Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
MarjanB schreef:Tijdje geleden ook een stuk gelezen over topruiters en passende zadels. Wat bleek, de topruiters hebben zo'n balans dat zij met een minder goed passend zadel het paard nog geen schade toebrengen. Daarbij heb ik ook bij zeer bekende ruiters stage gelopen en gewerkt en die hebben allemaal een paar zadels die op de meeste paarden wel aardig passen. Goede zadels met flink teruggesneden kamer en dan 2 a 3 verschillende boommaten. En daar zaten ook olympische ruiters tussen
Lienboon schreef:Dus conclusie: een niet- maatzadel en een bontje onder het zadel kunnen geen kwaad. Anders dan hier vaak beweerd wordt? (Ik heb zelf trouwens wel een maatzadel en zou niet snel een bontje gebruiken)
Suelza schreef:MarjanB schreef:Tijdje geleden ook een stuk gelezen over topruiters en passende zadels. Wat bleek, de topruiters hebben zo'n balans dat zij met een minder goed passend zadel het paard nog geen schade toebrengen. Daarbij heb ik ook bij zeer bekende ruiters stage gelopen en gewerkt en die hebben allemaal een paar zadels die op de meeste paarden wel aardig passen. Goede zadels met flink teruggesneden kamer en dan 2 a 3 verschillende boommaten. En daar zaten ook olympische ruiters tussen
Klopt, dat merk ik ook dagelijks... Paarden hebben minder last van een slecht passend zadel, dan van een slecht zittende ruiter
schijnheilig gedoe altijd... En dan heb ik niet over alle bokkers hoor! M_hartje_M schreef:Zo grappig eigenlijk...
Ik opende laatst een topic dat ik op zoek was naar een goed bontje. Meteen 5 reacties over het feit dat ik GEEN bontje moet gebruiken terwijl ik dit advies wel heb gekregen van zadelmaker EN de osteopaat.
Maar als een topic word geopend over springruiters die bontjes gebruiken is het ineens niet meer ergschijnheilig gedoe altijd... En dan heb ik niet over alle bokkers hoor!
Daarbij hebben de springruiters op hoog niveau zo'n evenwicht en balans boven het paard dat ze de dieren niet in de weg zitten en een iets minder goed passend zadel met bontje geen kwaad kan. Bij de gemiddelde amateur juist wel.. betadine schreef:+ dat die paarden bijna allemaal dezelfde bouw hebben.
Ik rijd mijn 2 paarden ook met hetzelfde zadel en bij eentje ligt het ook net iets beter met bontje onder.
Wil niet zeggen dat het zadel niet past. Heb dan ook nog nooit drukpunten of schuurplekken of wat dan ook gehad.
De goede zadels worden grondig getest op pasvorm en worden zo gemaakt dat ze gemakkelijk passen op het gros van de paarden.
Vind dat er hier op bokt toch wat overdreven kan worden qua zadels. Een degelijk zadel zal toch al een betere pasvorm hebben dan een prutzadel. En buiten bij bepaalde rassen zoals haflingers en friezen of de net iets fijnere typetjes zoals volbloedjes enzo liggen de meeste sportpaarden toch echt wel dicht bij elkaar qua bouw. Om dan voor dat half maatje extra of minder een nieuw zadel te moeten kopen...
Ik zit met mijn maatje 39 nog heel goed in een 38,5 als ik geen te dikke kousen draag en in een 39,5 zit ik iets ruimer, maar kan ik ook perfect mee lopen. Ik loop er dan nog heel de dag mee rond. De meeste paarden worden een uur per dag getraind, dus zo snel gaan ze daar geen last van ondervinden.
Wel praat ik zeker niet goed dat sommige ruiters met zadels rijden die totaal niet goed zitten en waar het paard op termijn echt last van ondervind. Dat is nog iest anders dan een centimetertje op te vullen met bontje. Die op maat zadels zijn vaak geen haar beter als de standaard zadels die al jaren getest worden op pasvorm en comfort voor het paard. Ergens ook de kerk in het midden kunnen houden tussen marketing en necessiteit. Met een beetje gezond verstand kom je al een heel eind.
Als je zadel goed past denk ik dat dat best lekker kan liggen voor het paard als tussenlaag.
annelinnie schreef:De eigenschap van wol is dat het krimpt waar de druk zit, en vult waar minder druk zit, zo wordt de druk verdeeld
Die geven minder mee dan zo'n zacht velletje.