Herkomst bont van onze paardenmerken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:08

esmeerambo schreef:
Ik ben net als veel ras-échte hollanders; Als ik het niet doe, doet een ander het wel ;-) Een lekker schaapje onder de billen zit best lekker in de winter trouwens. :')

Ik hoop niet dat ras-echte hollanders allemaal zo dom zijn.. Als jij het niet doet, koopt de ander het. Als jij het wel doet, kopen jij én de ander het. Dus vanwaar de 'als ik het niet doe, doet een ander het wel'?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:10

TurdusMerula schreef:
Ik denk dat het niet om het engelse zadel gaat, maar om het westernzadel. :)

ik zeg toch ook nergens dat ze een engels zadel heeft?
Heb ik ook niet, en ik weet welk zadel ze heeft. ;)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:21

Dat is een goede.... ik had altijd de hoop dat het een bijproduct was net als leer.
Maar dan heb ik me wellicht ook afgewend.. ik ga eens speuren.

Meganyr

Re: Herkomst bont van onze paardenmerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 10:28

Het gaat hier om een Equiflex 131 endurancezadel, en voor zover ik heb kunnen vinden past er geen één seatsaver goed op.

Wat een mooie eerlijke reactie, Lusitano.

Inderdaad, de kreet 'als ik het niet doe, doet een ander het wel' vind ik zó erg! Als NIEMAND het doet hoeven dit sort dingen niet te gebeuren. Begin bij jezelf, zegt het voort en maak een ander bewust. Zo denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:34

Ik heb een schapenvel onder mijn zadel (ipv een dekje) en daarbij heb ik er wel op gelet dat de vacht afkomstig en verwerkt is in de EU, inderdaad om de regels met slachten maar ook om de regels met wassen, evt verven etc.

Denk dat voor jou een compleet vel kopen en dan op maat maken ook de beste optie is, precies pas zal je denk ik niet vinden anders.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:46

Heb alleen bontjes onder de zadels liggen maar nee eigenlijk nooit over nagedacht...Heel stom maarja als ik ooit nog een bontje nodig heb zal ik er wel naar uitkijken :j Moet ik me nu dan schuldig gaan voelen dat mijn lessers op een bontje rijden die misschien niet synthetisch is of van schapenwol? Misschien allemaal nieuwe aanschaffen? Nee dat vind ik wat ver gaan. Hoe denkt de rest er dan over?

Qua stelling:

Ik wist het niet, nooit over nagedacht, nu maar allemaal andere aanschaffen? of denkt de rest ook zo van ja later zal ik er over nadenken en het niet meer kopen maar voor nu ga ik ze niet weggooien?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:50

Tja, mijn paard loop met een bontje onder het zadel, aan het kopstuk en neusriem en aan haar halster.
Heb ook evt een bontje voor aan de singel maar die gebruik ik momenteel niet.
Heb er nooit bij stil gestaan, misschien maar goed ook :)
Maar ben gewoon niet voor het syntetische (wat bestrefd de paardenspullen)
Jassen en dergelijke zorg ik dat er idd geen echt beest aan hangt :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:58

Ik ben zeer bewust wat betreft dierlijke producten. Zuivel met mate en biologisch. Vlees bijna niet. Vis alleen verantwoord gevangen. Zeker geen bont.

Maar ik ben helemaal weg van schapenvachtjes in huis. Ik heb er 2 van Ikea (jaren geleden gekocht, nooit bij stilgestaan wat de herkomst is). Wil binnenkort mijn nieuwe interieur ook voorzien van zo'n heerlijk comfortabel knuffelbaar warm schapenvachtje. Maar dit keer wel verantwoord. Uit Noord-Europa en anders niet.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:13

Ik heb net twee schapenvachten voor onder het zadel gekocht (dus echt vachten, geen bontjes). Heb wel gevraag hoe de schapen gehouden werden (stonden in een kudde in de bergen en hadden een fijn natuurlijk leven gehad). Maar ik heb er niet naar gevraagd hoe de het schaap geslacht is, ik heb daar eigenlijk niet bij stil gestaan... Heel naïef dacht ik ook dat de vacht echt een restproduct was en ik heb er niet bij stilgestaan dat daar ook veel leed bij kon komen kijken... Bij de volgende aankoop zou ik dus nog meer informeren en me bewuster zijn.
Bont komt er hier niet in, bij jassen met een bontkraag informeer ik ook altijd of het echt of nep bont is. Leer gebruik ik wel veel (leren schoenen en laarzen, leren zadel en hoofdstel) en daarbij denk ik eigenlijk nooit na over de herkomst... Al vind ik het wel fijn dat mijn zadel in Europa gemaakt is en voldoet aan de Europese eisen en wetgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:19

nuvel schreef:
Ik wist het niet, nooit over nagedacht, nu maar allemaal andere aanschaffen? of denkt de rest ook zo van ja later zal ik er over nadenken en het niet meer kopen maar voor nu ga ik ze niet weggooien?

Weggooien daar help je dat schaap ook niet meer mee toch? Nu je het toch hebt zou ik het zo lang mogelijk gebruiken, hoe minder verspilling hoe beter :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:45

Als je een schapenvel onder je zadel hebt..doe je dan de zachte kant naar het paard of naar het zadel? Dat laatste vind ik zo onlogisch.
Goede vraag, ik gebruik het nooit eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:48

Zachte kant naar het paard uiteraard :j
Zie foto's in mijn onderschrift (over horse event) daar rijd ik ook met schapenvel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:15

Darkcrystal, ik dacht dat hierdoor:
Citaat:
Iets heel anders, maar past een gewone dressuur maat niet op jouw zadel.

maar had beter moeten lezen over de HO. :j

@TS, waarom passen western seatsavers eigenlijk niet?
Of passen die wel maar heb je nog geen verantwoorde kunnen vinden?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 16:16

Ik heb nog geen seatsaver (verantwoord of niet) kunnen vinden die past. De western seatsavers hebben allemaal een gat voor de knop (die ik niet heb) en de enige die een beetje in de buurt kwam lag bij Countrymill maar was veel te smal.

