[WN] Is er een dubbel gebroken snaffle bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Is er een dubbel gebroken snaffle bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:29

Helemaal goed van je! niks mis mee :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 20:34

Ik update zo snel mogelijk. Ik heb al fotos van haar :D

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:45

Ik heb een snaffle shanks, dubbel gebroken. Dus geen billy allen, maar echt gebroken. Mag ook verkocht worden ;)
Heb m nooit geprobeerd...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 23:53

Heb je een foto?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:56

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 23:59

Oeeh das een mooie! Ik wil er zo eentje denk ik. Moet maar snel even haar maatje meten :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 08:53

Waarom persé dubbelgebroken ? Ik vind dit nu niet direct een fijn bitje, en ik begrijp dat je op zoek bent naar een echt zacht bit ? Dubbelgebroken en billy allen geeft heel veel druk op de tong. Zo'n bit heeft ook geen tongvrijheid. Je hebt wel geen nut racker effect, maar wel een pleteffect op de tong, dus vriendelijker is het zeker niet. Ik vind de myler comfort snaffle een rustig en zeer vriendelijk bit. Dat is een gewoon enkelebroken bit, met voorgevormd mondstuk. Zo heb je bijna geen notenkraker effect, en veel tongvrijheid.
Ook een bosal is helemaal geen vriendelijke optoming, én je moet er goed mee kunnen rijden. Een goedkope bosal laat je best links liggen, en een goede kost algauw minimum 250 - 300 €. Bij een bosal krijg je erg snel wondjes op de neus en onderaan het hoofd. Deze wondjes worden dan eelt. Bij paarden die door het snafflebit heen lopen, durf ik al eens overgaan op bosal, omdat een bosal echt 'bijt' als het paard er doorheen probeert te breken. Met een bosal leren ze wijken voor druk, maar vergis je niet, er verstandig mee omgaan is erg moeilijk, en doe je best niet zonderbegeleiding. Een vriendelijke bitloze optoming is de sidepull. Je hebt er erg leuke in westernuitvoering, kijk maar eens bij Fra.
Ik lees dat je wilt gaan reinen ? Weet dan, als je paard ouder is dan 5 jaar, dat je dan met een bit (scharenbit) moet rijden én op één hand. Dus in plaats van een dubbelgebroken snaffle zou ik dan eerder investeren in een goed scharenbit.
Succes !
Deze bv vind ik een leuke sidepull :
http://www.spirithorses.be/webwinkel.html

Kijk onderaan, de Shango.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:02

@ Sevke: die shank-verplichting geldt alleen op wedstrijden. En bijvoorbeeld niet bij alle levels van de WRAN.

Die comfort snaffle vind ik zelf ook heel erg prettig, formeel is dit ongebroken geloof ik (met dat rolletje). Maar goed, what's in a name. Mijn paard liep met inrijden heel fijn op het Myler babybit. Wat verder in de training gaf dat iets teveel ruis en ben ik overgestapt op een comfort snaffle level 1 van Myler. Sinds kort rijden we op een Level 2, die geeft wat minder druk op de tong en meer op de lagen. En hopelijk gaan we volgend seizoen heel voorzichtig toe werken naar een shank.

Overigens: mijn stalgenoot die een stuk verder in haar training is dan ik, traint haar paard met mijn babybit. Omdat haar paard daar nu eenmaal prima op loopt. Op show rijdt ze op een shank. Dus het kan allemaal :D

TS: het is denk ik een kwestie van proberen. Beginnen met het bit dat je paard gewend is lijkt me een prima uitgangspunt. Als dat niet (meer) bevalt, kun je eens verder gaan kijken. Misschien heeft je trainer of een stalgenoot wel een paar snaffles die je mag uitproberen bijvoorbeeld.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 09:07

Sevke, Daarom ga ik gewoon proberen waaronder mn paard het lekkerst loopt. Ik wil graag de dubbelgebroken proberen. Als die niet werkt dan probeer ik wel een enkelgebroken.
Ik ben beginnend westernruiter dus moet daarom alles nog even uitvinden.
Ik ga in het bos met touwhalster rijden denk ik. Dit doe ik al 4 jaar en vind dit heerlijk. Toch ben ik van mening dat een bitje helpt om het paard meer door zijn lichaam te laten lopen. Met de Bosal twijfelde ik idd al. Ziet er ook zo hard uit.

Mag ik vragen wat het verschil is tussen die levels van Myler Rumpleteaser?

Ik ga inderdaad gewoon verschillende bitjes uitproberen en kijken wat het paard het fijnst vind :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:10

Je schrijft toch dat je wedstrijden wil doen ? Dan moet je een bit, en geen snaffle. Met de reglementen van de wran ben ik niet bekend.
Ik zou ook niet zomaar iets kopen. Vraag eerst wat ze gewend is, en rijd daar dan mee verder. Ikzelf ben een Myler fan. Ze zijn hun geld echt waard. Later, als mijn paard bevestigd is, ga ik dan over op een Tom Balding, die zijn hun geld ook meer dan waard, maar dan moet je wel zeker weten wat je wilt, natuurlijk :). Ze zijn wat te duur om op de gok te kopen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 09:12

Ja maar dit paard heeft anderhalf jaar stilgestaan. Ik ga haar eerst weer rustig oppakken en dan weer verder trainen en tegen die tijd kijk ga ik wel kijken voor shanks ;)
Tom Balding? Voel me zo een leek hier :')
Daar ga ik eens wat over opzoeken

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:16

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:10

Bij de WRAN mag je tm L3 met twee handen rijden op een snaffle (of bosal). En vanaf L2 verplicht op een hand met bit (shanks)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 11:56

_Cindy schreef:
Bij de WRAN mag je tm L3 met twee handen rijden op een snaffle (of bosal). En vanaf L2 verplicht op een hand met bit (shanks)

Aah oke. Ja ik ga gewoon lekker met een snaffle beginnen en dan zie ik wel of ik verder wil gaan :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:27

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:38

Inderdaad beginnen met een snaffle. Mijn voorkeur heeft een snaffle met d-ringen. Myler moet je op googlen heeft een hele site met info.
Monique van Oregon Trail Tackstore verkoopt ze nog en kan je goed advies geven en je kan ze ook huren voor aankoop.

Shanks moet je nog lang niet aan beginnen, zeker niet bij een paard wat al even stil staat en misschien ook lichamelijk niet fit is. Sowieso niet op shanks beginnen als je beginnend bent in de western. Als je paard een goede basis heeft op een snaffle hang je er straks ( onder begeleiding!! ) een goede shank in en rijdt je verder in je training en geeft dat geen problemen als je wil starten.

Zat mensen die al even starten en nog altijd veel trainen met snaffle tussendoor.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:48

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:26