bit gezocht voor tong probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:55

marjan1986 schreef:
Daar heb ik indd al eens over nagedacht, maar weinig ervaring mee, en wil niet belazerd worden. Als je iemand weet en meer info hebt dan hoor ik het graag! Ik sta daar wel voor open Donna! Kennis van mij heeft zelf een soort bach bloesem voor hem gemaakt ten tijde van zijn blessure en daar heb ik veel aan gehad. Ze maakte dat door te communiceren met hem.

Ik heb goede ervaringen met:

- Gina Biemans
- Monique (http://www.dierencommunicatie.info) Ik heb een cursus bij haar gevolgd
- Nanda van Gestel

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:57

Ehm een lastig probleem. Met mijn paard ben ik heel lang bezig geweest met zoeken naar het juiste bit. En uiteraard is hij netjes naar de tandarts geweest. Ik heb zo'n correctie bit geprobeerd, heb het heel lang met een k&k ultra watertrensje geprobeerd (en dan maar corrigeren als hij met zijn tong wat probeerde), onderlegtrenzen en een ongebroken watertrens. Mijn paard heeft nooit problemen laten zien met een ongebroken of dubbelgebroken kneveltrens. Vandaar dat ik met dressuur uitgekomen ben een dunnere dubbelgebroken bustrens. Het is een hele zoektocht geweest, maar is een kwestie van proberen.

Verder is het natuurlijk een kwestie van ontspanning en een rustige hand. Misschien moet je ook kijken naar je neusriem.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:58

denk dat bitloos niet verkeerd zou zijn ;)

Maar is maar net hoe je zelf wilt rijden he

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:01

Je mag binnenkort ook bitloos starten op alle dressuurwedstrijden wat ik had begrepen. Dus als dat je enige argument is. En anders gewoon eens proberen? Verder qua bit misschien toch maar paul versluis laten komen ondanks de kosten. Ik heb een sprenger bit wat anatomisch gevormd is maar denk dat dat niet genoeg gaat helpen. Sterkte met het probleem

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 20:05

Gee schreef:
Jammer dat je niet bitloos kunt/wilt rijden. Helaas denken nog te veel mensen dat ze met bitloos rijden niks meer te vertellen hebben en hun paard niet kunnen houden.
Ik heb ook een erg looplustig paard, om het maar even zo te omschrijven. Jaren heb ik met bit gereden en altijd was het vechten als ik haar rustiger wilde laten lopen. Nu rij ik al jaren bitloos en vanaf dag een was het een verademing. Geen getrek meer. Korte ophouding en ze reageert meteen.
Ik heb een kingekruisd bitloos hoofdstel en het lijkt veel scherper te zijn. Wat ik ervan begrepen heb, werkt het nl. op 3 punten: neus, onder de kin en achter de oren. Nu rij ik dus geen wedstrijden en alleen maar buiten. Lekker lange teugel, maar als we een keer sneller gaan, weet ik nu in ieder geval dat ik haar kan houden. (willen ze echt ervandoor, dan doen ze dat ook met bit. Maakt niet uit, wat ze dan in of om hebben, toch?)
PS. Ik dacht trouwens dat je tegenwoordig ook bitloos mag starten.
ik wil best bitloos rijden. Doe het ter afwisseling met beide wel. Al is het met de fjord niet super fijn, kom niet tot stilstand aks hij op hol slaat, dit gebeurd nog wel eens, hij is erg gevoelig kwa geluiden :+ wil de overige ruiters ook niet in gevaar brengen, doordat ik geen rem heb . Mijn andere paard reageert er wel super op. Die ga ik in april wel bitloos starten. Ook zitten ze beide in het L2 en bitloos mag tot L2. Dus in het M zou het bit dan weer moeten.

Shirley

Re: bit gezocht voor tong probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:05

Denk dat je daaraan dan eerst moet gaan werken :j

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 20:08

sammie18 schreef:
Ehm een lastig probleem. Met mijn paard ben ik heel lang bezig geweest met zoeken naar het juiste bit. En uiteraard is hij netjes naar de tandarts geweest. Ik heb zo'n correctie bit geprobeerd, heb het heel lang met een k&k ultra watertrensje geprobeerd (en dan maar corrigeren als hij met zijn tong wat probeerde), onderlegtrenzen en een ongebroken watertrens. Mijn paard heeft nooit problemen laten zien met een ongebroken of dubbelgebroken kneveltrens. Vandaar dat ik met dressuur uitgekomen ben een dunnere dubbelgebroken bustrens. Het is een hele zoektocht geweest, maar is een kwestie van proberen.

