stang bit ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:05

Linnx schreef:
typisch weer bokt dit

Dit vind ik een vreemde opmerking. Je stelt een vraag, krijgt antwoorden en dan is het niet goed.

Er zijn veel ruiters hier die goed kunnen sturen en weten waar ze het over hebben.
Pak uit de antwoorden wat je wilt leren en doe daar wat mee. Negeer de antwoorden waar je niets van leert.

Als het alleen om het plaatje gaat zou ik gelijk de handdoek in de ring gooien als ik jou was.
Want op een stang zal hij uiteindelijk ook sterk worden als je rijtechnisch niet beter wordt.

Dan is de volgende stap de slof door de stang en dan moet de masseur komen om alles weer los te maken wat je vast hebt gereden.

Probeer aan je paard te denken. Alles waar kracht achter zit levert spanning op.....

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:06

masja schreef:
Linnx schreef:
typisch weer bokt dit

Dit vind ik een vreemde opmerking. Je stelt een vraag, krijgt antwoorden en dan is het niet goed.

Er zijn veel ruiters hier die goed kunnen sturen en weten waar ze het over hebben.
Pak uit de antwoorden wat je wilt leren en doe daar wat mee. Negeer de antwoorden waar je niets van leert.

Als het alleen om het plaatje gaat zou ik gelijk de handdoek in de ring gooien als ik jou was.
Want op een stang zal hij uiteindelijk ook sterk worden als je rijtechnisch niet beter wordt.

Dan is de volgende stap de slof door de stang en dan moet de masseur komen om alles weer los te maken wat je vast hebt gereden.

Probeer aan je paard te denken. Alles waar kracht achter zit levert spanning op.....

ok, bedankt voor de tip.
welk bit zou je me adviseren dan ?!

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:07

Tsja een scherper bit gaat dat niet oplossen IMO, werkt waarschijnlijk alleen maar averechts. het kan natuurlijk zijn dat je paard liever geen "rommelig" gebroken bit in zijn mond heeft maar dan zou ik liever een ongebroken trens nemen dan zo'n stang met hefboomwerking.

Brainless

Lisa_H schreef:
http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... stang.html

Als je persé een stang wilt kun je (volgens mij) beter die nemen.

Voor de rest kom je iedere keer aan met menbitten...

Die is bedoeld om samen met een onderlegtrens te gebruiken, en niet om zo te gebruiken.
Deze is nl nog scherper dan een menbit.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 06-12-13 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik denk dat het echt beter is om dat rijtechnisch op te lossen.

Het probleem is imo niet dat jouw paard sterk is, ook een veulen dat weg wil hou je niet. Het probleem is dat je paard zich vasthoudt in kaak en nek, en hoe scherper je bit, hoe meer hij zich vast gaat houden. Hij gaat pas willen loslaten en jouw hand opzoeken als hij je hand en het bit vertrouwt, en met een scherp bit is de kans erg klein dat hij dat doet.
Dus het lijkt mij slimmer om goede les te nemen, met een bit zonder hefboomwerking.

Samblabla

Dan zou ik voor een omgebroken trens gaan of een pessoa bitje. :)
Heeft niet een super scherpe inwerking maar wel wat scherper dan een dubbel gebroken bitje, de pessoa kan je evt. ook gebruiken als gebroken trens. :)

Anoniem

Linnx schreef:
ik zoek alleen een wat scherper bit , omdat mijn paard ontzettend sterk is. ;)

Het jammere daarvan is, dat je de oorzaak het sterk zijn niet oplost. Hierdoor zal je paard tijdelijk fijner lopen voor je gevoel, maar na een tijdje is hij er aan gewend en is je probleem terug. Je kan je denk ik beter richten op aanpakken waarom hij zich sterk maakt :)

Vergelijk het met sporen, als je paard sloom is kan je met scherpe sporen rijden maar je pakt het onderliggende probleem niet aan. Na een tijdje zal je paard dus ook mét sporen sloom zijn. Daarom hoor je sporen (en een bit als bijvoorbeeld een stang) te gebruiken voor verfijning van de hulpen, niet voor verscherping :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:08

Resistance schreef:
Je paard loopt er niet fijner mee, jij vind waarschijnlijk dat je paard mooier loopt, terwijl hij dat waarschijnlijk alleen maar doet om onder te pijn uit te komen. Als je nou eerst eens zorgt dat je hetzelfde kan rijden met een gewoon bit, dan mag je pas over een stang gaan nadenken.

TS, ik quote mezelf even. Gewoon een normaal bit nemen, en daar goed mee leren rijden!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:08

en een pessoa bitje ?!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:09

Resistance schreef:
Resistance schreef:
Je paard loopt er niet fijner mee, jij vind waarschijnlijk dat je paard mooier loopt, terwijl hij dat waarschijnlijk alleen maar doet om onder te pijn uit te komen. Als je nou eerst eens zorgt dat je hetzelfde kan rijden met een gewoon bit, dan mag je pas over een stang gaan nadenken.

TS, ik quote mezelf even. Gewoon een normaal bit nemen, en daar goed mee leren rijden!

waar basseer jij op dat ik niet goed rijd ?....

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:09

Omdat ik 16 ben gaat ze niet op me in...
Maar als je zo graag een sterker bit wil gebruiken, succes TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:10

Samblabla schreef:
Heeft niet een super scherpe inwerking maar wel wat scherper dan een dubbel gebroken bitje, de pessoa kan je evt. ook gebruiken als gebroken trens. :)

ongebroken is het zachtste bit wat er is :)

en een pessoabit is (sorry dat ik het zo zeg) imo een klootzak, heeft én een notenkrakerwerking en ook nog een flinke hefboom daarbij. Dat is echt geen vriendelijk bit :n

Anoniem

Linnx schreef:
Resistance schreef:

waar basseer jij op dat ik niet goed rijd ?....

Dat zeg ik niet, jij zegt dat je paard fijner loopt met dat menbit. Als je hem zo leert lopen met een gewoon bit, is dat toch veel beter? Of niet soms?

callass

Het is niet welk bit maar hoeveel les krijg je en hoe laat zij het jou oplossen. Hoe sterker scherper jij er tegen in gaat hoe sterker t paard word en lukt dit m niet gaat hij andere trucjes verzinnen om dr onder uit te komen.

Perryx

Re: stang bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:11

maar even wat ik hoorde, een pessoa bit trek je je paard toch ook een beetje mee in de krul ? dit is juist niet de bedoeling.... dus wat zouden jullie dan adviseren? gewoon een watertrens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:12

Linnx schreef:
maar even wat ik hoorde, een pessoa bit trek je je paard toch ook een beetje mee in de krul ? dit is juist niet de bedoeling.... dus wat zouden jullie dan adviseren? gewoon een watertrens?

Inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:12

Yamcha schreef:
Samblabla schreef:

en een pessoabit is (sorry dat ik het zo zeg) imo een klootzak, heeft én een notenkrakerwerking en ook nog een flinke hefboom daarbij. Dat is echt geen vriendelijk bit :n

Eens :)
Nou héb je ook ongebroken pessoa bitten volgens mij, maar dan heb je eigenlijk alsnog een verkapte stang in handen :+

@TS: Ik zou een trens adviseren, een watertrens of bustrens is prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:13

gewoon een watertrensje of een bustrensje ja :j dubbelgebroken of ongebroken moet je zelf kijken wat je paard fijn vindt :)
pessoa vind ik idd niet erg vriendelijk :n

Samblabla

Yamcha schreef:
Samblabla schreef:

Oh echt? Mij werd verteld dat een ongebroken bitje best wel sterk is. :+

Zeeuwsemeid

Brainless schreef:
Lisa_H schreef:
http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... stang.html

Als je persé een stang wilt kun je (volgens mij) beter die nemen.

Voor de rest kom je iedere keer aan met menbitten...

Die is bedoeld om samen met een onderlegtrens te gebruiken, en niet om zo te gebruiken.
Deze is nl nog scherper dan een menbit.

Oké, dat wist ik niet. weer wat geleerd :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:14

TS, waar heb je je teugels bevestigd? In de sleuven? Zoja, welke? Of die ring? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:15

Samblabla schreef:
Oh echt? Mij werd verteld dat een ongebroken bitje best wel sterk is. :+

helemaal niet :n

een ongebroken trens ligt super stil, knijpt niet op de tong, prikt niet in het verhemelte, zachter kun je het niet krijgen :)

het enige nadeel is soms dat paarden willen spelen met het bit, en dat gaat met een ongebroken trens niet heel goed, zo schijnt, om die reden heb ik inmiddels een K&K Rotary bit, dubbelgebroken :)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:15

oke, ik ga voor een watertrens denk ik.

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:16

Ik baseer op het feit dat je gelijk een men stange bit erin wil hangen en niet eens weet waar het bit voor dient en de werking ervan. Lijkt mij niet dat je echt enig idee hebt waar je mee bezig bent naast t feit dat je op een paard rond hobbelt.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:16

callass schreef:
Ik baseer op het feit dat je gelijk een men stange bit erin wil hangen en niet eens weet waar het bit voor dient en de werking ervan. Lijkt mij niet dat je echt enig idee hebt waar je mee bezig bent naast t feit dat je op een paard rond hobbelt.

tja je hebt mensen met paarden en paardenmensen, verschil moet er zijn he ! _/-\o_