Veiligheidsbeugel veilig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:59

Omdat dit een harnachementvraag is verplaats is het topic naar HAR.

RT-V => HAR

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:06

Hoi Barlie, ik heb met verschillende veiligheidsbeugels gereden, die met elastieken en de safestyl beugels, die ik erg mooi vond (de opening moet overigens naar de buitenkant). Ik vond ze erg fijn rijden en ook helemaal geen last gehad van dat ik ze 'verloor' tijdens het rijden.

Echter rijdt ik nu alweer een hele tijd met andere veiligheidsbeugels, nl. de Kerbl Veiligheidsbeugel SmartRider Escape. Ik vind ze prima staan bij mijn dressuurzadel (de zwarte), maar ze misstaan ook zeker niet bij een westernzadel.
De meerwaarde van deze beugels is, voor mij iig wel, dat ik ze naar beneden kan klappen en zo als opstapbeugel kan gebruikten. Heel handig aangezien ik al wat 'ouder' ben, niet meer zo lenig en nogal korte pootjes heb. Het was nogal eens een bezienswaardigheid hoe ik me op m'n paard hees en met deze handige stijgbeugel lukt me dat wel enigszins elegant haha.

Met dit filmpje wordt mijn verhaal wat duidelijker....
http://youtu.be/wh_ICiEa1S4
Ik heb het in praktijk gelukkig! nog niet hoeven ondervinden, maar ik denk dat deze veiligheidsbeugels echt veilig zijn.
Hopelijk heb je hier iets aan en hier in Nederland zijn ze eventueel te koop bij dehuisdiersuper.nl.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:09

Shayla schreef:
Ik ben zelf ook aan het rond kijken maar deze leken mij wel ideaal :

http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... style.html

€ 85,- en geen elastiekjes of regelmatig olieen nodig, gewoon simpel en open beugel :D

Ik heb deze ook gekocht toen ik met mijn jonkie aan de slag ging, vind ze erg fijn!

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:10

_Femkeeex schreef:
Ik heb deze van Kwik Out:

[ Afbeelding ]

Ben er super tevreden over, klikken zich meteen open als je iets harder valt. In de 5 jaar dat ik ze gebruik, zijn mijn voeten er nog nooit in blijven hangen etc. Ze zijn wel iets duurder, maar ze zijn het dubbel en dwars waard :j

Die heb ik zijn echt super.
Veiligheid voorop.
Zijn wel wat duurder die van mijn zijn van Wembley en kosten €99,95

ydnew

Re: Veiligheidsbeugel veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:17

Wij hebben ook veiligheidsbeugels aan onze barefoot zadels. Kwik out en die met stieken. Werken allebei erg goed. Mijn man is er eens af gegaan met de kwik out en die stonden keurig open. Ooit eens iemand met de stiek en die hing er ook naast.... wij moeten de elastieken wel elk jaar vervangen omdat ze erg uitdrogen door de zon, zonder rijden kan niet bij iedereen, dan verliest men ze.... maar ik ben erg tevreden over beide stijgbeugels. Ik heb ze overigens allemaal 2e hands gekocht, scheelt erg veel.... en zijn prima!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:23

Veiligheid is belangrijk, zonder twijfel.
Jij bent nu bijna in paniek op zoek naar de beste veiligheidsbeugels, en idd veiligheidsbeugels zullen als het mis loopt meer kansen bieden om dan toch los te laten, daar zijn ze speciaal voor ontworpen.
Maar om nu te denken dat dit altijd zo zal gebeuren nee er kan altijd iets mislopen.
die met die elastiekjes is de voordeligste optie, maar idd die stiekjes slijten zeer vlug, eigenlijk zou je die om de zoveel weken moeten vervangen en dan gaat het zeker wel. De andere systemen zijn duurder maar vragen minder onderhoud, alhoewel scharnierpunten zandvrij en zuiver gemaakt moeten worden en af en toe een druppeltje olie (dus ook hier onderhoud).
Paardrijden als je bij hulpposten gaat rondvragen blijkt gevaarlijker te zijn dan bv met een brommer te rijden, veel mensen denken nochtans net het tegenovergestelde.
Zelf vind ik dat veiligheid heel anders moet bekeken worden, je kan een cap dragen, veiligheidsbeugels hebben, goede rijlaarzen dragen, veiligheids vest andoen, handschoenen dragen, ....... maar bij een val is het maar net de manier waarop je valt die zal bepalen of je echt gewond zal geraken, bij sommigen is één val hun laatste val en zijn die mensen dood.
De keuze van het paard (en ik heb het hier echt niet over een bepaald ras of kleur) maar de keuze kan jouw veiligheid zeer sterk beïnvloeden.
Jouw rijtechnische kennis en training en vooral ook een zeer goede basis bij jouw paard installeren, maakt een paard van super gevaarlijk tot vrij veilig.
Een goede basis zie je eigenlijk maar heel weinig, heel raar, zelfs bij mensen die hogere dressuur proeven rijden , blijken er toch heel wat gaten te zitten in de basis.
Paard schrikt van een opengaande paraplu, en dan begint de ruiter te vloeken op die mens die net het regenscherm opende, maar eigenlijk zou die ruiter naar zichzelf hebben moeten vloeken, want elk paard ook dat hete volbloed type paard kan echt leren niet of nauwelijks te reageren op zo'n gekke toestanden (desensibiliseren) , dus eigenlijk zie ik veiligheid meer in de kennis en kunde van ruiter en paard, en de keuze van het type paard het welke dus best bij de betreffende ruiter past.
Een risico is er altijd, en kan je nooit voor 100% uitsluiten, maar toch bijna.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:41