Verder is het natuurlijk een kwestie van ontspanning en een rustige hand. Misschien moet je ook kijken naar je neusriem.
is indd een lastig probleem. Neusriem zit precies goed. Alles afbinden ben ik geen fan van. Mijn andere paard heeft een probleem met zijn gebit een wave op alle kaken waardoor ik alles losjes vast heb voor voldoende kaakbeweging te kunnen maken

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:11

[/quote] ik wil best bitloos rijden. Doe het ter afwisseling met beide wel. Al is het met de fjord niet super fijn, kom niet tot stilstand aks hij op hol slaat, dit gebeurd nog wel eens, hij is erg gevoelig kwa geluiden :+ wil de overige ruiters ook niet in gevaar brengen, doordat ik geen rem heb . Mijn andere paard reageert er wel super op. Die ga ik in april wel bitloos starten. Ook zitten ze beide in het L2 en bitloos mag tot L2. Dus in het M zou het bit dan weer moeten.[/quote]

en "de one rein stop" , daar al van gehoord?
(questi van intresse ;) )

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:12

marjan1986 schreef:
Gee schreef:
Jammer dat je niet bitloos kunt/wilt rijden. Helaas denken nog te veel mensen dat ze met bitloos rijden niks meer te vertellen hebben en hun paard niet kunnen houden.
Ik heb ook een erg looplustig paard, om het maar even zo te omschrijven. Jaren heb ik met bit gereden en altijd was het vechten als ik haar rustiger wilde laten lopen. Nu rij ik al jaren bitloos en vanaf dag een was het een verademing. Geen getrek meer. Korte ophouding en ze reageert meteen.
Ik heb een kingekruisd bitloos hoofdstel en het lijkt veel scherper te zijn. Wat ik ervan begrepen heb, werkt het nl. op 3 punten: neus, onder de kin en achter de oren. Nu rij ik dus geen wedstrijden en alleen maar buiten. Lekker lange teugel, maar als we een keer sneller gaan, weet ik nu in ieder geval dat ik haar kan houden. (willen ze echt ervandoor, dan doen ze dat ook met bit. Maakt niet uit, wat ze dan in of om hebben, toch?)
PS. Ik dacht trouwens dat je tegenwoordig ook bitloos mag starten.
ik wil best bitloos rijden. Doe het ter afwisseling met beide wel. Al is het met de fjord niet super fijn, kom niet tot stilstand aks hij op hol slaat, dit gebeurd nog wel eens, hij is erg gevoelig kwa geluiden :+ wil de overige ruiters ook niet in gevaar brengen, doordat ik geen rem heb . Mijn andere paard reageert er wel super op. Die ga ik in april wel bitloos starten. Ook zitten ze beide in het L2 en bitloos mag tot L2. Dus in het M zou het bit dan weer moeten.

en al eens van de "one reine stop'' gehoord?
(questi van intresse ;) )

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 20:13

Shirley schreef:
Denk dat je daaraan dan eerst moet gaan werken :j

Waaraan? Dat rillerige? Dat is gewoon zijn karakter. Zo is ie hij al van jongs af aan. De laatste 6 jaar rij ik dus met dat correctie of tong lepel bit omdat niemand weet waardoor het komt dat hij de tong erover gooit.. Maar ben er nu wel klaar mee.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:17

HS Turnado in het rvs, kost €20 en gaf bij mijn paard goed resultaat. Is wel enkelgebroken.

Mijn paard gooide ook zijn tong er over, bleek wel een blokkade te hebben. Rijd nu nog steeds met dat bit omdat hij er fijn op loopt. Correctiebit werd hij ook traag hangerig en stuurloos van.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 20:24

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 20:25

Oakland1990 schreef:
HS Turnado in het rvs, kost €20 en gaf bij mijn paard goed resultaat. Is wel enkelgebroken.

Mijn paard gooide ook zijn tong er over, bleek wel een blokkade te hebben. Rijd nu nog steeds met dat bit omdat hij er fijn op loopt. Correctiebit werd hij ook traag hangerig en stuurloos van.

