zadelzoektocht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Alice13

Re: zadelzoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:55

Ninon komt vrij blijvend en dan heb je eigen ervaring met haar ipv horen zeggen. Ik ben bijv heel tevreden maar iemand anders misschien weer helemaal niet ( die pers heb ik nog niet gevonden haha) eigen ervaring en gevoel is het aller belangrijkste denk ik

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:55

Herman van de Country Mill heeft wel verschillende merken die hij zelf kan leveren. Zie hier de lijst:
http://www.countrymill.nl/algemeen/dressuurzadels.html

Daarnaast heeft hij erg veel tweedehands zadels op voorraad, waarmee je dus goed een indruk kan krijgen hoe een bepaald merk er op ligt. En mocht je er met een bepaald merk niet uit komen, ze hebben een super service. Ik zou in jouw geval bang zijn om weer voor 1 zadelpasser met 1 merk te kiezen wat dan uiteindelijk toch niet passend te krijgen is..

Google maar eens op Herman vd Country Mill, dan krijg je alleen maar lovende reacties. Hij doet ook drukmetingen met elektrische pads.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:46

Black country of Bliss of London misschien een optie. Worden beide op maat gemaakt, hebben beide ook een speciale boom voor brede paarden, breed kussenkanaal, zacht gevuld en ook hebben beide een monoflap model

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 06:56

Zadels hierboven merk of type!

Gj jij snapt hem. Die heeft wel veel merken die ik nog niet geprobeerd heb!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 07:14

Ik kan je Hulsebos aanraden. Mijn paard bleek ook een lastige. Verschillende zadels geprobeerd, Ninon Schutte laten komen, maar uiteindelijk toch bij Hulsebos beland. Over service bij Hulsebos heb ik niet te klagen, maar het is onze overbuurman :D Ik weet wel, als je voor Hulsebos gaat, vraag om Jan zélf. Kan zijn dat je daar op moet wachten, hij zit vaak in de US of in Frankrijk, maar het is het wachten waard.

Over Ninon hoor ik ook positieve geluiden. Verbaast mij ook niet; ze heeft het van Jan Hulsebos geleerd :D

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 07:37

vencedor schreef:
Zadels hierboven merk of type!

Bedoel je mij?

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 08:25

Heel herkenbaar probleem, ik heb al drie keer (dure) zadels op maat laten maken maar die zijn dan uiteindelijk niet goed omdat het paard toch verandert. Daar ben ik dus van teruggekomen. Je kan ze dan vaak ook niet verkopen omdat ze speciaal voor jou gemaakt zijn. Ik ben nu ook weer op zoek maar ga het nu zoeken in zadels met een aanpasbare boombreedte en een flexibele boom die zich aan het paard aanpast. En anders moet het vrees ik een bareback pad worden.

Bij mij is ook zo dat het past als de zadelmaker er is en na een of twee weken past het niet meer goed.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 08:40

NESCAFE schreef:
Bij mij is ook zo dat het past als de zadelmaker er is en na een of twee weken past het niet meer goed.

Weet je ook waarom dit zo is?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:45

Wat vooral belangrijk ook is, is dat je een zadelmaker hebt die buiten zijn comfortzone durft te denken. Ik heb een aantal zadelmakers gehad (waaronder ook een die hier is genoemd), die weigerden de kant van mijn paard op te denken. Zij heeft een extreem grote schouderpartij, en accepteert daar niks in de buurt. Mijn zadel ligt dus verder naar achteren (zoals je vaak bij IJslanders ziet) en er zijn maar weinig zadels die dit goed aankunnen.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:53

Aimee schreef:
NESCAFE schreef:

Weet je ook waarom dit zo is?

