Peesbeschermers waarom wel/niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 00:22

ja die van mij kan bij uitgestrekte galop weleens aantikken of als die het ergens niet mee eens is :+

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 08:17

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:30

Hallo,
Onze paarden lopen nooit zonder peesbeschermers tijdens het rijden.
De reden hiervan is dat mijn paard tijdens het springen zich dusdanig tegen de pees sloeg dat ze een peesklap had.
Een half jaar gedokterd met als eind resultaat inslapen want haar been bleef dik en ze liep kreupel. |(
Sindsdien geen paard bij ons zonder beschermers.
De beschermers van tegenwoordig laten de meeste warmte erdoor, denk je dat anders de top ruiters hun paarden zouden beschermer met peeskappen ?
Die paarden hebben continu peeskappen om tijdens het rijden.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:36

Die van mij heeft ook altijd peesbeschermers om, voor de zekerheid. Ze kan soms n beetje raar doen haha.

Peesbeschermers zijn van BR en pagony.
Heb nieuwen gehaald bij divoza vorige week, ook van pagony maar dan die wat dikkere (zijn in aanbieding voor 25 euro) kan dr geen foto bijplakken, zit op mobiel haha. Maar daar wil ik wel meer van hebben. Fijn om mee te werken

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:37

Ik gebruik ze niet. De mijne tikt niet. Ik zou het eerst eens aankijken of hij gaat aantikken of niet. Zo niet zijn ze in mijn ogen onnodifg

StableDoor

Re: Peesbeschermers waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:12

Met beenbescherming moet je erg oppassen. De temperatuur onder die dingen kan zo oplopen tot 40 graden Celcius of nog hoger. Die warmte is heel slecht voor de pezen, die worden dan heel zwak, waardoor je juist een hele grote kans op blessures hebt. Ik ken dan ook veel paarden die ondanks (of juist door?) beenbescherming geblesseerd raakten. De meeste paarden die ik ken die zonder bescherming lopen hebben bijna nooit wat.

Sowieso geen beenbescherming omdoen omdat het 'mooi' is of 'voor de zekerheid'. Alleen gebruiken wanneer je paard altijd aantikt of strijkt, anders niet. Als je al beenbescherming om wil doen, kies dan voor beenbescherming met veel ventilatie (je hebt van die met een soort netstructuur), en zeker geen neopreen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:21

Ik schat het risico op langzaam optredende schade door over verhitting redelijk hoog in. Daarom doe ik het als volgt:
Dressuur en buitenrijden zonder peesbeschermers weinig risico op harde klappen
Springen, crossen en galoptraining met maar dan alleen met speciale ventilerende exemplaren. Zoek maar eens op tri zone of dalmar of bepaalde exemplaren van new.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:29

Met dressuurtraining alleen voorbenen peesbeschermers, wegens af en toe aantikken.
Springen / Buitenrit: Voor peesbeschermers, achter strijklappen en voorkan springschoenen, omdat ze dan niet even netjes weet waar ze haar benen moet laten :+

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:37

Ik rijd zelf àltijd zonder. Ik had ze niet eens, maar moest ze kopen voor een trailerladen training. Nu liggen ze langzaam te verteren in de kast... := (waren nog dure ook...)

roelhendrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:19

Gebruik ze puur omdat mijn paard zich snel raakt. Als het niet nodig zou zijn zou ik ze niet gebruiken

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:26

Ik gebruikte ze zelden. Eigenlijk alleen met springen en in de cross gebruikte ik mijn crossbeschermers. Tot een maand geleden.. Mijn paard heeft een half jaar met een blessure gestaan en toen kwam aan het licht dat het kwam door het aantikken van haar voorbenen waardoor een ontsteking was ontstaan. Nu dus consequent met peesbeschermers, maar ik vind het nog steeds niks :o Het wordt warm(er) en voor mijn gevoel worden de benen er niet sterker op. Mja.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:21

Ik gebruik ze nooit. Mijn paard tikt niet aan en accepteert sowieso geen beenbeschermers. De temperatuur onder een peesbeschermer kan oplopen tot zo'n 50 graden, hierdoor kunnen cellen afbreken en is er meer kans op peesblessures. Ik zou ze alleen gebruiken als het echt nodig is.

Nalatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:47

Ik gebruik bij de ene wel beenbeschermers, omdat hij durft aan te tikken. Als ik een nieuw paar beschermers opzet zie ik na 1x rijden al krassen vandaar dat ik ze ook blijf gebruiken.
De andere tikt niet dus die heeft er ook geen nodig.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:51

Ik heb sinds kort altijd met rijden peesbeschermers aan de voorbenen om. Hij heeft ijzers en hij loopt heel ruim waardoor hij veel tegen z'n pezen aan tikt. Voor z'n ijzers had ik ze nooit om. Met die ijzers vind ik dat te gevaarlijk..

Luckyy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:55

Nee, ik gebruik ze nooit. Mijn paard strijkt of tikt niet, dus waarom zou ik ze om doen?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:58

Tanja_14 schreef:
Hoi allemaal,
Ik heb al een beetje gezocht maar kon niet echt vinden wat ik bedoelde.
Mijn vraag is of jullie met peesbeschermers rijden en waarom? (Dus ook als je ze niet gebruik!) ik moest ze zelf altijd om doen bij mn verzorgpony maar vond zelf dat de pezen altijd zo heet werden... Heb nu een eigen pony (halfinger) en twijfel om ze te kopen...
Alvast bedankt!!!

Ik rijd niet met peesbeschermers. Mijn eerste paard (kruising haflinger arabier) had ze nooit om, bij zijn eerste eigenaar. Ik heb ze toen wel aangeschaft, maar hij (vorige eigenaar) zei: als het niet nodig is, dan moet je het niet gebruiken. Er zitten ook risico's aan het gebruik van die dingen. Het kan te heet worden, en dan kun je problemen krijgen (witte strepen op de benen geven aan dat het bekneld en te heet is geweest onder de 'beschermers').
Paard heeft nooit ergens last van gehad qua benen.
Paard wat ik nu heb (arabier), heeft ook goede benen en tilt ze goed op. Hij strijkt niet, hij tikt niet aan. De bedoeling is om wat wedstrijdjes te gaan rijden, endurance, en daar worden peesbeschermers ook niet zomaar gebruikt wegens de behoorlijke nadelen die er ook aan zitten.

Paard loopt extreem ruim, vooral buiten. Had laatst een pony mee op buitenrit. Paard stapt, pony draaft. Paard draaft, pony galoppeert. Ik ben maar niet gaan galopperen.

Lees ook eens het stukje over neopreen, wat hier op bokt staat.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:04

Ik rijd vrijwel altijd met een peesbeschermer.
Mijn paard is een lompe boerin die snel benen aantikt. Een goed gebouwd paard zou dit eigenlijk niet kunnen doen maargoed, eh die heb ik nu eenmaal niet.

Ik heb er een heel interessant filmpje van, over beenbescherming bij een renpaard en (ik vind) ook bij sportpaarden erg belangrijk.
Vanaf 18 min zie je een paardenpoot die ze op spanning zetten en nabootsen wanneer een paard met zijn achterbeen de voorpees zou raken op volle galop of bijvoorbeeld wanneer een paard net neerkomt van een sprong en daardoor de pees aantikt van voor.
http://www.youtube.com/watch?v=QsvS6gEBJuE

Ik gebruik altijd een SCHONE peeskap en koel de pees altijd even na het intensieve gebruik, voornamelijk in de zomer en stap dan nog een paar minuutjes over een betonnen/stenen pad. En heb nooit peesproblemen.
In de zomer rijd ik ook vaak met een springschoen omdat ik dan veel met kalkoenen in het land rijd, extra zekerheid...

maad_dfhhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:13

hee ik zou gewoon eens zonder proberen maar opletten of ze wondjes/bultjes krijgt op de voorbenen en bij de binnenkant van de kogel kijken of ze daar wondjes krijgt!!! zo kan je zien dat je niks, alleen peeskappen (beschermers voorbenen) , alleen strijklappen (beschermers achterbenen), of allebij nodig hebt.

groet madelief en(_) van fury
PS. je kan met vragen bij mij komen!!!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:18

I_Love_Fury schreef:
hee ik zou gewoon eens zonder proberen maar opletten of ze wondjes/bultjes krijgt op de voorbenen en bij de binnenkant van de kogel kijken of ze daar wondjes krijgt!!! zo kan je zien dat je niks, alleen peeskappen (beschermers voorbenen) , alleen strijklappen (beschermers achterbenen), of allebij nodig hebt.

groet madelief en(_) van fury
PS. je kan met vragen bij mij komen!!!

