Wat voor hoofdstel is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myca

Berichten: 6267
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Wat voor hoofdstel is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:05

Terug naar de openingsvraag. Ik denk dat het een Amerigo hoofdstel is.

_APPELTAART

Berichten: 704
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:06


xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:09


xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:16

Silver Crown Comporta Headpiece + zin met x-nose noseband
Teugels weet ik niet.

Kim90

Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:25

oooh een koopje :')

Myca

Berichten: 6267
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:28

Hihihi Kim90
Ik moest ook even kijken :wow:

Enphalu

Berichten: 772
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:28

Heb dit hoofdstel laatst ook zien hangen in de winkel, wel mooie kleuren idd.

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:37

Ik zie nergens de kinketting van de Pelham, als die er niet aanzit, werkt het bit een stuk minder scherp in. Dan zou je het bit vlgs mij als een soort pessoabit kunnen gebruiken

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:00

Pelham heeft zo te zien een leren kinriem ipv een ketting.
Lager op de neus werkt pittiger in, dit merk je bijvoorbeeld bij gebruik van een (academische) kaptoom. Uiteraard werkt een neusriem alleen in als het paard de mond open wil doen.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:24

xSlvna schreef:
Omdat het lager op het neusbot (?) ligt, dan werkt het (logischerwijs) scherper in.

Wil je er druk op krijgen, zul je er eerst aan moeten trekken. Of heb jij je teugels aan je sperriem geknupt?
De druk die het paard zelf veroorzaakt door de mond te openen, lijkt mij veel beter verdeelt dan met alleen een lusje waar de sperriem doorzit. Bovendien trekt de sperriem de neusriem zo niet naar beneden, wat wel bij een gewone gebeurd. (zelf rijd ik helemaal niet met sperriem btw, dan hoef je geen druk te verdelen)

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:47

moonfish13 schreef:
Dat kan ook met een normale sperriem hoor, don't worry.
Ik vind het wel positief, vooral omdat het geen druk geeft op het bit.
Maar elke neusriem kan je te strak doen, dus dan maar alle neusriemen verbieden Bowen?


Een neusriem geeft stabiliteit in het hoofdstel, die heeft nog een andere functie. De sperriem is enkel en alleen bedoel om de mond dicht te houden.
Bij neusriemen zou ik zeggen dat of elke wedstrijd gecontroleerd moet worden dat deze niet te strak zit, sperriemen mogen van mij de prullenbak in. Als het paard zijn mond opendoet dan geeft dat een probleem(pje) aan(van last van de mond of last van de ruiter die aan de mond zit), dat moet niet verhult worden, dat moet opgelost worden.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat voor hoofdstel is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:10

Dit is een heel strenge optoming die in de basissport voor een goede reden niet is toegestaan.
Maar de afwerking van het hoofdstel vind ik heel mooi.

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:36

Bowen schreef:
moonfish13 schreef:
Dat kan ook met een normale sperriem hoor, don't worry.
Ik vind het wel positief, vooral omdat het geen druk geeft op het bit.
Maar elke neusriem kan je te strak doen, dus dan maar alle neusriemen verbieden Bowen?


Een neusriem geeft stabiliteit in het hoofdstel, die heeft nog een andere functie. De sperriem is enkel en alleen bedoel om de mond dicht te houden.
Bij neusriemen zou ik zeggen dat of elke wedstrijd gecontroleerd moet worden dat deze niet te strak zit, sperriemen mogen van mij de prullenbak in. Als het paard zijn mond opendoet dan geeft dat een probleem(pje) aan(van last van de mond of last van de ruiter die aan de mond zit), dat moet niet verhult worden, dat moet opgelost worden.


Er zijn ook paarden die beweeglijk in de mond zijn maar nergens last van hebben in de mond. Mijn paard heeft dit bijvoorbeeld altijd al gehad. Zijn manier van ongaan met zijn eigen spanning.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:56

Roxxiejj schreef:
Er zijn ook paarden die beweeglijk in de mond zijn maar nergens last van hebben in de mond. Mijn paard heeft dit bijvoorbeeld altijd al gehad. Zijn manier van ongaan met zijn eigen spanning.


Dat kan, maar geen reden om de mond dan maar dicht te houden. Dan kan hij zijn spanning dus niet afvloeien. Maar alsnog is het een manier om iets duidelijk te maken, in dit geval geen ernstig iets, maar daardoor weet je dat er spanning is en werk je aan ontspanning.

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Wat voor hoofdstel is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:03

Het probleem treed juist op op het moment dat ie begint te ontspannen. Het is dus eigenlijk een teken van ontspanning. Vorige bericht beetje slecht verwoord..

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:17

Roxxiejj schreef:
Het probleem treed juist op op het moment dat ie begint te ontspannen. Het is dus eigenlijk een teken van ontspanning. Vorige bericht beetje slecht verwoord..


Zo begrijp ik het, dacht dat hij het deed als hij spanning op bouwde(wat altijd wel een keertje kan gebeuren omdat bv een oefening lastig is, zonder dat het erg is). Maar dus afvloeien van spanning, lijkt me een goed iets dat je niet moet willen tegenhouden.

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Wat voor hoofdstel is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:22

Klopt, zeggen inderdaad meerdere personen. Helaas denken sommige juryleden daar anders over, dat het juist door spanning komt.
Overigens helpt het niet om neusriemen strakker of losser te doen en sperriemen maken ook niet uit.