Kennelijk verandert er toch weer iets, het zadel past zich een beetje aan het paard en misschien past het paard zich weer een beetje aan aan het zadel. Ik kan niet de vinger erop leggen. Heb jij daar ideeën over?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:24

NESCAFE schreef:
Heel herkenbaar probleem, ik heb al drie keer (dure) zadels op maat laten maken maar die zijn dan uiteindelijk niet goed omdat het paard toch verandert. Daar ben ik dus van teruggekomen. Je kan ze dan vaak ook niet verkopen omdat ze speciaal voor jou gemaakt zijn. Ik ben nu ook weer op zoek maar ga het nu zoeken in zadels met een aanpasbare boombreedte en een flexibele boom die zich aan het paard aanpast. En anders moet het vrees ik een bareback pad worden.

Ik laat het zadel zodanig maken dat er ruimte is voor groei, ik heb dit met de zadelmaker besproken en dat was geen probleem.

Zadels met aanpasbare boom zijn ook niet het ei van columbus, de boom kan je nl maar een beperkt aantal keer aanpassen, daarna houdt het op.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:46

Zadels die op de groei gemaakt zijn gaan in mijn ervaring makkelijker schuiven en dat is bij mijn paard het probleem. Die heeft smalle schouders ipv brede zoals bij de TS dus bij haar schuift alles juist op de schouder.

Maar ik lees nu pas de openingspost goed en TS vroeg niet om ervaringen maar om zadelnamen dus:

Trekker Pro Arte.
Laatst bijgewerkt door NESCAFE op 17-12-13 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:01

Ik heb een Fryso Classic, dit zadel mocht ik twee weken vrijblijvend uitproberen (was nieuw).
Ik heb hem al een paar jaar en ben er nog steeds heel tevreden mee.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 20:50

fryso hoor ik inderdaad veel goeds over! Maar zitten helemaal in het noorden..

@nescafe dat heb ik dus ook gehad afgelopen keer. dat soort ervaringen heb ik natuurlijk wel iets aan. Opmerking is een beetje bedoeld voor iedereen die dan meteen roept: ik heb een dit en dit en dat is fantastisch. Meedenken altijd welkom! klinkt alsof jij het zelfde "probleem: hebt. Ik kan me ook niet de vinger erop leggen..

Ik heb als eerste zadel een euroriding luxor gehad, die was nog van vorige paard en lag niet zo heel verkeerd maar kon er met dit paard echt niet opzitten. Daar is toen een euroriding diamant voor in de plaats gekomen maar daar was ze echt ruimschoots uitgegroeid, te breed geworden. Daarna SL saint Lourdes. Daar heb ik echt lang meegereden totdat ze narrig begon te doen, wat bleek zadel zakte te ver door aan de voorkant en drukte op plekken waar het niet zou mogen drukken. Toen dus diegene van de maatzadels laten komen. Een aantal leenzadels liep ze meteen al niet onder, echt heel nijdig. Een aantal moesten vervangen worden omdat bespiering flink aan het bijtrekken was, en sommige had de zadelmaker zelf weer nodig. Toen kwam mijn eigen zadel en daar dus ook nijdig op...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:11

NESCAFE schreef:
Kennelijk verandert er toch weer iets, het zadel past zich een beetje aan het paard en misschien past het paard zich weer een beetje aan aan het zadel. Ik kan niet de vinger erop leggen. Heb jij daar ideeën over?

Nou ja, ik vind het in ieder geval een interessante kwestie om ideeën op los te laten :)

'Normaal' is namelijk dat een paard na 6 tot 8 weken training met een passend zadel zodanig verandert dat er een eerste aanpassing nodig is in het zadel.
In sommige gevallen kan het na ongeveer 4 weken al nodig zijn. Maar dan moet je wel qua training echt van goede huize komen.

Daarnaast is het afhankelijk van het soort wol of de vulling nog veel zakt. Zadelmakers die bepaalde soorten wol gebruiken, moeten na zo'n 20 rij-uren echt de vulling bijwerken.
Maar ook daar kom je in 2 weken over het algemeen niet aan.

