Voor en nadelen bitloos rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:24

Het is gewoon een feit dat de mond EN de neus erg gevoelig is.
Als de ruiter erg rustig met de hand is met bit, maar zonder bit heel erg zit te trekken, tja dan kan bitloos ook erg pijnlijk worden gemaakt, maar over het algemeen als je de teugels losjes hebt bij bitloos is dat voor het paard wel fijner, want dan voelt hij/zij er amper wat van.
Terwijl als je bij een bit de teugels in een boogje hebt blijft er druk ontstaan, het is en blijft een wel stalen ding in de mond nog wel en dan vaak ook nog eens dichtgesnoerd met een neusriem.
Veel paarden (niet alle!) reageren op bv een touwhalster minder goed als op een bit. Hoe denk je dat dat komt?
Juist ja, omdat het bit gevoeliger ligt en het paard er dus sneller op zal reageren.
Ik wil mensen die een bit gebruiken hen dat echt niet verwijten!
Maar ik zie gewoon geen reden om wel met een bit te gebruiken. Helaas misbruiken ook veel mensen het bit.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:26

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:08

Je hebt het over strakgesnoerde neusriemem etc., dus over verkeerd gebruik van bitten en derden. Bij verkeerd gebruik zal het paard altijd hinder ondervinden, net zo goed als bij bitloos.

Als je beiden dus wilt vergelijken, gebruik dan een dezelfde situatie met de optoming als verschil en niet ook nog vriendelijke en harde handen erbij (kunde/onkunde).

Want ik zie net zo goed harde handen bij bitloos, maar dat maakt bitloos niet slecht.

Onkunde zorgt voor verkeerd gebruik. Bitten die met kunde worden uitgezocht en gebruikt, daar is niets mis mee en dat geldt voor alles.

Edit: het stukje over een touwhalster etc. versus bit, dat een paard minder daarop reageert heeft niet veel te maken dat een bit scherper is, maar wel met de ruiter die denkt veel met de voorkant te moeten doen. Maar ook dat een touwhalster, en diversen, een optoming is die niet is gemaakt voor constante druk, terwijl je met een bit toch minimale verbinding moet hebben. Ofwel, een vergelijking die niet gemaakt kan worden. Ook als je kijkt naar optomingen die je wel kunt gebruiken met minimale constante druk, wil die vergelijking niet helemaal opgaan om dezelfde reden en om onderstaande.

Daarnaast, een paard zal ook moeten wennen aan een bitloze optoming (de druk komt nu op andere plekken). Als je hem (en jou) die tijd niet geeft... Tja.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:07

dynara schreef:
Maar wat veel mensen ook vergeten met bitloos rijden, dat het ook erg gevoelig op de neus ligt.
Mensen die niet kunnen omgaan met een bitloos hoofdstel doen het paard ook veel pijn...
Omdat de ligging van de drukpunten op de zenuwstelsel van het paard drukt.
niet kunnen omgaan met een bitloos hoofdstel betekend dat ze beter een andere hobby kunnen gaa zoeken, dan moet je al helemaal uit de buurt van een bit blijven.
Verder moet het niet veel uitmaken, paardrijden gaat tenslotte uiteindelijk om je zithulpen en beenhulpen.
Dan heb je principe geen bit voor nodig ;)
helemaal eens :j
Denk niet echt dat je veel kan vinden op internet, iedereen heeft toch zo zijn eigen mening over iets.
Ieder paard en ruiter is anders, dus lijkt me niet dat je met een onderzoek kan vaststellen wat juist is of niet.
je kan de werkingen bekijken, maar als je terug gaat naar het sturen op zit zou je gelijk uitkomen...

Persoonlijk vind ik:
Voordeel:
Je rijd er veel meer naar de ontspannenheid toe.
Paarden die gevoelig zijn met bit in kun je hier fijn mee trainen.
Nadeel:
Bij sommige bitloze hoofdstellen kan je zelfs het neusbeentje breken bij verkeerd gebruik.
dat is toch wel een heel groot fabel. dan moet je hem al veeeeeeeeeel te laag hebben hangen, en dan je teugels vastbinden aan een trekker ofzo.

Dit ligt natuurlijk bij iedereen anders...

magda_90

Re: Voor en nadelen bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:35

Om op de vraag van TS terug te komen: Indien de optoming anatomisch correct past en aansluit bij het niveau en voorkeur van paard én ruiter, is het voordeel dat je een correcte en aangename samenwerking aangaat.

