kaptoom/sidepull veel verschil?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Henkje

Re: kaptoom/sidepull veel verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:58

Die gevlochten neusriem heb ik ook. Pol kreeg daar een beetje schuurplekjes van, maar hij heeft een gevoelig huidje :)
De gluecksrad is bij mij nog nooit omgeklapt.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:05

Ik ben eigenlijk geen fan van een (academische) kaptoom om te rijden, ik vind die ringen vaak veel te ver naar voor staan om zijdelingse druk uit te oefenen vanuit het zadel. Ik heb een kaptoomneusriem laten maken bij Goedhard en heb gevraagd er 5 ringen op te zetten zodat het sidepull & kaptoom ineen is. Nadeel van mijn kaptoom is dat ik de neusriem te dun heb gekozen waardoor hij niet 100% stabiel blijft liggen.
Bloemhack/Glücksrad heb ik ook en vind ik het fijnste om bitloos mee te rijden, doordat je net wat met die hefboom kan spelen. Nadeel is inderdaad wel dat deze inderdaad durft omklappen.

Ik rij overigens heel weinig bitloos, enkel indien het niet anders kan (paard is in behandeling voor gebitsproblemen).
Daarbij een vraagje aan TS, is het gebit van jouw paard goed?
Laatst bijgewerkt door Ulaan op 27-11-13 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:08

jazeker, gebit wordt altijd keurig bijgehouden.
In juli is de tandarts er nog bij geweest, om hem wat te vijlen.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:42

Cemlys schreef:
Henkje, is zo n glucksrad iets scherper dan een gewone sidepull?

ja is scherper dan gewone sidepull!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:52

Glucksrad en bloem hebben hefboomwerking (althans afh. van hoe je ze vastmaakt) waardoor ze deels op een hackamore lijken zij het met kortere scharen.

Kaakgekruist ging mijn pony van vloeken veels te trage release, maar weet dat sommige mensen er wel heel blij mee zijn.

Hack op vorige pagina vind ik wel wat laag hangen, zou hem persoonlijk iets hoger hangen.
(en ik had er nog stuk bont onder gestopt om het tere velletje tegen het harde leer te beschermen (ding was toen net nieuw).
Overigens geen enkel probleem om met een hack Z oefeningen te rijden, gaat prima.
Heb er met beide pony's mee gereden, fjord gewoon voor de fun, zwarte omdat ie wondjes op zijn hoofd en lippen had en zo kon ik door rijden.

Hou wel in de gaten dat een hack heel streng in komt, overigens heeft goedhard een S-hackamore, die is veel fijner!
(veel hacks, kan bakstuk omhoog komen en te dicht bij ogen komen, met S-hack heb je dat niet)

Kaptoom vind ik leuk voor werken aan de hand, maar met rijden nooit uitgeprobeerd.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:58

Klopt Sjolvir, heb er inmiddels een nieuwe neusriem aan. (Neusriem van Barefoot)
Ik zat ook al te twijfelen of hij niet te laag zou hangen, ik ga hem dus nog iets hoger hangen.

edit; weet trouwens niet of je mij bedoelde? :P
Maar nu ik kijk, lijkt wel wat laag te hangen ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:00

De S hack is ook erg mooi ja!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:49

Jij doet natuurlijk voor beste, maar schakels in de neusriem, dat is best wel hard hoor.... er zijn andere oplossingen, wil je ev wel helpen als je dat wil ;) , heb nog een betrouwbaar testertje nodig (ivm het niet doorspelen van ideeën aan derden) om verschillende meningen te horen om ev nog te verbeteren, liefst moeilijke paardjes natuurlijk :D

Nog beter dan gewone sidepull, kin-kaakgekruiste toestanden ...enz, vind ik deze, ontworpen door Jossy Reynvoet:http://www.mijnalbum.be/Album=IXNJLRVF, is wel degelijk duidelijker dan gewoon touwhalter, zit mooi vast ook.
Simpel, maar meer moet dat niet zijn!
Is heel duidelijk en zeker om een jong paard mee te leren! De ideale overstap van touwhalster waar ze als veulen mee opgeleerd zijn tijdens het grondwerk, naar de kaptoom voor het fijnere werk!