Dus, wat is er aan de hand?
Ik heb wel een idee, maar zonder het paard en de zadels in kwestie gezien te hebben, is het natuurlijk gokken :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:14

ingvdh schreef:
Zadels met aanpasbare boom zijn ook niet het ei van columbus, de boom kan je nl maar een beperkt aantal keer aanpassen, daarna houdt het op.

Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van het materiaal waarvan de boom is gemaakt.
Hoe vaak zou jij een boom aan willen passen?

Een goede aanpasbare headplate kan tot 38 keer aangepast worden. Als daar een volledig flexibele boom aan vast zit, kom je dus niet zo snel in de problemen.
Maar ben je na 10 jaar door het maximaal aantal aanpassingen heen? Geen probleem. Gewoon de headplate vervangen.

Dit natuurlijk alleen mits materialen gebruikt worden die daarvoor geschikt zijn.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:43

Ik vind het ook wel interessant om met jullie te proberen wat door te denken hierover. Ik ben nl het stadium voorbij om elke keer een nieuw zadel te kopen bij diverse zadelmakers want dan kan ik nog heel lang doorgaan. Ik zou juist graag begrijpen wat er gebeurt en daar vanuit te proberen een zadel te zoeken wat op die problemen aansluit.

Zo eens even wat variabelen die ik kan bedenken waarom het anders ligt nadat de zadelmaker is geweest:

De tijd (1 a 2 weken) waarna het zadel niet goed gaat liggen is te kort voor het paard om in bespiering te veranderen dus dat leek mij in elk geval minder waarschijnlijk. Daarnaast zou het paard beter in zijn bespiering moeten komen te zitten en als het zadel meer gaat schuiven zou je juist denken dat hij minder bespiering heeft gekregen, het is immers te ruim geworden. (schuift naar voren). Wolkussens kunnen ook nog iets inzakken maar ik had het ook met foam en luchtzadels die niet van vorm zouden mogen veranderen.

Wat ik wel heb gemerkt is dat zadelmakers flink aansingelen om het zadel op zijn plek te houden. Daar houd ik al niet van omdat het paard dan m.i. niet meer goed kan doorademen. Je moet er nog wel je platte hand tussen kunnen krijgen. Ik singel dus wel iets losser aan dan de zadelmaker en ik probeer erop te letten met passen dat ze dat niet doen.

Ook rijd ik met het testen zonder dekje en normaal gesproken met. Het soort dekje maakt ook nog verschil, schapenwol of katoen etc.

Verder rijd je niet zo lang met het passen omdat je verschillende zadels probeert en zet ik hem niet echt aan het werk.

Het pleit in elk geval voor een goede testperiode.

@TS, maar als de euroridings redelijk goed lagen is een aangepaste versie (grotere boom oid) geen optie dan. Waarom ben je toen van merk veranderd?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 23:09

Omdat de diamant ook in ruggengraad veel te weinig ruimte had... Dus toen maar overgestapt op merk met breder tussenkanaal.

Vind het ook interessant om over na te denken aimee wat zou jouw idee zijn? Ik voel ook weinig voor oneindig klooien met zadels.Overigens heb ik wel foto's en filmpjes hoor. Zouden via PB te krijgen zijn.

@nescafe heb jij ook zadels geprobeerd met wol of omhuld door latex? Verder zoals eerder hier boven vermeld kan singel verschil maken. En nog de vraag aan jou, heb je toevallig een merrie?

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 06:29

Ik heb inderdaad een merrie. Ze wordt niet nijdig zoals die van jou maar ze wil niet lekker naar voren lopen als het zadel op haar schouders drukt (wat uiteraard logisch is). Ook bouw ik geen spieren op met de zadels die er tot nu toe op hebben gelegen, ze blijven teveel druk geven naast de schoft waardoor er een atrofie blijft. Ook bij mij is ze nagekeken door de fysio. Ik ben dus bang dat ze uiteindelijk een beschadiging aan haar schouderbladen oploopt als ik daarmee door blijft rijden. Ik heb wol/lucht en foam zadels geprobeerd. Foam ligt het beste. Latex heb ik nog niet geprobeerd. In welke zadels zit dat?

