wat voor kaptoom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:20

DGL schreef:
Ik heb deze even geleden besteld: http://m.kramer.nl/?websale8=kraemer-pferdesport.69-NL&pi=540101&ci=257361

Is wel heel goedkoop, dus ik ben wel een beetje bang dat hij misschien tegen valt ;)

Deze is super! Iemand bij wie ik een clinic volgde (Sincerita) gebruikt deze kaptoom ook.
Dit is wel een academische kaptoom en gezien jij touw al te scherp vond, in deze zit een fietsketting waar nog iets zacht omheen zit (fietsketting is dan nog dunner dan de ketting die in de kaptomen zit van Marijke De Jongh)
Enige nadeel is dat de kwaliteit niet zo denderend is, maar als er iets breekt, voor die prijs heb je zo weer een nieuwe :D

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 17:11

Cambiar schreef:
DGL schreef:
Ik heb deze even geleden besteld: http://m.kramer.nl/?websale8=kraemer-pferdesport.69-NL&pi=540101&ci=257361

Is wel heel goedkoop, dus ik ben wel een beetje bang dat hij misschien tegen valt ;)

Deze is super! Iemand bij wie ik een clinic volgde (Sincerita) gebruikt deze kaptoom ook.
Dit is wel een academische kaptoom en gezien jij touw al te scherp vond, in deze zit een fietsketting waar nog iets zacht omheen zit (fietsketting is dan nog dunner dan de ketting die in de kaptomen zit van Marijke De Jongh)
Enige nadeel is dat de kwaliteit niet zo denderend is, maar als er iets breekt, voor die prijs heb je zo weer een nieuwe :D

Ik vind touw juist niet te scherp. Wilde juist iets scherper dan weense. Maar weet niet of academisch te scherp is?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:07

thirzanaomi schreef:
Ik vind touw juist niet te scherp. Wilde juist iets scherper dan weense. Maar weet niet of academisch te scherp is?

Voor dat geld zou ik hem proberen ;) . Florien De Graaf werkt hier ook mee, handwerk dus. Daar is hij heel goed voor en Florien heeft veel ervaring.

Thirza_99

Re: wat voor kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 18:55

ik heb nog geen ervaring met de academische, is dat erg?

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:53

Het is net als met andere optomingen: ophoudingen geven zo klein als mogelijk en zo groot als nodig en niet eraan gaan lopen trekken, dan kom je al een heel eind hoor. Als ze omdraait is dat wel lastig maar dat moet je voor zien te blijven door haar op tijd te corrigeren zodra ze haar neus van de afdraait. Als ze naar binnen komt is het makkelijker want dan kun je haar corrigeren door naar haar toe te stappen en je lijf en/of zweep te gebruiken.

Speaking of the devil: ik heb echt net de kaptoom in de post gekregen. De neusriem is een stuk zachter dan die van Marijke de Jong/Bent Branderup. Ik ga hem morgen even passen! Hij ziet er wel vrij groot uit...

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 22:05

Hij heeft wel maat cob maar een flinke neus, en anders prik ik er wat gaatjes bij.
Zou je voor mij kunnen meten wat de kleinste neusomtrek is?

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:59

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 23:27

Oké dankje. Wat noem jij intensief trouwens?

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:23

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 12:22

oke bedank.
ik denk dat ik hem 2-3 keer per week zal gebruiken, dus dan valt het mee.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:19

thirzanaomi schreef:
Wat vinden jullie van de terenno?
En nog een vraag.
Ik heb de longeerhulp peli van F.R.A, kan ik deze gewoon aan een kaptoom vastmaken?

