Een lastige rug.. en dan? Hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:21

Waarom is de rug van jouw paard als "lastig" omschreven?
Kan zadelmakerij Polane zelf niet helpen?

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:23

Kijk eens naar een hidalgo zadel :) Hier de uitkomst voor meer dan 4 paarden. Waaronder 1 ook een korte rug en een ander hoge schoft.
Laatst bijgewerkt door Liin op 12-11-13 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 15:28

@Aimee: Nou, ik heb het zelf als lastig gepresenteerd, omdat mijn paard niet een standaardmaat heeft (hele hoge en brede schioft, brede ruggengraat en zeer korte rug). Ik heb Polane erbij gehad en zij kon me op dat moment niet helpen (moet ook eerst een fyio erbij). Ik heb de vraag ook bij haar neergelegd, maar vind het ook belangrijk om zelf rond te kijken. Dan kan ik mijn "wensen" aan haar terugkoppelen.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:13

Tessebes schreef:
Waarom ik Zaldi niet aanbeveel... tja, eigenlijk omdat je voor een paar honderd euro meer een zadel hebt wat echt op de rug van je paard gemaakt is en geen fabriekszadel wat maar "moet" passen. Ik heb een paar jaar geleden een Zaldi zogenaamd aan laten meten door een dealer hier in NL. Zadel was totaal niet aanpasbaar op mijn paard, te lang en knelde op de schouder, terwijl Zaldi juist geschikt zou moeten zijn voor mijn type paard (rondgeribt en korte rug).

Hier precies dezelfde ervaring.. :(
Mijn Zaldi was echt geen geschikt zadel voor de korte rug van mijn paard.
Ik raad je ook Ninon Schutte aan, die heeft ons heel goed geholpen zadel bevalt ook erg goed.

Liin

Re: Een lastige rug.. en dan? Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:39

Hier trouwens wel een goed passende zaldi gehad voor korte rug en rondgeribt!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:43

Ligt denk ik ook aan het model van Zaldi.
Ik had de San Jorge.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:44

@ Tessebes: Met je eerste zin sluit je niet alleen zaldi's uit, maar alles wat geen maatzadel is. Dat het zadel totaal niet aanpasbaar was op jouw paard zegt iets over de aanmeetkunsten van de zadelmaker. Blijkbaar gewoon niet het goede zadel voor jullie, maar daar kan een fabrikant weinig aan doen. Wellicht had een ander model beter gelegen.

Overigens heb ik inmiddels 2 zaldi's hangen, beide endurance modellen, beide voor op 2 rondgeribte en korte fjorden die keurig passen.

@ TS: Ik durf je geen dressuurmodellen aan te raden, ik hou juist meer van een open zit (vond de massimo trail al te diep hihi..), maar ik weet dat Zaldi ook volop modellen heeft met een diepe zit.

Net als een aantal anderen raad ik je ook de country mill aan. Wil je een echt maatzadel dan zou ik ook naar Ninon gaan.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:51

TS; even op anatomica.nl kijken, daar staat een zeer uitgebreide uitleg over de zadels en de theorie erachter. Ik heb mijn zadel laten aanmeten door Corry van Amsterdam. Via haar site kun je ook het e.e.a. vinden over de zadels.

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:57

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:12

Voor een paard met een hoge schoft is de HDR van de Kent & Masters S-serie uitermate geschikt. In Engeland gemaakt, wolgevulde kussens, verwisselbaar kopijzer, enorme gussets én dropped panel.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:27

Ruiz diaz, rijd er zelf ook mee.
Voldoet aan al je eisen.
Helaas is mijn paard een smalletje dus moet ik het zadel verkopen (zadel is meer geschikt voor bredere paarden).
Jammer want verder is het een heerlijk zadel!

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 21:59

@FHS: waar staat HDR voor? High withers Dressage?
@Rindin: anatomica spreekt mee ook wel aan. Weet je toevallig ook hoeveel cm jouw kussens zijn? Kussens zijn standaard 51 cm, maar kunnen ook aangepast worden. Maar vraag is of ze de kussens zo kort kunnen maken (42), dus vandaar even checken hoe lang die van jou zijn

Zaldi valt af. Kan niet iets naar mijn smaak vinden geloof ik.. Hidalgo ook.

Waar mijn zadelmaakster mee kwam was een Maxflex. Nieuw in Nederland. Wel kopijzer wat aangepast kan worden en flexibele boom. Geen idee wat de kwaliteit en ervaringen zijn. Maar wel interessant. Qua prijs ook te doen: ongeveer 1200 a 1300 euro http://www.maxflex-saddles.com/maxflex-s%C3%A4ttel/

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:19

Als ik het morgen niet vergeet, dan kan ik wel even voor je meten! Je kunt op de site van Corry haar ook even een mailtje sturen, dan kun je het haar ook even vragen. Hele aardige vrouw, en ze komt aan huis en kan ter plekke opvullen!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:34

@fjordnina; als iemand een toereikend budget heeft zou ik zeker altijd een zadel op maat aanbevelen en dan écht op maat, vanaf een passende kale boom.

