Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
dynara schreef:Maar wat veel mensen ook vergeten met bitloos rijden, dat het ook erg gevoelig op de neus ligt.
Mensen die niet kunnen omgaan met een bitloos hoofdstel doen het paard ook veel pijn...
Omdat de ligging van de drukpunten op de zenuwstelsel van het paard drukt.
niet kunnen omgaan met een bitloos hoofdstel betekend dat ze beter een andere hobby kunnen gaa zoeken, dan moet je al helemaal uit de buurt van een bit blijven.
Verder moet het niet veel uitmaken, paardrijden gaat tenslotte uiteindelijk om je zithulpen en beenhulpen.
Dan heb je principe geen bit voor nodig
helemaal eens![]()
Denk niet echt dat je veel kan vinden op internet, iedereen heeft toch zo zijn eigen mening over iets.
Ieder paard en ruiter is anders, dus lijkt me niet dat je met een onderzoek kan vaststellen wat juist is of niet.
je kan de werkingen bekijken, maar als je terug gaat naar het sturen op zit zou je gelijk uitkomen...
Persoonlijk vind ik:
Voordeel:
Je rijd er veel meer naar de ontspannenheid toe.
Paarden die gevoelig zijn met bit in kun je hier fijn mee trainen.
Nadeel:
Bij sommige bitloze hoofdstellen kan je zelfs het neusbeentje breken bij verkeerd gebruik.
dat is toch wel een heel groot fabel. dan moet je hem al veeeeeeeeeel te laag hebben hangen, en dan je teugels vastbinden aan een trekker ofzo.
Dit ligt natuurlijk bij iedereen anders...
ChevalNoir schreef:Misschien kun je het boek van Paul Versluis hiervoor gebruiken als bron. 'Aanleuning' heet het. Zowel diverse bitten als bitloos rijden wordt behandeld.
Cambiar schreef:ChevalNoir schreef:Misschien kun je het boek van Paul Versluis hiervoor gebruiken als bron. 'Aanleuning' heet het. Zowel diverse bitten als bitloos rijden wordt behandeld.
Om te weten of iets past, moet je niet in boeken gaan kijken.
Lid maken van bitloos.Nl en een paar bitloze modellen passen.
http://www.bitloospaardrijden.info/index.php
Paard zegt zelf gauw genoeg of hij er goed mee is of niet!
Cambiar schreef:Bij mij niet hoor, ik maak alle mogelijke systemen die je maar wil, heb ook eigen systemen ontworpen voor m'n gevoelige, hete Lusitano's.
Je kan zelf ook eigen ideeën laten maken.
Voor correct passende hoofdstellen doe ik maatwerk, hoofd-en neusriem passen dan perfect.
Elvirave schreef:Er is iemand die onderzoek doet door middel van een zelf ontworpen teugeldruk meter. Diegene was ook op het horse event. Daar kwam uit naar voren dat bij het halthouden paarden met een bitloze optoming vaak een druk van 18 kilo op hun neus krijgen en paarden met bit van 6 kilo dachtik. Ik weet niet meer hoe ze heet maar haar onderzoek kan wellicht iets zijn voor je.
Elvirave schreef:@unihorses de onderzoeken liepen nog maar hier kwamen ze nu op uit, ik vond het ook best vreemd maar ik heb verder geen ervaring met bitloze optomingen en ik denk dat het verschil tevens te verklaren valt aan de manier waarop het inwerkt, bitloos en met bit.
Elvirave schreef:Er is iemand die onderzoek doet door middel van een zelf ontworpen teugeldruk meter. Diegene was ook op het horse event. Daar kwam uit naar voren dat bij het halthouden paarden met een bitloze optoming vaak een druk van 18 kilo op hun neus krijgen en paarden met bit van 6 kilo dachtik. Ik weet niet meer hoe ze heet maar haar onderzoek kan wellicht iets zijn voor je.

magda_90 schreef:Om op de vraag van TS terug te komen: Indien de optoming anatomisch correct past en aansluit bij het niveau en voorkeur van paard én ruiter, is het voordeel dat je een correcte en aangename samenwerking aangaat.
Nadeel: je moet veel tijd en leervermogen hebben om de juiste optoming te vinden en niet aarzelen om diverse (professionele) hulp in te schakelen. De juiste optoming kan in sommige gevallen ook veel geld kosten.
hiphorse schreef:... maar wat echt uit onderzoeken naar voren is gekomen
weet iemand waar ik dit zou kunnen vinden ?
Dat wordt veel leeswerk.
, je vindt er veel over op internet.