Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:07

Merk: Kieffer
Model: Paris Exclusive
Type zadel (DR, VZ, SP): Dr (extra diepe zit)
Hoeveel inch: 17,5
Draagvlak: ik ben nu op mn werk en kan het helaas niet nameten
Boommaat: 2 (staat gelijk aan een medium boom, ongeveer 30/31) corrigeer me als ik het fout heb, ik ben nu op mn werk en kan het niet nakijken Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten):
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): hmmm geen idee
Overige informatie:
Ik heb eerst een ander zadel gehad zodat ik wat rugbespiering kon trainen en toen hij wat sterker in zijn rug was konden we gaan rijden met de Kieffer Paris Exclusive.

Citaat:
Mijn zadelmaker heeft ook aangegeven dat er zoveel pony's (hij zij vooral tinkers en haflingers) met te lange zadels rijden, omdat de mensen die erop willen rijden eigenlijk gewoon te groot/stevig zijn, waardoor ze een 18 inch zadel moeten hebben, die die pony's qua lengte gewoon niet kunnen hebben, maar als het zadel echt goed past en goed 'verdeelt' en de ruiter echt in het midden van het zadel het zwaartepunt heeft, het helemaal niet zo'n probleem hoeft te zijn. En dat merk ik met mijn eigen pony ook, met 'verkeerde' ruiter (zadel net even aan de kleine kant voor ruiter, zwaartepunt te ver naar achter) drukt het zadel te ver 'achter' en met ruiter die er wel netjes in past, geen enkel probleem....

Mijn paardje is een tinker met een korte rug en het was niet makkelijk om iets te vinden wat paste voor ons samen. In overleg met mijn zadelmaker heb ik eerst getest met (precies hetzelfde zadel als ik nu heb) een zadel van mijn vader. Het advies van de zadelmaker was het kan net met jou kont je mag ook geen grammetje bijkomen, ofja met andere bewoordingen ik mocht (mag) geen dikkere kont krijgen -O- pfoee dat was ff K-U-T om zo geconfronteerd te worden. Maar wel een vreselijk goede stok achter de deur, ik ben gaan proberen wat af te vallen zodat ik beter in het zadel zou passen. Resultaat een aantal kilo's en een kledingmaat (van maat 42 naar maat 40, nu op naar de 38!!haha) minder en nu past het prima volgens de zadelmaker *\o/*

aherma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:18

Ik heb ook een massimo, endurance model. Dit model is naar mijn weten ook geschikt voor korte paarden. Wat een leuk filmpje fenne!

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:25

Merk: Tekna
Model: De S-line QC-train
Type zadel (DR, VZ, SP): DR
Hoeveel inch: 18 inch
Draagvlak: 46cm
Boommaat: 32
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): voorboom is te vervangen. Maten: small, medium, medium wijd, wijd en extra wijd
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): lage schoft
Overige informatie: synthetisch leer, verplaatsbare kniewrongen

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:35

ellen83 schreef:
Fijn dat de massimo er tussen staat. Dit is niet de versie met Franse kussens toch? Vind je dat er genoeg wrong op zit?

Zonder Franse kussens, maar die had ik niet nodig want dat maakte maar 1cm verschil en mijn paard heeft juist een draagvlak van 43cm dus past perfect.

Geen giga wrongen (kun je wel vragen als je hem laat maken denk ik), maar ik zit er netjes in en hoe langer ik er mee rijd, hoe beter ik er in ga rijden. Kunt er ook gerust een bosrit mee doen of een klein sprongetje, dus zo gedwongen zit je niet.

Ik kom van een te kleine wintec waarbij ik op de lepel zat, dus was een aanpassing maar gaat dus beter.
Je leest het misschien, ik ben verliefd op mijn zadel, zoveel meer schoudervrijheid en past zo goed op mijn fjordje <3 :D

ellen83

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 09:30

Iedereen die zijn zadel opgemeten heeft: hartstikke bedankt!

MAAR..... Er zijn nog veel meer zadels die er nog niet tussen staan. Kom op mensen! Meten is weten!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:30

Ik heb ook een paard met een korte rug en de schouders ook nog eens 'ver naar achteren'. Momenteel heb ik er een Macrider (grand prix pro) op liggen, deze is net iets te groot maar het is dan ook 18 inch geloof ik. Ik heb maar een 16,5/17 inch nodig. Het zadel is niet van mij dus de maten zou ik niet weten.
Zodra ik mijn paard weer goed onder het zadel is (heeft maanden vast gezeten, achter de schouder waar de meeste zadels dus juist 'in de weg' liggen) ga ik zelf een afspraak maken met Macrider omdat ik erg positief ben over deze zadels!

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:37

Toydoll schreef:
Maar een 'te lang' zadel... Ik neem aan dat je een zadel hebt gekozen qua inch maat waar jijzelf in past.