Ik rij mijn hete maar uber gevoelige merrie met zelf ontworpen hoofdstelletje. Had zelfde probleem als jij, zachte neusriem a la Weense kaptoom was een ramp en werd ze zelf nerveus van.
Ik wil zelf niets anders meer dan wat ik nu ontworpen heb. Dat dingetje is super licht en werkt mega goed. paard is beste raadgever!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:51

Cambiar, weet dat de schakels in de kaptoom pittig zijn.
Rijd er ook echt niet op constante druk mee hoor,maar om ff in te komen helpt het wel. :o :o

Ik heb een zachte hand,en rijd zoveel mogelijk op zit. Maar soms is even inkomen bij hem gewoon nodig,hoe cru ook.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:59

Anoniem schreef:
Dankjewel.

Vroeg me wel af, er zijn ook sidepull neusriemen die iets scherper zijn...

Iemand daar ervaring mee?

Hoe smaller de neusriem hoe scherper. Paarden die de neiging hebben om te gaan hangen doen dat eerder op een bredere neusriem als je met sidepull rijdt.

Verschil tussen kaptoom en sidepull: bij een kaptoom werk je in op de neus, bij een sidepull op de zijkant van het hoofd.

Ik heb met beide gereden. Sidepull (met niet te brede neusriem) is goedgekeurd. Kaptoom niet. Het is gewoon afhankelijk van wat je paard prettig vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:22

Dan moet ik maar even gaan zoeken wat eventueel nog meer fijn zou zijn voor ons...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:38

Ik snap sowieso niet zo goed wat mensen fijn vinden aan een kaptoom zo met die ringen op de neus.... ik heb pas geleden van Barefoot de eerste Cavesson-neusriemen binnengekregen met 3 kaptoom-ringen op de neus zeg maar, en 2 side-pull ringen aan de zijkanten.

Persoonlijk zou ik echt niet weten waar ik (ik zelf met mijn paardje dus) die 3 middelste ringen voor zou moeten gebruiken, wat niet veel beter kan met gewoon een ring onder het hoofd :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:08

Ik vind de controle beter en de hulpen preciezer als ze op de zijringen van de kaptoom staan. De middelste ring is voor het werken aan de enkele lijn aan de hand. Opnieuw meer controle dan onderaan vastklikken, en hulpen komen veel directer en daardoor nauwkeuriger over.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:13

Er zijn mensen die het anders doen dan jij pmarena :+ Dat jij iets niet prettig vindt, of je paard, betekent natuurlijk niet dat het voor een ander niet heel fijn kan werken he.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:18

Ik snap ook wel waarvoor het is :P

Nog duidelijker zeggen dan dat voor MIJ (en daarom niet automatisch voor anderen) zo werkt dan hoe ik het hierboven doe kan bijna niet volgens mij hoor :=

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:54

pmarena schreef:
Ik snap sowieso niet zo goed wat mensen fijn vinden aan een kaptoom zo met die ringen op de neus.... ik heb pas geleden van Barefoot de eerste Cavesson-neusriemen binnengekregen met 3 kaptoom-ringen op de neus zeg maar, en 2 side-pull ringen aan de zijkanten.

Persoonlijk zou ik echt niet weten waar ik (ik zelf met mijn paardje dus) die 3 middelste ringen voor zou moeten gebruiken, wat niet veel beter kan met gewoon een ring onder het hoofd :=

Ik klik mijn longeerlijn vast aan de middelste ring op de neus. Hoef ook niet steeds te veranderen bij van hand veranderen. Die van mij raakt daar soms wat gestresst door. Mijn pessoa gaat door de sidepullringen naar de singel. Werkt prima en geen geklooi meer met bit voor em

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:50

Een kaptoom heeft 3 ringen, inderdaad...
de middelste voor longeren en de buitenste voor teugels/rijden.
Ik vind het sowieso een fijne optoming.