Zal eens horen of iemand op stal dit bit toevallig heeft en het kan proberen. Denk dat ik voor 400 euro aan bitten heb liggen. :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:36

marjan1986 schreef:
Nee ben begonnen met een dubbel gebroken bit. Dit was toen hij 2, 5 was voor de keuring. Toen had er nog nooit iemand opgezeten en toen deed hij het al. Hij een hoofdstel om en ik ernaast. Dat roterende bitje lijkt wel wat op mijn correctie stang! Wil nu gewoon veel tips kwa bitten hebben voordat ik weer wat aanschaf. Correctie stang is overigens wel van bekend dat veel paarden er hangerig van worden.

Veel jonge paarden gaan rommelen met bit als ze die voor het eerst inkrijgen, zo zoeken ze de fijnste plek in de mond ervoor. Kan het niet zijn dat hij zichzelf deze oplossing aangeleerd heeft?
Als hij dit ook doet als hij gewoon een bit in heeft op stal bv kan je proberen wat hij gaat doen als je hem zijn brok/muesli voert met bit in (wel zonder neusriem). Dan moet hij de tong er onder houden en gaat dat ook makkelijker een positief iets worden.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 20:54

tamary schreef:
marjan1986 schreef:
Nee ben begonnen met een dubbel gebroken bit. Dit was toen hij 2, 5 was voor de keuring. Toen had er nog nooit iemand opgezeten en toen deed hij het al. Hij een hoofdstel om en ik ernaast. Dat roterende bitje lijkt wel wat op mijn correctie stang! Wil nu gewoon veel tips kwa bitten hebben voordat ik weer wat aanschaf. Correctie stang is overigens wel van bekend dat veel paarden er hangerig van worden.

Veel jonge paarden gaan rommelen met bit als ze die voor het eerst inkrijgen, zo zoeken ze de fijnste plek in de mond ervoor. Kan het niet zijn dat hij zichzelf deze oplossing aangeleerd heeft?
Als hij dit ook doet als hij gewoon een bit in heeft op stal bv kan je proberen wat hij gaat doen als je hem zijn brok/muesli voert met bit in (wel zonder neusriem). Dan moet hij de tong er onder houden en gaat dat ook makkelijker een positief iets worden.

Dit is ook wat ik vermoed, aangezien niemand echt een oorzaak kan vinden. Hij doet het al zodra het bit maar in ligt op stal, hij is ook zo snel ermee! Met rijden hoef ik niet eens af te stappen, hij heeft hem er zo weer onder als ik ff stil sta. Heb vandaag ander bitje in gehad, snoepies mee en rijden maar met lang teugeltje. Het ging goed totdat snoepie op was.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:57

marjan1986 schreef:
Daar heb ik indd al eens over nagedacht, maar weinig ervaring mee, en wil niet belazerd worden. Als je iemand weet en meer info hebt dan hoor ik het graag! Ik sta daar wel voor open Donna! Kennis van mij heeft zelf een soort bach bloesem voor hem gemaakt ten tijde van zijn blessure en daar heb ik veel aan gehad. Ze maakte dat door te communiceren met hem.

Toevallig komt er volgende week iemand bij me langs die kan communiceren met paarden.
Als je wil kan ik je wel laten weten hoe dat is gegaan.

Mijn paard kan ook goed met haar tong spelen, zodra ik hem dan terug wil stoppen doet ze het al zelf...
Dus ben ook benieuwd wat zei hier over te zeggen heeft. Heb al verschillende bitten geprobeerd en ze doet het bij alle.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:19

Ik zou op zoek gaan naar een bit met een lichte tongboog, zoiets als de myler level 2. Daarmee geef je vrijheid aan de tong, zonder meteen een bit te hebben met een boog zo heftig als een correctiebit.

Een tonglepel is symptoom bestrijding, je paard wilt het nog steeds, maar kan het alleen niet meer. De reden voor het willen is echter niet weggenomen.

Verder is het wel een aanleuningsprobleem, er is immers geen constante verbinding als het paard de tong over het bit gooit. En een niet constante verbinding is geen constante aanleuning, dus een aanleuningsprobleem. Soms kan een ander bit helpen. Welk bit is altijd lastig, er zijn honderden opties, en sommige paarden nemen maar genoegen met 1 van die honderden. Zat er maar een gebruiksaanwijzing bij het paard, dat zou een hoop gedoe in dit soort zaken schelen. ;)

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 14:10

Poess91 schreef:
marjan1986 schreef:

Toevallig komt er volgende week iemand bij me langs die kan communiceren met paarden.
Als je wil kan ik je wel laten weten hoe dat is gegaan.

