuw zadel nodig, maar ik mag er geen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:56

Goede zadelmaker langs laten komen en samen voor een oplossing kijken. Bij veel zadelmakers kun je wel een leenzadel krijgen en dan verder sparen oid.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:57

laat een zadelmaker komen bij je paard en je huidige zadel. Laat je ouders hier ook bij zijn als deze zijn/haar oordeel velt. Dan kunnen ze er niet onderuit dat er wat moet gebeuren. Wellicht aanpassen/opvullen of toch compleet wat anders. Maar als een deskundig iemand het oordeel velt zullen je ouders toch de ernst wel inzien.. Succes

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 13:01

Sparen voor een nieuw zadel zit er voor mij simpelweg niet in, dat is te duur. Tenzij er een zadelmaker is die mij een jaar lang een leenzadel wil geven, maar daar geloof ik niks van. Opvullen van het oude zadel is niet nodig, aanpassen wel, maar dan kan ik aan het aanpassen blijven. Of zit ik er nu compleet naast?
Kan een zadelmaker trouwens een tweedehands zadel op maat maken?

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:09

Laat een goede gecertificeerde zadelmaker erbij komen. Deze zal precies aankunnen geven wat er moet gebeuren.
Een ander zadel moet zeer waarschijnlijk ook regelmatig aangepast worden zeker bij een jong paard.

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:09

Ik laat altijd godfried broekman komen. Bij mijn vorige paard was de boom wat smal en hij kon wel degelijk wat voor mij doen, een jaar later heb ik toen een nieuw zadel kunnen kopen. Ik zou eerder afgaan op het vonnis van een goede zadelmaker. Misschien leg je je zadel wel verkeerd op de rug, moet hij iets opgevuld worden op een bepaalde plek dat het opgelost is. Ik ben van mening dat je dus pas kan oordelen of een zadelmaker er wat aan kan doen als je deze langs laat komen ;)

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 13:15

Klopt, een probleem voor mij is alleen dat alles (veel) geld kost. Stel: Ik laat een zadelmaker komen en er kan niks aangepast worden, dan is mijn geld weg. Ik heb dan liever een zadel dat goed past, lang mee gaat en makkelijk aangepast kan worden. Maar is dit reëel? Ookal heeft het zadel een verwisselbare boom?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:15

Wat voor zadel heb je er toen met je instructrice op gelegd? Was dat een K en M? Wat je zou kunnen doen is als je via marktplaats een zadel wilt kopen met de verkoper afspreken dat je het zadel koopt op voorwaarde dat de zadelmaker het passend kan maken. Je haalt en betaald dat zadel ,spreekt af dat je het mocht het niet passen binnen x dagen terug kan brengen en je geld terug krijgt, maakt een afspraak bij de zadelmaker en laat die z'n werk doen. Ik zou dat dus alleen doen met een zadel waar ik bijna zeker van weet dat het zal gaan passen anders ben je een hoop geld kwijt aan het steeds laten komen van de zadelmaker. Misschien is er ook wel een zadelmaker die jou jc wil inruilen maar dan moet ie toevallig wat tweedehands hebben liggen wat je paard past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:17

AmberBeauty schreef:
Klopt, een probleem voor mij is alleen dat alles (veel) geld kost. Stel: Ik laat een zadelmaker komen en er kan niks aangepast worden, dan is mijn geld weg. Ik heb dan liever een zadel dat goed past, lang mee gaat en makkelijk aangepast kan worden. Maar is dit reëel? Ookal heeft het zadel een verwisselbare boom?