Een kleinere maat zadel gaat niet helpen. Sterker, gaat het alleen maar erger maken omdat je dan tever achterin het zadel zit, en hij dan juist achterin teveel druk geeft (waar hij toch al te lang is).

Ook het draagvlak, soms zie je zadels met kortere kussens achter voor paarden/ponys met korte ruggen, maar als ruiter het zadel goed vult, gaat hij juist over dat punt scharnieren, resulteert juist in veelste veel druk achter de laatste rib.

Ga gewoon naar een zadelmaker :D

Mijn zadelmaker heeft ook aangegeven dat er zoveel pony's (hij zij vooral tinkers en haflingers) met te lange zadels rijden, omdat de mensen die erop willen rijden eigenlijk gewoon te groot/stevig zijn, waardoor ze een 18 inch zadel moeten hebben, die die pony's qua lengte gewoon niet kunnen hebben, maar als het zadel echt goed past en goed 'verdeelt' en de ruiter echt in het midden van het zadel het zwaartepunt heeft, het helemaal niet zo'n probleem hoeft te zijn. En dat merk ik met mijn eigen pony ook, met 'verkeerde' ruiter (zadel net even aan de kleine kant voor ruiter, zwaartepunt te ver naar achter) drukt het zadel te ver 'achter' en met ruiter die er wel netjes in past, geen enkel probleem....

Maar goed, bij mijn pony is een 15 inch al aan de lange kant...

Amen, ga gewoon naar een zadelmaker.

Overigens heb ik een Kent en Masters 17,5 inch dressuurzadel op mijn korte en (erg) brede haflinger liggen.
Helemaal aangepast door de zadelmaker...

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 14:58

Heel erg leuk dat er mensen zijn die adviseren om er een zadelmaker bij te halen, maar..
Ten eerste is er al een zadelmaker in het spel
En ten tweede vraag ik geen advies of if eel of niet iemand moet inschakelen. Ontopic houden aub

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:35

ik heb ook zadelmmaker laten komen en vondt dat massimo trail ging passen maar toch nog te lang .
nu een prydi de luxe van Neel prydi. komt maandag binnen dus dan pas fotos maken.
mijn tinkertje van 1.40 is ectreem kort en schouder ook nog ver naar achteren.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:48

Vergeet ook niet dat het mogelijk is een langer zadel (wat nodig is voor de ruiter) kortdragend te maken. Heeft iets te doen met de twist in het zadel. Heb het zien gebeuren bij een westernzadel op een paardje met ook een erg korte rug. :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:53

ryukapple schreef:
Merk: Tekna
Model: De S-line QC-train
Type zadel (DR, VZ, SP): DR
Hoeveel inch: 18 inch
Draagvlak: 46cm
Boommaat: 32
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): voorboom is te vervangen. Maten: small, medium, medium wijd, wijd en extra wijd
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): lage schoft
Overige informatie: synthetisch leer, verplaatsbare kniewrongen

Same here... alleen 17 inch en die is 42 cm.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:18

massimo trail geeft minder ruimte voor je eingen bips zeg maar.
heb nu een prydi en zijn korte zadels voor volwassen kontjes .

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:23

Ik heb een pony met een hele korte rug. Ik heb sinds een paar maanden een op maat gemaakt zadel van ' het zadel atelier'.
Ik heb de 'arabien fit' van 17.5 inch.
Wat vaak een mis vatting is, is
Dat mensen denken dat hij alleen voor Arabieren is, maar het dat is niet waar.
Hij heet zo omdat Arabieren vaak een korte rug hebben.

Ik ben er heeeeeel erg blij mee en wil hem nooit meer kwijt!!
Mijn pony loopt sinds we het nieuwe zadel hebben veeel beter en makkelijker!!!

Succes

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:56

Alsof zadelpassers zo fantastisch zijn. 9/10 keer hebben ze nergens verstand van. >;)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:53

antje_vip schreef:
Alsof zadelpassers zo fantastisch zijn. 9/10 keer hebben ze nergens verstand van. >;)

Gelukkig hebben we altijd nog de paarden om ons te vertellen in hoeverre het zadel past :D

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:15

Ik zie Neel staan... die kan iets met ijslanderzadels. Als er 1 ras is met een extreem korte rug en terugliggende schouder is het wel de ijsco. En daar moeten ook volwassen mensen met een flink achterwerk op passen. Daar zijn zadels op aangepast: extreem kort maar wat breder in de zitting zodat je kont er nog wel inpast. Zeker het overwegen waard.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:56

Nirvana_ schreef:
antje_vip schreef:

Gelukkig hebben we altijd nog de paarden om ons te vertellen in hoeverre het zadel past :D

Ook niet helemaal waar.. die van mij heeft waarschijnlijk der hele leven (vanaf 3 jaar ingereden, is nu 11 jaar, dus in totaal 8 jaar ohz) met slechte zadels gereden. Bij mij heeft ze pas na een hele lange tijd laten merken dat het zadel niet paste. Wist ik overigens zelf ook niet want die was aangekocht via een zadelmaker en 4 cm te lang :n