Nadeel: je moet veel tijd en leervermogen hebben om de juiste optoming te vinden en niet aarzelen om diverse (professionele) hulp in te schakelen. De juiste optoming kan in sommige gevallen ook veel geld kosten.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:58

Bij mij niet hoor ;-), ik maak alle mogelijke systemen die je maar wil, heb ook eigen systemen ontworpen voor m'n gevoelige, hete Lusitano's.
Je kan zelf ook eigen ideeën laten maken.
Voor correct passende hoofdstellen doe ik maatwerk, hoofd-en neusriem passen dan perfect.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:01

Misschien kun je het boek van Paul Versluis hiervoor gebruiken als bron. 'Aanleuning' heet het. Zowel diverse bitten als bitloos rijden wordt behandeld.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:02

Je zoekt objectief onderzoek: dat is er amper tot niet.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:15

ChevalNoir schreef:
Misschien kun je het boek van Paul Versluis hiervoor gebruiken als bron. 'Aanleuning' heet het. Zowel diverse bitten als bitloos rijden wordt behandeld.

Om te weten of iets past, moet je niet in boeken gaan kijken.
Lid maken van bitloos.Nl en een paar bitloze modellen passen.
http://www.bitloospaardrijden.info/index.php
Paard zegt zelf gauw genoeg of hij er goed mee is of niet!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:09

Cambiar schreef:
ChevalNoir schreef:

Om te weten of iets past, moet je niet in boeken gaan kijken.
Lid maken van bitloos.Nl en een paar bitloze modellen passen.
http://www.bitloospaardrijden.info/index.php
Paard zegt zelf gauw genoeg of hij er goed mee is of niet!

Heb je de OP wel gelezen? TS wil een verslag schrijven dus het lijkt me niet echt heel relevant om dit op je eigen paard uit te proberen. Als je een zo objectief mogelijk verslag wil schrijven schiet je daar niets mee op.
Ik denk dat er heel weinig onderzoek is waar een eerlijk beeld naar voren komt. Het is vaak door mensen gedaan die van te voren al hun voorkeur hebben. Het boek ken ik niet maar zou je misschien best wat uit kunnen halen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:26

Cambiar schreef:
Bij mij niet hoor ;-), ik maak alle mogelijke systemen die je maar wil, heb ook eigen systemen ontworpen voor m'n gevoelige, hete Lusitano's.
Je kan zelf ook eigen ideeën laten maken.
Voor correct passende hoofdstellen doe ik maatwerk, hoofd-en neusriem passen dan perfect.

Mooi dat jou 'merk' niet duur is. Maar ik hoop dat je begrijpt waar mijn opmerking over ging. :)

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:05

Er is iemand die onderzoek doet door middel van een zelf ontworpen teugeldruk meter. Diegene was ook op het horse event. Daar kwam uit naar voren dat bij het halthouden paarden met een bitloze optoming vaak een druk van 18 kilo op hun neus krijgen en paarden met bit van 6 kilo dachtik. Ik weet niet meer hoe ze heet maar haar onderzoek kan wellicht iets zijn voor je. :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:06

Elvirave schreef:
Er is iemand die onderzoek doet door middel van een zelf ontworpen teugeldruk meter. Diegene was ook op het horse event. Daar kwam uit naar voren dat bij het halthouden paarden met een bitloze optoming vaak een druk van 18 kilo op hun neus krijgen en paarden met bit van 6 kilo dachtik. Ik weet niet meer hoe ze heet maar haar onderzoek kan wellicht iets zijn voor je. :)

dat is wel raar.. dan reageren ze slechter op halthouden met bitloos, dan met bit... terwijl ik hier dat juist niet heb..

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:18

@unihorses de onderzoeken liepen nog maar hier kwamen ze nu op uit, ik vond het ook best vreemd maar ik heb verder geen ervaring met bitloze optomingen en ik denk dat het verschil tevens te verklaren valt aan de manier waarop het inwerkt, bitloos en met bit.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:25

Elvirave schreef:
@unihorses de onderzoeken liepen nog maar hier kwamen ze nu op uit, ik vond het ook best vreemd maar ik heb verder geen ervaring met bitloze optomingen en ik denk dat het verschil tevens te verklaren valt aan de manier waarop het inwerkt, bitloos en met bit.

hoe werd dit dan getest? met paarden die gewend waren aan bit, of aan bitloos? kan me voorstellen dat sommigen er nog wat minder goed naar luisterden?