Ik heb de Fiaterre van Per mi cavallo, zelfde als de terenno, maar dan nog 2 exta sidepull ringen.
Ik rijd nl met een sidepull hoofdstel en ik vond het wel handig om onder het longeren dan via de sidepull te kunnen bijzetten. Een uitprobeersel en voorlopig helemaal tevreden mee. De fiaterre is prijs/kwaliteit erg goed, heel soepel fijn leer. Tevreden over dus.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:17

Ik heb die van Kramer vandaag ff getest. Hij past prima bij mijn E pony, die qua maat een grote cob heeft. Wel vind ik de ringen op de neusriem nogal groot, staat een beetje vreemd op zijn fijne hoofdje. Met zo'n andere academische kaptoom is de neusriem toch wat fijner. Voor het longeren maakt het niet echt uit, maar ik rijd er ook mee... Dus ik weet nog niet zeker of ik 'm houd.
Voor de rest is het leer mooi zacht, en oogt het geheel wel stevig.

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:53

Ik heb de basis academische kaptoom van De Klassieke Ruiter, en ben er heel heel tevreden over! Valt wel echt groot uit, dus een klein beetje moeten inkorten.. Heel soepel leder en goeie kwaliteit, zeker een aanrader!

http://www.klassiekeruiter.nl/index.php ... &Itemid=26

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:32

Thirzanaomi, ik heb de kaptoom af *\o/* (is er nu wel eentje voor m'n eigen Andalusiër, maar ben er oorspronkelijk voor jou aan begonnen ;), twijfelde nog om een micklem te maken voor mijn Anda'tje, maar deze heeft echt alles om goed te zitten rond het hoofd en de micklem vond ik nogal een gedoe met die bitstraps moest ik er ooit nodig hebben).
Had systeem gemaakt waarbij alles heel heel snel aan en af kon, mijn eigen Anda is een zenuwpees (ze wordt ongelofelijk druk als het te lang duurt met gespjes en zo...) en had echt nog een aangepast hoofdstel nodig voor haar om als kaptoom/sidepull en eventueel een lederen bitje te rijden mocht ze te gek doen op buitenritten. Ook heb ik super idee voor bitstraps. Hij zit heel erg stevig, zonder dat ik de gespen hard moet aanspannen door een idee die ik gezien heb op een fresco van ruiters in de oudheid!
Mail ik je paar foto's PB :D ?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:48

Cambiar schreef:
Thirzanaomi, ik heb de kaptoom af *\o/* (is er nu wel eentje voor m'n eigen Andalusiër, maar ben er oorspronkelijk voor jou aan begonnen ;), twijfelde nog om een micklem te maken voor mijn Anda'tje, maar deze heeft echt alles om goed te zitten rond het hoofd en de micklem vond ik nogal een gedoe met die bitstraps moest ik er ooit nodig hebben).
Had systeem gemaakt waarbij alles heel heel snel aan en af kon, mijn eigen Anda is een zenuwpees (ze wordt ongelofelijk druk als het te lang duurt met gespjes en zo...) en had echt nog een aangepast hoofdstel nodig voor haar om als kaptoom/sidepull en eventueel een lederen bitje te rijden mocht ze te gek doen op buitenritten. Ook heb ik super idee voor bitstraps. Hij zit heel erg stevig, zonder dat ik de gespen hard moet aanspannen door een idee die ik gezien heb op een fresco van ruiters in de oudheid!
Mail ik je paar foto's PB :D ?

Stuur maar wat foto's ben benieuwd. Wat vroeg je er ook al weer voor?

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:26

Cambiar: zou je ook naar mij wat foto's kunnen sturen? Ik ben ook opzoek namelijk. Het is dus een kaptoom zonder ijzer? En de pasvorm is goed en geeft dus duidelijk de signalen door? Sorry voor de vele vragen:p
Groetjes

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:29

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:36

Juultjeeeh schreef:
Cambiar: zou je ook naar mij wat foto's kunnen sturen? Ik ben ook opzoek namelijk. Het is dus een kaptoom zonder ijzer? En de pasvorm is goed en geeft dus duidelijk de signalen door? Sorry voor de vele vragen:p
Groetjes