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:17

Merk: WOW
Model: Zou ik niet durven zeggen :o
Type zadel (DR, VZ, SP): Dressuur
Hoeveel inch: 17,5
Draagvlak: -
Boommaat: 3 en 6 hebben we
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Jazeker
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): beide
Overige informatie: WOW-zadels hebben lucht kussen die per kamer worden opgevuld,
boommaat 1-6 evt. met een stukje ijzer erop mocht een ervan niet goed zijn (hebben wij in ieder geval)
Kussen, boom, zweetblad, alles kan eraf en aangepast worden. Ideaal voor ons, wij gebruiken hem op twee paarden. _/-\o_
Jammer genoeg wel ongelooflijk duur

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:19

Merk: Prydi
Model: Standard
Type zadel (DR, VZ, SP): Neigend richting dressuur
Hoeveel inch: 17
Draagvlak: 47cm
Boommaat: W
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Kan smaller, breder
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft):Lage
Overige informatie: is voor mijn oudere IJslander met een wat holle rug en een peervorm

Merk: Prydi
Model: Delux
Type zadel (DR, VZ, SP): Neigend richting dressuur
Hoeveel inch: 17
Draagvlak: 44cm
Boommaat: XW
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): Kan smaller, breder
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft):Lage
Overige informatie: is voor mijn jonge IJslander met rechte rug en appelvorm

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:27

JuravelOX schreef:
Kortom 1 of 2 cm kan dus al veel uit maken als ik het goed begrijp....
Ik doel dan op wintec 15" is 38cm en 16" is 40cm 17" is 43cm en 17,5" is 44cm

Volgens mij kloppen deze maten niet? 38 cm (= 15 inch) is de maat van de zitting, en dat geldt voor de 16 en 17 inch die je noemt ook.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:09

Mijn wintec Isabelle van 17.5 inch had een draagvlak van 49 cm dus ik denk dat het hierboven de zitmaat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:47

ellen83 schreef:
Celiien schreef:
Wat is er mis met een goede zadelpasser dit te laten dien? Imo is dit zijn beroep dus neem aan dat hij dit wel weet... Toch?

Omdat mensen niet alleen afhankelijk willen zijn van het aanbod van een zadelmaker. Die heeft immers ook niet alles op voorraad of hebben daar het budget niet voor.

Er zijn een aantal goede zadelpassers.....dan zijn er ook zadelmakers die erg goed zijn...als eigenaar de principes van een passens zadel kennen is ook een must.

Zelf frutten binnen een krap budget gaat gewoon niet lukken, punt uit en geeft bij die paarden die zelfs nog met een gebroken zadelboom doorlopen geen probleem, maar dat zijn er maar een paar.

Een verkeerd zadel verpest je paard, je zit en ook jezelf en het zadel wat niet meer verkoopbaar is...

Dan allerlei blessures, paten dit en paten dat en boktdokters verder, jarenlang niet fijn gereden...

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:01

Ik heb ook een paard met een korte rug.
Ik had een zaldi zadel (new kent type, werd aangeraden voor paarden met een korte rug), was ook een passer bij geweest maar dit zadel bleek ook over de laatste rib heen te liggen.

Nu heb ik een maatzadel dus opmeten heeft geen zin anders had ik het graag gedaan.
Wat betreft geen maatzadel nemen voor een jong paard ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik heb van mijn ervaringen geleerd dat je beter meteen een goed zadel kan aanschaffen, scheelt een hoop ellende.
Laatst bijgewerkt door loversyl op 06-12-13 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 10:08

Nogmaals, de vraag is niet of er een zadelpasser aan te pas moet komen!
Dit topic is bedoeld zodat mensen een indicatie hebben welke zadels eventueel geschikt zijn. Zoeken naar een naald in een hooiberg is vrij lastig. Een bertje hulp van ervaringsdeskundigen is toch fijn?

Dus als je wil reageren, dan goed opletten wat er gevraagd wordt. Zoveel mensen hier op bokt die vinden dat ze alles maar moeten zeggen...

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:20

Safiera schreef:
JuravelOX schreef:
Kortom 1 of 2 cm kan dus al veel uit maken als ik het goed begrijp....
Ik doel dan op wintec 15" is 38cm en 16" is 40cm 17" is 43cm en 17,5" is 44cm

Volgens mij kloppen deze maten niet? 38 cm (= 15 inch) is de maat van de zitting, en dat geldt voor de 16 en 17 inch die je noemt ook.

Het kán wel zo zijn. Mijn ervaring met het meten van tweedehands zadels (zelfde merk en model) is dat er verschil in kan zitten in de lengte van het draagvlak. Dus dat 17 inch niet altijd bijv. 37 cm is.

Edit: ik wil mijn zadel ook wel opmeten (past zéker op korte rug) maar is misschien boven budget? Zie foto in m'n profiel.