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:34

Elvirave schreef:

Dit klinkt heel raar, als een paard bitloos gewend is zou er geen verschil tussen bit en bitloos moeten zijn.
nou moet ik zeggen dat meestal stop zonder druk op de teugels of anders heel lichte druk.
Maar het zal best dat er mensen zijn die zo hard aan een bitloos hoofdstel trekken om halt te houden, die zijn er alleen ook wel bij hoofdstellen met bit volgens mij...
Ben wel benieuwd naar de opzet van dit onderzoek.

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:17

Verder weet ik ook niet meer hoe het onderzoek in elkaar zit, alweer even geleden...

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:54

laten we eerlijk zijn er zijn veel mogelijkheden om een paard te verkl*ten. met of zonder bit. Voor mij is het meer een doel om less is more te verwezenlijken. om minder tuig je nodig heb hoe beter het is anders vind ik dat het aan de ruiter lig.
Of het dan met of zonder bit is, maak niet veel uit. Zelf heb ik de mening dat het met de opvoeding te maken heb en hoe je paard is opgevoed.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:26

Een onderzoek door mij zelf, geldt dat ook ;)

Ik had een paard wat telkens zijn tong achter het bit gooide, waardoor hij achter de teugel ging lopen en ik het er met geen mogelijkheid voorwaarts uit kon rijden. DA, TA enz. erbij gehad, maar niks geen bijzonderheden, behalve dat hij kleine neusgaten heeft en een erg smalle mondspleet. Toen de FRA sidepull geprobeerd en dat was DE oplossing. Van de een op de andere dag over gestapt en geen problemen meer. Ik rijd er ook mee in het bos, buiten en in de bak. Voor mij op dit paard geen bit meer. Mijn andere paard wordt gewoon met een normaal bit gereden.

Het kan mode zijn of een way-of-life, maar voor mij was het een anatomische keuze.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:54

En daaruit blijkt wederom hoe belangrijk het is, dat wat je ook kiest, aansluit bij o.a. de anatomie van het paard. :j

magda_90 schreef:
Om op de vraag van TS terug te komen: Indien de optoming anatomisch correct past en aansluit bij het niveau en voorkeur van paard én ruiter, is het voordeel dat je een correcte en aangename samenwerking aangaat.

Nadeel: je moet veel tijd en leervermogen hebben om de juiste optoming te vinden en niet aarzelen om diverse (professionele) hulp in te schakelen. De juiste optoming kan in sommige gevallen ook veel geld kosten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:38

hiphorse schreef:
... maar wat echt uit onderzoeken naar voren is gekomen

weet iemand waar ik dit zou kunnen vinden ?

Zoek je nog bronnen?

Je zou op school eens na kunnen vragen of jullie toegang hebben tot digitale catalogussen als "Equine Veterinary Journal", daar staan veel onderzoeken in met betrekking tot bitten. Volgens mij ook bitloos, maar dan meer in samenhang met bitten en niet op zichzelf staand.

Ik moest zojuist iets opzoeken en ik viel eigenlijk stijl achterover wat er eigenlijk allemaal onderzocht is. :j Dat wordt veel leeswerk. :D

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:52

1 van mijn criollo's rijd ik afwisselend met en zonder bit (meestal sidepull). Hij is wel ""harder"" op zijn neus dan in de mond. Daarmee bedoel ik dat hij meer door mijn hand heenloopt zonder bit dan met bit. Als hij lekker de gang er in heeft en een btje heet is dan heb ik bitloos echt wel meer meters nodig om hem terug te nemen. Ook als hij een lekkere pol gras ziet als ik bitloos rijd, wil hij nog wel eens de teugels uit mijn hand trekken om een hap te nemen. Dat doet hij niet als ik hem met bit rijd.

marry22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:01

Ik rijd buiten bitloos met een kingekruist hoofdstel, aan een los teugeltje. Merk echter wel dat voor meer dressuurmatig oefenen ik niet op de juiste manier stelling kan vragen aan m'n paard. Het legt toch op een andere manier druk, waardoor ze enkel buigt met haar hoofd en niet vanuit rug- nek. Misschien als ik daar een beetje techniek voor heb dat dit wel lukt. Ben er nu alleen nog niet achter welke dat is.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:47

...dat heeft iets met het kaakgewricht en de buiging van de halswervels te maken :D , je vindt er veel over op internet.
Bitloos vergt een andere rijstijl en training, er wordt meer vanaf de grond getraind, andere oefeningen die voorafgaan aan de 'bereden dressuur' dan bij de moderne dressuur.
Als je gewoon met aanleuning zoals met bit gaat proberen rijden loop je tegen bepaalde moeilijkheden.
Ik zou me gewoon openstellen bij een training die past bij bitloze dressuur. Heb ik geleerd bij Jossy reynvoet, bij hem kan je heel veel leren!