Ohja vergat ik nog te vermelden...
voor de beugels met stieken gebruikte ik tentelastieken, te verkrijgen bij een kampeerspullenzaak. Veel goedkoper, maar wel net zo degelijk en sterk als de originele elastieken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 09:51

De beugels met elastiek zijn eigenlijk de meest betaalbare keuze, waarmee je ook dressuurwedstrijden mag rijden.

Ze werken meestal wel goed, kunnen alleen als nadeel hebben dat het elastiek er ook af gaat als je dat niet wilt en als je je beugel dan kwijtraakt kan het lastig zijn om hem al rijdend weer te vinden :P

Ik heb zelf een paar beugels met korf en een gedraaide ophanging, die bevallen mij het best :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:09

Ik heb 3 zadels aan twee daarvan hangen de kwikouts en aan 1 de elastiek.
Ik denk dat de beugels allemaal rond de 20 jaar oud zijn en ze zijn nog steeds goed.
De kwikouts zijn zonder meer de mooiste.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:06

Wij rijden hier in de zomermaanden heel veel uur met de beugels met verschillende niveau ruiters, maar nog nooit is er zomaar een elastiek van de beugels afgegaan onder het rijden. en zo vaak vervangen vind ik ook mee vallen. Wij hebben dan de originele en je ziet wel aan het einde van de zomer dat ze wat poreuser zijn, maar hier brandt de zon er dan ook flink op. Vorig jaar nieuwen gekocht, maar die zitten er nu nog om. en dat kost dan 1,50 per paar........

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:05

Als je bij de kwik out beugels valt en de druk komt net op de verkeerde kant van de beugel, dan gaat hij toch nog niet open?? Als dat waar is dan heb je er maar in 50% van de gevallen iets aan. Hoop dat ik het niet goed zie.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:11

Dat is met elastiek ook zo, als je zou blijven hangen aan het dichte deel.
Maar die kans is niet zo groot, als je in de beugel blijft hangen hang je op de buitenkant.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 15:19

Mallorka, filmpje gezien, Thanks
Aeolusnr1, Ja uiteraard meer factoren belangrijk! (zit ook tussen m'n oren)

En iedereen bedankt voor de verschillende opties.

Van de week naar de paardenwinkel.

Roos_Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:53

ik vind veiligheidsbeugels niet anders rijden geen verschil :D

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:43

De beugels met elastiek zijn een goedkope goede keuze.

Ik ben zelf fan van Safestyle, je raakt ze idd niet zomaar kwijt en dat gedraaide oog is ideaal, riem ligt ook altijd vlak op t zweetblad.
Hierboven zegt iemand dat de opening bij Safestyle aan de buitenkant moet, dat klopt NIET.
Bij die elastiekbeugels zit de opening wel aan de buitenkant

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:45

Safestyle is de enige waar de opening aan de binnekant zit :)
Alle andere hebben de opening of wat op gaat aan de buitenkant.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:08

Ik heb die van kwikout Wembley.
Moet zeggen zijn fijne beugels nooit geen problemen mee gehad.
Heeft iemand ervaring met die beugels die aan 1kant helemaal open zijn.
Rijdt dat fijn of verlies je telkens je beugel.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:09

Dat laatste kun je in dit topic lezen???

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:23

Nibbit schreef:
Hierboven zegt iemand dat de opening bij Safestyle aan de buitenkant moet, dat klopt NIET.

Dat was ik. Als advies van de ruiterwinkel meegekregen :roll: Ben eens gaan googlen op afbeeldingen.... je hebt gelijk! Fraai is dat >;) , hebben ik die dingen altijd verkeerd aan m'n zadel gehangen!! :=
Maar ondanks dat heb ik er fijn mee gereden :+