Ik heb al eens met een banaansingel gereden maar dat maakte toen ook niet zoveel verschil. Maar misschien toch het beste om dat weer te gaan doen want in theorie is dat de enige manier om te zorgen dat je singel je zadel niet naar voren trekt. (naar voren liggende singelgroeve)

@TS, hoe is de zweetafdruk van jou zadel? Daar kan je ook al wat dingen aan zien.

Misschien kunnen we wat foto's plaatsen van de zweetafdruk en kijken wat we er aan zien.

Afbeelding

En hoe heb je gecontroleerd dat de breedte van het tussenkanaal nu goed is? Hoe breder het tussenkanaal hoe kleiner het draagvlak van de kussens.

Sanne31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 06:32

tweedehands wow of boomloos

Sanne31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 06:34

wow zadels zijn goed aan te passen. zitten super en geeft het paard veel bewegingsvrijheid.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 06:59

vencedor schreef:
Vind het ook interessant om over na te denken aimee wat zou jouw idee zijn? Ik voel ook weinig voor oneindig klooien met zadels.Overigens heb ik wel foto's en filmpjes hoor. Zouden via PB te krijgen zijn.

Als ik heel eerlijk ben, is mijn idee dat ik bij jullie beide graag een individuele zadelevaluatie zou doen om alles uit te leggen :o (of een clinic, geeft nog meer mogelijkheden voor theoretische uitleg)
Ik ben helemaal niet van de online-promotie van mezelf, maar ik lees in de berichten hierboven zoveel misverstanden die met goede informatie uit de weg te helpen zijn. Dat kan online helemaal niet uiteen gezet worden. Dat levert alleen maar halve informatie op, wat vervolgens weer tot misverstanden leidt.

Verder schrik ik van bovenstaande zweetafdruk.
Het is helaas dagelijkse praktijk, maar wanneer een zadel zo'n zweetafdruk geeft, is het haast onmogelijk dat het paard wèl lekker naar voren loopt en níet nijdig is.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 07:06

springzadels hebben die kussen en eric thomas heeft een model dressuur. Munich maar nog niet in real life geprobeerd. Helaas alleen boommaat medium.

Tussenkanaal moet flinke vuist tussen kunnen en niet versmallen naar achteren.

Boomloos bïj paard dat kriebelig op druk bij schouders en schoft gebied reageert lijkt me geen goed idee?

Ik heb geen fotos zweetafdruk, wel dekje in gaten gehouden. Mijn maatzadel rij ik nu niet meer mee. Gaat deze week terug. Rij momenteel met springzadel ivm andere druk.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 07:11

Ik heb een wow gehad en het nadeel daarvan vind ik dat je de combinatie die voor jou geschikt is (alle onderdelen worden precies voor jou paard op maat gemaakt) niet kunt proberen. Je moet de onderdelen kopen en als achteraf blijkt dat het toch niet het goede was zit je ermee. Je kunt ze niet makkelijk verkopen omdat iemand dan maar net dat specifieke ding nodig heeft. Daarnaast kunnen de onderdelen alleen door wow fitters worden geplaatst en die willen vaak geen tweede hands spullen gebruiken. Het is dus wel heel erg aanpasbaar aan je paard maar er hangt een flink prijskaartje aan bij aanpassingen. En het is heel moeilijk te verkopen want iemand moet maar net die specifieke combinatie van onderdelen nodig hebben en dat kan een koper niet zelf beoordelen.

Juist met een paard met een moeilijke rug moet je veel kunnen proberen. Er was 1 fitter in Amsterdam die veel onderdelen op voorraad had en waar je kon proberen. De rest heeft de standaard onderdelen op voorraad maar de bijzondere onderdelen vaak niet. En eenmaal besteld moet je die betalen ook al past die achteraf niet.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 07:13

Nog even voor de duidelijkheid, het zadel dat deze afdruk gaf heb ik maar 1 keer op gereden en daarna niet meer.