Springruiters; allemaal met bontje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Re: Springruiters; allemaal met bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:29

Tja veel mensen kunnen hier ook behoorlijk overdrijven hoor, met al die perfect passende zadels. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf ook zo'n zadelmieperd, maar ik heb dan ook maar 1 paard waar ik jaren mee doe.

Een correct zadel kan op veel paarden passen, en als er constant paarden komen en gaan, is het heel begrijpelijk dat ze niet voor elk paard waarmee ze een keer een grote prijs rijden een compleet nieuw zadel aanschaffen. Zou ook vervelend zijn voor de ruiter, die moet zich dan elke keer aanpassen. Daarbij vind ik een onderlegger of een bontje bij springen sowieso geen gek idee, is toch best een klap elke keer zo'n hoge sprong. En ze zorgen er echt wel voor dat een zadel past hoor.. Een zadel hoeft niet perse helemaal op maat gemaakt zijn om te passen, dat zijn over het algemeen toch paarden met ruggen die al niet makkelijk zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:29

Tijdje geleden ook een stuk gelezen over topruiters en passende zadels. Wat bleek, de topruiters hebben zo'n balans dat zij met een minder goed passend zadel het paard nog geen schade toebrengen. Daarbij heb ik ook bij zeer bekende ruiters stage gelopen en gewerkt en die hebben allemaal een paar zadels die op de meeste paarden wel aardig passen. Goede zadels met flink teruggesneden kamer en dan 2 a 3 verschillende boommaten. En daar zaten ook olympische ruiters tussen :D

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:34

Dus conclusie: een niet- maatzadel en een bontje onder het zadel kunnen geen kwaad. Anders dan hier vaak beweerd wordt? (Ik heb zelf trouwens wel een maatzadel en zou niet snel een bontje gebruiken)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:34

MarjanB schreef:
Tijdje geleden ook een stuk gelezen over topruiters en passende zadels. Wat bleek, de topruiters hebben zo'n balans dat zij met een minder goed passend zadel het paard nog geen schade toebrengen. Daarbij heb ik ook bij zeer bekende ruiters stage gelopen en gewerkt en die hebben allemaal een paar zadels die op de meeste paarden wel aardig passen. Goede zadels met flink teruggesneden kamer en dan 2 a 3 verschillende boommaten. En daar zaten ook olympische ruiters tussen :D

Klopt, dat merk ik ook dagelijks... Paarden hebben minder last van een slecht passend zadel, dan van een slecht zittende ruiter :j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:36

Lienboon schreef:
Dus conclusie: een niet- maatzadel en een bontje onder het zadel kunnen geen kwaad. Anders dan hier vaak beweerd wordt? (Ik heb zelf trouwens wel een maatzadel en zou niet snel een bontje gebruiken)

Hangt er vanaf... Als jij een zadel hebt die wat nauw is en je gaat er een bontje onder doen waardoor hij nog nauwer wordt, dan denk ik wel dat het paard in kwestie not amused is...

Vergeet overigens ook niet dat de ligging en drukverdeling van een springzadel vele malen anders is, als die van een dressuurzadel...

Ik heb zelden paarden gehad die op springzadels reageerden, maar vaak wel diezelfde paarden op dressuurzadels zien reageren... Zeker jonge dieren of dieren met een gevoelige rug.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:38

Wat denken mensen snel zwart wit..
Natuurlijk kan je niet zomaar elk zadel op een paard donderen met een bontje eronder.
Die springruiters zijn niet van gisteren hoor, die hebben vaak wel meerdere zadels en zorgen dat ze er eentje hebben die er gewoon netjes op past.

En dat wat Suelza zegt heb ik ook gemerkt, dat paarden op springzadels inderdaad minder reageren dan op dressuurzadels.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:48

Essie_blue, je hebt gelijk vind ik. Het is ook niet zo zwart wit. Op bokt echter was het altijd gelijk slecht als je over een bontje begon, vandaar mijn overdreven conclusie de andere kant op, was benieuwd naar de reacties, maar die blijven nu ineens uit?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:59

Daar heb je zeker gelijk in! Maar bokt kan daarin flink overdrijven. Kijk nog eens naar Suelza haar post :)
En natuurlijk zijn er paarden met moeilijke ruggen, die hebben wat extra aandacht nodig, maar dat zijn er maar een paar..

Suelza schreef:
MarjanB schreef:

Klopt, dat merk ik ook dagelijks... Paarden hebben minder last van een slecht passend zadel, dan van een slecht zittende ruiter :j

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 06:46

Ik had het er laatst nog met m'n zadelmaker over (komt ook bij ruiters op gp niveau) en die zegt hetzelfde als ik in praktijk (op stal) mee heb gemaakt, die ruiters hebben vaak een smal en een breder zadel, het verschil, voor een normalere schoft doen ze een pad ertussen.
Dressuur gebeurt het ook maar op een of andere manier minder, ken ook ruiters die elke zoveel tijd zadelmaker laten komen om alles weer passend op een paard te krijgen

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:27

Springruiter zijn over het algemeen ook iets makkelijker dan de dressuurruiters ;)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:47

Zo grappig eigenlijk...