Mijn paard kan ook goed met haar tong spelen, zodra ik hem dan terug wil stoppen doet ze het al zelf...
Dus ben ook benieuwd wat zei hier over te zeggen heeft. Heb al verschillende bitten geprobeerd en ze doet het bij alle.
als je dat zoy willen doeb graag! ;)

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:26

Tonglepel is niet alleen symptoombestrijding, het kan ook averechts werken.... Mijn paard liet zich er mee achterover vallen... Ook zonder druk op de teugel bv. aan de longe.... Nu met 't bitje met tongboog nergens last meer van....

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 17:59

Vanmiddag een heel telefoom gesprek gehad met iemand van westernruitersport.nl. Deze heb ik net een mail gestuurd zodat ze mij tips en advies kan geven. Word het een moeilijk geval dan zou zij ook met Paul versluis contact opnemen. Uit mijn verhaal heeft ze kunnen opmaken dat het niet aan mijn rijden of het harnachement ligt. Maar iets wat hij hem helaas aangeleerd heeft. wel weet ze nu dat hij een laag gehemelte heeft en dus die dikke tong. Dit heeft Paul versluis vorig jaar al geconstateerd. Ze zat zelf aan een myler niveau 3 te denken, maar ze zou nog nadenken over het hele verhaal en er dus op terug komen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:10

Persoonlijk zou ik een "bitpasser" laten komen, zo te lezen heeft je paard een vrij moeilijke mond door de dikke tong in combi met een laag verhemelte. Dan kom je al snel met het probleem te zitten dat als de tong genoeg ruimte heeft het verhemelte geraakt wordt en daar weer last geeft.

Zou me niet druk maken over de kosten van een bitpasser, als je eenmaal weet wat voor bit geschikt is voor jouw paard heb je daar de rest van zijn leven plezier van.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:14

Andere paarden hebben dit 'geweldige' trucje ook ontdekt.
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar bitloos vind ik persoonlijk geen slecht plan!
Maar anders heb je ook nog andere paarden die een speciaal bit hebben:
Afbeelding
Met een soort lepel erin.
Ik dacht dat dit bit het voorkwam:D
Succes ermee!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:24

Het is logisch dat als je een tonglepel inhangt (zoals hierboven op het plaatje) je paard naar iets anders gaat zoeken omdat hij zijn tong er niet meer overheen kan gooien. Dat is in jouw geval hangen. Dan kan je weer naar een ander bit zoeken maar je kan beter naar de oorzaak zoeken. Dit hoeft niet altijd in de mond te liggen. Een goede instructrice kan je al een eind opweg helpen. En anders eventueel een dierenarts of een van de opties die al genoemd zijn als bittenpasser, fysio, zadelpasser. Tongproblemen komen altijd voort uit verzet. Soms is dat verzet tijdelijk en hebben ze vervolgens het tong erover gooien aangewend dan helpt een tonglepel wel. Maar aangezien jouw paard gaat hangen is de oorzaak nog niet weg

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 18:30

bliver schreef:
Het is logisch dat als je een tonglepel inhangt (zoals hierboven op het plaatje) je paard naar iets anders gaat zoeken omdat hij zijn tong er niet meer overheen kan gooien. Dat is in jouw geval hangen. Dan kan je weer naar een ander bit zoeken maar je kan beter naar de oorzaak zoeken. Dit hoeft niet altijd in de mond te liggen. Een goede instructrice kan je al een eind opweg helpen. En anders eventueel een dierenarts of een van de opties die al genoemd zijn als bittenpasser, fysio, zadelpasser. Tongproblemen komen altijd voort uit verzet. Soms is dat verzet tijdelijk en hebben ze vervolgens het tong erover gooien aangewend dan helpt een tonglepel wel. Maar aangezien jouw paard gaat hangen is de oorzaak nog niet weg
stukje terug lezen, daar staat in dat hij al bij alles langs is geweest ;) . Van kliniek tot fysio, tandarts etc. Zadel is ook goed, is pas geleden nageken. Het bit hierboven afgebeeld rij ik nu mee, maar daar wil ik vanaf. Vind het helemaal niks om dwangmatig de tong er onder te houden. Bitloos is helaas geen optie.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:50

Wat een vervelend probleem, ik heb zoiets vergelijkbaars gehad en heb via de bittenbank een heel formulier in moeten vullen en daarop kreeg ik mogelijkheden toegestuurd.
Dat heeft mij erg geholpen en heb zo ook een geschikt bit gevonden, misschien het proberen waars.
Succes iniedersgeval!!