Gee schreef:Jammer dat je niet bitloos kunt/wilt rijden. Helaas denken nog te veel mensen dat ze met bitloos rijden niks meer te vertellen hebben en hun paard niet kunnen houden.
Ik heb ook een erg looplustig paard, om het maar even zo te omschrijven. Jaren heb ik met bit gereden en altijd was het vechten als ik haar rustiger wilde laten lopen. Nu rij ik al jaren bitloos en vanaf dag een was het een verademing. Geen getrek meer. Korte ophouding en ze reageert meteen.
Ik heb een kingekruisd bitloos hoofdstel en het lijkt veel scherper te zijn. Wat ik ervan begrepen heb, werkt het nl. op 3 punten: neus, onder de kin en achter de oren. Nu rij ik dus geen wedstrijden en alleen maar buiten. Lekker lange teugel, maar als we een keer sneller gaan, weet ik nu in ieder geval dat ik haar kan houden. (willen ze echt ervandoor, dan doen ze dat ook met bit. Maakt niet uit, wat ze dan in of om hebben, toch?)
PS. Ik dacht trouwens dat je tegenwoordig ook bitloos mag starten.
ik wil best bitloos rijden. Doe het ter afwisseling met beide wel. Al is het met de fjord niet super fijn, kom niet tot stilstand aks hij op hol slaat, dit gebeurd nog wel eens, hij is erg gevoelig kwa geluiden
wil de overige ruiters ook niet in gevaar brengen, doordat ik geen rem heb . Mijn andere paard reageert er wel super op. Die ga ik in april wel bitloos starten. Ook zitten ze beide in het L2 en bitloos mag tot L2. Dus in het M zou het bit dan weer moeten.