Ik rij ook niet met een dekje of pad onder mijn zadel, maar met een rendiervel. Deze is lang genoeg om dubbel te slaan, dus ik heb vacht op het paard en vacht onder het zadel'.

Wat een mooie eerlijke antwoorden trouwens! Het klinkt alsof dit topic een stukje bewustwording creëert.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:20

Misschien iets van Barefoot? Als dat zou kunnen passen :)

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... chaap.html

Citaat:
Dit artikel is gemaakt van 100% zuivere schapenwol.
Deze heeft vrijwel dezelfde anti-bacteriële en schokdempende eigenschappen als lamsvel, echter er is een voor ons belangrijk verschil:

Voor het verkrijgen van de benodigde wol worden de schapen slechts geschoren en niet geslacht zoals bij de productie van lamsvel het geval is, waarbij de wol inclusief de huid verwerkt wordt.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:28

ik ben heel erg tegen, aan mij jassen oid zul je geen bont vinden.
heb wel een bontje onder mijn zadel maar die is zo nep als maar kan ^^

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:43

En het leer, weet je daar de herkomst van?
Ik denk bijna niemand hier, ook niet de tegenstanders van bont :)

Ik rij zonder bont, heb ook geen uggs. Niet omdat ik tegen ben maar het niet nodig heb.
Zou het uit nederland, duitsland of denemarken (ook een eerlijk land) zou ik er geen moeite mee hebben.
Dan is de welzijn en de slacht niet minder goed dan van elk ander vee. En aangezien ik geen vegetarier ben zou het erg hypocriet zijn om tegen bont uit die landen te zijn.

Maar buiten mijn eerder genoemde landen zou ik het nooit willen. Vlees eet ik ook alleen uit Nederland.
Bij jassen in een goede winkel is de herkomst bekend, maar ik denk bij paardensport artikelen het toch een stuk moeilijker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:58

little_king schreef:
En het leer, weet je daar de herkomst van?
Ik denk bijna niemand hier, ook niet de tegenstanders van bont :)

Jup, ik wel :j
Mijn rijlaarzen zijn bewust van Petrie omdat die de enige fabrikant zijn die ik heb kunnen vinden die hun leer uit de EU halen, en ook in de EU de laarzen maken. Heb hiervoor met veel fabrikanten gemaild maar bijna alles komt uit China, India of Brazilië.

Mijn zadel is van plantaardig gelooid leer uit Italië en geverfd met biologische verf. Nou zeg ik er eerlijk bij dat ik vooral een zadel zocht wat past voor zowel mij als mijn pony, maar ik vind het zeker een pluspunt :j

Bij schoenen probeer ik er ook op te letten, al koop ik ook wel eens iets zonder het eerst uit te zoeken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:02

Krijg je het leer van een stier die dood is gegaan met stierenvechten :P

Dat wist ik niet van petrie, weer wat opgestoken :)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:08

Om het topic maar eens op te halen,

PETA heeft recent weer aandacht gevraagd voor de herkomst van Merino wol. Tot nu toe heb ik nog altijd geen helder antwoord kunnen krijgen van de paardenmerken die Merino wol gebruiken waar ze dit vandaag halen. Kans is dus groot dat dit uit Australie komt.

Ik ben zelf al een jaar of twee om die reden geheel anti bontjes en heb alle springschoenen etc de deur uit gedaan.

Radar heeft het er deze week ook over in de uitzending.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:45

ben wel benieuwd waar mattes en christ hun vachtjes halen ..., wat betreft prijs zou daar toch wel EU vachtjes vanaf moeten kunnen :+

nu gebruik ik geen bontjes, heb een boomloos met sympanova (oid) onderzijde,
seatsaver van bont (of ander materiaal) vind ik echt helemaal niks dus komt er niet in.
pad van bont, indien nodig zou ik die wel aanschaffen, maar dan word er idd gemaild met producenten of tweedehands gekocht, ik heb bij tweedehands echt geen schuldgevoel oid :n als het al in gebruik is zou ik het veel erger vinden als het zomaal weggegooid zou worden ipv door verkocht... dat zou pas zinloos zijn voor het dier wat zijn leven heeft gegeven, maar nieuw Zou ik dan weer niet doen.
tenzij de herkomst uit bepaalde landen is.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:21

Heb nooit bont. In alles niet. Ben daar heeeell kieskeurig in.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:36

Ow jee....ik zit erover te denken om een keer een bareback aan te schaffen maar dan wel zo een als die van Christ.
Welk merk zo dan schaapvriendelijk zijn?

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:41

Ik ben inkoper bij Harry's Horse. Ons wol komt van echte Merino schapen uit Australie en deze schapen worden daar (in Australie) ook geslacht en verwerkt.
Wij letten hier wel degelijk op.

Ook gebruiken bij geen Angora-wol etc. als bontjes aan de jassen. Gelukkig bestaan daar ook hele mooie/ goede alternatieven voor.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:52

Laatst bijgewerkt door Marsu op 17-10-14 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt