Zadel drukt

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Re: Zadel drukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:13

Wat gaat eat? Een wintec zadel? En als hij nu niet past?

Wordt in ieder geval minimaal 4 maanden niet rijden dan.. Of tussendoor een barebackpad?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:15

Nogmaals, ik koop niet zomaar een zadel.

1. Hij gaat waarschijnlijk niet passen
2. Ik ben dan me geld kwijt

Ik kijk wel wat ik doe.

Maar ik heb antwoord op mijn vraag bedankt. :)
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 06-12-13 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:15

€ 500 voor een goed zadel? Dat is een koopje!
Houd er rekening mee dat als je nu een zadel koopt dat je hem regelmatig moet laten controleren. Een boomzadel verandert niet mee met je paard. Dan zou je eventueel voor een goed passend boomloos (Barefoot) of semi-boomloos (Hidalgo, Trekker) zadel kunnen kijken. Deze veranderen mee met je paard.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:16

Kun je niet inruilen, huidige zadel verkopen en met dat geld heb je al een bedrag?
Ik vind ook dat niet moet doorrijden met een niet passend zadel, dat kun je veel schade veroorzaken en dan ben je veel meer geld kwijt aan een osteopaat....

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:16

Mijn paard is uit zijn zadel is gegroeid (westernzadel, niet aan te passen) en de zadelpasser had helaas niks passends bij zich, dus is voor ons op zoek gegaan. Totdat ik een passend zadel had reed ik zonder zadel en deed vooral veel werk aan de dubbele longe. Als je paard goed aan de hulpen is, kan je hem net zo fijn aan de dubbele longe laten lopen als onder 't zadel.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:16

Voor jou een koopje, voor mij best duur hoor om in 1 keer te betalen
Ik ben al door mijn potje heen door dierenarts etc.

Mijn zadel is niets waard, daar vang ik misschien nog 50 euro voor. En boomloos is niks voor mij, ik had er 1 en die heb ik weer verkocht. Ik gleed naar links en rechts, opstappen met krukje ging helemaal al niet en ook niet vanaf de grond.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 06-12-13 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:17

Eventueel kijken voor een thorowgood die zijn ook aanpasbaar. Heb er nooit mee gereden dus akn er verder niks over zeggen
Je had gewooon beter moeten opletten. Nooit een paard kopen als je geen geld hebt voor onderhoud, wat nu als die ziek wordt :n

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:19

Geld voor een zadel is iets anders dan voor een dierenarts.
Als mijn paard iets heeft kan het allemaal geregeld worden.
En om te zeggen dat ik geen paard had moeten kopen vindt ik nogal erg om te zeggen, ik heb haar cadeau gekregen nadat ik welgeteld 12-13 jaar gewacht heb.
Dat ik blind was van liefde voor haar en ik niet dacht aan het zadel, tsja dat is een foutje die ik eerder had moeten zien.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 06-12-13 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:19

Wat je ook doet, rij niet door met een slecht passend zadel... dan kan je paard straks kapot zijn, en heb je niets meer :-(

Als logeren niet lukt, lijkt me daar een uitstekend leerdoel ligt. Ieder paard is te longeren, moet je wel weten hoe het moet.
Fietsen, hardlopen, longeren.... of tijdelijk rijden met boomloos zadel en/of barebackpad zou ook kunnen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:21

Tja, paarden zijn duur... Maar goed, ik denk dat dat nu wel duidelijk is. Als ik jou was zou ik niet alle boomloze zadels afschrijven omdat je een slechte ervaring hebt met één zadel, er zijn talloze verschillende merken en modellen. Op verschillende plaatsen kun je testzadels aanvragen. Zeker omdat je paard nogal eens aankomt en afvalt kan het zomaar een goede oplossing zijn en je hebt geen ellende meer met bijvullen en bomen verbreden/versmallen. Wel goed blijven opletten dat het past natuurlijk!

Met dit zadel doorrijden omdat je geen geld hebt voor iets anders lijkt me zacht gezegd geen goed idee. Ik zou zeggen, gebruik de tijd om te oefenen aan de longe o.i.d.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:22

Ik begrijp dat je dus een paar weken/maanden zal moeten wachten op een goed zadel.

Wat ik je zou adviseren om de situatie voor je paard iets te verbeteren is een pad met front-riser te kopen. Tweedehands hoeft dat niet veel te kosten. Zelf heb ik ook een tijdje een gelpad (zo een die direct op het paard kan onder je dekje) met verhoogde voorkant gebruikt. Het gelmateriaal zorgde dat bij evt. drukken er geen kapotte plekken op de huid ontstonden, de opvulling zorgde dat het zadel beter lag en dat het dus daardoor al niet meer drukte.

Wellicht goed om eens naar te kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:24

Tja, ik weet eigenlijk niet meer zo goed wat je doel nou is met dit topic.

Een ander zadel passen kan pas in februari, iets anders doen met je paard wil je niet dus moet er maar 6 dagen per week doorgereden worden. Heb jij wel eens 6 dagen achter elkaar een uur lang hardgelopen met hardloopschoenen die 2 maten te klein zijn? En dat 2 maanden lang?

Als je paard explodeert aan de longe is het denk ik een idee om daar juist op te gaan oefenen.
Het alternatief is je paard kapot rijden omdat je zo nodig met dit zadel verder wilt rijden.. Nou of dat nou een eerlijke optie is naar je paard toe.. Dat denk ik niet.

Dus ik zou zeggen, schuif dit zadel aan de kant, spaar je geld op en tot die tijd lekker aan de longe bezig gaan. Sorry hoor, exploderen of niet, hij moet toch wel fatsoenlijk aan de longe kunnen lopen? En mijn geitenpony was eerst ook een bommetje aan de longe en doet het nu echt superbraaf. Dus ze kunnen het wel degelijk leren.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:24

Dat is banketstaaf inderdaad maar dat weet je van te voren als je een paard koopt, daar is geld voor nodig.

Niet rijden dus, in de tussentijd longeren, gaat dat niet omdat je gelanceerd wordt? Haal hulp erbij want dan kun je niet longeren. Als longeren na lessen goed gaat doe je er een pessoa om (kun je vast wel lenen van iemand), daar kun je goed mee trainen.
Wat voer je haar? Want als je nu al vanaf de zomer 6 keer per week intensief rijdt gaat er wat fout op basis van de foto. Kijk goed naar het voer, niet te veel extra's en niet teveel krachtvoer want dat heeft ze niet nodig.
Ik raad ook aan om zonder zadel te gaan rijden.
Vergt wat oefening maar als je dat om de 2 dagen doet heb je het met een week onder de knie en kan je haar ook zonder zadel gerichter gaan trainen.
Doe dit niet iedere dag en niet voor langere periode achter elkaar want dat is ook weer niet goed (drukverdeling).

Desnoods ga je je verdiepen in vrijheidsdressuur, waar je ook goede spieroefeningen mee kan doen om haar fit te maken/houden.

Maar ga alsjeblieft niet met een slecht passend zadel rijden. Stel je voor dat je iedere dag naar school moet met een rugtas om waar 25 kg aan boeken zit (niet ongebruikelijk voor middelbare school gangers) en dat daar 2 botte messen in zitten die in je rug prikken, dat doet ook zeer, dus doe dat je pony niet aan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:25

Een front riser vult op aan de voorkant waardoor het hoger ligt. Dit is bedoeld voor wanneer het juist aan de voorzijde te ruim is. Dit zadel knelt, daar moet niet ook nog eens wat onder... :-(

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:25

Maar boomloos is gewoon niks voor mij en mijn paard.

Longeren heb ik met haar 3 keer in de week gedaan de eerste 4 maanden maar ik heb geen zin om steeds te skieen door de bak. (Aan touw hangen omdat ze geen fatsoenlijke volte kan maken en dan wegrennen en ik met me voeten in ski houding sta) mijn paard is op de manege waar ze eerst stond ontzettend verpest, dat zegt mijn instructrice ook. Als ze haar zin niet krijgt zorgt ze wel dat ze haar zin krijgt. Het enige wanneer ik haar kan corrigeren is als ik op haar rug zit.

Maar ik ga niet meer rijden. :) ik wacht even een paar maanden en kijk het dan wel aan dan heb ik genoeg geld en kan ik weer fatsoenlijk rijden.

Hartstikke bedankt iedereen. :)

@powerreiner, de foto is van juni dat staat er ook bij. Het is nu december. Ik heb haar sinds het einde van april. Ze is nu smaller.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 06-12-13 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:26

Dan ligt daar toch een mooi leerdoel, leren longeren met die knol. En ik ben ook op mn knietjes door de bak gegaan hoor. Maar ik ben de bak niet uitgegaan voordat ze het normaal deed.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:28

Longeren ga ik niet doen sorry, dan maar op rust 4 maanden. ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:28

Ninx schreef:
Een front riser vult op aan de voorkant waardoor het hoger ligt. Dit is bedoeld voor wanneer het juist aan de voorzijde te ruim is. Dit zadel knelt, daar moet niet ook nog eens wat onder... :-(

Het zadel knelt niet omdat het te smal is, het zakt op de schoft omdat de boom te wijd is geworden (paard afgevallen)
Op de foto zie je het zadel ook voorover liggen, wat er op wijst dat het te wijd is daar :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:29

Gewoon vanuit de basis opnieuw aanleren met een tweede persoon. Liefst iemand die ervaring heeft!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:31

Als ik nou even spelbreker mag zijn... Dus je paard gaat 4 maanden op rust, zal dus wel wat bespiering verliezen en vast ook wel wat dikker worden. Dan komt er een nieuw zadel dat passend wordt gemaakt. En daarna ga je weer trainen, zodat je paard weer verandert... Hou je er wel rekening mee dat de zadelmaker dan vast snel opnieuw kan komen? :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:32

Samblabla schreef:

Hoezo kun je niet gaan oefenen? Als de instructrice die zegt dat ze verpest is niet kan helpen zoek je toch een ander? Zijn zat mensen die problemen wel op kunnen lossen hoor en jou erbij kunnen helpen dat zelf ook te doen.

Meid bij mij op stal kon eerst ook niet longeren, paard werd knettergek rechtsom en dan was het ook skieën. Heeft er 1 keer hulp bij gehad, dag 2 kon ze het zelf zonder problemen.

En inderdaad, zadel aanmeten na 4 maanden rust is geen goed idee
Laatst bijgewerkt door PowerReiner op 06-12-13 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:33

Heb ik gedaan, ook al met 3 personen. Ik in het midden, iemand anders achter haar en iemand anders aan de buitenkant. Ze is scheef en daar werk aan met mijn instructrice.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:34

Kirsha schreef:
Als ik nou even spelbreker mag zijn... Dus je paard gaat 4 maanden op rust, zal dus wel wat bespiering verliezen en vast ook wel wat dikker worden. Dan komt er een nieuw zadel dat passend wordt gemaakt. En daarna ga je weer trainen, zodat je paard weer verandert... Hou je er wel rekening mee dat de zadelmaker dan vast snel opnieuw kan komen? :)

Dat snap ik.

De enige manier om haar te trainen, en dat ze luistert, is onder het zadel.

Maar nogmaals hartstikke bedankt voor jullie goede hulp en tips.
Ik ga niet meer rijden en 4 maanden sparen. :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:35

(heel bokt over me heen nu)

Of gewoon rijden met front-riser. Deze oplossing verdient geen schoonheidsprijs, maar lijkt me in dit geval het beste. Je kunt wel moraalridder spelen en zeggen dat TS niet meer moet rijden en maar moet leren longeren, stalmanagement omgooien en dergelijke... Hoeveel mensen hebben een paard om weken stalling te betalen en alleen maar te longeren? Welzijn paard staat voorop, maar rijden met front riser (of desnoods een leen zadel!) zal het paard niet gelijk schade toebrengen. En is alleszins beter dan niets doen en na een weekje toch het zelfde zadel er maar opleggen omdat paard z'n energie niet kwijt kan zonder ohz werk.

Zie ook de post van Kirsha, waardevolle aanvulling :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:36

Samblabla schreef:

Wat een onzin. Ook als je zadel straks wel goed is, is longeren echt wel een hele waardevolle aanvulling op je rijden.

Vraag me af waarom je niet gaat longeren, omdat je paardje vervelend doet of omdat het niet leuk is?