Vandaag weer mee buiten gereden.
Geprobeerd goed te voelen en ervaren wat ik doe maar ik rijd echt met zachte hand, ben 2x wat ingekomen omdat meneer het galoptempo meende fijn te moeten overschrijden.
Dan sluit ik ff mijn hand en is het klaar.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:41

pmarena schreef:

Ik vroeg me dat ook af, wat verschil is tussen sturing onderaan of bovenaan de neus. Krijg les van Jossy Reynvoet en die legt uit dat bij bvb longeren of werken aan de hand ivm rechtrichten, een kanteling van hoofd door de sturing onderaan niet zo gunstig is voor halswervels. Ik kan het niet precies meer uitleggen, mijn excuses hiervoor, maar kwam daar ergens op neer...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:28

Hmm daar heb je een punt wellicht :)

Voor mijn gevoel is het gewoon heel tegen-natuurlijk om iets bovenop het hoofd vast te knopen, ik heb het liever wat meer "in" het paard zeg maar, ook met teugels liever laag onder het hoofd dan aan de zijkanten van het hoofd.

Maar kan me inderdaad voorstellen dat je met een ring bovenop de neus met longeren als je "trekt" aan de longe wellicht meer het hoofd recht op de nek houdt dan wanneer je "trekt" aan een ring onder het hoofd.

Ik durf niet te zeggen dat het echt zo is, maar kan me wel voorstellen dat iemand voor zo'n verschil kiest inderdaad :)

Maar teugels aan de zijringen...ik kan me voor mezelf niet voorstellen dat ik daar fijn mee zou rijden, vind de ringen van een side-pull eigenlijk al te hoog zitten om logisch in te kunnen werken, vooral op een raar moment wanneer een paard bvb. even een hoge kop heeft en je die weer (ontspannen) omlaag wilt krijgen :=

Hoe hoger je teugels, hoe minder inwerking je nog hebt dan in mijn beleving.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:55

Pmarena, denk dat je daar het ganse probleem aanhaalt van de sidepull. Het is niet logisch sturen.
Ringen aan de zijkanten van een neusriem, zo hoog op de neus (omdat anders het neusbeen kan beschadigd raken als je de neusriem lager plaatst), is geen gunstige plaats om druk te geven, over te brengen hoe je het ook uitdrukt..... Te hoog en te weinig effect. Sommige paarden begrijpen het gewoon niet. Werk je dan nog eens met een te brede neusriem, dan verlies je helemaal alle duidelijkheid bij het rijden. Vooral voor bitloos dressuur is deze plaats niet zo gunstig om te sturen, weeral door de druk die zich voortzet op de halswervels, daar is ondertussen al veel over te lezen op internet.

Ik ben ook beste met een touwhalster, dus onderaan de sturing en overbrenging druk via fijner touw en minder ruis, betere discriminatie. Is veel duidelijker voor een paard. Toch mis ik wat dat links- en rechts draaien effect, omdat touwhalster in feite dient om met 1 hand te rijden, met 1 hand betekent dus ook dat de druk van de teugel tegen de zijkant van de hals helpt om mee te sturen, zoals western rijden en de manier waarop ze criollo's rijden (Amerikaans rijden dus, van oorsprong veedrijvers/werkpaarden-stijl).

Hackamore vind ik nog 1 van de duidelijkste, maar ik weiger ermee te rijden, zie dan het verschil niet van met bit rijden -O- , al heb je daar ook weer veel gradatie's in.

Sturen via de ringen van de kaptoom die dus hoger op de neus zitten, is dan wel weer duidelijker dan aan de zijkant van het hoofd zoals de ringen van de sidepull, misschien omdat je een gunstigere hoek creeërt waardoor het hoofd beter kantelt.

Daarom heb ik ook zo zitten zoeken naar een oplossing, om zijwaarts ook effectief een duidelijke druk te kunnen geven die begrepen wordt, als je met 2 handen rijdt. Ik denk die nu toch wel met 1 van m'n ontwerpen gevonden te hebben...
Kijken naar hoe gevoelige Zuid-Amerikaanse paarden gereden worden, was voor mij een grote Eye opener, het bevestigde volledig het idee die ik al had om een duidelijke overbrenging te verkrijgen van de druk.