Een peesblessure hoef je niet meteen aan wondjes te zien. Beter voorkomen dan genezen.

Vind persoonlijk ook dat merk en prijs meespelen, of ze ademen of niet etc.

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 08:40

Bedankt allemaal!!! ik ga de komende tijd goed opletten of ze aantikt...

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:17

Gerritt schreef:
Ik rijd vrijwel altijd met een peesbeschermer.
Mijn paard is een lompe boerin die snel benen aantikt. Een goed gebouwd paard zou dit eigenlijk niet kunnen doen maargoed, eh die heb ik nu eenmaal niet.

Ik heb er een heel interessant filmpje van, over beenbescherming bij een renpaard en (ik vind) ook bij sportpaarden erg belangrijk.
Vanaf 18 min zie je een paardenpoot die ze op spanning zetten en nabootsen wanneer een paard met zijn achterbeen de voorpees zou raken op volle galop of bijvoorbeeld wanneer een paard net neerkomt van een sprong en daardoor de pees aantikt van voor.
http://www.youtube.com/watch?v=QsvS6gEBJuE

Ik gebruik altijd een SCHONE peeskap en koel de pees altijd even na het intensieve gebruik, voornamelijk in de zomer en stap dan nog een paar minuutjes over een betonnen/stenen pad. En heb nooit peesproblemen.
In de zomer rijd ik ook vaak met een springschoen omdat ik dan veel met kalkoenen in het land rijd, extra zekerheid...

Bij dat filmpje zetten ze een mes op een losse pees. Hoe vaak doe je dat? Het is heel erg in scene gezet, vind ik persoonlijk, en geeft geen goede weergave van de werkelijkheid.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:24

Ik gebruik ze alleen als het strikt noodzakelijk is, bij inrijden (als ze nog niet zo zuiver lopen) en bij springen waar ze bij het landen risico lopen zich aan te tikken.

Peesbescherming helpt trouwens niet tegen verdraaien of verrekken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:27

zoutenootjes schreef:
Bij dat filmpje zetten ze een mes op een losse pees. Hoe vaak doe je dat? Het is heel erg in scene gezet, vind ik persoonlijk, en geeft geen goede weergave van de werkelijkheid.

Ze geven zo alleen maar even het effect aan van een klap tegen een pees.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:29

Heb het besproken met mijn hoefsmid en die is van mening dat het in 99 van de 100 gevallen helemaal niet nodig is. Hij gaf aan dat juist dóór de beschermers ze zichzelf pijnloos kunnen aantikken en helemaal niet meer opletten. Als je met een jonkie begint en hij geeft zichzelf een paar keer een tik, dan laat hij het wel in de toekomst ! Zijn mening uiteraard, maar sindsdien rijden we ook niet meer met beschermers en gaat gewoon goed. Alleen bij nieuwe dingen die eng zijn (bijv. eerste keer op het strand), doen we ze voor de veiligheid vóór om. Maar als er dan niks geks gebeurt, daarna niet meer.

En dat profs ermee rijden, wil uiteraard helemaal niet zeggen dat het nodig is. Wel zijn de belangen die daar op het spel staan van dien aard dat ze kennelijk veel voorzichtiger zijn. Maar ja, in veel gevallen mogen dat soort sportpaarden ook maar - rondom in de beschermers - een uurtje in een zandpaddock en meestal niet in de wei. Dus willen we ons daaraan spiegelen???

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:32

Na hoeveel rijd worden ze te heet dan?
Ik gebruik ze heel af en toe omdat hij nogal ruim pakt en wel eens aan tikt.