Ik opende laatst een topic dat ik op zoek was naar een goed bontje. Meteen 5 reacties over het feit dat ik GEEN bontje moet gebruiken terwijl ik dit advies wel heb gekregen van zadelmaker EN de osteopaat.

Maar als een topic word geopend over springruiters die bontjes gebruiken is het ineens niet meer erg := schijnheilig gedoe altijd... En dan heb ik niet over alle bokkers hoor!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:03

Zelf gebruik ik wel altijd een bontje of gelpad onder het zadel. Komt ook omdat mijn paarden gebruikt worden als lespaarden. Niet alle lesklanten kunnen al goed rijden, om de rug te beschermen gebruik ik dus bontjes en gelpads.

En zeker zodra we gaan springen, dan vind
ik die extra bescherming erg fijn.
De paarden hebben maar één rug en daar moeten ze hun hele leven mee doen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:14

Ik denk dat die bontjes op de concoursen voor het grootste deel wel voor de show zijn. Gezien ze er allemaal mee rijden. Maar het zal ook wel wat schokdemping geven.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:15

M_hartje_M schreef:
Zo grappig eigenlijk...

Ik opende laatst een topic dat ik op zoek was naar een goed bontje. Meteen 5 reacties over het feit dat ik GEEN bontje moet gebruiken terwijl ik dit advies wel heb gekregen van zadelmaker EN de osteopaat.

Maar als een topic word geopend over springruiters die bontjes gebruiken is het ineens niet meer erg := schijnheilig gedoe altijd... En dan heb ik niet over alle bokkers hoor!

Tja maar als jij 1 paard hebt en een goede zadelmaker zou je het ook zat af kunnen zonder bontje en met een goed passend zadel :) Daarbij hebben de springruiters op hoog niveau zo'n evenwicht en balans boven het paard dat ze de dieren niet in de weg zitten en een iets minder goed passend zadel met bontje geen kwaad kan. Bij de gemiddelde amateur juist wel..

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:15

+ dat die paarden bijna allemaal dezelfde bouw hebben.
Ik rijd mijn 2 paarden ook met hetzelfde zadel en bij eentje ligt het ook net iets beter met bontje onder.
Wil niet zeggen dat het zadel niet past. Heb dan ook nog nooit drukpunten of schuurplekken of wat dan ook gehad.
De goede zadels worden grondig getest op pasvorm en worden zo gemaakt dat ze gemakkelijk passen op het gros van de paarden.
Vind dat er hier op bokt toch wat overdreven kan worden qua zadels. Een degelijk zadel zal toch al een betere pasvorm hebben dan een prutzadel. En buiten bij bepaalde rassen zoals haflingers en friezen of de net iets fijnere typetjes zoals volbloedjes enzo liggen de meeste sportpaarden toch echt wel dicht bij elkaar qua bouw. Om dan voor dat half maatje extra of minder een nieuw zadel te moeten kopen...
Ik zit met mijn maatje 39 nog heel goed in een 38,5 als ik geen te dikke kousen draag en in een 39,5 zit ik iets ruimer, maar kan ik ook perfect mee lopen. Ik loop er dan nog heel de dag mee rond. De meeste paarden worden een uur per dag getraind, dus zo snel gaan ze daar geen last van ondervinden.
Wel praat ik zeker niet goed dat sommige ruiters met zadels rijden die totaal niet goed zitten en waar het paard op termijn echt last van ondervind. Dat is nog iest anders dan een centimetertje op te vullen met bontje. Die op maat zadels zijn vaak geen haar beter als de standaard zadels die al jaren getest worden op pasvorm en comfort voor het paard. Ergens ook de kerk in het midden kunnen houden tussen marketing en necessiteit. Met een beetje gezond verstand kom je al een heel eind.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:23