Buiten deze verschillende standen van de ringen to van het hoofd en hand van de ruiter, speelt natuurlijk ook een grote rol welk materiaal je gebruikt voor de delen waar je druk wenst op uit te oefenen en of je je paard al vanop de grond op een cue gezet hebt voor bepaalde hulpen!
Ijzer of bit zou nooit een oplossing mogen zijn voor een communicatie probleem tussen ruiter en paard, hoe hevig een paard ook is (gisteren maar alweer eens ondervonden).
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 02-12-13 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:07

Touwhalster vind ik inderdaad ook erg fijn, vooral omdat die een hele fijne "natuurlijke" rem heeft :j
Alleen het zijdelingse sturen is daarbij slecht inderdaad.

Ik heb toen die CRB gemaakt, die lost het allemaal op voor mij en Rena :)

Zelfde goede rem en simpele uitvoering (licht & luchtig) als touwhalster, maar dan ook nog een duidelijk stuur links en rechts.

Verwacht ik toch nog extra inwerking nodig te kunnen gaan hebben (hele spannende rit ofzo) dan heb ik wel liever een hackamore, daarmee heb ik toch nog wat duidelijkere inwerking.

Ik heb ook niks tegen een hackamore, als je daar gewoon vriendelijk mee om gaat is het een hele fijne stok achter de deur om in geval van nood even heel duidelijk mee in te kunnen grijpen zodat er niks escaleert als gevolg van niet duidelijk genoeg kunnen zijn bij een paard dat erg opgewonden raakt :)

Voor mij is aan halster of side-pull ook prima geschikt voor een rustig ritje, ik hoop alleen niet dat ik ermee in een stress-situatie kom want dan ben ik het haasje als ik pech heb :P

Een CRB is dan veel beter om de rust te bewaren. En bij extreme stress wordt het daarmee ook spannend, dan heb ik weer liever een hackamoortje zodat ik stress en onzekerheid direct duidelijk in de kiem kan smoren voordat het escaleert. Dan heb ik een veel blijer paard dan wanneer ik met een optoming zit die de twijfel (moet ik vluchten?! :wow: ) niet weghaalt :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 02-12-13 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:11

Die CRB vind ik helemaal geen slecht idee hoor, het is een heel eind in de goeie richting!
Komt beetje op hetzelfde neer, maar er mist nog iets :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:13

pmarena schreef:
Touwhalster vind ik inderdaad ook erg fijn, vooral omdat die een hele fijne "natuurlijke" rem heeft :j
Alleen het zijdelingse sturen is daarbij slecht inderdaad.

Ha ja! daarvoor is hij ook niet gemaakt é ;) ?
Als jij enkel gaat boscrossen en niet gaat rechtrichten met dat ding, is het inderdaad meer of genoeg!
Inderdaad, hackamore bij spannendere ritten, daarom verwerk ik alles in 1, dan kan je nog kiezen op het moment zelf wat je wil gebruiken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:16

Cambiar schreef:
Die CRB vind ik helemaal geen slecht idee hoor, het is een heel eind in de goeie richting!
Komt beetje op hetzelfde neer, maar er mist nog iets :D

Voor mij niet :D

Nouja, alleen dat beetje extra dat een hack wel heeft dan :P Maar dan heb ik het ook over een paardje met een steekje los :P

Het nadeel van de hack vind ik weer dat dat allemaal wat meer aanwezig is zeg maar, zowel de hack als het hoofdstelletje waar je hem in moet hangen.

Van een CRB / touwhalster is het juist zo heerlijk dat het zo lekker minimalistisch is, dat vind ik echt een hele grote pré want daarmee voelt het ook meer als op basis van vertrouwen samen op pad gaan, zonder allerlei toeters en bellen en dat heeft ook een gunstige uitwerking op een nerveus aangelegd paardje...hoe simpeler en minimalistischer, hoe ontspannener en met meer zelfvertrouwen ze zijn dan vaak :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:18

pmarena schreef:
Een CRB is dan veel beter om de rust te bewaren. En bij extreme stress wordt het daarmee ook spannend, dan heb ik weer liever een hackamoortje zodat ik stress en onzekerheid direct duidelijk in de kiem kan smoren voordat het escaleert. Dan heb ik een veel blijer paard dan wanneer ik met een optoming zit die de twijfel (moet ik vluchten?! :wow: ) niet weghaalt :=

Precies! Zo zie ik het ook!