Ik had een zaldi lander met latex kussens, helemaal hopeloos, valt niet aan te passen als je paard zich ontwikkelt. Er was bij mijn paard zelfs spierweefsel afgebroken door de druk hiervan. Helaas blijkt er onvoldoende kennis van deze zadels in NL te zijn en daarom raad ik het merk niet aan.

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 23:47

En die van mij is nog volop aan het groeien, vandaar dat het zadel goed aan te passen moet zijn.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:28

Als ik je verhaal zo lees schiet mij direct Kent & Masters in gedachten ;)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:44

yep , kent en masters , heerlijke zadels!

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 18:08

Vandaag even contact gehad met zadelpasser. Kent en Masters is in dressuur nog steeds te lang.. Veelzijdigheid kan wel, maar dat zoek ik dus niet

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:58

En wat zei de zadelpasser? (en welke passer heb je gesproken?)

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 20:08

@Rindin: Ik heb Jessica van Polane via mail gesproken. Ik heb gevraagd of de Massimo, Kent & Masters en Maxflex geschikt zijn. K&M valt af, maar andere twee zijn wel een optie. Ik heb verder nog niet geinformeerd naar de Anatomica. Ik twijfel of ik nu (vanwege jong paard) moet gaan voor een iets "goedkoper" zadel te en later, als ze stabieler is qua body, een op maat gemaakt zadel. Of gelijk op maat gemaakt. De Anatomica spreekt me wel aan, maar weet dus niet of dat nu verstandig is. Heb je jouw zadel nog opgemeten?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:37

Dat klinkt als mijn paard .... Die heeft ook een korte rug en een hoge, brede schoft.
Ben begonnen met Euroriding, overgegaan op KN, vervolgens Frank Baines. Was eigenlijk allemaal te lang.
Probleem voorgelegd aan een andere zadelmaker incl. foto's van rug van 't paard. Hij gaf toen aan dat hij dit niet met een standaard zadel kon oplossen en dat er dan een bestaand zadel voorzien zou moeten worden van een frans kussen.

Aangezien dit behoorlijk veel geld ging kosten en ik dan nog steeds een aangepast standaard zadel zou hebben, heb ik voor maatwerk gekozen en ben ik bij Ninon Schutte terecht gekomen.
Ninon heeft het lastig met de rug van mijn paard ... dat geeft ze toe. Ik heb nu een model met balanskussen op proef. Hopelijk gaat dit werken.

Probleem bij mijn paard is zo kort is dat hij een frans kussen nodig heeft, maar z'n schoft is zo hoog dat er teveel verschil is tussen schoft en rug om dat stabiel te krijgen met een frans kussen.

Ninon ligt wel wat boven je budget, maar ik zou het zeker de kans gunnen.

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 08:27

Dank jullie wel voor het meedenken! Ik heb nu meer helder wat ik wel en niet interessant vind. Ik laat mijn zadelmaakster weer komen en wil sowieso de Massimo proberen. Even kijken wat ze nog meer mee neemt. Ninon schutte hou ik goed in mijn achterhoofd! Dank!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 08:34

Ik zelf zweer ook bij WOW makkelijk aan te passen ook door je zelf simpel een boom te verwisselen en te checken of alles nog goed past als je iets verstand hebt van bouw en zadels/pasvorm
Daarnaast voor jou het voordeel je kan een 16 inch kussen onder een 17 inch zadel zetten.

Ik heb al jaren WOW en heb nu ook een paard met mega schoft en hij ligt top drukt niet op de schoft heeft veel ruimte voor de ruggengraat die bij mijn merrie ook nog eens breed is. Mocht je meer info willen pb me gerust

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 08:52

ellen83 schreef:
. Ik twijfel of ik nu (vanwege jong paard) moet gaan voor een iets "goedkoper" zadel te en later, als ze stabieler is qua body, een op maat gemaakt zadel. Of gelijk op maat gemaakt. en?

Voor een jong paard ga je toch geen zadel laten maken?
Die kun je binnen de kortste keren aan de wilgen hangen of met allerlei toeters en bellen laten vermaken. Weggegooid geld :))
Ook in het goedkope circuit kun je een passend zadel vinden, Wintec bv waar je boom etc. kunt wisselen.
Pas als je paard uitgegroeid is en goed in de training bevestigd is ga je er iets pas op laten maken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:08

Van de zadels met een aanpasbare boom vind ik Tekna en Kent and Masters een prima keuze.
Als je echt een goed passend zadel wil met uitstekende service zou ik een Ninon Schutte zadel aanbevelen.
De boom kaan door haar ook aangepast/wijder gemaakt worden.

JannePauli
Ook voor een jong paard is een goed passend zadel belangrijk.
Als er eenmaal schade aan de rug is met een slechte ervaringen voor het paard zelf ben je verder van huis..