Nee dat is niet reeel. Teminste bij mijn paard werkte dit niet want het is alleen het kopijzer wat verwisselt kan worden en dus NIET de hele boom :n en dat werkte voor mijn paard dus niet.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 13:19

hesterve schreef:
Wat voor zadel heb je er toen met je instructrice op gelegd? Was dat een K en M? Wat je zou kunnen doen is als je via marktplaats een zadel wilt kopen met de verkoper afspreken dat je het zadel koopt op voorwaarde dat de zadelmaker het passend kan maken. Je haalt en betaald dat zadel ,spreekt af dat je het mocht het niet passen binnen x dagen terug kan brengen en je geld terug krijgt, maakt een afspraak bij de zadelmaker en laat die z'n werk doen. Ik zou dat dus alleen doen met een zadel waar ik bijna zeker van weet dat het zal gaan passen anders ben je een hoop geld kwijt aan het steeds laten komen van de zadelmaker. Misschien is er ook wel een zadelmaker die jou jc wil inruilen maar dan moet ie toevallig wat tweedehands hebben liggen wat je paard past.

Ik heb er met mijn instructrice een Thorowgood opgelegd, dat is de K&M, maar dan van kunststof.
Dat van dat passen is een erg goed idee, dat ga ik denk ik proberen. Mijn huidige zadel laat ik dan gewoon op marktplaats staan in de hoop op een bod.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:21

AmberBeauty schreef:

Ik snap dat je dan liever een zadel hebt wat past maar bedenk je goed dat als je een tweedehands zadel koopt dat zadel al een x aangepast is op de rug van een paard . Het zou een treffer zijn als die gelijk is aan de rug van jou paard.
Zelf heb ik 3 kn tango's , wel uit verschillende bouwjaren, die zijn geen van alle exact gelijk.... Het is dus hoe dan ook noodzaak om een "nieuw" zadel voor een paard na te laten kijken/ aan te laten passen door de zadelmaker als je niet met gelpads en bontjes wil werken om te verdoezelen dat het niet aangepast is.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 13:24

hesterve schreef:
AmberBeauty schreef:

Ik snap dat je dan liever een zadel hebt wat past maar bedenk je goed dat als je een tweedehands zadel koopt dat zadel al een x aangepast is op de rug van een paard . Het zou een treffer zijn als die gelijk is aan de rug van jou paard.
Zelf heb ik 3 kn tango's , wel uit verschillende bouwjaren, die zijn geen van alle exact gelijk.... Het is dus hoe dan ook noodzaak om een "nieuw" zadel voor een paard na te laten kijken/ aan te laten passen door de zadelmaker als je niet met gelpads en bontjes wil werken om te verdoezelen dat het niet aangepast is.

Mijn ''nieuwe'' zadel wil ik zeker laten aanpassen, maar ik heb gewoon niet zo veel vertrouwen in mijn oude zadel qua aanpasbaarheid.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:24

AmberBeauty schreef:
hesterve schreef:

Ik heb er met mijn instructrice een Thorowgood opgelegd, dat is de K&M, maar dan van kunststof.
Dat van dat passen is een erg goed idee, dat ga ik denk ik proberen. Mijn huidige zadel laat ik dan gewoon op marktplaats staan in de hoop op een bod.

Kijk dan goed naar de maten van het zadel wat je er toen opgelegd heb en wat voor type kussens eronder liggen . Zou je het zadel van haar niet een tijdje mogen lenen/huren? Dan kan je voorlopig doorrijden .

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 13:27

Yvank_ schreef:
AmberBeauty schreef:

Nee dat is niet reeel. Teminste bij mijn paard werkte dit niet want het is alleen het kopijzer wat verwisselt kan worden en dus NIET de hele boom :n en dat werkte voor mijn paard dus niet.

Meestal werkt zoiets wel, toch? De aanpasbaarheid zal in ieder geval beter zijn, denk ik. Maar jouw advies is: De zadelmaker laten komen en dan pas verder kijken? Wat nou als hij er niks mee kan, dan is mijn geld weg.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:27

Maar je paard is nog jong. Kan je dan niet beter op zoek gaan naar een aanpasbaar zadel tweedehands? Idd zoals een boomloos zadel of wintec of iets dergelijks. Anders kan je over een tijdje waarschijnlijk weer op zoek gaan naar een nieuw zadel.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:28