Owkay ;) Morgen heb ik ook de tweede af, heb het allerbeste gecombineerd. Voor de duidelijkheid: ik werk niet met ijzer in de neus (omdat ik deze vraag al eerder kreeg). Door de jaren heen heb ik m'n eigen recept ontwikkeld voor de neusriem, waardoor ijzer absoluut niet nodig is. Ook al zit er padding rond het ijzer heen, op den duur gaat die padding verslijten en komt de ketting er toch door.
Het geheim zit hem niet in een hoofdstel, maar op de manier van trainen. Je moet kunnen voelen en loslaten op de seconde als paard goede houding aanneemt, al dan niet met beloning.
Ik begrijp echt niet waarom ijzer in een neusriem nodig is....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:37

saskiakefie schreef:
Ik heb deze:
http://www.klassiekeruiter.nl/index.php ... &Itemid=26

Kost wat maar dan heb je ook wat. :j

Valt me op dat deze hoofdriem nu al dicht tegen het oog licht en er wordt nog niet eens mee gewerkt, helaas wat ongelukkige foto om reclame te maken met een kaptoom...
De kaakriem zit ook veel te hoog, verdorie zeg, zien ze dat zelf niet vooraleer ze de foto nemen :D ?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:43

Ja daar moet je idd niet op letten :') da's gewoon verstelbaar

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:38

Heb je ooit al met zo'n kaptoom gewerkt? Indien die verstelbaar is en niet vastgenaaid of bevestigd, gaat die gewoon gaan afzakken in de meeste gevallen. Tijdens clinics kon ik me er vreselijk in opwinden, dan ging de riem aan de buitenkant in het oog steken van de hoofdriem. Je hebt dan geluk dat het bij jou niet zo is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:40

Ja ik heb die zelf, de keelriem is verstelbaar en als je die gewoon om de kaak vastmaakt zit ie ook niet te dicht op de ogen of wat dan ook. Hij moet natuurlijk strakker als een normale keelriem, en in contact staan met de kaak.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:44

thirzanaomi schreef:
En heeft iemand ervaring met de kaptoom zonder ijzer van lusitania hier op bokt?
Hij ziet er super uit, zou wel graag de ervaring weten. Hij is Ong 10 euro duurder dan die van permicavallo in verband met verzenden.

Ja :) ik heb er eentje laten maken voor mijn shetland merrie :D
Super fijn leer, heel soepel. Fijne kaptoom in gebruik :j en super service van Lusitana :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:02

saskiakefie schreef:
Ja ik heb die zelf, de keelriem is verstelbaar en als je die gewoon om de kaak vastmaakt zit ie ook niet te dicht op de ogen of wat dan ook. Hij moet natuurlijk strakker als een normale keelriem, en in contact staan met de kaak.

Kan wel hoor, jij zal het dan wellicht correct aangepast hebben.
In feite is die academische kaptoom met ijzer gemaakt voor het verfijndere grondwerk aan de hand (om niet met een bit de jonge mond te verprutsen is het dus beter om met kaptoom te werken) en dan zou het, als je de kaakriem strak genoeg aanspant en op de juiste hoogte vastmaakt, niet mogen afzakken.
Maar ondanks dat deze kaptoom er niet voor dient, zag ik mensen ook paarden longeren met deze kaptoom. Doordat het leder van de hoofdriem smal is en daardoor makkelijker glijdt, was de kaakriem afgezakt bij degene die ik zag werken. Ook zat de kaakriem aan de ene kant veel hoger dan de andere en ook de riem over het hoofd ging prikken tegen de oogkassen. Als de kaakriem op de verkeerde plaats zit, dus niet op breedste deel van de kaak maar meer naar onderen toe, heeft die ook de neiging om af te zakken. Ik vond dit persoonlijk niet leuk om te zien.

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:03

Cambiar:
Oke, bedankt!! Ben benieuwd! Maar jouw naam is hier Cambiar, maar is jouw echte naam dan Lusitana? Of waarom noemt iedereen je zo? En hoe duur zou de kaptoom incl. teugels worden?