betadine schreef:
+ dat die paarden bijna allemaal dezelfde bouw hebben.
Ik rijd mijn 2 paarden ook met hetzelfde zadel en bij eentje ligt het ook net iets beter met bontje onder.
Wil niet zeggen dat het zadel niet past. Heb dan ook nog nooit drukpunten of schuurplekken of wat dan ook gehad.
De goede zadels worden grondig getest op pasvorm en worden zo gemaakt dat ze gemakkelijk passen op het gros van de paarden.
Vind dat er hier op bokt toch wat overdreven kan worden qua zadels. Een degelijk zadel zal toch al een betere pasvorm hebben dan een prutzadel. En buiten bij bepaalde rassen zoals haflingers en friezen of de net iets fijnere typetjes zoals volbloedjes enzo liggen de meeste sportpaarden toch echt wel dicht bij elkaar qua bouw. Om dan voor dat half maatje extra of minder een nieuw zadel te moeten kopen...
Ik zit met mijn maatje 39 nog heel goed in een 38,5 als ik geen te dikke kousen draag en in een 39,5 zit ik iets ruimer, maar kan ik ook perfect mee lopen. Ik loop er dan nog heel de dag mee rond. De meeste paarden worden een uur per dag getraind, dus zo snel gaan ze daar geen last van ondervinden.
Wel praat ik zeker niet goed dat sommige ruiters met zadels rijden die totaal niet goed zitten en waar het paard op termijn echt last van ondervind. Dat is nog iest anders dan een centimetertje op te vullen met bontje. Die op maat zadels zijn vaak geen haar beter als de standaard zadels die al jaren getest worden op pasvorm en comfort voor het paard. Ergens ook de kerk in het midden kunnen houden tussen marketing en necessiteit. Met een beetje gezond verstand kom je al een heel eind.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn merrie die op het eerste oog heel normaal is qua bouw, heeft een hoge doorlopende schoft, is rondgeribt en heeft ook nog eens een smalle boommaat nodig. Stop daar een paar weken een "standaard" zo uit de fabriek zadel op en je hebt een heel dwars paard onder je kont..

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:32

Ja het kan niet alle paarden passen dat is een feit, maar dat zul je dan ook snel merken dat het niet past. Hoog doorlopende schoft, dan merk je toch dat de schoft niet genoeg vrijheid heeft en dan past het zadel gewoon niet. Bij rondgeribte paarden krijg je dan ook snel een zadel die schuift... past dus ook niet. Daarmee dat ik ook zei dat je met gezond verstand al een heel eind komt. Een zadel opleggen die knelt en of schuift is dan ook not done, maar ik zie die topruiters dan ook geen metertje zestig springen met een zadel die voor geen meter past. Ik zeg niet dat de standaard zadels voor alle paarden passen, maar dat er toch een groot aantal paarden het op een standaard a-merk zadel het heel erg goed doen.
ik heb bvb een kieffer, die zijn heel geschikt voor paarden met wat meer schoft zoals mijn ruin. Voor mijn merrie past het zadel ook, het schuift niet en blijft mooi liggen zonder te knellen of te schuiven, het enige minpunt is dat mijn onderlegger soms een beetje naar achter schuift. Heb dit enkel met dunne onderleggers, maar los het dan simpel op met bontje.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:31

Ik snap al dat prutsmuts over een bontje nooit zo eigenlijk. Zo dik zijn die schaapjes niet hoor. :n Als je zadel goed past denk ik dat dat best lekker kan liggen voor het paard als tussenlaag.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:52

De eigenschap van wol is dat het krimpt waar de druk zit, en vult waar minder druk zit, zo wordt de druk verdeeld :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:59

De meeste springruiters hebben max. 3 zadels liggen waar ze alles mee rijden met een bontje eronder voor de kleine verschillen. Het zijn meestal wel zadels van over de 3000 euro. Met dit systeem heb ik in al die jaren nog nooit drukkingen of witte haren of andere narigheid gehad. En vroeger (manegetijd) waar iedereen een zadel op zijn paard liet aanpassen en steeds weer een zadelmaker erbij had voor de zoveelste controle zag ik die problemen regelmatig.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 07:20

annelinnie schreef:
De eigenschap van wol is dat het krimpt waar de druk zit, en vult waar minder druk zit, zo wordt de druk verdeeld :)

Juist. Als zo'n bontje er werkelijk voor zorgt dat je zadel niet goed ligt moet men zich afvragen OF dat zadel wel zo goed ligt.. Wat doe je dan als je paard een beetje groeit in de spieren? -O- Die geven minder mee dan zo'n zacht velletje.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:57

En druk zo'n bontje maar eens in, als je boom een cm krapper wordt kan dat voor heel veel irritatie op de spieren rondom de schoft gaan zorgen. Als je boom te breed is door wegvallen van spieren en je wil dit tijdelijk opvullen, prima. Maar houd het dan wel in de gaten. Een paard kan door goed werk en ruimte om te groeien ineens ook flink verbeteren in bespiering rondom de schoft.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:07

Ik denk dat die bontjes onder het zadel eerder een mode verschijning is dan dat het echt gebruikt word voor de functie. :)

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:10

Wat een leuk topic !
Ik lees graag mee ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 12:26

Kermis schreef:
Ik denk dat die bontjes onder het zadel eerder een mode verschijning is dan dat het echt gebruikt word voor de functie. :)

Dat vind ik onzin! Ik gebruik het voor de demping. Vind het niet bijzonder mooi.