Zelf heb ik 3 kn tango's , wel uit verschillende bouwjaren, die zijn geen van alle exact gelijk.... Het is dus hoe dan ook noodzaak om een "nieuw" zadel voor een paard na te laten kijken/ aan te laten passen door de zadelmaker als je niet met gelpads en bontjes wil werken om te verdoezelen dat het niet aangepast is.[/quote]
Mijn ''nieuwe'' zadel wil ik zeker laten aanpassen, maar ik heb gewoon niet zo veel vertrouwen in mijn oude zadel qua aanpasbaarheid.[/quote]

De jc zadels zijn wel aanpasbaar qua boom maar daar zit/ zat( heb het zelf een jaar of 6 laten doen met een jc saffier ) ook wel een prijskaartje aan van €125 wat ik er toen voor betaald heb. Snap dat je dan liever een ander zadel hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:31

AmberBeauty schreef:
Yvank_ schreef:

Meestal werkt zoiets wel, toch? De aanpasbaarheid zal in ieder geval beter zijn, denk ik. Maar jouw advies is: De zadelmaker laten komen en dan pas verder kijken? Wat nou als hij er niks mee kan, dan is mijn geld weg.

Een zadelmaker heeft vaak ook 2e hands zadels waar die dan kan kijken of dat wellicht passen gaat.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 13:34

Ik mag het zadel van mijn instructrice 1x per week lenen tijdens de privéles. Daarbuiten gebruikt ze het zelf, dus moet ik longeren. Helaas is dat wel wat moeilijk met nat- of gladheid.
Ik heb besloten om op zoek naar een tweedehands Kent & Masters, die ik dan voordat ik hem echt ga gebruiken nog laat aanpassen door de zadelmaker.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:37

Heb niet de reacties van anderen gelezen hoor.

Maar kan je niet aan je ouders voorstellen dat je naar een zadelmaker gaat, kijken of je je zadel kan inruilen voor aan ander zadel en nieuw bijgekomen kosten zelf betaald?
Dan hebben je ouders er geen kosten aan, betaal jij bij en heeft je paard weer een nieuw (goed passend) zadel.

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:39

Ik zou gaan sparen als ik jou was, En dan gewoon die 3 a 4 maanden longeren en toch haar beweging kwijt laten maken,

Als je weer een nieuwe zadel hebt kun je altijd weer trainen zoals je altijd al deed! (:

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 13:41

Ekeif96 schreef:
Heb niet de reacties van anderen gelezen hoor.

Maar kan je niet aan je ouders voorstellen dat je naar een zadelmaker gaat, kijken of je je zadel kan inruilen voor aan ander zadel en nieuw bijgekomen kosten zelf betaald?
Dan hebben je ouders er geen kosten aan, betaal jij bij en heeft je paard weer een nieuw (goed passend) zadel.

Dat is ook een idee, maar aangezien ze nog erg jong is, ben ik bang dat ze daar dan ook zo weer uit is. Vandaar dat ik dan toch op zoek ga naar een zadel met verstelbare boom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:50

Sparen duurt wel even. Laat een goede zadelmaker komen en bespreek een goede inruil voor je zadel en bespreek de bijbetaling met je ouders. Als ze er bij zijn, zien ze dat het huidige zadel niet past. Misschien is de bij betwling wel klein...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:51

AmberBeauty schreef:
Klopt, een probleem voor mij is alleen dat alles (veel) geld kost. Stel: Ik laat een zadelmaker komen en er kan niks aangepast worden, dan is mijn geld weg.

Er zijn zadelmakers die een zadelcheck komen doen voor relatief weinig geld.
Ik heb zelf goede ervaring met http://www.dezadelmaker.nl, hij doet een zadelcheck voor 25 euro, en dan nog wat voorrijkosten. Als hij het aan kan passen kan je dan nog gewoon door met je huidige zadel, als hij het niet kan aanpassen ben je alleen die 25+voorrij kwijt.
Overigens verkoopt hij ook K&M, dus als je je huidige zadel zou willen inruilen voor een K&M zou je dat met hem ook kunnen overleggen :)